Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #1 Skrevet 19. mars 2022 ..Hva som gjør oss lykkelige. Eller rett og slett bare tilfreds. Nå er det tråder om intelligens, om popularitet og om hvor fornøyd de unge skal være fordi de er så fine. Men ingenting av det gjøres særlig lykkelige eller får oss til å leve er tilfreds liv eller? For min del blir jeg rett ut lykkelig hver gang jeg holder en baby. Særlig om de har skreket i to timer og foreldre er helt i oppløsning. Hvis de blir stille og sovner når jeg holder dem, så føler jeg meg som verdens godeste og tryggeste menneske :-) jeg tror foreldrene absolutt er gode foreldre altså! Men de blir nok slitne og stresset, og det smitter nok over på babyen. Det merket jeg jo også med mine egne. Noe annet som gir meg pur lykkefølelse er å være med arabere. Hester altså :-) jeg vet ikke vakrere skapninger på denne jord! Bortsett fra de vakre nederlandske jeg ikke kommer på navnet på nå. Noe med F. Så blir jeg lykkelig av å se de første linjekonvallene og de første markjordbærene. Hvert forbaska år er det den samme følelsen :-D Jeg blir lykkelig av å se alle menneskene som trekker ut på våren som nå, og alle spaserer rundt langs elva og i parker og smiler og sier "hei. Og alle småbarnsforeldre som ikke skjuler stoltheten mens de små tassene stabber rundt :-) Et tilfreds liv er å ha gode rutiner. Være i stand til å trene med boksesekk igjen, til å holde på i fullt tempo uten å få smerter eller angst. Så utrolig deilig! Og å spise den maten man vil, tilberedt som man vil. Dele måltider med venner. Ha gode samtaler med venninner. Høre at barna ens har det bra og også at de tilstår at de har problemer, fordi de viser tillit. Kjøre milevis på den gamle motorsykkelen, og føle seg fri og helt tilstede i stunden. Gjøre en god jobb og vite at en gjør sitt beste. Dette har ingenting med hverken intelligens og popularitet å gjøre. Vær fri til å dele dine opplevelser her. Anonymkode: 18b36...d63
Himmel og hav Skrevet 19. mars 2022 #2 Skrevet 19. mars 2022 Det er masse som gjør meg virkelig lykkelig. Jeg er et latterlig enkelt menneske å glede. Når de første hestehovene lyser i de brune grøftekantene, de første krokusene (og den 17. og den 31 og...), egentlig alt som kommer opp av jorda som jeg har sådd eller planta. Det er som å møte igjen gamle venner når de kommer opp av bakken eller får nye skudd etter en vinter. Fuglesang, at det flyttet inn en svarthvit fluesnapper her i fjor. Håper han kommer igjen i år. Te på trappa i sola. Nytt strikketøy. Overraskelser, og det trenger ikke å være store greia. Overrask meg med to striper Kvikk Lunsj på tur og jeg er lykkelig. Det er i grunnen så masse å bli glad av hver eneste dag, og på de bratte, grå torsdagsmorgenene i november, når det sludder sidelengs og verden utenfor dyna fremstår som en plage, må jeg bare jobbe litt med meg selv for å finne de.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #3 Skrevet 19. mars 2022 Himmel og hav skrev (3 minutter siden): Det er masse som gjør meg virkelig lykkelig. Jeg er et latterlig enkelt menneske å glede. Når de første hestehovene lyser i de brune grøftekantene, de første krokusene (og den 17. og den 31 og...), egentlig alt som kommer opp av jorda som jeg har sådd eller planta. Det er som å møte igjen gamle venner når de kommer opp av bakken eller får nye skudd etter en vinter. Fuglesang, at det flyttet inn en svarthvit fluesnapper her i fjor. Håper han kommer igjen i år. Te på trappa i sola. Nytt strikketøy. Overraskelser, og det trenger ikke å være store greia. Overrask meg med to striper Kvikk Lunsj på tur og jeg er lykkelig. Det er i grunnen så masse å bli glad av hver eneste dag, og på de bratte, grå torsdagsmorgenene i november, når det sludder sidelengs og verden utenfor dyna fremstår som en plage, må jeg bare jobbe litt med meg selv for å finne de. Takk for koselig innlegg :-) Anonymkode: 18b36...d63
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #4 Skrevet 19. mars 2022 Da må vi jo begynne i en helt annen ende. Hva er lykke? Er lykke og glede synonymer? Anonymkode: 2e990...e91
Himmel og hav Skrevet 19. mars 2022 #5 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Da må vi jo begynne i en helt annen ende. Hva er lykke? Er lykke og glede synonymer? Anonymkode: 2e990...e91 Hva gjør deg glad/lykkelig?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #6 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Da må vi jo begynne i en helt annen ende. Hva er lykke? Er lykke og glede synonymer? Anonymkode: 2e990...e91 Det er ikke nødvendig å filosofere over akkurat det her :-) forskjell på glede og lykke er nok at følelsen av eufori mangler i glede. De fleste klarer nok å vite forskjell, men dette var nok et lite spennende tema. Ikke noe som umiddelbart kan resultere i drama, kverulering og kjeft. Så da så :-) Anonymkode: 18b36...d63
*Miss Marple* Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Jeg kjenner aller mest på lykken når alle barna mine er samlet. Da holder jeg på å sprekke av takknemlighet og lykke. Ellers er det lykke å sitte i vårsolen og høre barna leke, faktisk høre at snøen smelter og kjenne solen varme. Ellers har jeg som mål å bli flinkere å kjenne på hverdagslykken som Himmel og hav beskriver så fint.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Skrevet 19. mars 2022 Jeg tror ikke det er noe spesifikt som gir meg lykke - det er en følelse som er der eller ikke er der. Jeg kan føle meg euforisk over nypreparerte skiløyper, en god bok som venter, å ikke ha noen planer en helg, å ha masse planer en helg, å være ute i solskinnet med mine nærmeste … andre ganger kan jeg være i nøyaktig samme situasjon uten å kjenne på denne lykkefølelsen. Jevnt over har jeg det bra og er stort sett glad. Denne følelsen av tilfredshet lar seg bare tidvis forstyrre av forbigående ting som hormoner rundt eggeløsning og stress. Er takknemlig for at jeg er en enkel sjel som ikke trenger så mye for å føle meg glad. Anonymkode: 02673...a06
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Det er ikke nødvendig å filosofere over akkurat det her 🙂 forskjell på glede og lykke Anonymkode: 18b36...d63 Der er ingen forskjell på ordene, i følge @Himmel og hav. De betyr samme sak. Det forenklet jo hele debatten. Anonymkode: 2e990...e91
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke det er noe spesifikt som gir meg lykke - det er en følelse som er der eller ikke er der. Jeg kan føle meg euforisk over nypreparerte skiløyper, en god bok som venter, å ikke ha noen planer en helg, å ha masse planer en helg, å være ute i solskinnet med mine nærmeste … andre ganger kan jeg være i nøyaktig samme situasjon uten å kjenne på denne lykkefølelsen. Jevnt over har jeg det bra og er stort sett glad. Denne følelsen av tilfredshet lar seg bare tidvis forstyrre av forbigående ting som hormoner rundt eggeløsning og stress. Er takknemlig for at jeg er en enkel sjel som ikke trenger så mye for å føle meg glad. Anonymkode: 02673...a06 Interessant det du skriver om at en situasjon eller hendelse gir deg lykkefølelse en gang, men ikke en annen. At følelsen bare er der :-) Har gått i fella sånn sett, ved å se en film fks, og den gir meg så mye! Så ser jeg den på nytt på et annet tidspunkt og det blir en skuffelse selv om filmen er bra. Den gir ikke den fantastiske følelsen som første gang. Dette har lært meg å være obs når jeg blir henrykt over noe og vil oppleve det igjen. Det du beskriver er vel det man mener at man iblant er "på et godt sted" uten noen åpenbar grunn. Anonymkode: 18b36...d63
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Blir lykkelig av musikk. Når jeg utøver den selv, og når jeg sitter i konsertlokalet. Åh, det er lykke! Og så lufter jeg naboens hund, det er lykkefølelse det! Anonymkode: 56c87...de2
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Der er ingen forskjell på ordene, i følge @Himmel og hav. De betyr samme sak. Det forenklet jo hele debatten. Anonymkode: 2e990...e91 De betyr ikke det samme. Man kan være lykkelig i livet, som helhet, men likevel ha øyeblikk der man ikke føler glede. Jeg har mye sorg i livet fordi mange av mine kjære døde for tidlig, men det endrer ikke på at jeg er et lykkelig menneske. Noen dager gråter jeg og savner de menneskene, men jeg er uansett lykkelig. Lykke rommer også sorg og vemod; for dypest sett springer jo sorgen ut av kjærlighet og takknemlighet. Anonymkode: 56c87...de2
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De betyr ikke det samme. Man kan være lykkelig i livet, som helhet, men likevel ha øyeblikk der man ikke føler glede. Jeg har mye sorg i livet fordi mange av mine kjære døde for tidlig, men det endrer ikke på at jeg er et lykkelig menneske. Noen dager gråter jeg og savner de menneskene, men jeg er uansett lykkelig. Lykke rommer også sorg og vemod; for dypest sett springer jo sorgen ut av kjærlighet og takknemlighet. Anonymkode: 56c87...de2 Hyggelig med alle bidrag her. Vil bare likevel si at dette var dypt og veldig fint Anonymkode: 18b36...d63
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 Å endelig ha unger løpende inn og ut av døra på besøk til barna, etter to år med superavstand her vi bor, gjør meg lykkelig på nippet til å bli rørt. Hestehov, når duene i tuntreet er tilbake, et hyggelig ord fra en kollega. At barna tørr å prøve nye hobbyer og finner ut hvem de er og hva de liker. Kattevideoer. At det er en stripe melkesjokolade igjen i skuffen, og en skvett melk er spart i kjøleskapet slik at jeg har melk til kaffen. Anonymkode: f1dd3...81f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #16 Skrevet 20. mars 2022 Egentlig mye som gjør meg lykkelig. Men opplevde på fredag at en i klassen til sønnen min skrev melding og inviterte ham på besøk. Da ble jeg skikkelig glad, så glad at jeg nesten begynte å gråte. Sønnen min er verdens snilleste gutt, men har utfordringer med språk, noe som har gjort det sosiale svært utfordrende for ham. Da fikk jeg en skikkelig god start på helga! Har ungene det bra, har jeg det bra! Anonymkode: 9e206...0df
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #17 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Egentlig mye som gjør meg lykkelig. Men opplevde på fredag at en i klassen til sønnen min skrev melding og inviterte ham på besøk. Da ble jeg skikkelig glad, så glad at jeg nesten begynte å gråte. Sønnen min er verdens snilleste gutt, men har utfordringer med språk, noe som har gjort det sosiale svært utfordrende for ham. Da fikk jeg en skikkelig god start på helga! Har ungene det bra, har jeg det bra! Anonymkode: 9e206...0df Så fint! Anonymkode: 18b36...d63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå