Gå til innhold

Kan jeg lære meg å spille piano på keyboard eller er det ikke det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...

Anonymkode: cf9ab...032

Skrevet

Det er nesten det samme, det er vel noe med bruk av pedaler på et piano man ikke får med seg med et keyboard. 

Anonymkode: 9865c...9d4

Skrevet

Kommer an på hva du skal spille. For å lære noter og spille enkle sanger går der fint med keyboard, men til mer avanserte sanger der man går lenger opp og ned på tangentene blir et keyboard for kort. 

Anonymkode: 70b98...b45

Skrevet

Det er overhodet ikke det samme! Toneomfang, tangentmotstand, pedaler, lyd osv. Er med god grunn vi, i den kulturskolen jeg jobber, krever at piano-elever skal ha et skikkelig piano hjemme.

Anonymkode: bb0dc...d22

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er overhodet ikke det samme! Toneomfang, tangentmotstand, pedaler, lyd osv. Er med god grunn vi, i den kulturskolen jeg jobber, krever at piano-elever skal ha et skikkelig piano hjemme.

Rart. Min datter går på musikk skole og de foreslo keyboard med høyttalere og pedal og 88 tagenter. 

Anonymkode: 513c6...6e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo litt diskriminerende og ekskluderende? Et fåtall har råd til et piano så disse skal ikke få lov å lære å spille det heller? Å lære å spille piano er forbeholdt de velstående? Man kan vel lære å spille piano på kulturskolen og samtidig øve på keyboard hjemme.

Anonymkode: 18114...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo litt diskriminerende og ekskluderende? Et fåtall har råd til et piano så disse skal ikke få lov å lære å spille det heller? Å lære å spille piano er forbeholdt de velstående? Man kan vel lære å spille piano på kulturskolen og samtidig øve på keyboard hjemme.

Det er to forskjellige instrument, da. Det går kanskje bra helt i starten,  men ikke så veldig lenge. Det er faktisk sånn at for å lære å spille piano, må man øve på piano. 

Man lærer ikke å spille fiolin av å øve på gitar.

Elpiano går an, men ikke et keyboard, det er altfor store ulikheter.

Anonymkode: a46e7...e25

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Rart. Min datter går på musikk skole og de foreslo keyboard med høyttalere og pedal og 88 tagenter. 

Anonymkode: 513c6...6e8

De nevnte antagelig også vektede tangenter,  noee som gjør keyboardet til et elpiano

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er to forskjellige instrument, da. Det går kanskje bra helt i starten,  men ikke så veldig lenge. Det er faktisk sånn at for å lære å spille piano, må man øve på piano. 

Derfor!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ikke sant. Må jo nesten ha instrumentet man skal lære for å faktisk lære, i hvert fall når man passerer nybegynnernivå. De fleste har ikke harpe heller, men skal du lære å spille den, må du nesten ha tilgang på en. Det er da ikke noe diskriminering ved det. Ikke er det en menneskerett, ei heller en selvfølge at man evner, å lære seg å spille ett instrument. 

Anonymkode: caf64...c0e

Skrevet

Du kan det, HI, men det kommer an på hvilket keyboard. Hun som påstår at deres musikkskole krever piano er enten en løgner eller så er hun 94 år gammel …

Jeg har 25 år bak meg som profesjonell musiker, og det har skjedd MYE med utvalget av keyboards siden 90-tallet. De har vektede tangenter, alle pedaler du trenger og klinger godt. Klart du kan lære å spille på et slikt. Men ikke kjøp det billigste. 

Anonymkode: 78004...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

De nevnte antagelig også vektede tangenter,  noee som gjør keyboardet til et elpiano

Nei, det er ikke der grenseoppgangen går. Et «elpiano» er også et keyboard.

Skrevet

Pianoer av tre får du kastet etter deg på Finn, altså. Det dyreste er å frakte dem hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kommer an på hva du skal spille. For å lære noter og spille enkle sanger går der fint med keyboard, men til mer avanserte sanger der man går lenger opp og ned på tangentene blir et keyboard for kort. 

Hvor har du det fra? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nei, det er ikke der grenseoppgangen går. Et «elpiano» er også et keyboard.

Jojo. Men et keyboard er ikke nødvendigvis et elpiano. For at noe skal være et elektrisk piano, må der faktisk ha de egenskapene et piano har. Som pedal, vektede tangenter, fullt sett med tangenter osv.

Et Steinway-flygel er også et keyboard. Og et kirkeorgel. 

Men man kan ikke kjøpe ei fjøl med fire oktaver og tangenter som sklir ned bare du ser på dem og tro at man kan bruke det til å øve på for å lære å spille piano.

Skrevet

Jojo. Men et keyboard er ikke nødvendigvis et elpiano. For at noe skal være et elektrisk piano, må der faktisk ha de egenskapene et piano har. Som pedal, vektede tangenter, fullt sett med tangenter osv.

Et Steinway-flygel er også et keyboard. Og et kirkeorgel. 

Men man kan ikke kjøpe ei fjøl med fire oktaver og tangenter som sklir ned bare du ser på dem og tro at man kan bruke det til å øve på for å lære å spille piano.

Vel, HI spurte ikke om det.

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt hva du kommenterer på, men hi spurte om hun kunne lære seg piano ved å øve på er keyboard.  Da tolker jeg det som et keyboard slik man bruker ordet til vanlig, altså det jeg vil kalle ei fjøl med fire oktaver og uvektede tangenter. Noe som ikke er godt nok. Et elektrisk piano vil i dagligtale være noe annet. 

Skrevet

Hvor har du det fra? 

Har spilt piano siden jeg var 8 år... Piano og el-piano er nokså likt. Men som hun over skriver er keyboard ofte bare 4 oktaver og har helt andre spilleegenskaper om du skal noen steg opp fra Lisa gikk til skolen😉

Skrevet

Du kan det, HI, men det kommer an på hvilket keyboard. Hun som påstår at deres musikkskole krever piano er enten en løgner eller så er hun 94 år gammel …

Jeg har 25 år bak meg som profesjonell musiker, og det har skjedd MYE med utvalget av keyboards siden 90-tallet. De har vektede tangenter, alle pedaler du trenger og klinger godt. Klart du kan lære å spille på et slikt. Men ikke kjøp det billigste. 

Hi, det 16f sier er det som stemmer!

Her har kulturskolen kun elpiano i undervisningsrommene, og vanlige i større saler/rom hvor det også er forestillinger. De anbefaler elevene elpiano, men synes det er helt ok om de "bare" har keyboard også hjemme. Men, de understreker også at man ikke bør kjøpe det aller biligste, slik 16f sier. Har dere musikkbutikk der dere bor, HI, kontakt dem. Min erfaring er at de som har drevet i bransjen i mange år er dyktige på å se behov sammen med økonomi slik at man kan få det som er mest funksjonelt for deg. De er som regel også helt oppdatert på hva de lokale kulturskolene bruker og anbefaler. Om det ikke finnes musikkbutikk der du bor, HI, så kan du ev. se om du får snakke med en av pianolærerne på kulturskolen.

Her jeg bor er skole og butikk rimelig samkjørte i sine råd. Selv om de sier at det er en fordel med 88 tangenter og de anbefaler det, så er det for kulturskolen helt ok at elevene ikke har det hjemme de første årene. Det viktigste er at man får begynt og har glede av det.

Men igjen, unngå det aller billigste, om du kan, HI, og lytt til lydforskjellen mellom keyboardene og de ulike elpianoene som ligger i din prisklasse. Noen jeg kjenner gikk gjennom dette, hadde planlagt et keyboard, men endte med et elpiano som lød bedre og var omtrent samme pris. 

Mitt varmeste tips er at du får deg en lærer, for det er så mye artigere å spille om man lærer seg de grunnleggende teknikkene fra bunn :)

Anonymkode: 1a0af...a23

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vel, jeg er ikke 94 år og heller ikke løgner. Jobber i en av landets aller største kulturskoler og vi ønsker at våre elever skal ha mulighet til virkelig å lære seg instrumentet skikkelig. Da kreves det også et ordentlig instrument. Keyboard er ikke et skikkelig instrument dersom en skal lære seg å spille piano. Dersom familien ikke har mulighet for å kjøpe et vanlig piano er selvsagt elektrisk piano et alternativ. Men da et med vektede tangenter, alle oktaver og pedaler som ordinære pianoer har!

Skrevet

Jeg spiller piano og klarer ikke å få frem noe som helst følelser eller nyanser i musikken hvis jeg skal spille på keyboard. Det blir teknisk riktig, men ikke mer enn det 

Anonymkode: 2941f...b6b

Skrevet

Vel, jeg er ikke 94 år og heller ikke løgner. Jobber i en av landets aller største kulturskoler og vi ønsker at våre elever skal ha mulighet til virkelig å lære seg instrumentet skikkelig. Da kreves det også et ordentlig instrument. Keyboard er ikke et skikkelig instrument dersom en skal lære seg å spille piano. Dersom familien ikke har mulighet for å kjøpe et vanlig piano er selvsagt elektrisk piano et alternativ. Men da et med vektede tangenter, alle oktaver og pedaler som ordinære pianoer har!

Ja, ja, er den landets ALLER største musikkskole så vet dere sikkert best 😂

Jeg drar på turné med en pianist i morgen, han har diplomeksamen fra Berlin, men vet du hva han skal spille på…? KEYBOARD! Tenk det, altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå skjønner jeg ikke helt hva du kommenterer på, men hi spurte om hun kunne lære seg piano ved å øve på er keyboard.  Da tolker jeg det som et keyboard slik man bruker ordet til vanlig, altså det jeg vil kalle ei fjøl med fire oktaver og uvektede tangenter. Noe som ikke er godt nok. Et elektrisk piano vil i dagligtale være noe annet. 

Det sto ingen steder, og nei, keyboard betyr ikke 4 oktaver. Altså, hva? Alle jeg spiller med kaller instrumentet sitt keyboard, og ingen har mindre enn full størrelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, ja, er den landets ALLER største musikkskole så vet dere sikkert best 😂

Jeg drar på turné med en pianist i morgen, han har diplomeksamen fra Berlin, men vet du hva han skal spille på…? KEYBOARD! Tenk det, altså. 

Aldri sagt vi er landets største og heller aldri sagt musikkskole, vi er en KULTURSKOLE!

Og jeg er helt sikker på at pianisten din øvde på piano og tok sin diplomeksamen på  flygel. At vedkommende velger å reise på turné og da benytter et keyboard har ingenting å gjøre med hvilket instrument som er egnet for å lære håndverket det er å spille piano 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Aldri sagt vi er landets største og heller aldri sagt musikkskole, vi er en KULTURSKOLE!

Og jeg er helt sikker på at pianisten din øvde på piano og tok sin diplomeksamen på  flygel. At vedkommende velger å reise på turné og da benytter et keyboard har ingenting å gjøre med hvilket instrument som er egnet for å lære håndverket det er å spille piano 😊

Du, min far tok fagbrev som fotograf med et speilreflekskamera. Han brukte til og med glassplater på ett av dem, altså de gamle negativene, i stedet for film. I dag bruker han digitalkamera. Og innimellom bruker han - grøss og gru - mobilen sin! 

Det håndverket det er å ta bilder, endrer seg med utstyret. I konserthus og på noen musikkskoler vil du fortsatt finne flygler. På bygdehus, aldershjem, i skoler, forsamlingshus, kirker og i private hjem hives pianoene ut en masse. (Heldig for meg, som fikk mitt billig.)

Dette skjer fordi det lages andre alternativer - kall dem «elpiano» om du vil, brukerne selv kaller dem keyboard - som er lettere å flytte på, ikke trenger stemming, tåler temperaturskift godt, er gode å spille på og låter knall. Det håndverket det er å spille piano blir ivaretatt på utmerket vis.

Noen var sure den gangen tverrfløyta fikk klaffer også…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...