Gå til innhold

Mulig prolaps... er dette farlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke stå opprøyst. Da stråler det ned i begge beina, i tillegg får jeg et voldsomt press i endetarmen. Beina mine sovner og prikker om en annen... beina mine svikter.. og er vannvittig vondt å løfte beina når jeg ligger på magen. Noen som vet? 

Anonymkode: 2da23...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legevakt NÅ - og krev å bli vurdert av en ortoped på vakt.

Jeg har sett varige delvise lammelser pga. at slike tilfeller ikke ble tatt på alvor, men skulle vente og se...

Legevakt NÅ!

Er det du som hadde en tråd for et par dager siden, så haster det å få vurdert dette!

Anonymkode: 13915...d5e

Skrevet

Jeg sier som hun over. Legevakt Nå! Dette et alvorlige symptomer! Ikke vent til i morgen! 

Anonymkode: ad102...5ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har sett varige delvise lammelser pga. at slike tilfeller ikke ble tatt på alvor, men skulle vente og se...

Legevakt NÅ!

Er det du som hadde en tråd for et par dager siden, så haster det å få vurdert dette!

Jeg burde kanskje. Men er alene med 4 barn her. Tenkte å ringe i morgen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Legevakt NÅ!

Ja. Er meg ja. Har gått til fastlegen flere ganger... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sier som hun over. Legevakt Nå! Dette et alvorlige symptomer! Ikke vent til i morgen! 

Anonymkode: ad102...5ec

Jeg kan prøve i morgen. Er alene med flere små

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja. Er meg ja. Har gått til fastlegen flere ganger... 

Hvordan vil du ev. greie å være alene med fire barn om du ikke lenger er blir i stand til å gå selv, eller gå uten krykker, eller sitte i rullestol?

Du må ringe legevakten NÅ og fortelle at du er blitt verre og være veldig tydelig på ALLE symptomene dine.

I morgen kan det være for sent...

Nå ringer du legevakten og forteller hvordan det er, at du må ha hjelp, at du er alene med barna og noen må passe de mens du kommer inn. De ordner det om det er nødvendig.

Ring NÅ!

I beste fall går dette helt fint. I verste fall risikerer du å ende med varige lammelser fordi du ventet for lenge. Det haster nå hvis dette er alvorlig. Da kan det være for sent i morgen! Har du råd til å ta den sjansen når du har ansvar for fire barn alene...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vil du ev. greie å være alene med fire barn om du ikke lenger er blir i stand til å gå selv, eller gå uten krykker, eller sitte i rullestol?

Du må ringe legevakten NÅ og fortelle at du er blitt verre og være veldig tydelig på ALLE symptomene dine.

I morgen kan det være for sent...

Nå ringer du legevakten og forteller hvordan det er, at du må ha hjelp, at du er alene med barna og noen må passe de mens du kommer inn. De ordner det om det er nødvendig.

Ring NÅ!

I beste fall går dette helt fint. I verste fall risikerer du å ende med varige lammelser fordi du ventet for lenge. Det haster nå hvis dette er alvorlig. Da kan det være for sent i morgen! Har du råd til å ta den sjansen når du har ansvar for fire barn alene...?

Jeg ringte. De kunne ikke hjelpe meg i nå. Måtte ringe fastlegen i morgen. Følte meg dum 😢😵💫

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ringte. De kunne ikke hjelpe meg i nå. Måtte ringe fastlegen i morgen. Følte meg dum 😢😵💫

Merkelig, for symptommessig burde du vært til sjekk! Om ikke annet er det nå journalført at du har bedt om  hjelp fra legevakten.

Ring med det samme legekontoret åpner i morgen, Hi! Du må få tatt MR-bilder av dette så fort som mulig (akutt-henvisning!), for hvis dette skulle være alvorlig, da teller hver time du går!

Forhåpentligvis er det ikke alvorlig, men ut fra symptombildet så skulle du vært sjekket for flere dager siden!

Håpløst med den legevakten, bor du et lite sted?

Uansett - ring legekontoret umiddelbart når de åpner telefonen i morgen tidlig.

Viktig - hvis du i løpet av natten skulle få problemer med blæren eller endetarmen (at du enten tisser/bæsjer på deg eller motsatt, at du ikke greier å tisse) - eller du dovner mer bort i beina - da må du love meg at du ringer 113 for da har du ingen tid å miste!

:klem:

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva, det er det villeste jeg har hørt. Ring etter ambulanse.

Anonymkode: 59017...460

Skrevet

Jeg har varig lammelse i det ene beinet (dropfot) fordi legen ikke tok meg alvorlig etter en prolaps for mange år siden. Jeg skulle vært operert under et døgn fra lammelsen kom, men legen var kunnskapsløs på området. Spesielt viktig er dette hvis du får symptomer fra blære eller endetarm. Du risikerer å bli varing inkontinent for urin eller avføring. 

Anonymkode: 7d15b...6b6

Skrevet

Hvordan går det? 😕

Anonymkode: 9e99b...a7a

Skrevet

Hei. Har fått time kl.13. Hos fastlegen som ikke tror meg. Sliter med endetarmen nå 😢 fått lamelser i andre fiten også 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hei. Har fått time kl.13. Hos fastlegen som ikke tror meg. Sliter med endetarmen nå 😢 fått lamelser i andre fiten også 

*foten

Skrevet

At en prolaps klemmer på nerver er normalt, det er derfor det gjør vondt.

Men når en prolaps klemmer på nerver til urin og avføring, eller så man får lammelser, skal det sjekkes ut med en gang. For nervene kan bli permanent skadet.

At du blir nummen, eller ikke klarer rette deg opp pga smerter er ikke farlig. Men om du får lammelser eller bæsjer på deg er det fare på ferde, da er det sykehus med en gang.

Så er det alle imellom der da, og da er det opp til lege å vurdere. Håper du får god hjelp i dag.

Anonymkode: c4c91...af9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

*foten

Kan du ta med deg noen? Ved lammelser og problem med blære/tarm, skal du bli tatt på alvor og følges opp asap. Kan hjelpe å ha med noen som er litt gode til å sette krav, prate og kan støtte deg både fysisk og psykisk. En er sliten når en står i sånt, ikke alltid lett å ta ordet hvis legen er vanskelig og en selv er utslitt med smerter. Så ikke du ender opp med resept på tramadol og bare sendt hjem igjen. 

Anonymkode: bad0b...7f3

Skrevet

Vel. Min venninne utsatte det slik som deg, hun har fått varige nerveskader, nedsatt førlighet og mistet følelser i hud på innside av lår. Hun kunne faktisk fått skader på endetarm, blitt inkontinent. 
Sier som de andre, dette er svært akutt. Hvis ikke du vil gamble med resten av livet da?

Anonymkode: 551e6...7ab

Skrevet

Du skulle vært på operasjonsbordet nå dessverre. Ring legevakta en gang til, og presiser dette med problemer med endetarmen. Og som sagt over, få med deg en talefør person. 

Skrevet

Hei igjen. Min mann skal være med. 

Bør jeg opereres ? 

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Bør jeg opereres ? 

Det vet legene bedre enn oss. Men fint at du skal undersøkes. 

Vil bare si at mannen min opplevde noe veldig liknende. Han ble ikke operert og det har gått fint. 

Anonymkode: d95e1...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Bør jeg opereres ? 

Bra du har med noen. 

Operasjon eller ikke vet kun spesialisten som sjekker deg, men du skal undersøkes av en spesialist (ikke fastlege) og få en konkret vurdering for din situasjon. Og den undersøkelsen skal de ta akutt, ikke en type standard henvendelse, for disse avdelingene har ventetid på mange måneder. Snakker av erfaring. Fastlegen kan kontakte nærmeste aktuelle sykehus under timen, kjenner flere som har blitt sendt direkte til sykehus etter time hos fastlegen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Bra du har med noen. 

Operasjon eller ikke vet kun spesialisten som sjekker deg, men du skal undersøkes av en spesialist (ikke fastlege) og få en konkret vurdering for din situasjon. Og den undersøkelsen skal de ta akutt, ikke en type standard henvendelse, for disse avdelingene har ventetid på mange måneder. Snakker av erfaring. Fastlegen kan kontakte nærmeste aktuelle sykehus under timen, kjenner flere som har blitt sendt direkte til sykehus etter time hos fastlegen. 

Takk for info. Da skal jeg forlange det. Visste ikke at det var en mulighet 

Skrevet

Jeg har prolaps, og hver gang jeg er hos legen sier hun at jeg MÅ ta kontakt hvis jeg får problemer med urin/avføring, mister følelsen i bein osv, for da har man 24 timer på seg for å operere før det kan bli varig skade. Veldig viktig å ta tak i raskt!

Anonymkode: 8e0ce...b8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har prolaps, og hver gang jeg er hos legen sier hun at jeg MÅ ta kontakt hvis jeg får problemer med urin/avføring, mister følelsen i bein osv, for da har man 24 timer på seg for å operere før det kan bli varig skade. Veldig viktig å ta tak i raskt!

Helt riktig!

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Legen min har ikke ønsket å henvise meg til mr. Hun sier det er muskulært og at smertestillende ikke er vits... selv om jeg gråt hver gang 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...