Gå til innhold

Mindre intelligente personer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette var innlegget som framfor noe annet eksemplifiserte "å skyte seg selv i foten". Det er ingenting her som tilsier engang moderat intelligens.

Anonymkode: ff893...163

Ok

Anonymkode: 6eb1e...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2022 den 13.05):

Jeg har høy utdanning med bare A og B på alle eksamener. Jeg har en lederstilling i staten hvor jeg leverer knallgode resultater, både på medarbeidertilfredshet og på resultatmål. Som person er jeg godt likt og jeg kan konversere hvem det skulle være om hvilket tema som helst. På intelligenstester skårer jeg langt under snittet. Jeg ser ingen sammenhenger i tallrekker eller figurer. Klarer likevel å få et budsjett på titalls millioner til å gå i balanse hvert år, så jeg gråter ikke over evt. manglende intelligens.

Anonymkode: 1484a...41c

Det er fullstendig umulig at du har en IQ langt under snittet med det du beskriver, men det er naturligvis fullt mulig å ikke gidde å gjøre en innsats og skåre falskt lavt på en IQ test.

Anonymkode: 5450a...14c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken test var det denne psykologen brukte? Det skulle være interessant å vite. 

Anonymkode: bbe05...013

Hvorfor er det interessant? Det er en helt vanlig WISC-test som er vanlig å bruke på skolebarn når det foretas utredning. Dette kunne du enkelt ha googlet deg fram til selv.

Anonymkode: 5bd7e...f9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det interessant? Det er en helt vanlig WISC-test som er vanlig å bruke på skolebarn når det foretas utredning. Dette kunne du enkelt ha googlet deg fram til selv.

Da vet du også at 140 på barn i disse testene tilsvare helt gjennomsnittlige evner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da vet du også at 140 på barn i disse testene tilsvare helt gjennomsnittlige evner. 

På ingen måte. Gjennomsnittlig score er 100 med et standardavvik på 15. BUP har hatt møte med både skole og PPT, med oss foreldre til stede, nettopp fordi hun trenger ekstra tilrettelegging både fordi hun regnes som svært evnerik og fordi hun har en del vansker. Hvor i alle dager har du det fra at barn har en annen IQ-skala enn voksne? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva er det egentlig som plager deg?

Anonymkode: cdd04...a0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Pga alle dine spørsmål som har svar som ga seg selv, så tipper jeg at du ligger på gjennomsnittet du også. 

Nei, men det beviser i grunnen mitt poeng ganske godt. Det du er god på er å trekke konklusjoner på tynt grunnlag, og når man kombinerer det med overdreven tiltro til egne evner, så blir det feil, og det ble det. 

Anonymkode: 65a53...8e0

Skrevet

Hver gang det kommer en tråd på forumet om intelligens, så skjer det samme. Flere svarer saklig, kan reflektere rundt temaet, forteller gjerne om egne historier eller eksempler. Andre går rett i angrep, og både "mindre intelligente" og "evnerike" får passet sitt påskrevet. Noen som påstår å være evnerike fremstår som arrogante og trigger de andre enda mer.

Jeg er selv en av disse såkalte evnerike. Veldig grundig utredning hos nevropsykolog som ble avsluttet med fire sammenhengende timers testing siste dag. Nevropsykologen, som hadde jobbet i flere tiår, hadde aldri hatt så høye score som jeg hadde, sa han. Dette var etter at mine kognitive evner var blitt redusert etter en skade.

Jeg har flere ganger blitt bedt om å bli med i Mensa, men har aldri hatt interesse for akkurat det. Jeg ser på mine evner som et talent, på samme måten som en profesjonell musiker eller en toppidrettsutøver har et talent mange andre ikke har i samme grad. Det er bevisst at jeg bruker disse som eksempler. En person kan ha et enormt talent innen musikk eller idrett, og kan ha mye glede av evnene i livet sitt uten å bli profesjonell musiker eller toppidrettsutøver. Litt på samme måte er det med evnerike også, etter min mening. Som den med musikktalent eller idrettstalent, så vil man ha det lettere på enkelte felt, spesielt når det kommer til skolegang. Men som med musikktalentet eller idrettstalentet så må også evnerike jobbe bevisst for å opprettholde og videreutvikle sitt talent. Hvilken retning man velger å gjøre det, det vil være individuelt ut fra interesser og ofte tilfeldigheter, hvilket miljø/kultur man vokser opp i m.m. Hvor langt man "når" med talentet sitt, det vil også være avhengig av en rekke faktorer, noen indrestyrte, andre påvirket av miljøet rundt, atter andre av muligheter eller hindringer man har eller møter i livet.

Slik jeg ser det blir det å ha høy intelligens også mindre merkbart jo eldre man blir (snakker nå fra mitt perspektiv), fordi livet gir alle - uansett intelligensnivå - kunnskap og erfaringer. Jeg kjente for noen år tilbake en dame som sa hun visste at hun ikke var smart, hadde blitt testet til å ligge under snittet intelligensmessig, men hun hadde bestemt seg for å være den beste personen hun kunne. Hun brant for å gjøre lokalsamfunnet bedre, for å inkludere de som falt utenfor, for å være den ene personen som gjorde en avgjørende forskjell i barns liv. Ikke bare barn, også voksne. Hun var den som alle kunne stole på, den som alltid fikk andre til å føle seg vel og satt pris på. Hun var en mester til å organisere og få ting til å skje. Men jeg tror ikke mange visste at hun på flere områder slet såpass mye som hun gjorde med det som for andre var enkle ting. Hun løste det med å også være en mester til å få med seg dyktige personer på laget, personer med andre evner enn hun hadde, og hun var en mester i å delegere til andre. Hun fikk andre til å stå frem for prosjekt, men hun var den som som regel var igangsetter, den ingenting ville blitt gjort uten. Hun hadde gjerne ikke like høy intelligens som mange andre, og hun var klar over det - men etter min mening var hun smart, veldig smart. Selv om hun scoret lavt på intelligenstester, så hadde hun som voksen bestemt seg for å utvikle de områdene hun var god på - medmenneskelighet og vilje til å skape en positiv endring for de rundt seg og i lokalmiljøet. Jeg så aldri på henne som mindre intelligent enn meg selv, for på de områdene hun var god på, der satt hun på enorm kunnskap, om det å være menneske, det å være medmenneske, hvordan inspirere andre. Et fantastisk menneske! Jeg har mye empati og gode sosiale evner også, men den damen var dyktigere enn jeg noen gang vil bli på det hun var god på. Og lignende personer har jeg møtt flere av, personer som er klar over at de ikke er veldig intelligent. Noen ser på det som om de har tapt før de har forsøkt, og prøver ikke. Andre ser bare på det som et faktum, ok, de skal ikke bli professor i kvantefysikk, men de kan likevel bli veldig gode på andre felt i livet.

Jo eldre folk blir, jo mer kunnskap og erfaring har de samlet og fått. Det at de kanskje har hatt et helt annet fokus enn de som har gått utdanningsmølla og karrieremølla, det gjør at de - om man tar seg tid til å finne ut hva de brenner for - kan være utrolig givende samtalepartnere, selv om de på papiret kanskje ikke har særlig høy intelligens. Nettopp et enklere syn på mange ting kan være noe mange intelligente kan trenge innimellom, for å dras litt ned på jorden igjen, se ting fra et helt annet og nytt perspektiv - som igjen kan gjøre at man f.eks. ser på egen jobb eller forskning i et nytt lys. Av og til er det de "dumme" eller "enkle" spørsmålene som kan vise veien til ny kunnskap.

Poenget mitt med alt dette, det er egentlig at jeg tror man skal være litt mindre opptatt av egen og andres intelligens. Vi trenger alle! Og vi har alle mye å lære av hverandre - hvis vi tar oss tid. Om man vet man ligger lavere intelligensmessig, så har man alltids andre gode og sterke sider. Jeg kunne gått i en veldig nerdete retning yrkesmessig, men valgte å heller ta en retning hvor jeg bruker min lange utdannelse i direkte møter med folk, fra alle samfunnslag. Og jeg lærer av alle, uansett såkalt intelligensnivå - hvis jeg tar meg tid til å lytte og se hvert enkelt menneske jeg forholder meg til.

Anonymkode: 6d322...00c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2022 den 14.57):

Hvordan definerer du kunnskap her?

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Hva jeg definerer som kunnskap her? Kunnskap er allerede definert som viten og lærdommen man har til ymse temaer. Noen kan litt om mye of andre kan mye om litt. Også har vi de som ikke kan noe om noe. 

For en intelligent person vil denne viten og lærdommen komme lettere enn for en mindre intelligent person. Men, mangler en intelligent person ønske/interesse for å tilegne seg kunnskap så vil ikke vedkommende få denne kunnskapen heller.  

Anonymkode: 26222...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hver gang det kommer en tråd på forumet om intelligens, så skjer det samme. Flere svarer saklig, kan reflektere rundt temaet, forteller gjerne om egne historier eller eksempler. Andre går rett i angrep, og både "mindre intelligente" og "evnerike" får passet sitt påskrevet. Noen som påstår å være evnerike fremstår som arrogante og trigger de andre enda mer.

Jeg er selv en av disse såkalte evnerike. Veldig grundig utredning hos nevropsykolog som ble avsluttet med fire sammenhengende timers testing siste dag. Nevropsykologen, som hadde jobbet i flere tiår, hadde aldri hatt så høye score som jeg hadde, sa han. Dette var etter at mine kognitive evner var blitt redusert etter en skade.

Jeg har flere ganger blitt bedt om å bli med i Mensa, men har aldri hatt interesse for akkurat det. Jeg ser på mine evner som et talent, på samme måten som en profesjonell musiker eller en toppidrettsutøver har et talent mange andre ikke har i samme grad. Det er bevisst at jeg bruker disse som eksempler. En person kan ha et enormt talent innen musikk eller idrett, og kan ha mye glede av evnene i livet sitt uten å bli profesjonell musiker eller toppidrettsutøver. Litt på samme måte er det med evnerike også, etter min mening. Som den med musikktalent eller idrettstalent, så vil man ha det lettere på enkelte felt, spesielt når det kommer til skolegang. Men som med musikktalentet eller idrettstalentet så må også evnerike jobbe bevisst for å opprettholde og videreutvikle sitt talent. Hvilken retning man velger å gjøre det, det vil være individuelt ut fra interesser og ofte tilfeldigheter, hvilket miljø/kultur man vokser opp i m.m. Hvor langt man "når" med talentet sitt, det vil også være avhengig av en rekke faktorer, noen indrestyrte, andre påvirket av miljøet rundt, atter andre av muligheter eller hindringer man har eller møter i livet.

Slik jeg ser det blir det å ha høy intelligens også mindre merkbart jo eldre man blir (snakker nå fra mitt perspektiv), fordi livet gir alle - uansett intelligensnivå - kunnskap og erfaringer. Jeg kjente for noen år tilbake en dame som sa hun visste at hun ikke var smart, hadde blitt testet til å ligge under snittet intelligensmessig, men hun hadde bestemt seg for å være den beste personen hun kunne. Hun brant for å gjøre lokalsamfunnet bedre, for å inkludere de som falt utenfor, for å være den ene personen som gjorde en avgjørende forskjell i barns liv. Ikke bare barn, også voksne. Hun var den som alle kunne stole på, den som alltid fikk andre til å føle seg vel og satt pris på. Hun var en mester til å organisere og få ting til å skje. Men jeg tror ikke mange visste at hun på flere områder slet såpass mye som hun gjorde med det som for andre var enkle ting. Hun løste det med å også være en mester til å få med seg dyktige personer på laget, personer med andre evner enn hun hadde, og hun var en mester i å delegere til andre. Hun fikk andre til å stå frem for prosjekt, men hun var den som som regel var igangsetter, den ingenting ville blitt gjort uten. Hun hadde gjerne ikke like høy intelligens som mange andre, og hun var klar over det - men etter min mening var hun smart, veldig smart. Selv om hun scoret lavt på intelligenstester, så hadde hun som voksen bestemt seg for å utvikle de områdene hun var god på - medmenneskelighet og vilje til å skape en positiv endring for de rundt seg og i lokalmiljøet. Jeg så aldri på henne som mindre intelligent enn meg selv, for på de områdene hun var god på, der satt hun på enorm kunnskap, om det å være menneske, det å være medmenneske, hvordan inspirere andre. Et fantastisk menneske! Jeg har mye empati og gode sosiale evner også, men den damen var dyktigere enn jeg noen gang vil bli på det hun var god på. Og lignende personer har jeg møtt flere av, personer som er klar over at de ikke er veldig intelligent. Noen ser på det som om de har tapt før de har forsøkt, og prøver ikke. Andre ser bare på det som et faktum, ok, de skal ikke bli professor i kvantefysikk, men de kan likevel bli veldig gode på andre felt i livet.

Jo eldre folk blir, jo mer kunnskap og erfaring har de samlet og fått. Det at de kanskje har hatt et helt annet fokus enn de som har gått utdanningsmølla og karrieremølla, det gjør at de - om man tar seg tid til å finne ut hva de brenner for - kan være utrolig givende samtalepartnere, selv om de på papiret kanskje ikke har særlig høy intelligens. Nettopp et enklere syn på mange ting kan være noe mange intelligente kan trenge innimellom, for å dras litt ned på jorden igjen, se ting fra et helt annet og nytt perspektiv - som igjen kan gjøre at man f.eks. ser på egen jobb eller forskning i et nytt lys. Av og til er det de "dumme" eller "enkle" spørsmålene som kan vise veien til ny kunnskap.

Poenget mitt med alt dette, det er egentlig at jeg tror man skal være litt mindre opptatt av egen og andres intelligens. Vi trenger alle! Og vi har alle mye å lære av hverandre - hvis vi tar oss tid. Om man vet man ligger lavere intelligensmessig, så har man alltids andre gode og sterke sider. Jeg kunne gått i en veldig nerdete retning yrkesmessig, men valgte å heller ta en retning hvor jeg bruker min lange utdannelse i direkte møter med folk, fra alle samfunnslag. Og jeg lærer av alle, uansett såkalt intelligensnivå - hvis jeg tar meg tid til å lytte og se hvert enkelt menneske jeg forholder meg til.

Nettopp! Jeg kan innstemme 100%. Helt enig med deg. Jeg sitter med akkurat de samme inntrykkene. Utenom det med å bli eldre, det har jeg ikke reflektert over (enda). Men ellers er det tanker jeg også har gjort meg, at det bare er en egenskap, ikke noe som gjør en til noe supermenneske eller "bedre enn andre", på noen måte.

Anonymkode: f4c73...226

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at mennesker tror at intelligens skal hjelpe dem på noen måte etter studier. Høye resultater på skolen hjelper ikle så mye i arbeidslivet. Det er også sånn at de fleste ledere i bedrifter har ADHD, ikke intelligens (selv om de kan ha begge deler), og derfor har stor arbeidskapasitet, og arbeider ekstremt effektivt. Jeg har i alle jobber jeg har hatt fått mer ansvar enn stillingsbeskrivelsen uten at jeg er så mye smartere enn andre, men fordi jeg leverer det som er forventet av meg og litt til. Jeg er helt på snittet intelligent, selv om jeg ble testet til 132 i IQ som ungdom (som jeg tror er feil). Jeg ser veldig lite logikk i tall feks, og har dyskalkuli.

Jeg opplever at de som anser seg selv som intelligente, ofte har et behov for å fortelle det til andre. De føler at det er viktig at andre vet det. Det er ikle viktig for andre å vite hvor smart du er. I relasjoner er det ikke den faglige intelligensen som gjør en dårlig dag bedre, eller som gjør at noen føler seg ivaretatt av en. Hvor mange desimaler der er i PI hjelper svært få mennesker rundt deg. Det viser bare at du kan memorere mange tall for å ta et eksempel. Du kan rett og slett ikke hjelpe et eneste menneske med intelligens alene, så derfor forstår jeg ikke dette behovet enkelte har for å fortelle om intelligensen sin i nesten en hver sammenheng.

Jeg har ei venninne som ligger langt over snittet. Jeg merker at jeg må passe meg mye i hva jeg skriver og sier til henne. Hun misforstår lett. Sønnen min er også godt over snittet, og sliter av og til med å forstå feks talemåter de fleste har, og kan henge seg opp i det i stedet for å se poenget. Feks kan jeg skrive «jeg skjønner ikke hvorfor enkelte må fortelle om intelligens i enhver sammenheng, så kan de begge finne på å diskutere at de ikke gjør det i enhver sammenheng. De med gjennomsnitt ville umiddelbart forstått poenget mitt, mens de ender opp med å diskutere setningen min, og dermed ender man med å ikke få en god samtale om et tema, men må snakke om alle feil jeg gjør. Det er slitsomt, og irriterende, at man må veie alle ord og setninger for å unngå diskusjoner om småfeil som ikke gjør at en mister tråden eller ikke forstår hva man ønsket å formidle. Å rette på slike feil gjør en ikke til et bedre menneske. Eller bedre enn andre. Men ja, av og til ler vi av opphenget i uviktige detaljer denne venninnen har. Det er ikke for å være slemme, men hvis vi ikke gjør det, så orker vi ikke mye av henne i lengden, og så sprekker vi og blir sinte for ting hun ikke kan noe for. Men, på den annen side, er det ingen som ringer henne om de trenger emosjonell støtte. Da får man bare råd om hvordan man skal løse problemene. Råd man ikke har bedt om. Man får ingen anerkjennelse for følelsene man har.

Så, hvorfor er det så viktig å være intelligent? Hva godt for verden og enkeltmennesker bruker du intelligensen din til? Har du reddet verden på noen måte? Hvis ikke, så har det ikke noe å si om du har IQ på 160 eller 90.

Anonymkode: 51cce...5f2

Skrevet

Hvor ofte måler og bruker man det da? Jeg har tilfeldigvis målt min evne innen logikk, der skårer jeg veldig høyt. Det gjør også ene datteren min. Vi er gode på strategi og logikk, godt oppi evnerike på det området. 

Det er jo ikke akkurat noe du bruker enormt mye i hverdagen, vi ville ikke overlevd så lenge i skogen, ikke kan jeg fiske eller sløye en fisk, aner ikke hva jeg kan spise eller ikke. Det er ikke en blomst som overlever hjemme hos meg fordi jeg er så distre. Allmennkunnskap er full av hull, for jeg kjedet meg halvt i hjel på skolen. Er helt normal og gjennomsnittlig, tidvis kjedelig, person. Men jeg er god på å se mønster da, for hva nå det er verdt 😅

Anonymkode: 5c232...0d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Hva jeg definerer som kunnskap her? Kunnskap er allerede definert som viten og lærdommen man har til ymse temaer. Noen kan litt om mye of andre kan mye om litt. Også har vi de som ikke kan noe om noe. 

For en intelligent person vil denne viten og lærdommen komme lettere enn for en mindre intelligent person. Men, mangler en intelligent person ønske/interesse for å tilegne seg kunnskap så vil ikke vedkommende få denne kunnskapen heller.  

Anonymkode: 26222...840

Ok, jeg fikk først inntrykk av at du i ditt forrige svar kanskje mente kun (høyere) utdanning. Men så ble jeg usikker, for jeg så at svaret ditt kunne tolkes både til det og til annen lærdom man har. Hadde du ment det som var mitt førsteinntrykk så hadde jeg vært noe uenig med deg. Men her bekrefter du at du tenkte på kunnskap mer bredt, og da er vi enige :)

Skrevet

Jeg har høy utdanning med bare A og B på alle eksamener. Jeg har en lederstilling i staten hvor jeg leverer knallgode resultater, både på medarbeidertilfredshet og på resultatmål. Som person er jeg godt likt og jeg kan konversere hvem det skulle være om hvilket tema som helst. På intelligenstester skårer jeg langt under snittet. Jeg ser ingen sammenhenger i tallrekker eller figurer. Klarer likevel å få et budsjett på titalls millioner til å gå i balanse hvert år, så jeg gråter ikke over evt. manglende intelligens.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Ingen bruk for det i hverdagen. I beste fall en god jobb innen koding og it, ellers er det lite å hente på tallrekker 🤔

Anonymkode: 5c232...0d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp! Det er dette som gjør meg trist, at folk tror at intelligens gjør en til et bedre menneske på noen måte.

Akkurat som du er inne på, intelligens sier bare noe om egenskapen til å se (logiske) sammenhenger. Det var det som gjorde at Einstein kunne se sammenhengen mellom tyngdekraft og tid, eller materie, energi og lys, som de fleste kjenner til.

Men uten et samfunn som blir opprettholdt av forskjellige mennesker, samfunnstjenester, så hjelper det fint lite å se ut mot stjernehimmelen og se sammenhenger i enkelte unike ting der ute.

Alle mennesker er nyttige. Alle har verdifulle egenskaper og sider ved seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! Det er dette som gjør meg trist, at folk tror at intelligens gjør en til et bedre menneske på noen måte.

Akkurat som du er inne på, intelligens sier bare noe om egenskapen til å se (logiske) sammenhenger. Det var det som gjorde at Einstein kunne se sammenhengen mellom tyngdekraft og tid, eller materie, energi og lys, som de fleste kjenner til.

Men uten et samfunn som blir opprettholdt av forskjellige mennesker, samfunnstjenester, så hjelper det fint lite å se ut mot stjernehimmelen og se sammenhenger i enkelte unike ting der ute.

Alle mennesker er nyttige. Alle har verdifulle egenskaper og sider ved seg.

Jeg syns høy intelligens er overvurdert, men det handler ikke om å ha verdifulle egenskaper og sider. Det handler om at målet vårt er å ha det bra. Alltid. Da betyr ikke verdifulle sider så mye heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er merkelig at mennesker tror at intelligens skal hjelpe dem på noen måte etter studier. Høye resultater på skolen hjelper ikle så mye i arbeidslivet. Det er også sånn at de fleste ledere i bedrifter har ADHD, ikke intelligens (selv om de kan ha begge deler), og derfor har stor arbeidskapasitet, og arbeider ekstremt effektivt.

Det der er jo i beste fall en myte. Det som skiller ledere i arbeidslivet fra andre er  ...

(trommevirvel)

Utseendet! 
Ja, faktisk. De som er over gjennomsnittet PENE, ender med høyere posisjoner og bedre lønn enn andre. At de "arbeider ekstremt effektivt" er en myte, som også brukes for å forherlige ADHD til å bli en slags fordel. Det er det jo ikke. Folk med ADHD rapporterer jo at de nettopp ikke får gjort det de skal, fordi konsentrasjonen gjør store hopp og ikke er til å stole på. Man medisinerer ikke folk fordi de "arbeider ekstremt effektivt". 

Intelligens hjelper for øvrig på mange ting, også etter studier.

Anonymkode: 8b478...2ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er det det når det ikke er nyttig på noe vis, og i hvertfall på et forum som dette. Tror ikke at det er så mange her akkurat som har tatt en ordentlig iq-test. De fleste har tatt på nettet, og hvor riktig utført de er kan diskuteres. 

Hvis folk har langt over gjennomsnittet her, så er det oppsiktsvekkende få innlegg og kommentarer som tyder på det. Tipper det er to, tre her som har litt over gjennomsnittet. Kanskje et par med høyere. Det er ganske lett å oppdage.

Ellers er nok de fleste ellers helt på gjennomsnittet her. 

Du er i alle fall over gjennomsnittet sikker på at du er synsk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det der er jo i beste fall en myte. Det som skiller ledere i arbeidslivet fra andre er  ...

(trommevirvel)

Utseendet! 
Ja, faktisk. De som er over gjennomsnittet PENE, ender med høyere posisjoner og bedre lønn enn andre. At de "arbeider ekstremt effektivt" er en myte, som også brukes for å forherlige ADHD til å bli en slags fordel. Det er det jo ikke. Folk med ADHD rapporterer jo at de nettopp ikke får gjort det de skal, fordi konsentrasjonen gjør store hopp og ikke er til å stole på. Man medisinerer ikke folk fordi de "arbeider ekstremt effektivt". 

Tja. De ledere jeg møter daglig har i alle fall ikke fått jobben pga utseende. ADHD kureres ikke med medisiner. Medisiner gjør at de klarer å samle tankene bedre, og derfor klarer å holde fokus lenger. Fordelen med ADHD er at man kan gjøre 10 ting på en gang, og klare å fullføre alle. Når fokus svikter, så hopper man til neste oppgave og så hopper man tilbake.

Skrevet

(trommevirvel)

Utseendet! 

Kom gjerne med eksempler på hva intelligens kan brukes til etter studier. 

Skrevet

Tja. De ledere jeg møter daglig har i alle fall ikke fått jobben pga utseende. ADHD kureres ikke med medisiner. Medisiner gjør at de klarer å samle tankene bedre, og derfor klarer å holde fokus lenger. Fordelen med ADHD er at man kan gjøre 10 ting på en gang, og klare å fullføre alle. Når fokus svikter, så hopper man til neste oppgave og så hopper man tilbake.

Din svogerforskning på ledere du har møtt er ikke statistisk signifikant. 

Typisk for ADHD er nettopp at man IKKE fullfører alt man starter på. Som leder vil det kanskje være en fordel hvis man fungerer som inspirator for de ansatte, slik at de fullfører for deg. Ellers ikke. 

Skrevet

Kom gjerne med eksempler på hva intelligens kan brukes til etter studier. 

Skudd i mørket; men jobb er en fin plass å bruke huet sitt. Tillitsverv også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Din svogerforskning på ledere du har møtt er ikke statistisk signifikant. 

Typisk for ADHD er nettopp at man IKKE fullfører alt man starter på. Som leder vil det kanskje være en fordel hvis man fungerer som inspirator for de ansatte, slik at de fullfører for deg. Ellers ikke. 

Stigmatisering av ADHD er vel ikke noe bedre. Jeg fullfører alle oppgavene mine, det gjør også de jeg kjenner med ADHD. Typisk for de med ADHD som ikke er medisinert er at de ikke fullfører oppgaver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Skudd i mørket; men jobb er en fin plass å bruke huet sitt. Tillitsverv også. 

Må man være intelligent for å utføre arbeidsoppgavene sine, altså de man er utdannet til å kunne? Og må man være intelligent for å ha tillitsverv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...