Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #51 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (På 18.3.2022 den 13.36): Da jeg studerte psykologi ved UiB, og vi tok tester på oss selv. Så fikk jeg høy skår. Jeg føler meg selv ikke så veldig smart, men ser ofte løsninger på ulike problemstillinger, trenger ikke lese så mye for å få god karakter, fanger opp kunnskap ganske lett. På jobb har kallenavnet mitt til tider vært "miss Google". Jeg ivrer for å lære -hele tiden. Så vel som aktivitet, ny forskning, studier osv. Men ting som overhode ikke interesserer meg, eller jeg ser nytten i, bruker jeg ikke energi på. Tror jeg arvet intelligensen fra min far. Han var enormt kunnskapsrik, selv om han bare gikk annen hver lørdag på skolen og sluttet i 4. klasse (landsbygda og krig). Jeg synes vi kvinner også skal ha tro på at vi kan og vet. Være sikre på oss selv. Det er synd at det bare er mannfolka som tror de er noe. Vi kvinner bør også mene at vi er veldig flinke på det vi holder på med. I blant så bommer vi, men det er jo ingen krise. Pippi; det har jeg aldri gjort før, klart jeg kan! Anonymkode: 6eb1e...c68 Dette var innlegget som framfor noe annet eksemplifiserte "å skyte seg selv i foten". Det er ingenting her som tilsier engang moderat intelligens. Anonymkode: ff893...163
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #52 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hva er det du ler av? Er du så evneveik at du ikke forstår at det er mulig, eller er det latterlig å være intelligent? Her har sønnen blitt målt til 140, far til det samme, jeg ligger på 135. Så har du litt til å le av. 🤷🏽♀️🤦🏽♀️ Anonymkode: bfbcf...a8e Herregud... Nei, jeg er ikke evneveik :-D Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #53 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har alltid vært og er fortsatt veldig langt over gjennomsnittet intelligent. Det kan folk le av så mye de vil, problematisere eller diskutere om de orker, de kan prøve å grille meg med «hvordan jeg kan vite det» og hele den regla der. Det rører meg null, jeg veit hvordan jeg funker. Det man må finne seg i når man omgås med gjennomsnittsmennesker er: 1) at alt går jæklig treigt. Det meste man vil ha gjort kunne ha blitt gjennomført på 1/3 av tida, hvis man ikke måtte vente på at alle andre skal skjønne hva løsninga er. (Løsninga kommer til slutt, men underveis kaster en intelligent person bort masse tid på rein venting. Hun/han venter på at lederkollegiet skal komme fram til det hun selv har visst hele veien, men det nytter jo ikke å belære dem.kr 2) at de mer gjennomsnittlige sjelden vil gjenkjenne en ekstraordinært intelligent person. De vil kanskje oppfatte at hun/han er litt annerledes, men ikke nødvendigvis se hva som gjør det. Og da stiller de med skepsis. Det må man bare leve med. De kan baksnakke deg, le av deg og mye annet; mest fordi de selv er usikre. De vil også prøve masse banale hersketeknikker, men siden du veit hva de kommer til å tenke lenge før de tenker det, er det like forutsigbart som når en fireåring har et tantrum i garderoben: Ikke særlig komplisert å manøvrere seg ut av, men ganske masete. 3) at du kun unntaksvis vil ha en sjef eller leder som veit mer enn deg, kan veilede deg eller som vet å verdsette deg, og at det kommer til å være en prøvelse å ta imot instrukser som ofte er feil eller dårlige. Anonymkode: 8b478...2ca Hvorfor garderer du deg sånn? "Bare prøv og gjør narr av meg, det er jeg vant til og det funker ikke" ?? Hvem er det som ler av deg og hvorfor egentlig? Det var virkelig nytt for meg at folk ler av de med ekstraordinær iq. Man blir ikke noe rarere enn andre om man har høy iq, men er det sånn at du skryter av det liksom, så er det jo derfor folk ler. De blir jo usikre og irriterte for vi liker jo ikke skryt. Vi liker ikke hoverende mennesker heller, og ikke arrogante. Det er sånn vi automatisk reagerer negativt på. Så hvis folk vil jekke deg ned eller le av deg, så handler det neppe om for høy iq altså. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #54 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har alltid vært og er fortsatt veldig langt over gjennomsnittet intelligent. Det kan folk le av så mye de vil, problematisere eller diskutere om de orker, de kan prøve å grille meg med «hvordan jeg kan vite det» og hele den regla der. Det rører meg null, jeg veit hvordan jeg funker. Det man må finne seg i når man omgås med gjennomsnittsmennesker er: 1) at alt går jæklig treigt. Det meste man vil ha gjort kunne ha blitt gjennomført på 1/3 av tida, hvis man ikke måtte vente på at alle andre skal skjønne hva løsninga er. (Løsninga kommer til slutt, men underveis kaster en intelligent person bort masse tid på rein venting. Hun/han venter på at lederkollegiet skal komme fram til det hun selv har visst hele veien, men det nytter jo ikke å belære dem.kr 2) at de mer gjennomsnittlige sjelden vil gjenkjenne en ekstraordinært intelligent person. De vil kanskje oppfatte at hun/han er litt annerledes, men ikke nødvendigvis se hva som gjør det. Og da stiller de med skepsis. Det må man bare leve med. De kan baksnakke deg, le av deg og mye annet; mest fordi de selv er usikre. De vil også prøve masse banale hersketeknikker, men siden du veit hva de kommer til å tenke lenge før de tenker det, er det like forutsigbart som når en fireåring har et tantrum i garderoben: Ikke særlig komplisert å manøvrere seg ut av, men ganske masete. 3) at du kun unntaksvis vil ha en sjef eller leder som veit mer enn deg, kan veilede deg eller som vet å verdsette deg, og at det kommer til å være en prøvelse å ta imot instrukser som ofte er feil eller dårlige. Anonymkode: 8b478...2ca Dette var et merkelig innlegg. På min arbeidsplass er det flere svært intelligente mennesker og jeg tror ikke at de kjenner seg igjen i det du beskriver. Man setter pris på, og er i stor grad avhengig av, kunnskapen deres og man blir heller imponert over kunnskapsnivået. Jeg som ligger midt på treet ser at noen av de supersmarte kan ha problemer med å skjønner sosiale koder og tar ting litt for bokstavlig, men det er da ingen som er ute etter å ta hverandre. Arbeidsmiljøet er avhengig av en viss blanding. Anonymkode: cdd04...a0c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #55 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Eh, du kunne vært en smule mer ydmyk. Jeg er ikke enig i at intelligens sier noe om hvor rask noen er. Jeg har jobbet med personer med Downs som har vært veldig flinke og raske, fordi de har lært seg en jobb og etter hvert blitt flinke til å utføre den jobben. Men jeg er enig med deg i at sjefer som tror de er smarte når de prøver å utnytte en er irriterende (få en til å jobbe billig, mye, overse AML, og lignende). Men slikt er jeg sikker på at jeg ikke er alene om å gjennomskue. Anonymkode: f4c73...226 Nei, jeg trenger ikke være ydmyk, jeg snakker fra erfaring, og det du beskriver er en irrelevant sammenligning. Samme hvor raskt dine kolleger har lært seg å operere en rutine, så betyr ikke det at resonnementet fram mot en løsning går fortere dersom folk er mindre intelligente. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #56 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Dette var et merkelig innlegg. På min arbeidsplass er det flere svært intelligente mennesker og jeg tror ikke at de kjenner seg igjen i det du beskriver. Man setter pris på, og er i stor grad avhengig av, kunnskapen deres og man blir heller imponert over kunnskapsnivået. Jeg som ligger midt på treet ser at noen av de supersmarte kan ha problemer med å skjønner sosiale koder og tar ting litt for bokstavlig, men det er da ingen som er ute etter å ta hverandre. Arbeidsmiljøet er avhengig av en viss blanding. Anonymkode: cdd04...a0c Jeg som er blant de supersmarte er nokså lei av at den sjalusi-induserte myten om Rain Man er det første de gjennomsnittlig intelligente griper til når de føler seg truet. Hva er det som gjør at du tror sosiale koder er vanskeligere å lære seg enn andre ting? De som er gløgge, lærer seg disse mye fortere enn de midt på treet. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #57 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor garderer du deg sånn? "Bare prøv og gjør narr av meg, det er jeg vant til og det funker ikke" ?? Hvem er det som ler av deg og hvorfor egentlig? Det var virkelig nytt for meg at folk ler av de med ekstraordinær iq. Man blir ikke noe rarere enn andre om man har høy iq, men er det sånn at du skryter av det liksom, så er det jo derfor folk ler. De blir jo usikre og irriterte for vi liker jo ikke skryt. Vi liker ikke hoverende mennesker heller, og ikke arrogante. Det er sånn vi automatisk reagerer negativt på. Så hvis folk vil jekke deg ned eller le av deg, så handler det neppe om for høy iq altså. Anonymkode: bbe05...013 Jeg garderer meg ikke. Hvis du leser tråden vil du se sammenhengen. At du selv mener mitt faktuelt korrekte utsagn er arrogant eller hoverende, sier jo bare noe om deg. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #58 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg som er blant de supersmarte er nokså lei av at den sjalusi-induserte myten om Rain Man er det første de gjennomsnittlig intelligente griper til når de føler seg truet. Hva er det som gjør at du tror sosiale koder er vanskeligere å lære seg enn andre ting? De som er gløgge, lærer seg disse mye fortere enn de midt på treet. Anonymkode: 8b478...2ca Jeg tror ingenting, jeg bare observerer. På samme måte som jeg observerer at du går rett i angrep når du føler deg misforstått. Anonymkode: cdd04...a0c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #59 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg garderer meg ikke. Hvis du leser tråden vil du se sammenhengen. At du selv mener mitt faktuelt korrekte utsagn er arrogant eller hoverende, sier jo bare noe om deg. Anonymkode: 8b478...2ca Kan du slappe av litt? Jeg skrev ikke at du var arrogant eller hoverende! Ikke mente jeg det heller, og jeg tror deg faktisk! Jøss ass! Jeg skrev bare eksempler på hvorfor noen vil latterligjøre osv, og det er som du kanskje vet en passiv aggresiv handling fordi man føler seg mindreverdig. Ro litt ned på ditt eget forsvar også da. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #60 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Nei, jeg trenger ikke være ydmyk, jeg snakker fra erfaring, og det du beskriver er en irrelevant sammenligning. Samme hvor raskt dine kolleger har lært seg å operere en rutine, så betyr ikke det at resonnementet fram mot en løsning går fortere dersom folk er mindre intelligente. Anonymkode: 8b478...2ca Hvor kom "resonnementet fram mot en løsning" fra, fru "intelligent"? I kommentaren jeg svarte på skrev du: Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har alltid vært og er fortsatt veldig langt over gjennomsnittet intelligent. Det kan folk le av så mye de vil, problematisere eller diskutere om de orker, de kan prøve å grille meg med «hvordan jeg kan vite det» og hele den regla der. Det rører meg null, jeg veit hvordan jeg funker. Det man må finne seg i når man omgås med gjennomsnittsmennesker er: 1) at alt går jæklig treigt. Det meste man vil ha gjort kunne ha blitt gjennomført på 1/3 av tida, hvis man ikke måtte vente på at alle andre skal skjønne hva løsninga er. (Løsninga kommer til slutt, men underveis kaster en intelligent person bort masse tid på rein venting. Hun/han venter på at lederkollegiet skal komme fram til det hun selv har visst hele veien, men det nytter jo ikke å belære dem.kr 2) at de mer gjennomsnittlige sjelden vil gjenkjenne en ekstraordinært intelligent person. De vil kanskje oppfatte at hun/han er litt annerledes, men ikke nødvendigvis se hva som gjør det. Og da stiller de med skepsis. Det må man bare leve med. De kan baksnakke deg, le av deg og mye annet; mest fordi de selv er usikre. De vil også prøve masse banale hersketeknikker, men siden du veit hva de kommer til å tenke lenge før de tenker det, er det like forutsigbart som når en fireåring har et tantrum i garderoben: Ikke særlig komplisert å manøvrere seg ut av, men ganske masete. 3) at du kun unntaksvis vil ha en sjef eller leder som veit mer enn deg, kan veilede deg eller som vet å verdsette deg, og at det kommer til å være en prøvelse å ta imot instrukser som ofte er feil eller dårlige. Anonymkode: 8b478...2ca Her står det ingenting om å resonnere seg frem til noe. Det står bare at den som ikke er intelligent, mener du, arbeider sent, tregt, men det er ikke min erfaring, forklarte jeg. Da kommer du med noe du ikke skrev i teksten. Du er ikke så intelligent som du skal ha det til. For du forstår ikke sammenhengen med hva jeg skrev og hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Du er bare arrogant. Du tror du er noe. Du er ikke det. Du er ganske gjennomsnittlig, alminnelig. Anonymkode: f4c73...226
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #61 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): 140 i iq? Hahahahaha Anonymkode: bbe05...013 Hvorfor er det morsomt? Anonymkode: 5bd7e...f9b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #62 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Eh, du kunne vært en smule mer ydmyk. Jeg er ikke enig i at intelligens sier noe om hvor rask noen er. Jeg har jobbet med personer med Downs som har vært veldig flinke og raske, fordi de har lært seg en jobb og etter hvert blitt flinke til å utføre den jobben. Men jeg er enig med deg i at sjefer som tror de er smarte når de prøver å utnytte en er irriterende (få en til å jobbe billig, mye, overse AML, og lignende). Men slikt er jeg sikker på at jeg ikke er alene om å gjennomskue. Anonymkode: f4c73...226 Oj, du understreker jo poenget hennes fullstendig (men ser det neppe selv). Anonymkode: aa366...ccd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #63 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvor kom "resonnementet fram mot en løsning" fra, fru "intelligent"? I kommentaren jeg svarte på skrev du: Her står det ingenting om å resonnere seg frem til noe. Det står bare at den som ikke er intelligent, mener du, arbeider sent, tregt, men det er ikke min erfaring, forklarte jeg. Da kommer du med noe du ikke skrev i teksten. Du er ikke så intelligent som du skal ha det til. For du forstår ikke sammenhengen med hva jeg skrev og hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Du er bare arrogant. Du tror du er noe. Du er ikke det. Du er ganske gjennomsnittlig, alminnelig. Anonymkode: f4c73...226 Ok. DU kunne jo derimot ha lest tråden og fått med deg de par tre innleggene rett før, så ville du kanskje ha sett en sammenheng som jeg har prøvd å referere til et par ganger. Uten at det har gått inn, da. Jeg må vel konkludere med at om jeg er på gjennomsnittet, så er du på hva man kaller normal minusvariant. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #64 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror ingenting, jeg bare observerer. På samme måte som jeg observerer at du går rett i angrep når du føler deg misforstått. Anonymkode: cdd04...a0c Jeg går ikke i angrep og jeg føler meg ikke misforstått, jeg bare avviser den merkelige vrangforestillingen om at det skal være noen sammenheng mellom å «forstå sosiale koder» og å ha kun gjennomsnittlig intelligens. Selv en hund forstår sosiale koder, det er ikke noe hokuspokus. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #65 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor er det morsomt? Anonymkode: 5bd7e...f9b Jeg ser det ikke som særlig nødvendig å svare på det. Dere må ikke tro på alt mulig vrøvl her. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #66 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser det ikke som særlig nødvendig å svare på det. Dere må ikke tro på alt mulig vrøvl her. Anonymkode: bbe05...013 140 er fint mulig, det. Og mer også. Men sånne målinger svarer jo bare på det man vil de skal svare på. Anonymkode: 8b478...2ca
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #67 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg går ikke i angrep og jeg føler meg ikke misforstått, jeg bare avviser den merkelige vrangforestillingen om at det skal være noen sammenheng mellom å «forstå sosiale koder» og å ha kun gjennomsnittlig intelligens. Selv en hund forstår sosiale koder, det er ikke noe hokuspokus. Anonymkode: 8b478...2ca I rest my case. Anonymkode: cdd04...a0c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #68 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (På 3/18/2022 den 12.00): Her er et veldig godt eksempel på at IQ ikke trenger å henge sammen med kunnskap. Denne personen forteller at hun har IQ i øvre normalsjikt, men det korte innlegget hennes er likevel fullt av skrivefeil. Anonymkode: 5b8ae...528 Ja for folk med en ok IQ har aldri lese og skrivevansker? Min allmennkunnskap har ingenting med mine skriveferdigheter å gjøre. Hvorfor skrive lenger innlegg enn nødvendig? For å tilfredsstille deg og din snusfornuft? Var dette innleget bedre for deg å lese? Anonymkode: d342a...5b3
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #69 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): 140 er fint mulig, det. Og mer også. Men sånne målinger svarer jo bare på det man vil de skal svare på. Anonymkode: 8b478...2ca Nei, det er ikke "fint" mulig selv om noen få prosent av befolkningen har det. Akkurat som om de som har det selv eller familiemedlemmer som har det, ville skrevet det her. Såpass intelligens hadde de få hatt at de skjønner at det er helt bak mål å gjøre. Alt man må forklare her noen ganger. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #70 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke "fint" mulig selv om noen få prosent av befolkningen har det. Akkurat som om de som har det selv eller familiemedlemmer som har det, ville skrevet det her. Såpass intelligens hadde de få hatt at de skjønner at det er helt bak mål å gjøre. Alt man må forklare her noen ganger. Anonymkode: bbe05...013 Er det bak mål å si iq-scoren sin? Anonymkode: 65a53...8e0
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #71 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Er det bak mål å si iq-scoren sin? Anonymkode: 65a53...8e0 Selvfølgelig er det det når det ikke er nyttig på noe vis, og i hvertfall på et forum som dette. Tror ikke at det er så mange her akkurat som har tatt en ordentlig iq-test. De fleste har tatt på nettet, og hvor riktig utført de er kan diskuteres. Hvis folk har langt over gjennomsnittet her, så er det oppsiktsvekkende få innlegg og kommentarer som tyder på det. Tipper det er to, tre her som har litt over gjennomsnittet. Kanskje et par med høyere. Det er ganske lett å oppdage. Ellers er nok de fleste ellers helt på gjennomsnittet her. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #72 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): 140 er fint mulig, det. Og mer også. Men sånne målinger svarer jo bare på det man vil de skal svare på. Anonymkode: 8b478...2ca Målingen er foretatt på BUP som et ledd av en utredning for ADHD. Den er utført av en psykolog og er en kjent test man bruker for å måle IQ hos barn. Som jeg skrev i resten av innlegget mitt, så betyr ikke den høye IQ-en hennes at hun er skoleflink. Til det har hun for mange andre utfordringer. Anonymkode: 5bd7e...f9b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #73 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Selvfølgelig er det det når det ikke er nyttig på noe vis, og i hvertfall på et forum som dette. Tror ikke at det er så mange her akkurat som har tatt en ordentlig iq-test. De fleste har tatt på nettet, og hvor riktig utført de er kan diskuteres. Hvis folk har langt over gjennomsnittet her, så er det oppsiktsvekkende få innlegg og kommentarer som tyder på det. Tipper det er to, tre her som har litt over gjennomsnittet. Kanskje et par med høyere. Det er ganske lett å oppdage. Ellers er nok de fleste ellers helt på gjennomsnittet her. Anonymkode: bbe05...013 Artig at du anser deg selv for å være i stand til å avgjøre noens iq ut fra innlegg på nettet. Er det en medfødt evne? Hva vil du anslå min til å være? (Jeg har tatt skikkelige tester og har fasiten og kan da se hvor presis du er). Anonymkode: 65a53...8e0
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #74 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Artig at du anser deg selv for å være i stand til å avgjøre noens iq ut fra innlegg på nettet. Er det en medfødt evne? Hva vil du anslå min til å være? (Jeg har tatt skikkelige tester og har fasiten og kan da se hvor presis du er). Anonymkode: 65a53...8e0 Pga alle dine spørsmål som har svar som ga seg selv, så tipper jeg at du ligger på gjennomsnittet du også. Anonymkode: bbe05...013
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2022 #75 Skrevet 20. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Målingen er foretatt på BUP som et ledd av en utredning for ADHD. Den er utført av en psykolog og er en kjent test man bruker for å måle IQ hos barn. Som jeg skrev i resten av innlegget mitt, så betyr ikke den høye IQ-en hennes at hun er skoleflink. Til det har hun for mange andre utfordringer. Anonymkode: 5bd7e...f9b Hvilken test var det denne psykologen brukte? Det skulle være interessant å vite. Anonymkode: bbe05...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå