Gå til innhold

Logoped R lyd, foreldres ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som ikke greier r lyden helt enda. Han går i 2 klasse. Han fikk et såkalt r kurs med logoped og når det var over etter et par mnd så er det visst oss foreldres ansvar å gjøre resten. Men vi kan ikke det her, og det er vanskelig å få inn øvelser på dette i tillegg til alt annet som må gjøres. 

Er det riktig og vanlig at ansvar overlates til foreldre? Og har noen tips til hvordan vi kan få til å hjelpe ham med dette?

Anonymkode: 8c756...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen min er ufyselig og frekk, læreren mener jeg bør ta tak i dette. Men er det virkelig jeg som forelder som har ansvar?

Anonymkode: 2895c...9f7

Skrevet

Mange private logopeder som kan hjelpe med dette. Det trengs en viss mengdetrening, derfor øver ofte foreldrene i tillegg til logopedtimer. Om det er for vanskelig for dere å følge opp, kan dere sikkert be logopeden sette opp flere timer. 

Anonymkode: 086f2...62d

Skrevet

Da min sønn gikk på R- kurs fikk vi øvelser vi skulle gjøre hjemme og ved å bruke lur tid på dem nesten hver dag løste det seg. Kun logoped på skolen vil ikke hjelpe fordi det blir alt for sjeldent. Fikk dere ikke hjemmeøvelser? Hvis ikke er det bare å ta dem frem igjen å øve. 

Anonymkode: c8f53...d59

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har en gutt som ikke greier r lyden helt enda. Han går i 2 klasse. Han fikk et såkalt r kurs med logoped og når det var over etter et par mnd så er det visst oss foreldres ansvar å gjøre resten. Men vi kan ikke det her, og det er vanskelig å få inn øvelser på dette i tillegg til alt annet som må gjøres. 

Er det riktig og vanlig at ansvar overlates til foreldre? Og har noen tips til hvordan vi kan få til å hjelpe ham med dette?

R kurs i regi av kommunen er gratis. Viktig å huske at dette er et IKKE lovpålagt tilbud, så her er kommunen bare snill som tilbyr dette. 

Anonymkode: 086f2...62d

Skrevet

Selvfølgelig må det øves hjemme, men dere kan også be om litt ekstra oppfølging (ikke sikkert det er ressurser til det). Min niese går i 3.klsse og hun har verken /l/ eller /r/ lyd og først nå settes apparatet i gang. Men det er ikke ukentlige timer hos logoped i lang tid likevel. 

At det er "vanskelig å få lagt inn øving i hverdagen" er ikke kommunens problem. 

Anonymkode: 0d412...8f2

Skrevet

Bruk øvelsene dere fikk fra kurset og øv hjemme. Det er selvsagt deres ansvar å fortsette øvingen når kurset er over. Og ikke skyld på tidsklemme. Man finner tid til å hjelpe barna sine med det de sliter med

Anonymkode: 5e965...920

Skrevet

Selvsagt øvde vi hjemme.  Logopeden veiledet, men selve jobben måtte jo vi som foreldre stå i - naturligvis. 

Det måtte lokkes og lures litt, men vi hadde hyggelige premier og lyden satt mye raskere enn vi kunne håpe på. Men øvelse hver dag må til i en periode. 

Skrevet

Vi øvde masse hjemme. Selvfølgelig er det foreldres oppgave å følge opp.

Anonymkode: 9bc76...5df

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dere har ikke tid til å følge opp hjemme, men forventer at logopeden har tid…? Hva hvis alle andre familier som følges opp av samme logoped «ikke har tid»…?

Høres ut som om dere ikke skulle fått barn med den tidsklemma deres, altså.

Anonymkode: 54cbc...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mener helt ja!

kommer i samme katogori som lekser. Selvfølgelig må dere foreldre stille opp å øve med han.

Anonymkode: b7343...637

Skrevet

Har også hatt R trening med vår. Jeg skjønner hva du mener, det tar tid og ekstra energi å følge opp dette hjemme. Men å skrive som noen over her, at man ikke burde ha barn hvis man ikke klarer å følge opp hjemme, er helt bak mål. HI spør også om tips om å få til dette. Vi la inn noen økter ved legging og når vi klarte å få lurt inn litt R trening i hverdagen. Lykke til ☺️

Anonymkode: a1b17...fc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Mener helt ja!

kommer i samme katogori som lekser. Selvfølgelig må dere foreldre stille opp å øve med han.

Anonymkode: b7343...637

Lekser er i en helt annen kategori, det er en avtale mellom skolen og eleven, og noe som familien er påført utenfra. Der trenger ikke foreldre øve med barna. De kan stille med et skrivebord og en rolig halvtime. 

Men å lære ungen å snakke er faktisk foreldrenes jobb. Inkludert bokstaven R, og KJ-lyd, SJ-lyd, bokstaven S og bokstaven Y. 

Anonymkode: 91ede...a77

Skrevet

Jobber som spesialpedagog på skole, ny i den type stilling. På vegne av en kontaktlærer på 3. trinn spurte jeg PPT om hjelp til elev som strever med å si R. Fikk da som svar dersom det ikke var til vesentlig hindring for kommunikasjon var det ingen hjelp å få hos de. Da var det foreldrenes ansvar å eventuelt ta tak i det. 

Anonymkode: 87e6a...90b

Skrevet

Vi hadde én time hos logoped, gutten min er 5 år,det holdt med den ene timen siden han var totalt uinteressert i de oppgavene hun hadde. Hun ville heller ta kontakt når han begynner på skolen 🙂. Vi øver litt hjemme og gjentar det han sier med riktig lyd. 

Anonymkode: a3b71...82b

Skrevet

Min datter fikk det ikke til. Vi spurte ikke noen om hjelp, men hun fant ut en måte selv. Det var skikkelig overdreven R-lyd hver gang hun sa bokstaven i et ord/setning. Funka kjempefort. Jeg skulle øvd på det samme for jeg kan heller ikke å si R 🤷‍♀️ Men at dere skylder på tidsklemma er vel kanskje litt uheldig. Godt dere ikke har et barn med ADHD/ocd/tics og angst. Da kan jeg fortelle deg at man finner tid enten det går eller ikke. Man har faktisk ikke noe valg. 

Anonymkode: bc1d6...cce

Skrevet

Har du ikke tid til dette må du kutte ut noe annet du gjør for å lage tid til dette. Dette er en jobb som dere foreldre må ta når dere har barn. 

Anonymkode: 02594...a08

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Min datter fikk det ikke til. Vi spurte ikke noen om hjelp, men hun fant ut en måte selv. Det var skikkelig overdreven R-lyd hver gang hun sa bokstaven i et ord/setning. Funka kjempefort. Jeg skulle øvd på det samme for jeg kan heller ikke å si R 🤷‍♀️ Men at dere skylder på tidsklemma er vel kanskje litt uheldig. Godt dere ikke har et barn med ADHD/ocd/tics og angst. Da kan jeg fortelle deg at man finner tid enten det går eller ikke. Man har faktisk ikke noe valg. 

Anonymkode: bc1d6...cce

Jeg tenkte akkurat det samme! Selv har jeg to, av fire, barn/ungdommer med ADHD og Tourettes med alt det innebærer, samt med alle tilleggsvanskene dette medfører, som angst. Selvfølgelig er det vårt ansvar som foreldre å hjelpe, trene med og støtte barna våre! Og om det å trene på en lyd er den eneste utfordringen barnet har må da det være den enkleste jobb i verden?

Anonymkode: ecb77...2db

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Og om det å trene på en lyd er den eneste utfordringen barnet har må da det være den enkleste jobb i verden?

Anonymkode: ecb77...2db

Enig, det kan man gjøre i enhver liten samtale.

Anonymkode: 91ede...a77

Skrevet

Vår eldste går til logoped en gang i uka (for noe annet), og mengdetrening er viktig, så vi øver med han 5-7 ganger i uka utenom time hos logoped. Selvfølgelig er dette foreldrenes ansvar. 

Skrevet
On 3/18/2022 at 8:12 PM, Anonym bruker said:

her fikk min hjelp via skolen

Anonymkode: a2aa5...e53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...