Gå til innhold

Idiotisk å kjøpe diesel bil nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? Et det kun El bil som er tingen? 

Anonymkode: fbfc1...0cc

Fortsetter under...

Skrevet

9 av 10 nybilkjøp er elbil. Om det er idiotisk å kjøpe dieselbil vil jeg vel ikke si, men det er ihvertfall idiotisk å ikke vurdere alle alternativ. En elbil er vesentlig rimeligere å kjøre med så lenge du ikke lader når strømmen er dyrest. Bor du på en øde og kald plass er kanskje ikke elbil det beste alternativet likevel, så alt avhenger av dine behov.

Vi har pr nå en dieselbil, en hybrid(bensin)bil og en elbil. Hybriden kommer vi til å bytte ut i en elbil til i løpet av et års tid.

Skrevet

Kjøp rimelig diesel og slipp unna ladehelvete.

Anonymkode: 56a12...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva mener du? 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

9 av 10 nybilkjøp er elbil. Om det er idiotisk å kjøpe dieselbil vil jeg vel ikke si, men det er ihvertfall idiotisk å ikke vurdere alle alternativ. En elbil er vesentlig rimeligere å kjøre med så lenge du ikke lader når strømmen er dyrest. Bor du på en øde og kald plass er kanskje ikke elbil det beste alternativet likevel, så alt avhenger av dine behov.

Vi har pr nå en dieselbil, en hybrid(bensin)bil og en elbil. Hybriden kommer vi til å bytte ut i en elbil til i løpet av et års tid.

Takk for innspill 😊

Skrevet

Alt avhenger av bruken, tenker nå jeg. Vi byttet nylig en elbil over til bensin. For oss var det riktig, bensinprisen spiller ikke en stor rolle når du fyller mindre enn en tank hver måned. Husk at ved småkjøring er bensin bedre alternativ enn diesel. 

Anonymkode: 380ed...d7f

Annonse

Skrevet

Der kommer helt an på hvor du bor og hvordan bilen brukes. Det er ikke alle steder det fungerer med elektrisk, lange avstander og dårlig tilgang på ladepunkter er noe å tenke på. 

Anonymkode: 4bc98...a2a

Skrevet

Hvor bor du, hi? Hva er dine behov mtp bilkjøring? 

Anonymkode: 697fb...fe2

Skrevet

Du må ta hensyn til hvor du bor, som mange her sier. I nord er det få og ingen ladepunkt, og en ganske ny undersøkelse viste dårlig rekkevidde ved kulde. For meg som bor i Tromsø og kjører 3 timer ut til distriktet flere ganger i måneden, er elbil totalt uaktuelt. Oppholder du deg stort sett i byen, vil NY elbil være greit. Jeg poengterer ny, fordi elbilene taper seg i verdi etter kort, kort tid pga batteri og elektronisk utvikling. 

Anonymkode: 6cf75...7a2

Skrevet

Hvis du bor i sør er jo strømmen hinsides dyr, vet ikke hvor mye det koster å lade elbil? 
jeg har dieselbil, men den er nokså gjerrig i drift, så kjører lenge på full tank. 

Anonymkode: fa5e1...4ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvilket ladehelvete? Det er jo helt avhengig av både bilen man har og livsstil ellers. Vi har bil(er) med lang rekkevidde og kjører aldri lenger enn at et fullt batteri er mer enn nok. All lading skjer i garasjen hjemme. Det er faktisk veldig mye enklere enn da vi hadde dieselbil og bensinbil. 

Anonymkode: d6148...99a

Skrevet

Vi har to el-biler, en tesla med lang rekkevidde og en bmw i3 med knapt nok strøm til å komme seg til butikken (satt på spissen) 
Kjørte østlandet-nordnorge i sommer og det var null problem! 

Det er vel et satsningsområde at alle biler skal være elektriske innen få år, så hadde nok valgt el-bil

Anonymkode: 48ec1...e1b

Skrevet

Hvis du bor i sør er jo strømmen hinsides dyr, vet ikke hvor mye det koster å lade elbil? 
jeg har dieselbil, men den er nokså gjerrig i drift, så kjører lenge på full tank. 

Anonymkode: fa5e1...4ba

Jeg har tesla med gratis superlading, og betaler ikke en krone i lading. Når strømmen koster 4-5 kr kW vil det ikke lønne seg å lade, men det gjør den gjerne bare et par timer på dagen. Man kan fint unngå å lade da.

Annonse

Skrevet

Jeg tror at vi om noen år vil se at el-bil ikke er så bra for miljøet likevel. Så her blir det bensinbil i uoverskuelig fremtid. Diesel er litt utdatert, føler jeg. 

Anonymkode: 2dbc3...f50

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tror at vi om noen år vil se at el-bil ikke er så bra for miljøet likevel. Så her blir det bensinbil i uoverskuelig fremtid. Diesel er litt utdatert, føler jeg. 

Vet du, det har jeg begynt å tro også. Vi ser at totalt sett varer ikke elbilene så lenge som håpet, og dårlig batterikapasitet gjør at folk bytter bil mye oftere enn man hadde trodd. Dermed må man produsere mange flere elbiler og vinningen går opp i spinningen sett fra et miljøperspektiv. 

Skrevet

Hvorfor føler du at dieselbil er utdatert?

Anonymkode: d07ea...947

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kjørt EL i 9 år og aldri opplevd ladehelvete.

"Ladehelvete" er noe anti-elbilere har funnet på sammen med de som har valgt feil elbil i forhold til behov og livsstil.

Anonymkode: d0237...a28

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kjørt EL i 9 år og aldri opplevd ladehelvete.

"Ladehelvete" er noe anti-elbilere har funnet på sammen med de som har valgt feil elbil i forhold til behov og livsstil.

Anonymkode: d0237...a28

ELLER folk som bor i områder der det finnes få - eller INGEN - ladepunkt! 

Anonymkode: 6cf75...7a2

Skrevet

Har kjørt elbil i åtte år, og går aldri tilbake. Bilen føles ren, står klar og ferdiglaget i gårdsplassen når vi skal ut, er fantastisk på vinteren (og deilig å komme til ferdig nedkjølt bil via app på sommeren). Bilen har gått nesten 400k km uten problemer, kun bytte av slitasjedeler (som det er betydelig færre av enn i fossilbiler).

Anonymkode: 38bcd...8ea

Skrevet

Kjører bensinbil, og kommer til å fortsette med det. Hvor langt kommer du med elbilen i tilfelle et lengre strømbrudd eller krig, kontra en bensinbil med full tank? Elbil har også mye kortere rekkevidde enn en fulltanket diesel eller bensinbil. Elbil er dog foreløpig billigere i km kostnad, spørs litt på bruken. Her har vi en av hver, og lader kun hjemme for ca 400 kr pr måned. Bruker elbilen mest til småkjøring og sånn. Men jeg foretrekker fossilt drivstoff for nå. 

Anonymkode: 225d9...4bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vet du, det har jeg begynt å tro også. Vi ser at totalt sett varer ikke elbilene så lenge som håpet, og dårlig batterikapasitet gjør at folk bytter bil mye oftere enn man hadde trodd. Dermed må man produsere mange flere elbiler og vinningen går opp i spinningen sett fra et miljøperspektiv. 

For ikke å snakke om hvor skadelig det er for miljøet å destruere batteriet.... Pr. nå bruker man så mye energi på å lage og destruere bilbatterier at totalen når det kommer til klimaavtrykk ikke er mindre. Men man forurenser mindre når man kjører, og de tror det vil komme mer energibesparende måter å destruere dem på, så de satser på en elektrisk fremtid.

Men Norge er vel helt i verdenstoppen når det kommer til elektriske biler da, det er litt typisk Norge og kaste seg på noe sånt, også viser det seg at det ikke var det beste likevel ;) Vi får vente å se.

Vi har forresten en av hver, en liten elektrisk bil og en litt større dieselbil.

Anonymkode: 5ec52...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...