Gå til innhold

Mindre intelligente personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanskelig å formulere spørsmålet mitt på en måte som gjør at jeg ikke potensielt fornærmer noen, men det får stå til. Jeg lurer av og til litt på om mindre intelligente personer er klar over at de ikke er så smarte? Statistisk sett vil jo halvparten av befolkningen ligge under gjennomsnittet på intelligens, noe som også burde tilsi en god del av de som henger her inne. Har du noen gang tenkt ar du er mindre intelligent enn folk flest, eller mener du at du er på gjennomsnittet eller over? 

Anonymkode: 5bd7e...f9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok litt midt på treet. Jeg kan mye om det jeg er god på, men jeg kan ikke nok om politikk og slike ting til å henge med i samtaler vedr. temaet. Jeg har ikke mye kunnskap om det som ikke handler om "meg og mitt", altså om invasjoner i andre land, historiske begivenheter og slike ting. Men jeg er en veldig hyggelig person, så henter meg inn der :)
Jeg er ikke dum, men jeg kan ikke mye om ting mange kan noe om. 

Anonymkode: 70597...ece

Skrevet

Kunnskap kan alle tilegne seg. Intelligens er egenskapen til å se logiske sammenhenger. En intelligent person kan altså være interessert i noe helt annet enn politikk og derfor flink til å diskutere noe helt annet enn politikk, og ha dårlig kunnskap om emnet politikk. Men likevel være intelligent.

Anonymkode: f4c73...226

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok litt midt på treet. Jeg kan mye om det jeg er god på, men jeg kan ikke nok om politikk og slike ting til å henge med i samtaler vedr. temaet. Jeg har ikke mye kunnskap om det som ikke handler om "meg og mitt", altså om invasjoner i andre land, historiske begivenheter og slike ting. Men jeg er en veldig hyggelig person, så henter meg inn der :)
Jeg er ikke dum, men jeg kan ikke mye om ting mange kan noe om. 

Så fint svar! Nå er ikke nødvendigvis kunnskaper avgjørende for hvor intelligent man er, det kan like godt henge sammen med interesse, men jeg skjønner hva du mener. Og jeg ville forøvrig mye heller være venn med en hyggelig og snill person som ikke nødvendigvis er så veldig smart enn en veldig intelligent drittsekk 😊

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så fint svar! Nå er ikke nødvendigvis kunnskaper avgjørende for hvor intelligent man er, det kan like godt henge sammen med interesse, men jeg skjønner hva du mener. Og jeg ville forøvrig mye heller være venn med en hyggelig og snill person som ikke nødvendigvis er så veldig smart enn en veldig intelligent drittsekk 😊

HI

Jeg tror det henger sammen med oppvekst og miljø. Jeg var ikke "ivaretatt" i ung alder, så den tiden jeg kunne brukt på å tilegne meg kunnskap og gjøre det godt på skolen ble byttet ut med å ta vare på meg selv, være "tøff og kul" for ikke å tape ansikt. Jeg er ikke noe skoleflink i akademiske fag, men har kun toppkarakterer i fag knyttet til utdannelsen min. 

Man har de som er "litt korte", som ikke henger med. DER er jeg ikke :)  Jeg er oppegående, normal, hyggelig og grei! Men jeg vinner ikke noe mensa-pris i år heller! :)

Skrevet

Nå er det ingenting som tilsier at folk ikke har selvinnsikt selv om de ikke scorer så høyt på iq. Tvert i mot tror jeg at de som mener seg intelligente veldig ofte ikke er det.

Dessuten er intelligens overvurdert. Når man tenker på hva som er viktigst for de fleste, så kommer intelligens langt ned på lista. 

Anonymkode: bbe05...013

Skrevet

Jeg tror at jeg har under gjennomsnittlig IQ, men har ikke sjekket. Jeg har likevel klart meg bra, var flink på skolen, har fullført jusutdanning og jobber som advokat. Jeg tror ikke at andre vet at jeg ikke er så smart.  

Anonymkode: 5b8ae...528

Skrevet

Jeg tror at jeg har under gjennomsnittlig IQ, men har ikke sjekket. Jeg har likevel klart meg bra, var flink på skolen, har fullført jusutdanning og jobber som advokat. Jeg tror ikke at andre vet at jeg ikke er så smart.  

Haha, så jævli bra! :ler: mao mange som er dummere enn dag da! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ingenting som tilsier at folk ikke har selvinnsikt selv om de ikke scorer så høyt på iq. Tvert i mot tror jeg at de som mener seg intelligente veldig ofte ikke er det.

Dessuten er intelligens overvurdert. Når man tenker på hva som er viktigst for de fleste, så kommer intelligens langt ned på lista. 

Jeg er ikke helt sikker på om folk nødvendigvis har så god selvinnsikt, og det var da også derfor jeg stilte spørsmålet. 

Om intelligens er overvurdert? Tja. Jeg vil nå påstå at det i mange sammenhenger er veldig viktig, for eksempel for å drive forskning framover, men ar det ikke nødvendigvis har så mye å si i forhold til vennskap ol.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du har neppe under gjennomsnittet intelligens med din utdanning og som skoleflink, men du har kanskje havnet i fellen av at du omgir deg med andre ganske intelligente mennesker og kanskje føler deg mindre smart enn dem. 

HI

Skrevet

Du har neppe under gjennomsnittet intelligens med din utdanning og som skoleflink, men du har kanskje havnet i fellen av at du omgir deg med andre ganske intelligente mennesker og kanskje føler deg mindre smart enn dem. 

HI

Tja, jeg tror ikke skoleflinkheten min skyldes høy IQ, men heller god arbeidsmoral. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på om folk nødvendigvis har så god selvinnsikt, og det var da også derfor jeg stilte spørsmålet. 

Om intelligens er overvurdert? Tja. Jeg vil nå påstå at det i mange sammenhenger er veldig viktig, for eksempel for å drive forskning framover, men ar det ikke nødvendigvis har så mye å si i forhold til vennskap ol.

Neivel, det er jo din erfaring. Eller er det noe annet du bygger det på? 

Jeg skrev ikke at intelligens ikke i mange sammenhenger er viktig. Jeg skrev at det er langt ned på lista over hva som betyr noe for folk flest. 

Skrevet

Neivel, det er jo din erfaring. Eller er det noe annet du bygger det på? 

Jeg skrev ikke at intelligens ikke i mange sammenhenger er viktig. Jeg skrev at det er langt ned på lista over hva som betyr noe for folk flest. 

Mest erfaring, men jeg har jo også både sett en del dokumtarer og lest ganske mye gjennom årene som har fått meg til å undres, og nå da stille spørsmålet. Jeg er forøvrig enig med deg i betraktningen rundt at de som ikke stiller spørsmål ved egen intelligens i det hele tatt gjerne viser seg å være de som ikke nødvendigvis framstår som så veldig smart. Den betraktningen viser vel også at du også betviler selvinnsikten til folk? Siden det også er din erfaring?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mest erfaring, men jeg har jo også både sett en del dokumtarer og lest ganske mye gjennom årene som har fått meg til å undres, og nå da stille spørsmålet. Jeg er forøvrig enig med deg i betraktningen rundt at de som ikke stiller spørsmål ved egen intelligens i det hele tatt gjerne viser seg å være de som ikke nødvendigvis framstår som så veldig smart. Den betraktningen viser vel også at du også betviler selvinnsikten til folk? Siden det også er din erfaring?

HI

Nei, det er faktisk gjort undersøkelser på det at de som mener seg intelligente, overvurderer sin egen intelligens. 

Skrevet

Nei, det er faktisk gjort undersøkelser på det at de som mener seg intelligente, overvurderer sin egen intelligens. 

Dunning-Kruger-effekten?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dunning-Kruger-effekten?

Riktig. 

Skrevet

Kunnskap og intelligens er ikke to sider av samme sak. Jeg kan litt om mye, og husker enkelte ting veldig godt. Jeg har hatt forholdsvis lett for å lære. Når det gjelder logisk tenkning så sliter jeg fort på intelligenstester, så jeg er definitivt ikke over snittet ihvertfall.

Skrevet

Morsomt spørsmål som jeg synes det er vanskelig å diskutere på forum. 🙂

Jeg tenker at intelligens er nært knyttet til forestillingsevne og abstrakt tenkning. Min ganske generaliserende teori er at personer med lavere IQ, lavere intelligens, hva man kaller det, har dårligere evne til å se ting fra flere sider. Ting blir ofte svart/hvitt, og det gjør igjen at man kanskje blir mer begrenset, ikke lærer så mye, fordi man ikke er interessert i annet enn akkurat det man selv tror og mener og har bestemt seg for? Smartere personer er gjerne mer åpne for flere aspekter av en sak, liker de grå områdene. Jeg liker sitatet "Den uvitende uttaler, den vise spør og reflekterer."

Men på den andre siden finnes det vel nok av personer med høy IQ som tenker de er smartere enn de fleste, og som dermed blir fastlåst på den måten. 

Og så finnes det selvsagt mange måter å være smart på. Man kan ha høy IQ, man kan ha gode evner til å omdanne kunnskap til praksis, man kan ha høy emosjonell intelligens, god sosial kompetanse osv. osv.

Anonymkode: ceef8...6a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at intelligens er nært knyttet til forestillingsevne og abstrakt tenkning. Min ganske generaliserende teori er at personer med lavere IQ, lavere intelligens, hva man kaller det, har dårligere evne til å se ting fra flere sider. Ting blir ofte svart/hvitt, og det gjør igjen at man kanskje blir mer begrenset, ikke lærer så mye, fordi man ikke er interessert i annet enn akkurat det man selv tror og mener og har bestemt seg for? Smartere personer er gjerne mer åpne for flere aspekter av en sak, liker de grå områdene. Jeg liker sitatet "Den uvitende uttaler, den vise spør og reflekterer."

Men på den andre siden finnes det vel nok av personer med høy IQ som tenker de er smartere enn de fleste, og som dermed blir fastlåst på den måten. 

Og så finnes det selvsagt mange måter å være smart på. Man kan ha høy IQ, man kan ha gode evner til å omdanne kunnskap til praksis, man kan ha høy emosjonell intelligens, god sosial kompetanse osv. osv.

Alt du skrev i andre avsnitt motsier du selv i tredje. Det er jo forsåvidt greit å diskutere med seg selv her også..

Når det gjelder sitater, som jeg forøvrig avskyr at folk bruker, så er jo det du siterer helt feil. Det er nok uttalt (!) av en person som ikke likte å føle hn ble belært  :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er sant. Noe annet som ofte glemmer (hihi), er hvor viktig det er med god hukommelse. Jeg skårer ganske bra på slike teoretiske iq-tester, men jeg har dårlig hukommelse. For å huske ting må jeg anstrenge meg, og ting jeg har husket før sklir ut av hodet mitt igjen. Jeg ser på nyheter hver dag, men sliter likevel med å huske navnet på f.eks. forsvarsministeren, enda jeg må ha hørt det hundre ganger. 

Anonymkode: b1cf6...ccd

Skrevet

Jeg har intelligens i øverste sjiktet av normalen 115, har også god allmennkunskap.

Jeg kjenner at jeg sliter veldig med å føre samtaler med personer som ikke har en diagnose , men som ligger intelligensmessig nokså nær lettere psykiskutviklingshemmeing

Dem som har diagnose har du ingen store  forventninger til når det kommer  å føre en vetig samtale med, mann legger listen etter forutsetningen. 

Anonymkode: d342a...5b3

Skrevet

Til ettertanke: Hadde du spurt det samme spørsmålet på et forum for mannfolk så ville nok minst 90% svar at de hadde ekstremt høy IQ. 😄

Jeg gikk i en klasse med kun gutter på høyskolen, jeg ble ekstremt frustrert i mattetimen når alle satt å nikket til læreren og jeg satt der og følte meg dum som et brød som ikke forstå en dritt. Så jeg bet i meg stoltheten og spurte om andre i klassen kunne hjelpe meg litt.....da kom det frem at de fleste andre ikke forsto en dritt heller. Det endte med at jeg fikk B, mens 90% av guttene fikk F 😄

Så når det kommer til IQ, så er jeg usikker på hvor viktig det egentlig er. Om noen gir meg en figur som ikke gir mening og spør hva den neste figuren i rekken er så må jeg gjette deler av tiden. 

Anonymkode: dada0...62c

Skrevet

Til ettertanke: Hadde du spurt det samme spørsmålet på et forum for mannfolk så ville nok minst 90% svar at de hadde ekstremt høy IQ. 😄

Jeg gikk i en klasse med kun gutter på høyskolen, jeg ble ekstremt frustrert i mattetimen når alle satt å nikket til læreren og jeg satt der og følte meg dum som et brød som ikke forstå en dritt. Så jeg bet i meg stoltheten og spurte om andre i klassen kunne hjelpe meg litt.....da kom det frem at de fleste andre ikke forsto en dritt heller. Det endte med at jeg fikk B, mens 90% av guttene fikk F 😄

Så når det kommer til IQ, så er jeg usikker på hvor viktig det egentlig er. Om noen gir meg en figur som ikke gir mening og spør hva den neste figuren i rekken er så må jeg gjette deler av tiden. 

Anonymkode: dada0...62c

Apropos figurer du nevner tilslutt, så er det lett å lære hva du skal se etter når du har studert noen av fasitene. Hvis det i det hele tatt skal være av interesse da. 

Skrevet

Jeg tror jeg er gjennomsnittlig eller litt under gjennomsnittlig intelligent. Heldigvis har jeg tatt høyere utdanning, noe som har gjort meg klar over hvor mye jeg egentlig ikke kan (når man lærer veldig mye om et egentlig ganske smalt tema, så forstår man hvor mye kunnskap det er å tilegne seg der ute, innenfor ekstremt mange områder, og hvor mange nyanser og perspektiver det finnes). Jeg er derfor ydmyk innenfor temaer der jeg vet jeg har lite kunnskap, og har vett på å enten spørre eller holde kjeft.

De som fremstår som desidert enklest møblert er de som tror de vet alt om mye, som ikke ser gråsonene og som har veldig enkle løsninger på kompliserte problemstillinger. Det er noe i uttrykket «tomme tønner skramler mest».

Anonymkode: aa366...ccd

Skrevet

Jeg scorer høyt på iq tester, men vet at jeg er ganske "dum" på en del områder som de testene ikke måler. Jeg er f.eks. sosialt klønete. Og jeg kan mye om noen svært få ting som jeg er spesielt interessert i, men har mindre kunnskap enn gjennomsnittet på de fleste andre områder, inkludert ting som regnes som allmennkunnskap.

Når det gjelder hukommelse som er nevnt over, så husker jeg ekstremt godt når det gjelder temaer jeg er interessert i og ting som har skjedd i livet mitt, men glemmer tilsvarende lett ting jeg ikke er interessert i og ting jeg må huske å gjøre. 😛

Anonymkode: 1a1f2...cac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...