Gå til innhold

Mindre intelligente personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker at jeg leste en gang at mange (85%?) mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet, og vil tro at den samme feilvurderingen av seg selv er gjeldende også for intelligens. Jeg møter ofte folk som sier de ikke kan, forstår eller er interessert i noe, men møter sjelden noen som betegner seg som generelt dumme eller uintelligente. 
Som en annen i tråden er jeg psykolog, og har blitt testet med WAIS og har dermed fått et tall som bekrefter det jeg visste - at jeg er smartere enn gjennomsnittet. I praksis viser det seg best gjennom at jeg lærer nye ting fort og at jeg har lett for å se sammenhenger. I det daglige ser jeg dessuten at jeg gjør ting mer effektivt enn mange andre. Det er ikke sjarmerende, men jeg blir utålmodig av at andre gjør ting veldig langsomt. 

Anonymkode: 02614...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.3.2022 den 9.36):

Ja for folk med en ok IQ har aldri lese og skrivevansker?

Min allmennkunnskap har ingenting med mine skriveferdigheter å gjøre.

Hvorfor skrive lenger innlegg enn nødvendig? For å tilfredsstille deg og din snusfornuft?

Var dette innleget bedre for deg å lese?

Anonymkode: d342a...5b3

Men det var da akkurat det jeg forsøkte å formidle: Man kan ha høy IQ selv om man ikke har gode kunnskaper, og motsatt. I ditt tilfelle har du høy IQ (ifølge deg selv), men dårlige skrivekunnskaper. I mitt tilfelle har jeg gode kunnskaper om jus og advokatyrket, men lav IQ. 

Anonymkode: 5b8ae...528

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Skal man jukse på IQ-testen? En stor del av poenget der er vel å stille totalt uforberedt.

Anonymkode: 51cce...5f2

Nei det er ikke å jukse :-) det er å øve opp hjernen til å se sammenhenger osv. Du skal jo ikke ta en test etter å ha sett fasiten og så mene at du har riktig resultat. Det fins masse tester og hvis man øver litt så skjønner man bedre og bedre etter hvert. Hvis man er interessert da. 

Anonymkode: bbe05...013

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei det er ikke å jukse 🙂 det er å øve opp hjernen til å se sammenhenger osv. Du skal jo ikke ta en test etter å ha sett fasiten og så mene at du har riktig resultat. Det fins masse tester og hvis man øver litt så skjønner man bedre og bedre etter hvert. Hvis man er interessert da. 

Man skal altså øve seg opp en høyere IQ enn den man har ved å trene på IQ-tester?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man skal altså øve seg opp en høyere IQ enn den man har ved å trene på IQ-tester?

Nå er det en viss uenighet om det er mulig å få høyere iq ved å trene opp hjernen. Det kan være flere grunner til at flere sliter med å se sammenhenger i figurer ol. Mye kan skyldes rent stress og utålmodighet, så jo mer du opplever å forstå, jo lettere blir det å skjønne hva du skal se etter rett og slett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye det hjelper å øve på den måten, men det er en fordel for å få høyt resultat at du er vant til å løse den typen oppgaver. Deg dreier seg mer om å kjenne testmetoden slik at du faktisk får frem potensialet ditt enn å øve opp intelligensen.

Anonymkode: 6805c...b1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2022 den 15.45):

Skoleflinkhet og over snittet høy intelligens er to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: bfbcf...a8e

Helt riktig! Har en datter med dysleksi. Hun scoret over gjennomsnittet på testen ppt tok av henne. Siden hun måtte bruke lang tid på å lære å lese og dermed gikk det også utover andre fag. Og hun har store problemer med å skrive. Så skoleflink er hun ikke. Men kunnskaprik, har ekstrem god hukommelse og smart det er hun. 

Anonymkode: 7196d...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...