Gå til innhold

Hjelpe/tilrettelegge for andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye hjelper og tilrettelegger dere for andre? Jeg har en venninne som ikke har noe familie i nærheten så jeg stiller litt opp for henne. Det er f.eks. ikke alltid hun har tilgang til bil. 

Hun prøver å spare litt penger så hun følger med på tilbud. Ofte er tilbudene i litt perifere butikker. Da får hun lagt det av og spør om jeg kan hente det for henne da hun ikke har bil akkurat nå. Å kjøre å hente og levere til henne kan ofte ta opp mot 2 timer.

Så døde et familiemedlem av bekjent som bor i nærheten av meg og hun ønsker å gi en gave/blomst. Det koster ekstra å sende og få laget du hun hadde håpet av jeg kunne gå ned til blomsterbutikken og sette sammen en bukett og levere denne. 

Så har vi kjøpt en ny snøskuffe som gjør det mer effektivt å få bort snøen. Så da ønsker hun å låne denne og når jeg likevel må levere denne og vise henne, så ønsker hun at jeg hjelper for det går raskere enn om hun må gjøre det alene. 

Så trenger hun noe info før hun tar en beslutning. Jeg kjenner til fagfeltet bedre enn henne (men ikke godt) og vet hvordan vi søker etter info, men da må jeg også kvalitetssikre det og det blir på en måte min beslutning/anbefaling. Dette kan ta mange timer/dager.  

Så skal hun søke på jobber og ønsker hjelp med tips til CV, jobbsøknad og intervju. Eller hun trenger hjelp til å ta et valg og trenger noen å sparre mot. 

osv.

Noen uker er det ikke så mye hun trenger hjelp til, noen uker trenger hun ikke hjelp i det hele tatt, mens andre uker igjen kan det være flere timer pr. dag, hver dag. Som dere ser av eksemplene vil det spare henne for en god del tid, penger og tankevirksomhet og alle er gode grunner. Jeg har på en måte tid da jeg kan pusle det innimellom andre aktiviteter og forpliktelser, men vi har tett timeplan så det stjeler fra min tid til å slappe av, jobbe overtid, ta igjen husarbeid som har bygget seg opp, legg meg (om hun ringer sent på kvelden), etc. Jeg har ikke samvittighet til å si nei, når jeg ser hvor mye hun kan spare på det/får igjen for det og jeg vet at jeg strengt tatt får det til. Men jeg begynner å bli sliten. Skulle ønske hun hadde noen andre hun kunne spille på slik at jeg hadde visst at hun kom i mål selv om det er slik at det ikke passer så godt for meg akkurat da. 

Noen andre som har gode formål som spiser dem litt opp?

Anonymkode: 2fab3...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har ikke det. Nå vet jeg at folk kan bli fornærmet over at jeg sier nei, men det bryr meg ikke. Jeg har ingen interesse av å bruke flere timer hver dag på noen. Ikke om det er en uke nå og da heller. Hvis de ikke får handlet på grunn av sykdom eller lidelse, så kan jeg hjelpe til en periode. Også med annet om det er sånn at det handler om en tidsbegrenset tid. Jeg hjelper heller til økonomisk. Har ingen problemer med å gi folk penger eller låne bort, så hjelper heller på den måten. 

Anonymkode: 1a828...056

Skrevet

Jeg kan godt gjøre sånne ting for folk  men ikke så mye og ofte som det virker som du gjør.

Anonymkode: d85e6...d50

Skrevet

Henne hadde jeg avsluttet for lengst.

Anonymkode: e5787...3a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Henne hadde jeg avsluttet for lengst.

Anonymkode: e5787...3a9

Trenger jo ikke avslutte vennskapet. Det holder å si at man ikke har kapasitet til å hjelpe til så mye.

Anonymkode: d85e6...d50

Skrevet

Veldig fint å hjelpe andre, altså, det trenger man absolutt ikke slutte med- men man skal da ikke seg selv helt ut i prosessen?

Noen grenser her er absolutt på sin plass. 

Skrevet

her må hun få hjelp til å skille mellom "må" og "vil". Jeg tenker at personlig ville jeg hjulpet med CV og "kompetanse" for det kan kombineres med sosialitet. Den kjøringen etter tilbud hadde jeg kuttet tvert. Det finnes ofte rimelige alternativer for varer i butikker, så det er virkelig helt unødvendig!

Anonymkode: 0c9fc...07d

Skrevet

Når det gjelder kjøringen så er det på tide å for eksempel si at du ikke skal den veien i dag så hun må sjekke med andre. Hun kan nå ikke forlange at du skal kjøre hit og dit for å hente ting for henne nå som både strøm og drivstoff er dyrt. Snøskuffe ville  jeg også nektet å fraktet og styrt med, har man ikke råd så får man klare seg med en spade. 

Når det kommer til slike ting som å hente ut og levere ting så må du sette ned foten. Si at det det ikke passer for du skal følge barna på trening, eller du er nettopp kommet hjem og skal ikke ut igjen i dag osv. 

Anonymkode: 5c3ba...7a2

Skrevet

I alle dager! Her gir man først lillefingeren og så tar hun ikke bare armen, men hele deg. Du må sette grenser! Si nei til det som ikke passer. Noe småtteri kan du få til hvis du likevel er i nærheten. 

Du blir jo utnyttet på det groveste. Det er grenser for hvor mye man skal hjelpe andre. Her kan du si nei med god samvittighet og heller be henne spørre noen andre.

Anonymkode: 32175...4df

Skrevet

Jeg lurer på hva slags tak hun har på deg, ettersom du tydeligvis har godtatt å være hennes slave som stiller opp uansett tid på døgnet. I tillegg lurer jeg på hva hun bidrar med tilbake for alle disse tjenestene du gjør for henne. Betaler hun deg for kjøringen, når du kjører to timer ekstra for å handle for henne? Sitter hun barnevakt for deg, når du kjører din egen snøskuffe over til henne og måker hennes uteområde?

Mitt forslag er dette: Finn ut hva det er rimelig å stille opp med, hva du kan gjøre uten at det går ut over deg selv, din helse og ditt velvære, og din familie. Så presenterer du dette for henne, og så holder du deg konsekvent til det. Det vil være vanskelig i starten, og det vil mest sannsynlig føre til at hun intensiverer masingen en stund, men hold ut og gjør deg sterk! Sett grenser og stå for dem.

Så vil jeg på det sterkeste råde deg til å la være å begrunne avslagene. Når du har forklart det for henne, og presentert dine grenser og hva som er greit for deg å stille opp med, så ikke forklar noe mer. Nei, beklager eller nei, det passer ikke holder. Videre begrunnelser vil gi henne noe å argumentere mot og i tillegg vil det framstå som om hun har rett til å krangle og diskutere på din avgjørelse. Så ikke begrunn og forklar noe mer.

Skrevet

Hun misbruker deg. Sett grenser! Jeg hadde ALDRI godtatt så mye mas; hun er vel ikke totalt pleietrengende? Å ringe og bestille en bukett eller krans som butikken deretter sender, er jo en standardprosedyre ved dødsfall, har aldri hørt at noen «får den satt sammen» mens de ser på og kjører den bort selv? 

Anonymkode: ac721...185

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

her må hun få hjelp til å skille mellom "må" og "vil". Jeg tenker at personlig ville jeg hjulpet med CV og "kompetanse" for det kan kombineres med sosialitet. Den kjøringen etter tilbud hadde jeg kuttet tvert. Det finnes ofte rimelige alternativer for varer i butikker, så det er virkelig helt unødvendig!

Anonymkode: 0c9fc...07d

Å kjøre fram og tilbake for at hun skal spare noen kroner på innkjøpsprisen, betyr jo at HI i stedet sponser henne med bensinkjøp … det er jo sprøtt.

Anonymkode: ac721...185

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...