Gå til innhold

Mindre intelligente personer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Alt du skrev i andre avsnitt motsier du selv i tredje. Det er jo forsåvidt greit å diskutere med seg selv her også..

Når det gjelder sitater, som jeg forøvrig avskyr at folk bruker, så er jo det du siterer helt feil. Det er nok uttalt (!) av en person som ikke likte å føle hn ble belært  🙂

Anonymkode: bbe05...013

For meg er det ikke en motsigelse - det finnes folk med både lav og høy IQ som er fastlåst og ser ting svart/hvitt. 

Når det gjelder sitatet, mener du at innholdet i sitatet er feil? Det er jo greit, men samtidig en subjektiv mening du har. Jeg mener det er noe i det, det var derfor jeg tok det med. Jeg prøvde først å finne et sitat som jeg trodde kom fra Aristoteles, nemlig det om at det eneste sikre man vet, er at man ikke vet noe (eller noe i den duren), men da dukket dette opp i stedet, og jeg likte det. Nå ser jeg at google ikke blir enig med seg selv om det er Sokrates eller Aristoteles som sa det, men det er egentlig ikke viktig. 

Anonymkode: ceef8...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er sant. Noe annet som ofte glemmer (hihi), er hvor viktig det er med god hukommelse. Jeg skårer ganske bra på slike teoretiske iq-tester, men jeg har dårlig hukommelse. For å huske ting må jeg anstrenge meg, og ting jeg har husket før sklir ut av hodet mitt igjen. Jeg ser på nyheter hver dag, men sliter likevel med å huske navnet på f.eks. forsvarsministeren, enda jeg må ha hørt det hundre ganger. 

Anonymkode: b1cf6...ccd

Sånn er jeg også – utrolig dårlig på konkrete detaljer! Misunner folk med fotografisk hukommelse.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For meg er det ikke en motsigelse - det finnes folk med både lav og høy IQ som er fastlåst og ser ting svart/hvitt. 

Når det gjelder sitatet, mener du at innholdet i sitatet er feil? Det er jo greit, men samtidig en subjektiv mening du har. Jeg mener det er noe i det, det var derfor jeg tok det med. Jeg prøvde først å finne et sitat som jeg trodde kom fra Aristoteles, nemlig det om at det eneste sikre man vet, er at man ikke vet noe (eller noe i den duren), men da dukket dette opp i stedet, og jeg likte det. Nå ser jeg at google ikke blir enig med seg selv om det er Sokrates eller Aristoteles som sa det, men det er egentlig ikke viktig. 

Jo men da er det vel ikke en generaliserende oppfatning som du startet med å si når du snakket om de mindre intelligente.

Ja, det er jo en subjektiv mening.

Skrevet

Jeg tror at jeg ligger ganske midt på snittet, men jo mer jeg lærer jo mer oppdager jeg hva jeg ikke kan. De som mener seg utlært og at de alltid har rett er i hvert fall ikke særlig smarte. 

Anonymkode: cdd04...a0c

Skrevet

Det sies vel at de fleste anser seg selv for å være smartere enn andre, så det er nok ikke så mye selvinnsikt å hente der nei. Det jeg opplever er gjerne at jo «kortere» noen er, gjør den bare enda mer påståelige i at de har rett. 

Anonymkode: c9aac...2ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har intelligens i øverste sjiktet av normalen 115, har også god allmennkunskap.

Jeg kjenner at jeg sliter veldig med å føre samtaler med personer som ikke har en diagnose , men som ligger intelligensmessig nokså nær lettere psykiskutviklingshemmeing

Dem som har diagnose har du ingen store  forventninger til når det kommer  å føre en vetig samtale med, mann legger listen etter forutsetningen. 

Anonymkode: d342a...5b3

Her er et veldig godt eksempel på at IQ ikke trenger å henge sammen med kunnskap. Denne personen forteller at hun har IQ i øvre normalsjikt, men det korte innlegget hennes er likevel fullt av skrivefeil. 

Anonymkode: 5b8ae...528

Skrevet

Da jeg studerte psykologi ved UiB, og vi tok tester på oss selv. Så fikk jeg høy skår. Jeg føler meg selv ikke så veldig smart, men ser ofte løsninger på ulike problemstillinger, trenger ikke lese så mye for å få god karakter, fanger opp kunnskap ganske lett. På jobb har kallenavnet mitt til tider vært "miss Google". Jeg ivrer for å lære -hele tiden. Så vel som aktivitet, ny forskning, studier osv. Men ting som overhode ikke interesserer meg, eller jeg ser nytten i, bruker jeg ikke energi på.

Tror jeg arvet intelligensen fra min far. Han var enormt kunnskapsrik, selv om han bare gikk annen hver lørdag på skolen og sluttet i 4. klasse (landsbygda og krig).

Jeg synes vi kvinner også skal ha tro på at vi kan og vet. Være sikre på oss selv. Det er synd at det bare er mannfolka som tror de er noe. Vi kvinner bør også mene at vi er veldig flinke på det vi holder på med. I blant så bommer vi, men det er jo ingen krise. Pippi; det har jeg aldri gjort før, klart jeg kan!

Anonymkode: 6eb1e...c68

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes vi kvinner også skal ha tro på at vi kan og vet. Være sikre på oss selv. Det er synd at det bare er mannfolka som tror de er noe. Vi kvinner bør også mene at vi er veldig flinke på det vi holder på med. I blant så bommer vi, men det er jo ingen krise. Pippi; det har jeg aldri gjort før, klart jeg kan!

Det er jeg enig med deg i, men vi trenger ikke å bli like bombastiske, skråsikre og høye på oss selv som enkelte menn er - med mye skrammel og lite innhold.

«Visest er den som vet at han ikke vet». (Sokrates)

Anonymkode: aa366...ccd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vanskelig å formulere spørsmålet mitt på en måte som gjør at jeg ikke potensielt fornærmer noen, men det får stå til. Jeg lurer av og til litt på om mindre intelligente personer er klar over at de ikke er så smarte? Statistisk sett vil jo halvparten av befolkningen ligge under gjennomsnittet på intelligens, noe som også burde tilsi en god del av de som henger her inne. Har du noen gang tenkt ar du er mindre intelligent enn folk flest, eller mener du at du er på gjennomsnittet eller over? 

Anonymkode: 5bd7e...f9b

Så lenge personen vet hva definisjonen av intelligens er, så vil jeg tro det ja. Dette ved at vedkommende innser at han bruker lenger tid på å tilegne seg kunnskap enn andre, samt at han har vanskeligere med å se en logisk tilnærmelse til enkelte oppgaver

Personlig ville jeg nok foretrukket å føre en samtale med en kunnskapsrik person med lav intelligens fremfor enn intelligent person med liten kunnskap.  

Anonymkode: 26222...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vanskelig å formulere spørsmålet mitt på en måte som gjør at jeg ikke potensielt fornærmer noen, men det får stå til. Jeg lurer av og til litt på om mindre intelligente personer er klar over at de ikke er så smarte? Statistisk sett vil jo halvparten av befolkningen ligge under gjennomsnittet på intelligens, noe som også burde tilsi en god del av de som henger her inne. Har du noen gang tenkt ar du er mindre intelligent enn folk flest, eller mener du at du er på gjennomsnittet eller over? 

Nei, de er sjelden klar over det.

Årsaken er at evnen til å vurdere egne evner og ferdigheter realistisk er avhengig av intelligens 

Anonymkode: 5450a...14c

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i, men vi trenger ikke å bli like bombastiske, skråsikre og høye på oss selv som enkelte menn er - med mye skrammel og lite innhold.

«Visest er den som vet at han ikke vet». (Sokrates)

Anonymkode: aa366...ccd

Så sant, så sant!

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, de er sjelden klar over det.

Årsaken er at evnen til å vurdere egne evner og ferdigheter realistisk er avhengig av intelligens 

Anonymkode: 5450a...14c

Hvor høy intelligens tror du folk trenger for å vite om dette? 

Skrevet

Vi har en i familien som scorer høyt på Mensa tester. Men han er det verste menneske jeg har møtt! Så lite empati og medmenneskelighet har jeg aldri opplevd før. Han er en dårlig far. Egentlig en stor dritt sekk. Ekstremt ego. 

Så høy IQ har null å si for meg. 

Jeg liker folk som er midt på treet. Kan de grunnleggende allmennkunnskap, er alrighte, høflige og greie folk, scorer de stort hos meg. 

Anonymkode: 53313...1e7

Skrevet

Jeg havner nok midt på treet IQ messig. Jeg er skoleflink, og jeg kan mye allmennkunnskap. 

Mannen er bedre på å løse oppgaver, og hadde nok scoret høyere på IQ tester. Hadde jeg spurt han om han vet h or Mjøsa ligger... 

Anonymkode: 53313...1e7

Skrevet

Jeg har høy utdanning med bare A og B på alle eksamener. Jeg har en lederstilling i staten hvor jeg leverer knallgode resultater, både på medarbeidertilfredshet og på resultatmål. Som person er jeg godt likt og jeg kan konversere hvem det skulle være om hvilket tema som helst. På intelligenstester skårer jeg langt under snittet. Jeg ser ingen sammenhenger i tallrekker eller figurer. Klarer likevel å få et budsjett på titalls millioner til å gå i balanse hvert år, så jeg gråter ikke over evt. manglende intelligens.

Anonymkode: 1484a...41c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.3.2022 den 14.24):

Så lenge personen vet hva definisjonen av intelligens er, så vil jeg tro det ja. Dette ved at vedkommende innser at han bruker lenger tid på å tilegne seg kunnskap enn andre, samt at han har vanskeligere med å se en logisk tilnærmelse til enkelte oppgaver

Personlig ville jeg nok foretrukket å føre en samtale med en kunnskapsrik person med lav intelligens fremfor enn intelligent person med liten kunnskap.  

Anonymkode: 26222...840

Hvordan definerer du kunnskap her?

Anonymkode: 6d322...00c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.3.2022 den 10.22):

Du har neppe under gjennomsnittet intelligens med din utdanning og som skoleflink, men du har kanskje havnet i fellen av at du omgir deg med andre ganske intelligente mennesker og kanskje føler deg mindre smart enn dem. 

HI

Skoleflinkhet og over snittet høy intelligens er to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: bfbcf...a8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Skoleflinkhet og over snittet høy intelligens er to helt forskjellige ting. 

Både ja og nei. Jeg har en datter som er svært intelligent (140 i IQ), men ikke er spesielt skoleflink generelt sett. Hun får 6-ere av og til rett og slett hvis et tema virkelig interesserer henne, men kan også få 2-ere når hun ikke er interessert. 

Samtidig er kompetansemålene i skolen i dag laget på en måte som gjør at det ikke er mulig å være skikkelig skoleflink (få 5-ere og 6-ere) med mindre man er relativt smart. Man kan stort seg ikke pugge eller lese seg til gode karakterer slik man kunne tidligere, men må vise gode evner til refleksjon, kildekritikk, drøfting og se sammenhenger. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå noe bombastisk, men jeg tør hevde at i dag er det ikke mulig å være generelt skoleflink uten å ha minimum gjennomsnittlig IQ. Derimot kan man altså godt være smart uten å være skoleflink, men da er det gjerne andre årsaker til dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Både ja og nei. Jeg har en datter som er svært intelligent (140 i IQ), men ikke er spesielt skoleflink generelt sett. Hun får 6-ere av og til rett og slett hvis et tema virkelig interesserer henne, men kan også få 2-ere når hun ikke er interessert. 

Samtidig er kompetansemålene i skolen i dag laget på en måte som gjør at det ikke er mulig å være skikkelig skoleflink (få 5-ere og 6-ere) med mindre man er relativt smart. Man kan stort seg ikke pugge eller lese seg til gode karakterer slik man kunne tidligere, men må vise gode evner til refleksjon, kildekritikk, drøfting og se sammenhenger. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå noe bombastisk, men jeg tør hevde at i dag er det ikke mulig å være generelt skoleflink uten å ha minimum gjennomsnittlig IQ. Derimot kan man altså godt være smart uten å være skoleflink, men da er det gjerne andre årsaker til dette. 

140 i iq? Hahahahaha 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

140 i iq? Hahahahaha 

Hva er det du ler av? Er du så evneveik at du ikke forstår at det er mulig, eller er det latterlig å være intelligent? 

Her har sønnen blitt målt til 140, far til det samme, jeg ligger på 135. Så har du litt til å le av. 🤷🏽‍♀️🤦🏽‍♀️

Skrevet

Intelligens betyr bare at en har lett for å se sammenhenger. Altså, logiske sammenhenger. Ikke som i sinnslidelse, da det er en sammenheng mellom et rosa pledd på sengen og en rosa bakgrunn hos hallodamen på TV.

Det er det som testes på IQ-tester, evnen til å se logiske sammenhenger.

Det å ha IQ over gjennomsnittet gjør en ikke bedre, på samme måte som det å være mer trent (muskler) enn gjennomsnittet ikke gjør en til noe bedre menneske enn andre. Det er bare en medfødt egenskap.

Det finnes mange andre gode egenskaper. Som kunstferdigheter, å kunne lage skjønn musikk, male vakre bilder, ...

Jeg er enig med andre her som mener at IQ er overvurdert.

Anonymkode: f4c73...226

Skrevet

Jeg har alltid vært og er fortsatt veldig langt over gjennomsnittet intelligent. Det kan folk le av så mye de vil, problematisere eller diskutere om de orker, de kan prøve å grille meg med «hvordan jeg kan vite det» og hele den regla der. Det rører meg null, jeg veit hvordan jeg funker. 

Det man må finne seg i når man omgås med gjennomsnittsmennesker er:

1) at alt går jæklig treigt. Det meste man vil ha gjort kunne ha blitt gjennomført på 1/3 av tida, hvis man ikke måtte vente på at alle andre skal skjønne hva løsninga er. (Løsninga kommer til slutt, men underveis kaster en intelligent person bort masse tid på rein venting. Hun/han venter på at lederkollegiet skal komme fram til det hun selv har visst hele veien, men det nytter jo ikke å belære dem.kr 

2) at de mer gjennomsnittlige sjelden vil gjenkjenne en ekstraordinært intelligent person. De vil kanskje oppfatte at hun/han er litt annerledes, men ikke nødvendigvis se hva som gjør det. Og da stiller de med skepsis. Det må man bare leve med. De kan baksnakke deg, le av deg og mye annet; mest fordi de selv er usikre. De vil også prøve masse banale hersketeknikker, men siden du veit hva de kommer til å tenke lenge før de tenker det, er det like forutsigbart som når en fireåring har et tantrum i garderoben: Ikke særlig komplisert å manøvrere seg ut av, men ganske masete. 

3) at du kun unntaksvis vil ha en sjef eller leder som veit mer enn deg, kan veilede deg eller som vet å verdsette deg, og at det kommer til å være en prøvelse å ta imot instrukser som ofte er feil eller dårlige.

Anonymkode: 8b478...2ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid vært og er fortsatt veldig langt over gjennomsnittet intelligent. Det kan folk le av så mye de vil, problematisere eller diskutere om de orker, de kan prøve å grille meg med «hvordan jeg kan vite det» og hele den regla der. Det rører meg null, jeg veit hvordan jeg funker. 

1) at alt går jæklig treigt. Det meste man vil ha gjort kunne ha blitt gjennomført på 1/3 av tida, hvis man ikke måtte vente på at alle andre skal skjønne hva løsninga er. (Løsninga kommer til slutt, men underveis kaster en intelligent person bort masse tid på rein venting. Hun/han venter på at lederkollegiet skal komme fram til det hun selv har visst hele veien, men det nytter jo ikke å belære dem.kr 

2) at de mer gjennomsnittlige sjelden vil gjenkjenne en ekstraordinært intelligent person. De vil kanskje oppfatte at hun/han er litt annerledes, men ikke nødvendigvis se hva som gjør det. Og da stiller de med skepsis. Det må man bare leve med. De kan baksnakke deg, le av deg og mye annet; mest fordi de selv er usikre. De vil også prøve masse banale hersketeknikker, men siden du veit hva de kommer til å tenke lenge før de tenker det, er det like forutsigbart som når en fireåring har et tantrum i garderoben: Ikke særlig komplisert å manøvrere seg ut av, men ganske masete. 

3) at du kun unntaksvis vil ha en sjef eller leder som veit mer enn deg, kan veilede deg eller som vet å verdsette deg, og at det kommer til å være en prøvelse å ta imot instrukser som ofte er feil eller dårlige.

Eh, du kunne vært en smule mer ydmyk. Jeg er ikke enig i at intelligens sier noe om hvor rask noen er. Jeg har jobbet med personer med Downs som har vært veldig flinke og raske, fordi de har lært seg en jobb og etter hvert blitt flinke til å utføre den jobben.

Men jeg er enig med deg i at sjefer som tror de er smarte når de prøver å utnytte en er irriterende (få en til å jobbe billig, mye, overse AML, og lignende). Men slikt er jeg sikker på at jeg ikke er alene om å gjennomskue.

Anonymkode: f4c73...226

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg håper ikke du har en like nedlatende holdning i det virkelige liv.

Anonymkode: a39ce...2a0

Skrevet

Nei, jeg er ikke intelligent. Er treg når det gjelder refleksjoner, fryktelig distre. Men jeg er en god lytter, vet å holde tett. Mer introvert enn ekstrovert, og kommer ofte til kort i diskusjoner på et høyere nivå. Føler meg veldig ofte dum.

Anonymkode: e3374...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...