Gå til innhold

Menstruse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ungdom i hus som av ulike årsaker ikke ønsker å bruke bind/tampong/menskopp. 
Så vi tenkte forsøke oss på menstruse. Noen her som har erfaring med det, og vet om nettsteder der man får tak i slikt av ok kvalitet?

Det brukes p-piller for å stoppe/dempe mens, men det kommer litt spotting innimellom, så det er helst for å ta unna det, spesielt ved bading. 

Fortsetter under...

Skrevet

Flere typer og merker på zalando, om du søker på "period panty" så kan hun jo velge litt ulike og prøve først, og eventuelt kjøpe flere av de hun liker best.

Men ved bading? Man har jo ikke på seg verken bind eller absorberende truse under bikinitruse/badetøy?

Anonymkode: f0049...b2e

Skrevet

Vi har kjøpt her.

Bruker dem i dagene før forventet mens, og med bind under mensen. 

En stor trygghet

Anonymkode: 29759...47f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har kjøpt her.

Bruker dem i dagene før forventet mens, og med bind under mensen. 

En stor trygghet

Og her er lenken:

https://www.shethinx.com

Annonse

Skrevet

Takker for tips, skal ta en titt på linkene 😊

Skrevet

Kan jeg spørre hvilke p-piller? Har en på snart 13 år som blør i stykker.

Anonymkode: 75a61...bc1

Skrevet

Vi har kjøpt gode menstruerer fra samme som over. Jeg har selv god erfaring med tøybind, hvis det er plastfølelsen som er problemet. Ingen av produktene kan brukes ved bading, da. 

Anonymkode: aca91...43c

Skrevet

Jeg har vurdert innkjøp og testing av slike truser til meg selv. Spesielt til soving hadde det vært fint med ekstra sikkerhet. 
Men jeg synes ikke vaskeanvisningene virker særlig betryggende. Jeg har ikke lyst til å vaske truser med mensblod i kaldt vann. Finnes det noen har vaskeanvisning som sier at de skal vaskes på 60 grader eller mer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vurdert innkjøp og testing av slike truser til meg selv. Spesielt til soving hadde det vært fint med ekstra sikkerhet. 
Men jeg synes ikke vaskeanvisningene virker særlig betryggende. Jeg har ikke lyst til å vaske truser med mensblod i kaldt vann. Finnes det noen har vaskeanvisning som sier at de skal vaskes på 60 grader eller mer?

Kaldt vann må jo til for å fjerne blod. Med varmt vann koagulerer det og stivner. Kaldt først, varmt evt etterpå

Anonymkode: 0ab8d...b2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kaldt vann må jo til for å fjerne blod. Med varmt vann koagulerer det og stivner. Kaldt først, varmt evt etterpå

Kalt vann hvis du vasker det iløpet av sekunder/minutter. Ellers stivner det jo uansett og varmt vann må til. 

Anonymkode: de7e4...41a

Skrevet

Menstruse er jo et motbydelig konsept.

Anonymkode: 2d2d4...0a7

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig, skjønner at man må begynne med kald skylling. Men etter det hadde det vært fint å kunne vaske på 60 grader, så det faktisk blir rent. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvilke p-piller? Har en på snart 13 år som blør i stykker.

Anonymkode: 75a61...bc1

Da bør du heller vurdere hormonspiral. Snakk med gynekolog, ikke vanlig fastlege. De går automatisk i retning p-piller av vane, men nyere forskning viser at spiral er et mye bedre og tryggere valg også for unge jenter. 

Anonymkode: 99bad...7bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Selvfølgelig, skjønner at man må begynne med kald skylling. Men etter det hadde det vært fint å kunne vaske på 60 grader, så det faktisk blir rent. 

Det tror jeg helt fint du kan, det er jo samme prinsippet som med tøybleier og tøybind. Både bomull og PUL tåler 60 (og 90) grader. Har tydeligvis ikke lest vaskeanvisningen en gang, jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det tror jeg helt fint du kan, det er jo samme prinsippet som med tøybleier og tøybind. Både bomull og PUL tåler 60 (og 90) grader. Har tydeligvis ikke lest vaskeanvisningen en gang, jeg. 

Ok, har noen år med tøybleiebruk bak meg, og de fikk også alltid et kaldt express-program før 60 eller kokevask.
Hvis trusene tåler samme behandling uten å bli ødelagtså er det mer aktuelt. Men de jeg har sett på er i hvert fall merket med «cold». Og det holder ikle for meg på vanlig undertøy, og i hvert fall ikke på mensprodukter😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ok, har noen år med tøybleiebruk bak meg, og de fikk også alltid et kaldt express-program før 60 eller kokevask.
Hvis trusene tåler samme behandling uten å bli ødelagtså er det mer aktuelt. Men de jeg har sett på er i hvert fall merket med «cold». Og det holder ikle for meg på vanlig undertøy, og i hvert fall ikke på mensprodukter😉

Kan ikke se for meg at det er noe problem, altså. De vi har er bomullstruser med et innsydd sperrelag. De varer jo kanskje kortere når man vasker dem hardere, men det kan jeg leve med. Enig i at kald skylling først er lurt, vi gjorde også alltid det med bleiene. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (18 timer siden):

Har en ungdom i hus som av ulike årsaker ikke ønsker å bruke bind/tampong/menskopp. 
Så vi tenkte forsøke oss på menstruse. Noen her som har erfaring med det, og vet om nettsteder der man får tak i slikt av ok kvalitet?

Det brukes p-piller for å stoppe/dempe mens, men det kommer litt spotting innimellom, så det er helst for å ta unna det, spesielt ved bading. 

Ved bading? Herregud så dritekkelt!! Det er jo på ingen måte tett og dersom hun er så sær at hun ikke kan bruke noe som helst som normale mennesker bruker når de har mensen bør hun gjøre alle rundt seg en stor tjeneste å ikke bade i det minste. 

Anonymkode: e2071...45c

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (19 timer siden):

Spottingen blir gjerne borte om hun faktisk har en blødning innimellom. Når man går rett fra brett til brett uten blødning mellom vil de fleste etterhvert oppleve spotting. Jeg personlig må ha en blødning hver tredje måned for å slippe det, så jeg har mensen mellom hver pakke. Tre brett på rappen, en blødning, tre brett på rappe igjen. Da har jeg ingen spotting, men prøver jeg fire brett på rappen blir det litt spotting.

Om hun har spesielle behov som gjør bruk av all mensbeskyttelse umulig er det kanskje likevel bedre med spotting? Det må jo dere og hun avgjøre sammen.

Menstruser er supre for ekstra beskyttelse, her i huset brukes de sammen med bind og tampong for å sikre mot evt lekkasjer. Jeg vasker de sammen med de andre trusene og har aldri hatt problemer med det.

Bading ville jeg ikke gjort med dem da, de er jo absorberende, og vil suge til seg badevannet. Ikke like mye som et bind eller en bleie vil, men likevel. 

Anonymkode: 36e58...b87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...