Gå til innhold

Mindre intelligente personer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er merkelig at mennesker tror at intelligens skal hjelpe dem på noen måte etter studier. Høye resultater på skolen hjelper ikle så mye i arbeidslivet. Det er også sånn at de fleste ledere i bedrifter har ADHD, ikke intelligens (selv om de kan ha begge deler), og derfor har stor arbeidskapasitet, og arbeider ekstremt effektivt. Jeg har i alle jobber jeg har hatt fått mer ansvar enn stillingsbeskrivelsen uten at jeg er så mye smartere enn andre, men fordi jeg leverer det som er forventet av meg og litt til. Jeg er helt på snittet intelligent, selv om jeg ble testet til 132 i IQ som ungdom (som jeg tror er feil). Jeg ser veldig lite logikk i tall feks, og har dyskalkuli.

Jeg opplever at de som anser seg selv som intelligente, ofte har et behov for å fortelle det til andre. De føler at det er viktig at andre vet det. Det er ikle viktig for andre å vite hvor smart du er. I relasjoner er det ikke den faglige intelligensen som gjør en dårlig dag bedre, eller som gjør at noen føler seg ivaretatt av en. Hvor mange desimaler der er i PI hjelper svært få mennesker rundt deg. Det viser bare at du kan memorere mange tall for å ta et eksempel. Du kan rett og slett ikke hjelpe et eneste menneske med intelligens alene, så derfor forstår jeg ikke dette behovet enkelte har for å fortelle om intelligensen sin i nesten en hver sammenheng.

Jeg har ei venninne som ligger langt over snittet. Jeg merker at jeg må passe meg mye i hva jeg skriver og sier til henne. Hun misforstår lett. Sønnen min er også godt over snittet, og sliter av og til med å forstå feks talemåter de fleste har, og kan henge seg opp i det i stedet for å se poenget. Feks kan jeg skrive «jeg skjønner ikke hvorfor enkelte må fortelle om intelligens i enhver sammenheng, så kan de begge finne på å diskutere at de ikke gjør det i enhver sammenheng. De med gjennomsnitt ville umiddelbart forstått poenget mitt, mens de ender opp med å diskutere setningen min, og dermed ender man med å ikke få en god samtale om et tema, men må snakke om alle feil jeg gjør. Det er slitsomt, og irriterende, at man må veie alle ord og setninger for å unngå diskusjoner om småfeil som ikke gjør at en mister tråden eller ikke forstår hva man ønsket å formidle. Å rette på slike feil gjør en ikke til et bedre menneske. Eller bedre enn andre. Men ja, av og til ler vi av opphenget i uviktige detaljer denne venninnen har. Det er ikke for å være slemme, men hvis vi ikke gjør det, så orker vi ikke mye av henne i lengden, og så sprekker vi og blir sinte for ting hun ikke kan noe for. Men, på den annen side, er det ingen som ringer henne om de trenger emosjonell støtte. Da får man bare råd om hvordan man skal løse problemene. Råd man ikke har bedt om. Man får ingen anerkjennelse for følelsene man har.

Så, hvorfor er det så viktig å være intelligent? Hva godt for verden og enkeltmennesker bruker du intelligensen din til? Har du reddet verden på noen måte? Hvis ikke, så har det ikke noe å si om du har IQ på 160 eller 90.

Anonymkode: 51cce...5f2

Det er bra å være inteligent fordi den intelligente er den som faktisk kan fortelle deg hvordan du kan løse problemet.

Anonymkode: 6805c...b1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er bra å være inteligent fordi den intelligente er den som faktisk kan fortelle deg hvordan du kan løse problemet.

Og ingen uten intelligens kan hjelpe med problemløsing? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Må man være intelligent for å utføre arbeidsoppgavene sine, altså de man er utdannet til å kunne? Og må man være intelligent for å ha tillitsverv?

Ja, for jobber som er verd å ha etter lange studier må man selvsagt vedvarende være intelligent. Vi setter ikke lokk og etikett på syltetøy, altså.

Anonymkode: ff893...163

Skrevet

Ja, for jobber som er verd å ha etter lange studier må man selvsagt vedvarende være intelligent. Vi setter ikke lokk og etikett på syltetøy, altså.

Det er ikke tilstrekkelig å kunne sitt fagområde? 

Skrevet

Det er ikke tilstrekkelig å kunne sitt fagområde? 

Nei, fagområder er jo ikke statiske. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Helt uten intelligens kan man ikke det, nei, men ikke alle oppgaver krever høy intelligens. De fleste oppgaver krever en kombinasjon av intelligens, teoretisk kunnskap og praktisk erfaring. Du trenger alle tre, men en som er over gjennomsnittet intelligent kan utnytte kunnskapen og erfaringen vedkommende har tilegnet seg på en bedre måte enn en person som er under middels intelligent.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, fagområder er jo ikke statiske. 

Nei, men forstår man jobben man skal gjøre, så lærer man lett nye ting innenfor det samme. Man må ikke være intelligent for å forstå mer om det man kan. Hvis ikke må man vel konkludere med at mennesker som har normal IQ aldri kommer seg lenger enn yrkesfag 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt uten intelligens kan man ikke det, nei, men ikke alle oppgaver krever høy intelligens. De fleste oppgaver krever en kombinasjon av intelligens, teoretisk kunnskap og praktisk erfaring. Du trenger alle tre, men en som er over gjennomsnittet intelligent kan utnytte kunnskapen og erfaringen vedkommende har tilegnet seg på en bedre måte enn en person som er under middels intelligent.

Jeg tror du overvurderer intelligens. Du vet at barn ofte finner løsninger på en enklere måte enn voksne? Og at problemløsning kan være en sterk side uten intelligens? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du overvurderer intelligens. Du vet at barn ofte finner løsninger på en enklere måte enn voksne? Og at problemløsning kan være en sterk side uten intelligens? 

Nei, du kan ikke drive problemløsing uten intelligens og barn har også intelligens. Definisjonen på intelligens er evnen til oppfattelse, tenkning og problemløsing. Dermed kan logisk nok ikke en person uten disse egenskapene være en god problemløser.

Skrevet

Nei, du kan ikke drive problemløsing uten intelligens og barn har også intelligens. Definisjonen på intelligens er evnen til oppfattelse, tenkning og problemløsing. Dermed kan logisk nok ikke en person uten disse egenskapene være en god problemløser.

Barn er foresten ofte elendige problemløsere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må man være intelligent for å utføre arbeidsoppgavene sine, altså de man er utdannet til å kunne? Og må man være intelligent for å ha tillitsverv?

Jeg vil tro at det hjelper veldig, ja. Man har jo alle opplevd kollega eller sjef som absolutt ikke er intelligent og som ikke har oppdatert seg etter endt utdanning. De vil man ikke ha, for å si det pent. 

Anonymkode: cdd04...a0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Uten intelligens er det faktisk ikke mulig å løse et problem. Derimot trenger man ikke mye intelligens for å løse små problemer. En kråke er f.eks. intelligent nok til å bruke et verktøy for å få tak i maten sin. På den annen side trengs det svært høy intelligens for å løse vanskelige og interekate problemer, f.eks. innen fagfeltet fysikk på forskningsnivå. 

De færreste yrker er statiske nå for tiden, heldigvis (!), og man trenger altså hjernen sin også i yrkeslivet. Privat ser man at generelt sett er intelligente mennesker også flinkere til å være kildekritiske og skeptiske, og lar seg dermed ikke like lett lure eller henfalle til å tro på useriøs "forskning" ol.

Anonymkode: 5bd7e...f9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja til begge deler. En advokat er utdannet til å kjenne jussen, men arbeidsoppgavene hennes vil aldri bli plankekjøring. En lærer kan pedagogikken og matten, men må tilpasse seg yrkeshverdagen sin minutt for minutt. Jeg kunne ha kommet med utallige eksempler. 

Å være ordfører er et tillitsverv. Å være statsminister også. Det krever så klart litt mindre å være kasserer i håndballklubben på Flisa enn å være ordfører, men i både lokalpolitikken og på nasjonalt nivå kreves det intelligens for å utøve verv.

Anonymkode: 8b478...2ca

Skrevet

Intelligente folk innser rekkevidden av alle de fenomenene og tingene de ikke forstår, eller kan så mye om. Det er ikke alltid de skjønner at de er smartere enn snittet.

De som har gått Livets harde skole og har fulltidsstillinger som seniorkranglere i nettavisenes kommentarfelt derimot… de tror de skjønner alt. Fordi de ikke fatter rekkevidden av og kompleksiteten i problemstillingene.

På den annen side tror jeg intelligente mennesker trekkes mot hverandre, fordi de har lik kapasitet og evne til problemløsning.  

Anonymkode: 2dd89...445

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Intelligente folk innser rekkevidden av alle de fenomenene og tingene de ikke forstår, eller kan så mye om. Det er ikke alltid de skjønner at de er smartere enn snittet.

De som har gått Livets harde skole og har fulltidsstillinger som seniorkranglere i nettavisenes kommentarfelt derimot… de tror de skjønner alt. Fordi de ikke fatter rekkevidden av og kompleksiteten i problemstillingene.

På den annen side tror jeg intelligente mennesker trekkes mot hverandre, fordi de har lik kapasitet og evne til problemløsning.  

Anonymkode: 2dd89...445

Det er ikke mye ved denne tråden som skiller seg fra avisenes kommentarfelt... Jeg har sett mer intelligente utsagn der for å si det sånn :-)

Denne tråden har forlengst gått forbi "utrolig pinlig"  Bare sier det liksom. 

Anonymkode: bbe05...013

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tja. De ledere jeg møter daglig har i alle fall ikke fått jobben pga utseende. ADHD kureres ikke med medisiner. Medisiner gjør at de klarer å samle tankene bedre, og derfor klarer å holde fokus lenger. Fordelen med ADHD er at man kan gjøre 10 ting på en gang, og klare å fullføre alle. Når fokus svikter, så hopper man til neste oppgave og så hopper man tilbake.

Der tar du feil  dei med adhd gjere 10 ting på en gang og fullfører ikke en skjit.

Anonymkode: d342a...5b3

Skrevet

Der tar du feil  dei med adhd gjere 10 ting på en gang og fullfører ikke en skjit.

Anonymkode: d342a...5b3

Jeg fullfører alt jeg starter. Det gjør også datteren min. Og kollegaen min. Det er like stor forskjell på mennesker med ADHD som det er på mennesker med autisme og mennesker uten diagnoser.

Skrevet

Jeg har også adhd, arbeider ekstremt effektivt og blir raskt ferdig med alle oppgavene. Det er fordi jeg jobber med noe jeg interesserer meg for. Det som kjennetegner adhd er at så lenge man er interessert er ikke konsentrasjonen noe problem. Andre områder derimot, kan være et helvete å i det hele tatt komme i gang med. 

Anonymkode: 7dda7...f37

Skrevet

Jeg har ekstrem god hukommelse. Men skårer dårlig på sånne bilder hvor man skal sette ting i sammenheng. Skjønner faktisk ingenting av det😄 Så scorer gjennomsnittlig på IQ tester. 

Men har ingen problemer med å sette ting i sammenheng i det virkelige liv, det er jeg stort veldig god på. Så det har tydeligvis ingen sammenheng. 

Anonymkode: 7196d...5b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ekstrem god hukommelse. Men skårer dårlig på sånne bilder hvor man skal sette ting i sammenheng. Skjønner faktisk ingenting av det😄 Så scorer gjennomsnittlig på IQ tester. 

Men har ingen problemer med å sette ting i sammenheng i det virkelige liv, det er jeg stort veldig god på. Så det har tydeligvis ingen sammenheng. 

Anonymkode: 7196d...5b1

Det er faktisk veldig lett å skjønne de figurene altså. Du må studere et par fasiter, så skjønner du hva du skal se etter. Det er superlett og logisk. Bare overbevis deg selv om at du ikke trenger å ha prestasjonsangst. Så slapper du av og studerer det logiske :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke mye ved denne tråden som skiller seg fra avisenes kommentarfelt... Jeg har sett mer intelligente utsagn der for å si det sånn 🙂

Denne tråden har forlengst gått forbi "utrolig pinlig"  Bare sier det liksom. 

Hun traff vel spikeren såpass på hodet at du ble flau over deg selv, da. For dette innlegget var vel noe av det pinligste i tråden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg fullfører alt jeg starter. Det gjør også datteren min. Og kollegaen min. Det er like stor forskjell på mennesker med ADHD som det er på mennesker med autisme og mennesker uten diagnoser.

Da er det jo rart å bruke ADHD som argument for at "sjefer er effektive", som en her gjør. Da er vel sjefene også ulike.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er faktisk veldig lett å skjønne de figurene altså. Du må studere et par fasiter, så skjønner du hva du skal se etter. Det er superlett og logisk. Bare overbevis deg selv om at du ikke trenger å ha prestasjonsangst. Så slapper du av og studerer det logiske 🙂

Skal man jukse på IQ-testen? En stor del av poenget der er vel å stille totalt uforberedt.

Skrevet

Da er det jo rart å bruke ADHD som argument for at "sjefer er effektive", som en her gjør. Da er vel sjefene også ulike.

Det er de. Men ledere med ADHD har bevist større arbeidskapasitet enn andre ledere. Men ingen har bevist at de ikke fullfører oppgavene sine

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2022 den 15.45):

Skoleflinkhet og over snittet høy intelligens er to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: bfbcf...a8e

Bortsett fra foreldrenes utdanningsnivå, er intelligens den beste prediktor for hvor bra man gjør det på,skolen, så det du påstår stemmer ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...