Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Får valp i huset snart å lurer på om noen vil dele erfaringer/tips som er gode å ta med seg? F.eks tilvenning på natta, dotrening osv😊 Anonymkode: 60200...ae9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Nå er det noen få år siden vi fikk hunden vår men vi snakker sånn innimellom hva vi skulle ønske vi hadde vært bedre på i den tiden rett etter vi fikk han. Og det er to ting som går igjen. 1. Lær kommandoen "kom" og få den til å sitte i alle situasjoner. ALLE. Øv og øv og øv. Gå gjerne i skogen med skikkelige godbiter - la han slippe båndet og så gjemmer dere dere. Han vil da lete og blir litt redd og når han finner dere så masse ros og godbiter. Les dere opp på dette. Det er den viktigste kommandoen du lærer din hund. Ikke bruk den opp men få den til å sitte. 2. Lær han å gå fint i bånd. Det er et hekkan med hund som drar i båndet. Ellers er det greit å ikke la alle hilse på han på tur. Vår hun er en litt artig type som mange vil hilse på. Vi var jo stolt av han og syns det var stas når folk ville hilse. Han er supersosial og dette er nå resultert i at han vil hilse på ALLE vi møter på tur. Han er stor og når han står på bakbeina ser han deg i øynene. Ikke så kjekt for fremmende....selv om vi liker når han gjør det er ikke alle så glad i det 😉 Bestem deg tidlig om han skal få komme i sofa og seng. Får de lov noen ganger glemmer de aldri 😉 Anonymkode: 28758...d07
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Vi begynte å si "tisse!" hver gang valpen vår tisset ute. Det har resultert i en hund som tisser (og gjør fra seg, hun skiller dem ikke fra hverandre) på kommando, noe som ofte er utrolig praktisk! Ellers så ikke fall for fristelsen av å la valpen småbite på dere fordi den er så søt. Biting på folk, inkludert hender, er alltid nei. Da stopper man leken og går vekk/snur seg vekk/avleder med leke. De lærer fort å la være å bite på dere og ungene hvis alle er konsekvente. Anonymkode: a2549...ad7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Det kommer jo selvfølgelig litt an på størrelsen på valpen, men da jeg fikk valp sist hadde jeg den i buret om natta. Satte buret på nattbordet mitt så den var nær meg og hørte pusten min. Klynket litt en gang første natta og sa bare hvisket jeg litt til den så la den seg til å sove igjen. Etter noen netter satte jeg buret på gulvet, og innen det var gått en uke sov den i buret på gulvet med døren åpen. Har aldri tisset valp om natta, de første par ukene hadde jeg kladd ved siden av den om natta, og den tisset på den av og til. Men gikk fort til den tisset ute før vi la oss og med en gang vi våknet om morgenen. Anbefaler å ha kladd på gulvet og dra den nærmere og nærmere døren, du ser etterhvert når hunden går mot kladden og tar den ut. Samtidig som du alltid tar valpen ut med en gang den har sovet, lekt og spist selvfølgelig. Hunder er mer vanedyr enn mennesker, så vær litt obs på det når du lager rutiner rundt spising, lufting osv. Gjør du det til eksakt samme tid hver dag blir hunden veldig urolig den dagen du fraviker rutinene, de har en indre klokke tror jeg. Mamma går tur med hundene klokka tre hver dag, og de vet når klokka er tre altså. Det hender jo av og til hun skal noe klokka tre og går tur med hundene f.eks kl tolv-ett, men det har de glemt når klokka blir tre og de forventer tur Så det kan være lurt å fravike litt, ikke følg slavisk dine egne rutiner. Ellers er ro de første par ukene viktig. La hunden finne roen i sitt nye hjem, bli trygg på huset, hagen og menneskene som bor der. Så er det sosialisering for alle pengene. Husk at en valp ligger mye til lading, de sover fort 16-18 timer i døgnet første tiden. Du skal ha hunden i 10-15 år, så jobben du legger ned første 6 mnd er veldig viktig for at alle de årene skal bli bra. Valpekurs er gull, mest pga sosialiseringen, men også for å få noen tips om hverdagslydighet. Lykke til, det er så kos med valp, og ganske slitsomt også Anonymkode: f9544...27a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Husk også å venne hunden til kloklipp, og å bli tatt i ørene, se på tennene og slike ting. Om man aldri gjør sånt hjemme blir det et mareritt å komme til veterinær... Klipp klørne f.eks hver fredag når den er liten. Trenger ikke ta så mye, og trenger ikke klippe alle klørne samtidig om hunden ikke er samarbeidsvillig. Men masse godbiter og venne den til at det ikke er ekkelt å bli holdt litt fast, det er kos og godbiter, hunden skal forbinde det med noe fint. Gre og kamme, klippe lange hår på poter og rundt bæsjehullet, titte inn i ørene, kjenne på tennene. Det er ikke ting som trengs gjøres hver dag, men plutselig er hunden 8 mnd og vil ikke, for den har aldri blitt vent til slike ting. Da angrer du på at du ikke begynte med det tidligere... Anonymkode: f9544...27a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Sjekk hvilken forsikring dere vil ha, sjekk hvilket selskap som er best. Anonymkode: f7ec3...b0d
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Sosialiser hunden din godt, på mennesker, lyder, inntrykk, omgivelser og andre hunder. Ta den med overalt så den blir vant med det meste og forholder seg trygg og rolig i ulike situasjoner. En dårlig sosialisert hund kan fort bli ei mare.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Ha forsikret hunden når den kommer i hus. Vår hund brakk bakbeinet når den var 14 uker gammel og det kostet 25.000 kr! Glad vi hadde forsikring!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 Å gjøre hunden renslig er lett Hi. Det handler bare om å ta den med ut iblant, og alltid etter lek, søvn og mat/drikke. Når den gjør fra seg så roser du den. Jeg har alltid gitt godbiter. Du må sette vekkeklokka på hver tredje time på natten, men når den har lært seg på dagtid, så vil den pipe og si fra om natten etterhvert også. Gi den faste leker og flytt unna alt den ikke skal bite på. Ellers blir det et sabla mas og jobb med å avlede den. Det er også lett å lære den å sitte. Trykk litt på rompa dens og gi godbit når den sitter. Så lærer du bli. Da bør du bruke håndbevegelse. Det er ikke vanskelig å lære hunder noe. Absolutt alt går på tålmodighet og å ikke være lat! Bruk stemmen som om du forventer at den forstår hva du mener, for den vil notere seg tonefall uansett hva du sier. Så må du kose masse med den :-) ta det helt med ro et par uker. Ingen vil ha en hyper og urolig hund, så ikke mas rundt den. Lykke til :-) Anonymkode: 7b8c2...edb
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Får valp i huset snart å lurer på om noen vil dele erfaringer/tips som er gode å ta med seg? F.eks tilvenning på natta, dotrening osv😊 Anonymkode: 60200...ae9 Tilvenning på natta: gi valpen trygghet, legg deg på luftmadrass ved siden av der valpen skal sove de første par nettene. Gi trygghet og ro, men ikke oppmerksomhet. Dotrening: Som babyer flest må de tisse i ett sett i starten. Det er vanlig at de må tisse rett etter de har sovet, lekt og spist, så det er lurt å ta den rett ut etter disse. Ros når den tisser ute. Ellers så lærer du fort å lese tegnene på at valpen din trenger å gå på do. Kjøp noen sånne grønne kompostbinger på plantasjen eller biltema. Supert til å sette foran ting valpen ikke skal få tak i eller i døråpning når de skal begrense hvor den kan gå. Gjør jobben enklere med å passe på den. Anonymkode: ed1fe...58e
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Kom på et par ting til utover alt det andre. Husk at valpen helst ikke skal gå i trapper i starten, og de skal ikke gå på tur. De kan leke og tisse ute, selvfølgelig, men man skal ikke gå turer med dem. Etter hvert som de blir eldre kan de gå litt tur, men en valp skal være over 6 mnd før man går en tur på en halvtimes tid og over 1 år før man lar dem gå fjelltur (man kan selvsagt la dem gå litt i fjellet før dette, men ikke en full tur) og tar dem med på joggetur. Noen raser bør være over 1,5 år også før man jogger med dem. Mange er ikke klar over disse tingene og utsetter valpen sin for litt for mye og tung belastning uten å mene det. Anonymkode: a2549...ad7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Kom på et par ting til utover alt det andre. Husk at valpen helst ikke skal gå i trapper i starten, og de skal ikke gå på tur. De kan leke og tisse ute, selvfølgelig, men man skal ikke gå turer med dem. Etter hvert som de blir eldre kan de gå litt tur, men en valp skal være over 6 mnd før man går en tur på en halvtimes tid og over 1 år før man lar dem gå fjelltur (man kan selvsagt la dem gå litt i fjellet før dette, men ikke en full tur) og tar dem med på joggetur. Noen raser bør være over 1,5 år også før man jogger med dem. Mange er ikke klar over disse tingene og utsetter valpen sin for litt for mye og tung belastning uten å mene det. Anonymkode: a2549...ad7 Valpens alder i måneder gange 5 min er tommelfingerregelen (2 mnd gange 5 min = 10 min osv) Så lenge de er i vekst skal du ikke belaste skjelett, muskler, sener osv så mye, og valper som av naturlig instinkt er redd for å bli forlatt sier ikke fra om de blir slitne på tur, de bare følger og følger. Så det er bedre å gå mange korte turer enn en lang første leveåret egentlig. Anonymkode: f9544...27a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 Valpekurs - anbefales på det aller varmeste! Vi lærte veldig mye nyttig da vi fikk valp for to år siden, selv om vi har hatt flere hunder før. Tre ting jeg vil peke på: 1. Trene kontakt. Avgjørende for alle andre læringssituasjoner og bygger relasjonen mellom dere 2. Trene ro, særlig innendørs. Det skal ikke alltid skje noe. 3. Innkalling - sørg for at det er godbit, julaften og bursdag hver gang valpen kommer på innkalling - sørg for at assosiasjonen til jubel og moro er sterk. Anonymkode: 8b38c...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå