Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Skrevet 20. mars 2022 Tenker på det juridiske. Hvordan blir barnet ditt? Anonymkode: 16c64...f4e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 Godt poeng! Men faren er vel ofte far? Anonymkode: 7e5a2...869
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 Jo, men hva hvis det er brukt sæd-donor? De reiste ut som 2. Blir litt spesielt å reise hjem som 3? Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: 77804...97a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 Adopsjon. Selv om egg er fra hun som skal være mor for barnet, og spermen fra han som skal være fra sier norsk lov at hun som juridisk sett er mor er hun som føder. Adopsjon fra utlandet er lov, og det er ingen lov som sier at man må gå gjennom adopsjonsbyråer. Er en dommer i det landet hvor surrogatmor er som underskriver adopsjonspapirene og de får ta med seg barnet hjem Anonymkode: e4334...3dd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Adopsjon. Selv om egg er fra hun som skal være mor for barnet, og spermen fra han som skal være fra sier norsk lov at hun som juridisk sett er mor er hun som føder. Adopsjon fra utlandet er lov, og det er ingen lov som sier at man må gå gjennom adopsjonsbyråer. Er en dommer i det landet hvor surrogatmor er som underskriver adopsjonspapirene og de får ta med seg barnet hjem Anonymkode: e4334...3dd Aha!💡 Anonymkode: 77804...97a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #6 Skrevet 20. mars 2022 Far er biologisk far og får barnet med hjem. Mor må søke om stebarnsadopsjpn Anonymkode: 7098b...e02
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #7 Skrevet 20. mars 2022 De jeg kjenner, homofilt par, er biologisk far til hvert sitt barn. De har to barn født av surrogatmor i USA. Når barnet er født har de måttet være i USA til de har fått pass til barnet også har de tatt det med til Norge. Surrogatmor er ikke biologisk mor da, barnet er "laget i reagensrør" med et egg fra giver og sæd fra far, og plassert i en surrogatmor. Anonymkode: e1b81...289
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Adopsjon fra utlandet er lov, og det er ingen lov som sier at man må gå gjennom adopsjonsbyråer. Er en dommer i det landet hvor surrogatmor er som underskriver adopsjonspapirene og de får ta med seg barnet hjem Anonymkode: e4334...3dd Det stemmer jo ikke. Norske myndigheter godtar ikke uten videre at noen drar til utlandet og adopterer, langt derifra. Det er ikke vanlig å gjøre dette ved surrogati. For de hvor en i paret er biologisk far, overføres foreldreansvar til kun denne (fra surrogatmor) og mor eller medfar gjennomfører deretter stebarnsadopsjon i Norge. I tilfeller hvor ingen i paret er biologisk far, er det mer komplisert og varierer litt fra land til land. Det var det som gjorde at det ble så krøkkete i den saken som verserte i media hvor en kvinne hadde brukt både donoregg og donorsæd og surrogat i India og deretter fikk utfordringer med å få med seg barna hjem. Anonymkode: 93a68...4ab
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det stemmer jo ikke. Norske myndigheter godtar ikke uten videre at noen drar til utlandet og adopterer, langt derifra. Det er ikke vanlig å gjøre dette ved surrogati. For de hvor en i paret er biologisk far, overføres foreldreansvar til kun denne (fra surrogatmor) og mor eller medfar gjennomfører deretter stebarnsadopsjon i Norge. I tilfeller hvor ingen i paret er biologisk far, er det mer komplisert og varierer litt fra land til land. Det var det som gjorde at det ble så krøkkete i den saken som verserte i media hvor en kvinne hadde brukt både donoregg og donorsæd og surrogat i India og deretter fikk utfordringer med å få med seg barna hjem. Anonymkode: 93a68...4ab Hun havnet i et juridisk ingenmannsland på grunn av de indiske reglene. Det stemmer som anonym over sier, at man adopterer barnet. Anonymkode: 17ef5...aaf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Jar ei venninne som hadde en slik kinkig sak for 8-9 år siden. De skaffet surrogat, og han var biologisk far. Han skulle ta med barnet til Norge etter det var født. Kort tid før fødsel, blir han dødssyk, og før barnet et 2 uker gammelt, dør han. Hun har ingen juridiske rettigheter til barnet, familien hans kunne ikke kreve barnet, og barnet lever fortsatt i det landet der det ble født av surrogatmor. Hun tar seg av det med økonomisk hjelp fra venninnen min. De forsøker adopsjon, men aleneforsørger får ikke adoptere i det landet. Surrogatmor vil ikke ha barnet. Er evig surr. Unik historie, ja, men likevel. Det kan bli så mange problemer man ikke har tenkt på Anonymkode: cb6c5...f2c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jar ei venninne som hadde en slik kinkig sak for 8-9 år siden. De skaffet surrogat, og han var biologisk far. Han skulle ta med barnet til Norge etter det var født. Kort tid før fødsel, blir han dødssyk, og før barnet et 2 uker gammelt, dør han. Hun har ingen juridiske rettigheter til barnet, familien hans kunne ikke kreve barnet, og barnet lever fortsatt i det landet der det ble født av surrogatmor. Hun tar seg av det med økonomisk hjelp fra venninnen min. De forsøker adopsjon, men aleneforsørger får ikke adoptere i det landet. Surrogatmor vil ikke ha barnet. Er evig surr. Unik historie, ja, men likevel. Det kan bli så mange problemer man ikke har tenkt på Anonymkode: cb6c5...f2c Jeg skjønner at dette var en unik situasjon men var de gift? Da skal vel alt gå til nærmeste familie som da blir kona? Eller tar jeg feil? Anonymkode: 076c6...59a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at dette var en unik situasjon men var de gift? Da skal vel alt gå til nærmeste familie som da blir kona? Eller tar jeg feil? Anonymkode: 076c6...59a Ja, helt spesielt tilfelle, og sannsynligheten for dette er jo tilnærmet null. Men neiZ kona var ikke nærmeste. Barn går ikke i arv. Nærmeste familie for barnet var barnets mor, ikke stemor Anonymkode: cb6c5...f2c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, helt spesielt tilfelle, og sannsynligheten for dette er jo tilnærmet null. Men neiZ kona var ikke nærmeste. Barn går ikke i arv. Nærmeste familie for barnet var barnets mor, ikke stemor Anonymkode: cb6c5...f2c Nettopp, det tenker jeg også med en gang. Det avhenger jo av landet, men i de fleste land er det ikke slik at hvis far dør så er det han som faren var gift med som plutselig "arver" barn som han var biologisk far til, mens partneren han var gift med ikke har noe biologisk (eller adoptivt) forhold til barnet. Det er tvert i mot i de fleste land den som har biologisk tilknytning til barnet som først og fremst får hele foreldreansvaret. Anonymkode: 3f809...a3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nettopp, det tenker jeg også med en gang. Det avhenger jo av landet, men i de fleste land er det ikke slik at hvis far dør så er det han som faren var gift med som plutselig "arver" barn som han var biologisk far til, mens partneren han var gift med ikke har noe biologisk (eller adoptivt) forhold til barnet. Det er tvert i mot i de fleste land den som har biologisk tilknytning til barnet som først og fremst får hele foreldreansvaret. Anonymkode: 3f809...a3f *hun 😄 Anonymkode: 3f809...a3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Nettopp, det tenker jeg også med en gang. Det avhenger jo av landet, men i de fleste land er det ikke slik at hvis far dør så er det han som faren var gift med som plutselig "arver" barn som han var biologisk far til, mens partneren han var gift med ikke har noe biologisk (eller adoptivt) forhold til barnet. Det er tvert i mot i de fleste land den som har biologisk tilknytning til barnet som først og fremst får hele foreldreansvaret. Anonymkode: 3f809...a3f Men om barnet ikke har noe annen familie enn stefar? Veldig vanskelig tema dette. Jeg tenker på min sønn som har vert i barnets liv siden han var 8 måneder gammel. Har ingenting med far å gjøre og nå plutselig skulle mistet han om jeg døde. Det er veldig ugreit føler jeg. Anonymkode: 076c6...59a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men om barnet ikke har noe annen familie enn stefar? Veldig vanskelig tema dette. Jeg tenker på min sønn som har vert i barnets liv siden han var 8 måneder gammel. Har ingenting med far å gjøre og nå plutselig skulle mistet han om jeg døde. Det er veldig ugreit føler jeg. Anonymkode: 076c6...59a Du kan skrive en viljeserklæring og levere til tingretten. Der skriver du hva du ønsker skal skje om du dør. Det er ikke dermed sagt at det blir sånn, men hvis det er både din og sønnens vilje, så øker du sjansene i alle fall. Hvis ikke går omsorgen til din nærmeste familie om fars familie ikke ønsker å ta ansvaret. Anonymkode: cb6c5...f2c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nettopp, det tenker jeg også med en gang. Det avhenger jo av landet, men i de fleste land er det ikke slik at hvis far dør så er det han som faren var gift med som plutselig "arver" barn som han var biologisk far til, mens partneren han var gift med ikke har noe biologisk (eller adoptivt) forhold til barnet. Det er tvert i mot i de fleste land den som har biologisk tilknytning til barnet som først og fremst får hele foreldreansvaret. Anonymkode: 3f809...a3f Biologi står ekstremt sterkt i de fleste land i verden ja. Men sannsynligheten for at dette skal skje er enormt liten. Men likevel KAN det skje, og da er det greit å kjenne til regler. Anonymkode: cb6c5...f2c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men om barnet ikke har noe annen familie enn stefar? Veldig vanskelig tema dette. Jeg tenker på min sønn som har vert i barnets liv siden han var 8 måneder gammel. Har ingenting med far å gjøre og nå plutselig skulle mistet han om jeg døde. Det er veldig ugreit føler jeg. Anonymkode: 076c6...59a Reglene i det landet som blir beskrevet her er jo ikke nødvendigvis som i Norge. Anonymkode: 17ef5...aaf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du kan skrive en viljeserklæring og levere til tingretten. Der skriver du hva du ønsker skal skje om du dør. Det er ikke dermed sagt at det blir sånn, men hvis det er både din og sønnens vilje, så øker du sjansene i alle fall. Hvis ikke går omsorgen til din nærmeste familie om fars familie ikke ønsker å ta ansvaret. Anonymkode: cb6c5...f2c Det er det heller ingen regel for. Barn arves jo ikke, som det er påpekt her. Barnets beste skal avgjøre hva som videre skjer; det kan bety fosterhjem. Anonymkode: 17ef5...aaf
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 Ja, hvis ikke dette er menneskehandel, huttetu... Anonymkode: fb166...d46
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #21 Skrevet 22. mars 2022 Det er en form for eksklusiv menneskehandel og det burde på ingen måte være formidlende at salget foregår i et annet land. Man kan verken bestille friske barn eller sikre seg mot alt som kan skje i et svangerskap og fødsel, og at det er en fattig kvinne som sitter med hele risikoen er vanvittig. Man husker jo det tilfellet der den ene tvillingen hadde downs og surrogatforeldrene bare reiste fra den. Så da blir den fattige rugemaskinen sittende med et barn som biologisk ikke er hennes, i et land der støtteordninger for handikappede ikke eksisterer. Tror man at det barnet får et godt liv? Og alt dette fordi noen mener at deres behov for barn trumfer alt. Anonymkode: b612f...b5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå