Gå til innhold

Kan jeg lære meg å spille piano på keyboard eller er det ikke det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Og jeg sier «musikkskoler» fordi det også innbefatter videregående skoler med musikklinje.)

Anonymkode: 78004...16f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det folk virker å glemme litt her, er at "håndverket å spille piano" er meget ulike ting, ut fra hvilken sjanger man er i. 

Ingen reiser rundt og spiller klassisk musikk på et "keyboard", altså.

Dessuten, hva folk kaller instrumentet er jo helt uvesentlig.  Det som er vesentlig informasjon for HI er:

Skal du lære å spille piano bør du ha et instrument med 88 vektede tangenter (som responderer godt på ulike anslag) og pedal.  Det kan gjerne være elektrisk. Det er selvsagt en fordel med skikkelig lyd. Disse kommer i brukbare varianter fra ca 5-6000 og oppover.

Du kan ikke bruke det som til vanlig omtales som keyboard. Og ja, vi vet nå at vi kan kalle hva som helst for keyboard så lenge det har tangenter (eller taster, for den del.) Men mistenker at HI stilte spørsmålet med keyboard i den mer snevre betydningen av ordet i tankene.

Anonymkode: a46e7...e25

Skrevet

Hjernen er som leire. Når en er ung er den som varm leire, den er myk og plastisk og er lett å forme. Det er derfor det er lett å lære seg ting i barndommen. Når en blir eldre er den mer og mer som kald leire. Den blir hard og satt og ikke lett å forme mer. Det er derfor det er vanskeligere og vanskeligere å ta til seg kunnskap som eldre, om ikke rent av helt umulig å lære seg noe nytt.

Anonymkode: 47dbb...998

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hjernen er som leire. Når en er ung er den som varm leire, den er myk og plastisk og er lett å forme. Det er derfor det er lett å lære seg ting i barndommen. Når en blir eldre er den mer og mer som kald leire. Den blir hard og satt og ikke lett å forme mer. Det er derfor det er vanskeligere og vanskeligere å ta til seg kunnskap som eldre, om ikke rent av helt umulig å lære seg noe nytt.

Så vidt jeg vet er dette helt feil. Du kan fortsette å lære hele livet og mye blir enklere å lære når du har lært mye annet før.

Anonymkode: 58f18...6e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Helt feil! :) Heldigvis! :)

At en voksen/eldre hjerne ikke kan endre seg, danne nye celler og ikke kan lære seg noe nytt, det var det de trodde en gang i tiden. Men det begynner å bli noen tiår siden forskning viste at dette ikke stemmer :)

Anonymkode: 1a0af...a23

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2022 den 9.32):

Rart. Min datter går på musikk skole og de foreslo keyboard med høyttalere og pedal og 88 tagenter. 

Anonymkode: 513c6...6e8

Det holder til nybegynnere. 

Anonymkode: 9879a...732

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.3.2022 den 14.50):

Det holder til nybegynnere. 

I skarp kontrast til HI, så klart, som er en anerkjent konsertpianist og derfor ikke kan nøye seg med noe slikt.🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

I skarp kontrast til HI, så klart, som er en anerkjent konsertpianist og derfor ikke kan nøye seg med noe slikt.🙄

Ok Kjell Bekkelund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...