Gå til innhold

"Kjør forsiktig!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stort sett er dette en hyggelig avskjedshilsen. Men når min alltid bekymrede og til dels kontrollerende mor sier det med engstelig stemme fem ganger, får jeg følelsen av at hun nesten tenker at det har en magisk virkning (som "bank i bordet"). 

Til slutt kjenner jeg at jeg føler meg litt undervurdert. (Jeg er 40 år, så jeg er ikke en fartsglad 18-åring som akkurat har fått lappen).

Hva tenker dere om dette begrepet?

Anonymkode: 49be2...d34

Skrevet

Det er en kamuflert erklæring som egentlig sier «jeg er glad i deg»

Anonymkode: b8303...22c

Skrevet

Det er mulig hun undervurderer deg. Hun undervurderer kanskje kvinner, for hun ville mest sannsynlig ikke gjenta dette på samme måte til en 40 år gammel mann? Ellers har ikke alder noe å si når det gjelder om man er dårlig sjåfør eller ikke. Det kan være at du har hatt noen uhell? 

Anonymkode: f270d...7e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stort sett er dette en hyggelig avskjedshilsen. Men når min alltid bekymrede og til dels kontrollerende mor sier det med engstelig stemme fem ganger, får jeg følelsen av at hun nesten tenker at det har en magisk virkning (som "bank i bordet"). 

Til slutt kjenner jeg at jeg føler meg litt undervurdert. (Jeg er 40 år, så jeg er ikke en fartsglad 18-åring som akkurat har fått lappen).

Hva tenker dere om dette begrepet?

Anonymkode: 49be2...d34

Sier dette til barna selv, for jeg er redd for dem. Til mannen og, når han skal ut på lang tur. Skjer så mye ulykker på veien, folk som kjører i rus, med mobiltelefon , er trøtte osv

Anonymkode: d1d76...081

Skrevet

Har hun vært i en bilulykke eller opplevd at noen hun er glad i har vært det? Jeg sier dette litt for mye selv, etter at jeg var i en ulykke og har blitt veldig engstelig for bilkjøring, både på egne og andres vegne.

Om hun "bare" er generelt engstelig, så tror jeg uansett ikke det har noe med hennes vurdering av deg som sjåfør å gjøre. Jeg sier det også til faren min, som har kjørt skadefritt i nesten 50 år.

Anonymkode: a60d3...596

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sier dette til barna selv, for jeg er redd for dem. Til mannen og, når han skal ut på lang tur. Skjer så mye ulykker på veien, folk som kjører i rus, med mobiltelefon , er trøtte osv

Anonymkode: d1d76...081

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har hun vært i en bilulykke eller opplevd at noen hun er glad i har vært det? Jeg sier dette litt for mye selv, etter at jeg var i en ulykke og har blitt veldig engstelig for bilkjøring, både på egne og andres vegne.

Om hun "bare" er generelt engstelig, så tror jeg uansett ikke det har noe med hennes vurdering av deg som sjåfør å gjøre. Jeg sier det også til faren min, som har kjørt skadefritt i nesten 50 år.

Anonymkode: a60d3...596

Sier dere det fem ganger med engstelig stemme? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sier dere det fem ganger med engstelig stemme? 

Hvorfor ønsker du at det skal bety noe negativt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ønsker du at det skal bety noe negativt?

Fordi jeg leser hva HI skriver. Å si dette som en frase eller en omtenksom påminnelse er helt greit det. Det er bare ikke det HI skriver. Moren sier dette med engstelig stemme mange ganger, og da ser jeg virkelig ikke noe positivt ved det. 

Skrevet

Fordi jeg leser hva HI skriver. Å si dette som en frase eller en omtenksom påminnelse er helt greit det. Det er bare ikke det HI skriver. Moren sier dette med engstelig stemme mange ganger, og da ser jeg virkelig ikke noe positivt ved det. 

Hva ser du i det da? Å være engstelig instrument betyr jo at man er engstelig? Hva annet betyr det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva ser du i det da? Å være engstelig instrument betyr jo at man er engstelig? Hva annet betyr det? 

Instrument= i stemmen

Skrevet

Hva mener du nå da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du nå da? 

Hva annet enn engstelig skal det bety?

Skrevet

Hun er glad i deg og litt engstelig for deg når du er på veien. Hvorfor skal du ta det for noe mer enn det?

Blir litt sånn krenkorama igjen, det skal tolkes og legges allverdens negativt i alt.

Du sier du har en engstelig og overbekymret mor, der har du hele forklaringen og du trenger ikke legge noe mer i det.

Ta det med et smil og svar at du er glad i henne også og du kjører alltid pent.

Anonymkode: 96bf2...2fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva annet enn engstelig skal det bety?

Har jeg sagt at det betyr noe annet? Mener du at det alltid er positivt at andre viser at de er engstelige for noe du gjør? 

Skrevet

Har jeg sagt at det betyr noe annet? Mener du at det alltid er positivt at andre viser at de er engstelige for noe du gjør? 

Ja, det gjør jeg. Det betyr bare at de bryr seg

Skrevet

Tror det er generasjonen. Er på din alder og mammaen min og mine venninners mammaer gjør nøyaktig det samme. 😂 Kjør pent, kjør forsiktig…. Litt innlært og litt overtro. Tanta mi bråstoppet en gang en katt løp over veien, sveivet ned ruta og spytta ut vinduet. 😂😂😂 Litt rart, morsomt og skummelt. 

Anonymkode: 652d9...3d7

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Det betyr bare at de bryr seg

Javel. Hvis noen sier med engstelig stemme til meg mange ganger at jeg må/må ikke gjøre noe, så hadde jeg lett tolket det som særdeles liten tro på meg. Spesielt om dette ble gjentatt hver gang vi møtes. Dette er også noe jeg aldri gjør overfor barn. Det gjør dem usikre. 

Skrevet

Kjør pent! Eh, Okey. Jeg hadde tenkt å kjøre uoppmerksomt og farlig, men når du sier det så får jeg endre plan! 

Anonymkode: cd2c6...22c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Javel. Hvis noen sier med engstelig stemme til meg mange ganger at jeg må/må ikke gjøre noe, så hadde jeg lett tolket det som særdeles liten tro på meg. Spesielt om dette ble gjentatt hver gang vi møtes. Dette er også noe jeg aldri gjør overfor barn. Det gjør dem usikre. 

På tide å slutte å tolke da. Husk at det er mellom linjene det kommer tog

Skrevet

På tide å slutte å tolke da. Husk at det er mellom linjene det kommer tog

Øh, hva faen :ler:

Skrevet

Det legger jeg ikke noe mer i enn nesten som god tur. Jeg er 50 og min far på 90 sier alltid kjør forsiktig til meg. Har aldri tenkt på det som noe negativt - heller det motsatte.

Anonymkode: 5f106...e98

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men hi er ikke et barn, hun er over 40 år og har en engstelig mor. Det er slett ikke så uvanlig at mennesker blir mer engstelige når de blir godt voksne altså, og det står ingenting om at hun sa sånt når hi var tenåring...

Hvorfor skal alt mulig tolkes så negativt, det er mye som kan gå galt i trafikken, og veldig ofte er det ikke din feil. Denne mammaen er engstelig av seg, da tenker hun mest sannsynlig på glatte veier, folk som kjører beruset, trailere som mister kontrollen, elg som krysser veien, og allverdens annet som kan skje når du kjører. Hvorfor skal hi tolke det som at mammaen synes hun er en dårlig sjåfør?

Men er selvfølgelig enig i at vi ikke skal ta motet fra barna våre. Har to barn på 18 og 21 år selv som begge kjører bil, jeg sier som regel god tur, kos dere osv når de skal ut og kjøre, men slenger gjerne på en kjør forsiktig også.

Skrevet

Øh, hva faen :ler:

Det er en metafor

Skrevet

Men hi er ikke et barn, hun er over 40 år og har en engstelig mor. Det er slett ikke så uvanlig at mennesker blir mer engstelige når de blir godt voksne altså, og det står ingenting om at hun sa sånt når hi var tenåring...

Hvorfor skal alt mulig tolkes så negativt, det er mye som kan gå galt i trafikken, og veldig ofte er det ikke din feil. Denne mammaen er engstelig av seg, da tenker hun mest sannsynlig på glatte veier, folk som kjører beruset, trailere som mister kontrollen, elg som krysser veien, og allverdens annet som kan skje når du kjører. Hvorfor skal hi tolke det som at mammaen synes hun er en dårlig sjåfør?

Men er selvfølgelig enig i at vi ikke skal ta motet fra barna våre. Har to barn på 18 og 21 år selv som begge kjører bil, jeg sier som regel god tur, kos dere osv når de skal ut og kjøre, men slenger gjerne på en kjør forsiktig også.

Hun har en mor som alltid er bekymret og tildels kontrollerende. Jeg syns det er helt naturlig å tenke at hun undervurderer datteren her. Å "slenge på noe" er som nevnt en frase som er greit og som mange gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er en kamuflert erklæring som egentlig sier «jeg er glad i deg»

Enig. Dette sies alltid i min familie. Jeg sier det til venner som har vært på besøk. Det jeg legger i det er «vel hjem og pass på deg selv - jeg er glad i deg».

Anonymkode: 965a8...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...