Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Nå har jeg hatt ei litt stillestående helg, vært inne og syk, og har slått i hjel en del tid her på forum. Og det er en merkelig tendens i en del av trådene. En person, noen ganger flere, men oftest én, er helt gæren etter å overbevise folk om at de ikke vet ting som kun de selv KAN vite! F eks. "Jeg opplever det ikke som problematisk å bli avvist" "Jo det gjør du, noe annet er umulig, bare google det så ser du at jeg har rett!" "Jeg syns at familie og venner har sviktet meg i det siste" "Nei, du tar feil, det er du selv som svikter!" "Jeg vet at jeg er over snittet intelligent" "Nei, det kan du umulig være, for da hadde du visst at ingen intelligente folk sier slikt om seg selv!" "Jeg er populær og godt likt blant folk fordi jeg er grei og hyggelig og en god venn" "Nei, du er ikke hyggelig!" "Jeg er utbrent og klarer ikke å møte venninna mi" "Bare tull, det hadde vært sunt for deg å ha litt mer sosial omgang!" "Jeg skjønner ikke hvorfor legene ikke tar meg på alvor når jeg kommer med sykdom" "Du er vel bare hypokonder da, forventer du at de skal gjette alt?" Altså - helt ærlig, er det logisk å svare sånn? Er det logisk å anta at man vet bedre enn personen selv hva hun/han føler , eller er; eller har opplevd, basert på et bittelite innlegg? Anonymkode: 1e5ec...970
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå har jeg hatt ei litt stillestående helg, vært inne og syk, og har slått i hjel en del tid her på forum. Og det er en merkelig tendens i en del av trådene. En person, noen ganger flere, men oftest én, er helt gæren etter å overbevise folk om at de ikke vet ting som kun de selv KAN vite! F eks. "Jeg opplever det ikke som problematisk å bli avvist" "Jo det gjør du, noe annet er umulig, bare google det så ser du at jeg har rett!" "Jeg syns at familie og venner har sviktet meg i det siste" "Nei, du tar feil, det er du selv som svikter!" "Jeg vet at jeg er over snittet intelligent" "Nei, det kan du umulig være, for da hadde du visst at ingen intelligente folk sier slikt om seg selv!" "Jeg er populær og godt likt blant folk fordi jeg er grei og hyggelig og en god venn" "Nei, du er ikke hyggelig!" "Jeg er utbrent og klarer ikke å møte venninna mi" "Bare tull, det hadde vært sunt for deg å ha litt mer sosial omgang!" "Jeg skjønner ikke hvorfor legene ikke tar meg på alvor når jeg kommer med sykdom" "Du er vel bare hypokonder da, forventer du at de skal gjette alt?" Altså - helt ærlig, er det logisk å svare sånn? Er det logisk å anta at man vet bedre enn personen selv hva hun/han føler , eller er; eller har opplevd, basert på et bittelite innlegg? Anonymkode: 1e5ec...970 Det er bare Bente som har det gøy med å provosere 😊 Anonymkode: 656ec...bfe
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Nei, de er flere. Anonymkode: 53f53...275
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Er det logisk å anta at det står en person bak alle de utsagnene? Nå står jeg bak et par av dem,men ikke alle. Er aldri uvennlig mot noen som ikke har det bra eller som opplever at andre ikke behandler dem godt, så trekk fra dem ihvertfall. Derimot er jeg såpass observant at jeg ser hvor mange som motsier seg selv i mange diskusjoner. Folk er veldig lite flinke til å faktisk se hva andre skriver, og en av de største feilene mennesker gjør er å ikke lytte til andre. Det gjelder også å lese ordentlig på nett. Dermed svarer og kommenterer jeg ut fra det. Folk har bare godt av å bli møtt kritisk til skryt og påstander. Selvinnsikten er ikke akkurat imponerende dyp blant mange. Forøvrig trenger du ikke å forsvare hvorfor du er på forumet. Ingen vet hvem du er uansett, så du trenger ikke fortelle at du er her "for å slå ihjel litt tid mens du er syk" i en "stillestående helg" (Jeg oppfatter at du subtilt vil si at du vanligvis har helger hvor det skjer masse) ..... Hvor "bittesmå" skal innleggene være for at du ikke kan bedømme noe ut fra dem? Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er bare Bente som har det gøy med å provosere 😊 Anonymkode: 656ec...bfe Tror "utfordre" er mer passende :-) å provosere har ingen hensikt. Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Nå var vel det ene innlegget sånn «jeg er populær fordi jeg er hyggelig, og de som ikle er populære kan takke seg selv for at de er idioter» altså avsnitt 2 gjenspeilet ikke det hun skrev i første avsnitt, og derfor ble det bare komisk og vanskelig å la være å kommentere ironien i det hele. Nå skrev jeg bare an kommentar i det innlegget da, gidder ikke diskutere videre, men klarte ikke la være å kommentere at hun faktisk var det motsatte av det hun påstod hun var. Ellers er nordmenn ganske preget av janteloven. Det er ikke lov å skryte av seg selv, og det er fullt tillat å tråkke på de som gjør det Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nå var vel det ene innlegget sånn «jeg er populær fordi jeg er hyggelig, og de som ikle er populære kan takke seg selv for at de er idioter» altså avsnitt 2 gjenspeilet ikke det hun skrev i første avsnitt, og derfor ble det bare komisk og vanskelig å la være å kommentere ironien i det hele. Nå skrev jeg bare an kommentar i det innlegget da, gidder ikke diskutere videre, men klarte ikke la være å kommentere at hun faktisk var det motsatte av det hun påstod hun var. Ellers er nordmenn ganske preget av janteloven. Det er ikke lov å skryte av seg selv, og det er fullt tillat å tråkke på de som gjør det Anonymkode: 386c3...40d Er det tillatt å tråkke på folk? Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det tillatt å tråkke på folk? Anonymkode: 84831...946 Det er mer akseptert enn å skryte av seg selv Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det logisk å anta at det står en person bak alle de utsagnene? Nå står jeg bak et par av dem,men ikke alle. Er aldri uvennlig mot noen som ikke har det bra eller som opplever at andre ikke behandler dem godt, så trekk fra dem ihvertfall. Derimot er jeg såpass observant at jeg ser hvor mange som motsier seg selv i mange diskusjoner. Folk er veldig lite flinke til å faktisk se hva andre skriver, og en av de største feilene mennesker gjør er å ikke lytte til andre. Det gjelder også å lese ordentlig på nett. Dermed svarer og kommenterer jeg ut fra det. Folk har bare godt av å bli møtt kritisk til skryt og påstander. Selvinnsikten er ikke akkurat imponerende dyp blant mange. Forøvrig trenger du ikke å forsvare hvorfor du er på forumet. Ingen vet hvem du er uansett, så du trenger ikke fortelle at du er her "for å slå ihjel litt tid mens du er syk" i en "stillestående helg" (Jeg oppfatter at du subtilt vil si at du vanligvis har helger hvor det skjer masse) ..... Hvor "bittesmå" skal innleggene være for at du ikke kan bedømme noe ut fra dem? Anonymkode: 84831...946 Det var det med selvinnsikt da… Anonymkode: 5d853...918
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er mer akseptert enn å skryte av seg selv Anonymkode: 386c3...40d Å skryte av seg selv er jo ikke akkurat så klokt. Helt greit å reagere på det, men ikke å tråkke på noen. Syns ikke jeg opplever at det er veldig tillatt altså. Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Å skryte av seg selv er jo ikke akkurat så klokt. Helt greit å reagere på det, men ikke å tråkke på noen. Syns ikke jeg opplever at det er veldig tillatt altså. Anonymkode: 84831...946 Det er fullt tillatt å tråkke på de som skryter av seg selv jo. Hvorfor er det ikke klokt å skryte av seg selv? Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er fullt tillatt å tråkke på de som skryter av seg selv jo. Hvorfor er det ikke klokt å skryte av seg selv? Anonymkode: 386c3...40d Det er jo lite sosialt smart da. Det er jo dritpinlig når noen skryter av seg selv, og ofte er det jo ikke reellt heller. Ser noen gjør det her i enkelte tråder, og da vet man faktisk ikke om det er ironi eller alvorlig ment. Det er umulig å respondere på. Kritikk og korrigering er greit, men ikke å tråkke på. Uansett hvordan noen oppfører seg, så er det de som tråkker på vedkommende som driter seg mest ut. Alltid. Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er jo lite sosialt smart da. Det er jo dritpinlig når noen skryter av seg selv, og ofte er det jo ikke reellt heller. Ser noen gjør det her i enkelte tråder, og da vet man faktisk ikke om det er ironi eller alvorlig ment. Det er umulig å respondere på. Kritikk og korrigering er greit, men ikke å tråkke på. Uansett hvordan noen oppfører seg, så er det de som tråkker på vedkommende som driter seg mest ut. Alltid. Anonymkode: 84831...946 Det er ikke lite smart. Det er janteloven vi nordmenn er så opphengt i. Det er faktisk helt ok å skryte litt av seg selv. Og er det mye mer akseptert å tråkke på den som skryter. Og de som tråkker på/latterliggjør eller kall det hva du vil, får støtte i mye større grad enn den aom skryter. Om det er smart eller ikke og hva du tror er jo ikke relevant. Det er alltid sånn at hvis man er på en sosial tilstelning og Anne sier «jeg skulle ønske jeg hadde kjæreste», Lise sier «jeg kan hjelpende med fremgangsmåte. Jeg har datet en del under siste og får mange positive kommentarer fra menn» og Berit da sier «det sier de bare for å få deg i seng. Du må ikke ligge med alle menn du møter vet du», så er det Berit som får klapp på skulderen for å ha stoppet skrytet til Lise. Det er helt vanlig Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke lite smart. Det er janteloven vi nordmenn er så opphengt i. Det er faktisk helt ok å skryte litt av seg selv. Og er det mye mer akseptert å tråkke på den som skryter. Og de som tråkker på/latterliggjør eller kall det hva du vil, får støtte i mye større grad enn den aom skryter. Om det er smart eller ikke og hva du tror er jo ikke relevant. Det er alltid sånn at hvis man er på en sosial tilstelning og Anne sier «jeg skulle ønske jeg hadde kjæreste», Lise sier «jeg kan hjelpende med fremgangsmåte. Jeg har datet en del under siste og får mange positive kommentarer fra menn» og Berit da sier «det sier de bare for å få deg i seng. Du må ikke ligge med alle menn du møter vet du», så er det Berit som får klapp på skulderen for å ha stoppet skrytet til Lise. Det er helt vanlig Anonymkode: 386c3...40d Det er en stor misforståelse å tro at Janteloven handler om at det skal være akseptabelt å skryte av seg selv. Hvorfor tror du at den handler om det? Den handler om å hevde seg på ulike måter, og at det er helt ok uten at andre skal fortelle deg at du må ikke tro at du er noe, eller kan noe. Janteloven handler ikke om selvskryt! I eksempelet ditt er ingen av dem særlig kloke. Man bør være forsiktig med å gi hjelpende hender og råd om folk ikke ber om det, for det blir fort belærende. Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er en stor misforståelse å tro at Janteloven handler om at det skal være akseptabelt å skryte av seg selv. Hvorfor tror du at den handler om det? Den handler om å hevde seg på ulike måter, og at det er helt ok uten at andre skal fortelle deg at du må ikke tro at du er noe, eller kan noe. Janteloven handler ikke om selvskryt! I eksempelet ditt er ingen av dem særlig kloke. Man bør være forsiktig med å gi hjelpende hender og råd om folk ikke ber om det, for det blir fort belærende. Anonymkode: 84831...946 Jantelover starter med «du skal ikke tro du er noe». Så fort noen tror man er noe, så kommer angrep. En måte å gjøre dette på er å skryte av seg selv. Selvsagt kan man tilby seg å hjelpe uten at det er belærende. Hvorfor skal folk være så redde for å trå feil, si noe feil, handle feil? Viner alle fulle av feil, og det er helt i orden. Hvorfor er du så ute etter å fortelle meg at jeg tar feil egentlig? Det er ikke noe jeg har skrevet som er feil. Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jantelover starter med «du skal ikke tro du er noe». Så fort noen tror man er noe, så kommer angrep. En måte å gjøre dette på er å skryte av seg selv. Selvsagt kan man tilby seg å hjelpe uten at det er belærende. Hvorfor skal folk være så redde for å trå feil, si noe feil, handle feil? Viner alle fulle av feil, og det er helt i orden. Hvorfor er du så ute etter å fortelle meg at jeg tar feil egentlig? Det er ikke noe jeg har skrevet som er feil. Anonymkode: 386c3...40d Slutt med den offerinnstillingen! Hvis du vil debattere på nett så må du tåle uenigheter og motsigelser. Ja, Janteloven starter muligens med det, men det er ikke dermed sagt at du skal si : jeg er så sykt bra. Tror ikke at det er mange som klarer dette så bra som meg ass. Det er skryt. Sier du heller: jeg kan gjøre det, for jeg er ganske god på sånt, så blir det noe annet. Det er jo en forskjell på skryt og selvtillit. Det er fint at vi kan ha feil. Derfor kan det også bli belærende når andre kommer med råd helt uoppfordret når vi innrømmer dem. See? Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Slutt med den offerinnstillingen! Hvis du vil debattere på nett så må du tåle uenigheter og motsigelser. Ja, Janteloven starter muligens med det, men det er ikke dermed sagt at du skal si : jeg er så sykt bra. Tror ikke at det er mange som klarer dette så bra som meg ass. Det er skryt. Sier du heller: jeg kan gjøre det, for jeg er ganske god på sånt, så blir det noe annet. Det er jo en forskjell på skryt og selvtillit. Det er fint at vi kan ha feil. Derfor kan det også bli belærende når andre kommer med råd helt uoppfordret når vi innrømmer dem. See? Anonymkode: 84831...946 Jeg inntar ikke noen offerrolle fordi jeg lirer på hvorfor du er så opphengt i å fortelle meg at jeg tar feil når jeg ikke gjør det. Janteloven sier ikke hva du skal gjøre. Har du misforstått kanskje? Hvem har bestemt at det er galt å skryte? Og at det ikke finnes en mellomting på de to eksemplene dine? Det er jo tydelig med den «ass» du legger på at du ønsker at den skal bli enda mer idiotisk. De færreste snakker sånn når de er over 15. Hvorfor er det belærende når noen kommer med råd uten å ha blitt bedt om det? Må man spørre direkte og tydelig om råd for å få dem? Du gir jo meg råd uten at jeg har bedt om dem (hva man ikke bør si og hva man bør si i stedet) Er du belærende da? Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er jo lite sosialt smart da. Det er jo dritpinlig når noen skryter av seg selv, og ofte er det jo ikke reellt heller. Ser noen gjør det her i enkelte tråder, og da vet man faktisk ikke om det er ironi eller alvorlig ment. Det er umulig å respondere på. Kritikk og korrigering er greit, men ikke å tråkke på. Uansett hvordan noen oppfører seg, så er det de som tråkker på vedkommende som driter seg mest ut. Alltid. Anonymkode: 84831...946 Det er jo bare feil. Men du frykter de som kan komme og ta deg, og gjemmer deg bak den evige tapers evige, tomme trøst. Anonymkode: 33981...d5f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg inntar ikke noen offerrolle fordi jeg lirer på hvorfor du er så opphengt i å fortelle meg at jeg tar feil når jeg ikke gjør det. Janteloven sier ikke hva du skal gjøre. Har du misforstått kanskje? Hvem har bestemt at det er galt å skryte? Og at det ikke finnes en mellomting på de to eksemplene dine? Det er jo tydelig med den «ass» du legger på at du ønsker at den skal bli enda mer idiotisk. De færreste snakker sånn når de er over 15. Hvorfor er det belærende når noen kommer med råd uten å ha blitt bedt om det? Må man spørre direkte og tydelig om råd for å få dem? Du gir jo meg råd uten at jeg har bedt om dem (hva man ikke bør si og hva man bør si i stedet) Er du belærende da? Anonymkode: 386c3...40d Jeg gir opp :-D dropp "ass", og gå rundt å si dette du. Opp til deg. Gå rundt å gi folk gode råd også. For all del liksom. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare feil. Men du frykter de som kan komme og ta deg, og gjemmer deg bak den evige tapers evige, tomme trøst. Anonymkode: 33981...d5f Har du det bra? Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg gir opp 😄 dropp "ass", og gå rundt å si dette du. Opp til deg. Gå rundt å gi folk gode råd også. For all del liksom. Har du det bra? Anonymkode: 84831...946 Men er det heller ikke lov å fortelle noen at de tar feil? For du forsøker å korrigere noe som ikke er feil, og du lever etter janteloven selv. Og når det påpekes at det du ønsket å korrigere ikke er feil (korrigere sier du selv er tillatt) så blir du fornærmet. Og når du ikke klarer å svare på hvorfor janteloven skal dominere vårt syn på andres selvskryt, så forsøker du å si at den ikke handler om det, og tåler ikke korrigering. Og når du blir korrigert på at du med vilje overdriver der du ønsker at andre skal reagere, så gir du opp? Og du mener råd uten forespørsel er belærende og ikke bra, men gjør det selv. Er det sånn at du kan korrigere andre, men at andre ikke kan korrigere deg, for du har alltid rett? Eller hvordan er det? Anonymkode: 386c3...40d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 Ok; da vet jeg at det er Anonym 946 som står bak de aller fleste av disse! 😂En helt fantastisk mangel på logikk og selvinnsikt i sin jakt på selvinnsikt hos andre - du skal ha takk for å ha outet deg selv. Anonymkode: 1e5ec...970
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #22 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ok; da vet jeg at det er Anonym 946 som står bak de aller fleste av disse! 😂En helt fantastisk mangel på logikk og selvinnsikt i sin jakt på selvinnsikt hos andre - du skal ha takk for å ha outet deg selv. Anonymkode: 1e5ec...970 Jeg har da ingen problem med å si at jeg står bak et par av dem, som du kanskje fikk med deg her :-) Ellers så står det helt fint til med både min logiske sans og selvinnsikt. Ser du syns dette var kjempemorsomt på randen til hysteri.... Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har da ingen problem med å si at jeg står bak et par av dem, som du kanskje fikk med deg her 🙂 Ellers så står det helt fint til med både min logiske sans og selvinnsikt. Ser du syns dette var kjempemorsomt på randen til hysteri.... Anonymkode: 84831...946 Hysteri har da aldri vært morsomt, men du var ganske underholdende i denne tråden, ja. Og logikken er helt på tur. Anonymkode: 1e5ec...970
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #24 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hysteri har da aldri vært morsomt, men du var ganske underholdende i denne tråden, ja. Og logikken er helt på tur. Anonymkode: Jeg tror ikke du vet så mye om stort jeg... Du tar feil. Og feil. Anonymkode: 84831...946
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #25 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror ikke du vet så mye om stort jeg... Du tar feil. Og feil. Anonymkode: 84831...946 Keep it coming! 😆 Anonymkode: 1e5ec...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå