Gå til innhold

Hvor redd er du for å bli avvist?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ytre tilbakemeldinger i alderen 0-11, ja, de former personligheten. Og du ser ikke ut til å klare å tro på at de som fikk formet en trygg personlighet ikke lar seg skremme av tanken på potensielle avvisninger. At de har bygd opp et godt og sunt selvbilde som de har nytte av i voksen alder. Du må visst lese deg opp, siden dette ikke går inn ved våre tilbakemeldinger.

Anonymkode: 9d2e9...699

Tilbakemeldinger fra andre er helt nødvendig for å få selvinnsikt. Den er ikke akkurat utviklet ved 11 års alder. Ingen snakker om å bli så skremt, men å føle en viss frykt for avvisning i gitte tilfeller. Det er ikke noen nedtur å innrømme det. Det er bare tegn på at man er en sosialt individ som vil være godtatt i flokken. 

Anonymkode: 08b01...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tilbakemeldinger fra andre er helt nødvendig for å få selvinnsikt. Den er ikke akkurat utviklet ved 11 års alder. Ingen snakker om å bli så skremt, men å føle en viss frykt for avvisning i gitte tilfeller. Det er ikke noen nedtur å innrømme det. Det er bare tegn på at man er en sosialt individ som vil være godtatt i flokken. 

Jeg tar selvsagt mot tilbakemeldinger, både positive og negative. Det er slik jeg vokser som menneske. Jeg er likevel ikke engstelig for å oppleve avvisning. Jeg er en trygg, voksen dame som står for den personen jeg har blitt. Det får du faktisk ikke endret på uansett hvor hardt du prøver. 

Anonymkode: da685...28b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tar selvsagt mot tilbakemeldinger, både positive og negative. Det er slik jeg vokser som menneske. Jeg er likevel ikke engstelig for å oppleve avvisning. Jeg er en trygg, voksen dame som står for den personen jeg har blitt. Det får du faktisk ikke endret på uansett hvor hardt du prøver. 

Selvfølgelig vil jeg ikke endre på det :-D dere har så mye mistenksomhet her. Man kan fint være en trygg person og fremdeles frykte avvisning i gitte situasjoner. Å vise frykt og usikkerhet nå og da gjør deg ikke til en taper. Det er tvert i mot helt menneskelig å føle frykt for avvisning iblant. Det gjør deg ikke til en umoden utrygg voksen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig vil jeg ikke endre på det 😄 dere har så mye mistenksomhet her. Man kan fint være en trygg person og fremdeles frykte avvisning i gitte situasjoner. Å vise frykt og usikkerhet nå og da gjør deg ikke til en taper. Det er tvert i mot helt menneskelig å føle frykt for avvisning iblant. Det gjør deg ikke til en umoden utrygg voksen. 

Men hvorfor nekter du å ta inn det jeg skriver? Hvorfor nekter du å tro at frykten for avvisning ikke er noe jeg kjenner på? Det er svært merkelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor nekter du å ta inn det jeg skriver? Hvorfor nekter du å tro at frykten for avvisning ikke er noe jeg kjenner på? Det er svært merkelig. 

Ja, det er kanskje merkelig. Jeg tror ikke noen her lyver bevisst, og jeg kan gjerne tro på deg jeg.

Det er bare veldig vanskelig å tenke at man lever så forutsigbart.. Selv om man er gift, og har vært det i hundre år, så er det vel en viss fare for avvisning i forholdet også, eller? På en eller annen måte? Seksuelt, noe en vil prate om, noe en vil ta opp? Da kan man jo være redd for å bli avvist da, selv om man ikke knekker helt sammen eller dør av det.

Men ok. Noen har vel så forutsigbare liv og forhold da..

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er kanskje merkelig. Jeg tror ikke noen her lyver bevisst, og jeg kan gjerne tro på deg jeg.

Det er bare veldig vanskelig å tenke at man lever så forutsigbart.. Selv om man er gift, og har vært det i hundre år, så er det vel en viss fare for avvisning i forholdet også, eller? På en eller annen måte? Seksuelt, noe en vil prate om, noe en vil ta opp? Da kan man jo være redd for å bli avvist da, selv om man ikke knekker helt sammen eller dør av det.

Så søtt. Du ‘gir deg’, men ikke uten et lite stikk. 

Men vet du hva, jeg gir deg den. Det er tydligvis svært viktig for deg å føle at du har rett, så vær så god. Til deg fra meg en lørdag ettermiddag🌸

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du må virkelig ha tungt for det... Alle er vel klar over at det å oppleve avvisning er en del av livet. Det betyr ikke at man er REDD for at det skal skje. Går du rundt hver dag og er virkelig redd for å bli avvist? Kjenner du på redsel hver gang du henvender deg til noen med en forespørsel, hver gang du prøver deg på partnere din eller hver gang du inviterer på pizza, sånn i tilfelle du blir avvist? Er du redd for å møte ulv når du går til bussen? Eller for å bli påkjørt, bli bitt av hoggorm eller angrepet av sinte måker? Alt dette er ting som kan skje, uavhengig av hvor forutsigbart liv man har, men de færreste går vel rundt og er faktisk redde for det. 

Anonymkode: e5e21...657

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Så søtt. Du ‘gir deg’, men ikke uten et lite stikk. 

Men vet du hva, jeg gir deg den. Det er tydligvis svært viktig for deg å føle at du har rett, så vær så god. Til deg fra meg en lørdag ettermiddag🌸

Vet ikke hva du mente med stikk, men takk. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du må virkelig ha tungt for det... Alle er vel klar over at det å oppleve avvisning er en del av livet. Det betyr ikke at man er REDD for at det skal skje. Går du rundt hver dag og er virkelig redd for å bli avvist? Kjenner du på redsel hver gang du henvender deg til noen med en forespørsel, hver gang du prøver deg på partnere din eller hver gang du inviterer på pizza, sånn i tilfelle du blir avvist? Er du redd for å møte ulv når du går til bussen? Eller for å bli påkjørt, bli bitt av hoggorm eller angrepet av sinte måker? Alt dette er ting som kan skje, uavhengig av hvor forutsigbart liv man har, men de færreste går vel rundt og er faktisk redde for det. 

Anonymkode: e5e21...657

Har du i det hele tatt lest mitt svar her? Nei, det har du ikke, eller så klaree du ikke å forstå den enkleste nyanse. Du skjønner at å tenke at man frykte i enkelte situasjoner, betyr altså ikke at man kjenner redsel hver gang man kommer med en forespørsel.

Jøje meg så vanskelig noen av dere må gjøre selv den enkleste ting. Og hva blander du inn ulv og påkjørsel , hoggorm og måker for. 

Herregud :ler:

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, FRYKT er ikke tegn på at man er et sosialt individ som vil være del av flokken. Frykt er et tegn på tidligere skade. Dersom man ikke har en sånn skade, vil man utvise sosial atferd og ta sin naturlige plass i flokken, uten frykt; og man vil akseptere avvisning uten at det gir grobunn for frykt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Vet ikke hva du mente med stikk, men takk. 

Har du i det hele tatt lest mitt svar her? Nei, det har du ikke, eller så klaree du ikke å forstå den enkleste nyanse. Du skjønner at å tenke at man frykte i enkelte situasjoner, betyr altså ikke at man kjenner redsel hver gang man kommer med en forespørsel.

Jøje meg så vanskelig noen av dere må gjøre selv den enkleste ting. Og hva blander du inn ulv og påkjørsel , hoggorm og måker for. 

Herregud :ler:

Ingen modifiserte det ned til å gjelde «enkelte situasjoner» her. Men du har tydeligvis påtatt deg å være fanebærer for HI og definere hva som var kriteriene, på vegne av henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan fint være en trygg person og fremdeles frykte avvisning i gitte situasjoner. 

Og man kan være en helt normal person og IKKE frykte det. Men det nekter du å tro. Da avskriver du det med «Noen har vel så forutsigbare liv og forhold da». 

Nei, vi har så forutsigbar PSYKE. Det er noe annet enn å ha et forutsigbart liv… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, FRYKT er ikke tegn på at man er et sosialt individ som vil være del av flokken. Frykt er et tegn på tidligere skade. Dersom man ikke har en sånn skade, vil man utvise sosial atferd og ta sin naturlige plass i flokken, uten frykt; og man vil akseptere avvisning uten at det gir grobunn for frykt. 

Jaha? Blir man skadet av avvisning? Alle vet at avvisning ikke er behagelig. Det kan gjøre direkte vondt. Hvordan vet man det om man ikke har opplevd det? Selvfølgelig er ubehagelige følelser som frykt vanlige å føle i flokken. Det betyr ikke som noen her tolker det som, å være konstant redd, få dødsangst og Gud vet hva. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og man kan være en helt normal person og IKKE frykte det. Men det nekter du å tro. Da avskriver du det med «Noen har vel så forutsigbare liv og forhold da». 

Nei, vi har så forutsigbar PSYKE. Det er noe annet enn å ha et forutsigbart liv… 🙄

Hva betyr forutsigbar psyke??? Vet du hvordan du vil takle alle situasjoner, mennesker og relasjoner som oppstår? 

Hva er i veien med å leve et forutsigbart liv?? Mange foretrekker da forutsigbarhet :klo:

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jaha? Blir man skadet av avvisning? Alle vet at avvisning ikke er behagelig. Det kan gjøre direkte vondt. Hvordan vet man det om man ikke har opplevd det? Selvfølgelig er ubehagelige følelser som frykt vanlige å føle i flokken. Det betyr ikke som noen her tolker det som, å være konstant redd, få dødsangst og Gud vet hva. 

I spedbarns- og småbarnsalderen blir man skadet av gjentatt avvisning, ignorering eller forsømmelse, ja. Dette er vel basalkunnskap for alle som har barn.
Men for meg som er over 40 er det ikke skadelig, og siden jeg vet at jeg overlever det, er jeg heller ikke redd for det. Og det var det som var spørsmålet i denne tråden. 

Skrevet

Hva betyr forutsigbar psyke??? Vet du hvordan du vil takle alle situasjoner, mennesker og relasjoner som oppstår? 

Hva er i veien med å leve et forutsigbart liv?? Mange foretrekker da forutsigbarhet :klo:

Hva betyr en forutsigbar psyke? Det betyr vel en viss modenhet og trygghet som gjør at man kjenner seg rusta til å møte livets ubehageligheter. At konflikter, kriser og vanskelige situasjoner kan håndteres. Selv om det kan bli tungt, vet man at man ikke er labil eller tilbøyelig til å knekke sammen. 

Skrevet

Har man stabile relasjoner i livet sitt vet man jo hvor man har hverandre. Det å ikke få viljen sin betyr ikke at man blir avvist. Om jeg har lyst på sex, men mannen min har vondt i ryggen av prolaps og ønsker å vente med sex betyr det ikke at man blir avvist. Har jeg lyst å dra ut på by'n med en venninne, men hun avslår da hun er sliten betyr det ikke at jeg er avvist. Om du føler deg avvist hver gang du ønsker noe som andre ikke ønsker så er det jo ikke rart at du tenker mye på det å bli avvist. Jeg er ikke redd for å foreslå ting for familie, venner, kolleger og jeg er ikke redd for å få nei til ideen min. For meg har ikke dette noe med avvisning av meg å gjøre. 

Anonymkode: 0870b...b18

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

I spedbarns- og småbarnsalderen blir man skadet av gjentatt avvisning, ignorering eller forsømmelse, ja. Dette er vel basalkunnskap for alle som har barn.
Men for meg som er over 40 er det ikke skadelig, og siden jeg vet at jeg overlever det, er jeg heller ikke redd for det. Og det var det som var spørsmålet i denne tråden. 

Selvfølgelig. Jeg tenkte mer når vi var mer bevisst det som eldre/voksne. Da skader det vel pga tidligere erfaringer i såfall.

Spørsmålet var hvor redd man var. Ikke hvor ofte, og at man ble skadet og traumatisert av det. Da svarte jeg ut fra tenkte situasjoner, og siden jeg er så heldig å ha med meg erfaringen over å faktisk ha opplevd avvisning, så er det ikke en følelse jeg akkurat higer etter. Jeg liker ikke ubehagelige følelser, og noen er jeg redd for å måtte føle på. Ganske enkelt og ganske ufarlig i det store bildet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva betyr en forutsigbar psyke? Det betyr vel en viss modenhet og trygghet som gjør at man kjenner seg rusta til å møte livets ubehageligheter. At konflikter, kriser og vanskelige situasjoner kan håndteres. Selv om det kan bli tungt, vet man at man ikke er labil eller tilbøyelig til å knekke sammen. 

Jeg er helt enig i dette. Jeg tror jeg håndterer alt jeg kan forestille meg unntatt å miste barna. Likevel frykter jeg visse følelser. Det er jo naturlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig i dette. Jeg tror jeg håndterer alt jeg kan forestille meg unntatt å miste barna. Likevel frykter jeg visse følelser. Det er jo naturlig. 

For DEG er det sikkert naturlig å «frykte visse følelser». Men det du ikke tar til deg, er at det for andre ikke er naturlig å ha det sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet var hvor redd man var.

Og noen her sa at de ikke var særlig redde, men det nekta du å godta. 

Skrevet

For DEG er det sikkert naturlig å «frykte visse følelser». Men det du ikke tar til deg, er at det for andre ikke er naturlig å ha det sånn. 

Er du helt rar? Mener du å si at man ikke trenger å frykte noen følelser, og at du ikke gjør det? 

Skrevet

Og noen her sa at de ikke var særlig redde, men det nekta du å godta. 

Og det har tydeligvis provosert en del her. Wonder why liksom. 

Skrevet

Er du helt rar? Mener du å si at man ikke trenger å frykte noen følelser, og at du ikke gjør det? 

Er du helt rar? Har du lest en hel tråd der et titall mennesker forteller deg at akkurat denne følelsen frykter de ikke, uten at du klarer å ta den infoen til deg?

Skrevet

Og det har tydeligvis provosert en del her. Wonder why liksom. 

At folk er tette i nøtta blir man vel mer oppgitt av enn provosert av, men som vanlig har du bestemt deg for at andre ikke vet hva de selv føler - det er du som skal vite det for dem 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

(Og nei, man trenger ikke frykte følelser. Ikke noen som helst av dem, de er nemlig bare inni deg og vil gi plass for en ny følelse etter en stund.) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...