Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #51 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg er i mot alle måter mennesker blir objektivisert for å bli utnyttet av andre. Anonymkode: 70519...a78 Jeg kom med et konkret eksempel. Du har fortsatt ikke svart om det hadde vært bedre for dem å sulte eller være eksponert på SoMe. Fordi vi alle vet svaret. Selvfølgelig er det bedre med nødvendig hjelp fra et menneske som samtidig ønsker å fremheve seg selv, enn ingen hjelp fra dem som sitter og sørger i stua si på et redelig vis. Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #52 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg kom med et konkret eksempel. Du har fortsatt ikke svart om det hadde vært bedre for dem å sulte eller være eksponert på SoMe. Fordi vi alle vet svaret. Selvfølgelig er det bedre med nødvendig hjelp fra et menneske som samtidig ønsker å fremheve seg selv, enn ingen hjelp fra dem som sitter og sørger i stua si på et redelig vis. Anonymkode: a9e40...2d8 Det er ingen grunn til å svare på det spørsmålet da det aldri vil bli en problemstilling. Hold deg heller til fakta enn å dikte opp scenarioer som ikke vil oppstå fordi du så gjerne vil bekrefte ditt eget ståsted. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #53 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen grunn til å svare på det spørsmålet da det aldri vil bli en problemstilling. Hold deg heller til fakta enn å dikte opp scenarioer som ikke vil oppstå fordi du så gjerne vil bekrefte ditt eget ståsted. Anonymkode: 70519...a78 Hva mener du med at "det aldri vil bli en problemstilling"? Det sitter masse folk rundt og gjør ingenting bortsett fra å poste meningsløse "støtteerklæringer" på Facebook som ingen blir mett eller trygg av. Og det finnes mennesker som hjelper fysisk. Noen av dem gjør det av altruistiske grunner, andre gjør det for å se bedre ut selv. Hvis den siste gruppen slutter å gjøre det de gjør, hvordan vil det hjelpe folk som sliter? Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #54 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hva mener du med at "det aldri vil bli en problemstilling"? Det sitter masse folk rundt og gjør ingenting bortsett fra å poste meningsløse "støtteerklæringer" på Facebook som ingen blir mett eller trygg av. Og det finnes mennesker som hjelper fysisk. Noen av dem gjør det av altruistiske grunner, andre gjør det for å se bedre ut selv. Hvis den siste gruppen slutter å gjøre det de gjør, hvordan vil det hjelpe folk som sliter? Anonymkode: a9e40...2d8 Det fins alternativer, og vi er heldigvis ikke avhengige av å støtte disse smånarsissistene for å hjelpe noen. Jeg trodde det var godt allment kjent. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #55 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det fins alternativer, og vi er heldigvis ikke avhengige av å støtte disse smånarsissistene for å hjelpe noen. Jeg trodde det var godt allment kjent. Anonymkode: 70519...a78 Og alternativene er ikke å sitte og akke seg på Facebook og vise støtte gjennom en tegning. Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #56 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er jo bare sprøyt. Man kan veldig fint vise hvordan fattigdom er uten å oute folk. Uansett blir dette en helt annen situasjon da de som du helt riktig påpeker selv, enn å være i akutt krise. Det kan ikke sammenlignes, så vet ikke hvorfor du drar inn dette i det hele tatt? Anonymkode: 70519...a78 Jeg hadde ingen platform å spre bilder på den gangen utenom til venner og familie som så på feriebilder. Mine bilder var det derfor lite nytte i annet enn st jeg sendte et sett kopier til landsbyen så de gikk se bildene. For helsestasjonen din del tror jeg nok likevell det var positivt at vi som var med på den turen hadde sett bilder på forhånd. Det førte uten tvil til større donasjoner enn det ellers ville blitt. Poenget mitt av at det i mange situasjoner kan være folk som selv ønsker å bli tatt bilde av og de kan ha nytte av bildene. Det er som regel ikke nedverdigende å bli fotografert. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #57 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Og alternativene er ikke å sitte og akke seg på Facebook og vise støtte gjennom en tegning. Anonymkode: a9e40...2d8 Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du snakker om de som gjør det når det ikke er noe tema her i det hele tatt. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #58 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg hadde ingen platform å spre bilder på den gangen utenom til venner og familie som så på feriebilder. Mine bilder var det derfor lite nytte i annet enn st jeg sendte et sett kopier til landsbyen så de gikk se bildene. For helsestasjonen din del tror jeg nok likevell det var positivt at vi som var med på den turen hadde sett bilder på forhånd. Det førte uten tvil til større donasjoner enn det ellers ville blitt. Poenget mitt av at det i mange situasjoner kan være folk som selv ønsker å bli tatt bilde av og de kan ha nytte av bildene. Det er som regel ikke nedverdigende å bli fotografert. Anonymkode: 678f0...49a Vi snakker om folk som er midt i et traume veldig ofte. Som andre bruker for å hevde seg selv og fremstå som gode. Selvfølgelig er det nedverdigende å bli brukt på den måten. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #59 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ingen platform å spre bilder på den gangen utenom til venner og familie som så på feriebilder. Mine bilder var det derfor lite nytte i annet enn st jeg sendte et sett kopier til landsbyen så de gikk se bildene. For helsestasjonen din del tror jeg nok likevell det var positivt at vi som var med på den turen hadde sett bilder på forhånd. Det førte uten tvil til større donasjoner enn det ellers ville blitt. Poenget mitt av at det i mange situasjoner kan være folk som selv ønsker å bli tatt bilde av og de kan ha nytte av bildene. Det er som regel ikke nedverdigende å bli fotografert. Anonymkode: 678f0...49a Det vet da ikke du. Å beholde sin verdighet kan f eks være å slippe å bli vist fram kledd i dårlig tøy. Anonymkode: c2c10...d07
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #60 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du snakker om de som gjør det når det ikke er noe tema her i det hele tatt. Anonymkode: 70519...a78 HI hadde det som tema. Anonymkode: c2c10...d07
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #61 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde i hvert fall følt meg bedre som mett, varm og lagt ut på sosiale medier enn sulten, kald og syk. Anonymkode: a9e40...2d8 Så det er kun disse to alternativene som fins? Det er ikke mulig å tilby hjelp uten å få et uønska publikum på kjøpet? Anonymkode: c2c10...d07
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #62 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): HI hadde det som tema. Anonymkode: c2c10...d07 Sorry! Jeg misforsto da du nevnte tegning. Gikk litt fort her også. Beklager. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #63 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det vet da ikke du. Å beholde sin verdighet kan f eks være å slippe å bli vist fram kledd i dårlig tøy. Anonymkode: c2c10...d07 I det tilfellet jeg snakket om var det dem jeg traff dom ba om å bli fotografert. Det csr boksne mennesker ned samme intelligens som andre. Det er ikke opp til meg å bestemme hva de synes var viktig for verdigheten. Så lenge man spør først, er klar på hvordan bildene vil bli brukt og ikke utøver utilbørlig press mener jeg det er helt greit å bruke bilder. Man skal imidlertid spørre først. Der er det mange som synder, særlig på ferie. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #64 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): I det tilfellet jeg snakket om var det dem jeg traff dom ba om å bli fotografert. Det csr boksne mennesker ned samme intelligens som andre. Det er ikke opp til meg å bestemme hva de synes var viktig for verdigheten. Så lenge man spør først, er klar på hvordan bildene vil bli brukt og ikke utøver utilbørlig press mener jeg det er helt greit å bruke bilder. Man skal imidlertid spørre først. Der er det mange som synder, særlig på ferie. Anonymkode: 678f0...49a Selv om mennesker er intelligente, så kan de mangle mye kunnskap. Når de bodde så langt uti huttiheita at post og alt var vanskelig, samt at de manglet stort sett alt, så har jeg litt problemer med å forstå at de hadde internett og så stor kunnskap om SoMe-plattformer. Så de hadde jo ikke peiling på hvordan de ble delt viralt. Veldig merkelig alt du skriver om dette. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #65 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Selv om mennesker er intelligente, så kan de mangle mye kunnskap. Når de bodde så langt uti huttiheita at post og alt var vanskelig, samt at de manglet stort sett alt, så har jeg litt problemer med å forstå at de hadde internett og så stor kunnskap om SoMe-plattformer. Så de hadde jo ikke peiling på hvordan de ble delt viralt. Veldig merkelig alt du skriver om dette. Anonymkode: 70519...a78 Nå skrev jeg nettopp at jeg ikke hadde noen platform å dele bilder på. Det var før SoMe ble vanlig. Jeg synes det er trist at mange føler de mister verdighet hvis et bilde av dem blir brukt til noe nyttig. Selv har jeg både blitt filmet og fotografert mens jeg var skitten, våt, sliten og naken, riktignok ikke alt på en gang. Det er helt greit for meg. Jeg føler meg ikke nedverdigende av det. Når du ser bilder av mennesker i vanskelige situasjoner. Tenker du da at det er noe de bør skamme seg for? Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #66 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå skrev jeg nettopp at jeg ikke hadde noen platform å dele bilder på. Det var før SoMe ble vanlig. Jeg synes det er trist at mange føler de mister verdighet hvis et bilde av dem blir brukt til noe nyttig. Selv har jeg både blitt filmet og fotografert mens jeg var skitten, våt, sliten og naken, riktignok ikke alt på en gang. Det er helt greit for meg. Jeg føler meg ikke nedverdigende av det. Når du ser bilder av mennesker i vanskelige situasjoner. Tenker du da at det er noe de bør skamme seg for? Anonymkode: 678f0...49a Hva har dette med skam å gjøre? Dette handler da om å ha kontroll på sitt eget! At man godkjenner når man er kapabel til det. Skam!? Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #67 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva har dette med skam å gjøre? Dette handler da om å ha kontroll på sitt eget! At man godkjenner når man er kapabel til det. Skam!? Anonymkode: 70519...a78 Du vil jo overkjøre andres rett til å bestemme selv. Du tror ikke de som blir spurt om å bli tatt bilde av bør få avgjøre om det er greit eller ikke. Hvis det ikke er fordi du mener det at andre kan se dem i den situasjonen bør være skamfull, hva skulle problemet være da? Ta for eksempel blidet av den gravide damen i prikkete pyjamas som flyktet og etterpå fødte et barn i Ukraina nå. Det bildet har gått verden rundt og har vært viktig for å få frem lidelsen og alvoret i krigen. Burde ikke fotografen tatt det bildet selv om hun sa ja? Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #68 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du vil jo overkjøre andres rett til å bestemme selv. Du tror ikke de som blir spurt om å bli tatt bilde av bør få avgjøre om det er greit eller ikke. Hvis det ikke er fordi du mener det at andre kan se dem i den situasjonen bør være skamfull, hva skulle problemet være da? Ta for eksempel blidet av den gravide damen i prikkete pyjamas som flyktet og etterpå fødte et barn i Ukraina nå. Det bildet har gått verden rundt og har vært viktig for å få frem lidelsen og alvoret i krigen. Burde ikke fotografen tatt det bildet selv om hun sa ja? Anonymkode: 678f0...49a Nei, for noe tull. Hvem overkjører hvem her egentlig? Jeg vil at man skal prøve å tenke på hvilken situasjon vedkommende er i. Hvor stor bedømmelselskraft de har når de er utmattet, slitne, redde og traumatisert! Da skal ikke en gjøk som har plassert dem i bilen eller bussen spørre om han kan ta bilde av dem og legge ut på nettet! Er det virkelig så vanskelig å forstå hva jeg sier uten at du drar inn skam?? Jeg kan ikke ta stilling til akkurat det ene bildet, og ikke var det en privatperson som tok det heller,og la ut på sine kanaler. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #69 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, for noe tull. Hvem overkjører hvem her egentlig? Jeg vil at man skal prøve å tenke på hvilken situasjon vedkommende er i. Hvor stor bedømmelselskraft de har når de er utmattet, slitne, redde og traumatisert! Da skal ikke en gjøk som har plassert dem i bilen eller bussen spørre om han kan ta bilde av dem og legge ut på nettet! Er det virkelig så vanskelig å forstå hva jeg sier uten at du drar inn skam?? Jeg kan ikke ta stilling til akkurat det ene bildet, og ikke var det en privatperson som tok det heller,og la ut på sine kanaler. Anonymkode: 70519...a78 Det blir vel ikke bedre av at det er en journalist eller fotograf som skal tjene penger på bildet som tar det? Jeg mener ikke at alle bør ra bilder i alle situasjoner og gjøre hva de vil med dem, men at vi må gi folk lov til å bestemme selv og at det ikke nødvendig vis er galt å hverken ta eller offentliggjøre bilder av mennesker som har det vanskelige. Det er forskjell på kriser og det er forskjell på mennesker. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #70 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det blir vel ikke bedre av at det er en journalist eller fotograf som skal tjene penger på bildet som tar det? Jeg mener ikke at alle bør ra bilder i alle situasjoner og gjøre hva de vil med dem, men at vi må gi folk lov til å bestemme selv og at det ikke nødvendig vis er galt å hverken ta eller offentliggjøre bilder av mennesker som har det vanskelige. Det er forskjell på kriser og det er forskjell på mennesker. Anonymkode: 678f0...49a Det er journalistens jobb å formidle fra krigsonråder. De er i en ganske så utsatt posisjon selv, så please tenk litt før du skriver. Nå har jeg skrevet hva jeg mener og tenker på når jeg blir forbannet på de som legger ut bilder, og da bør du ha oppfattet at de ikke har normal dømmekraft i situasjonen. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #71 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er journalistens jobb å formidle fra krigsonråder. De er i en ganske så utsatt posisjon selv, så please tenk litt før du skriver. Nå har jeg skrevet hva jeg mener og tenker på når jeg blir forbannet på de som legger ut bilder, og da bør du ha oppfattet at de ikke har normal dømmekraft i situasjonen. Anonymkode: 70519...a78 Jeg er helt enig med deg I at det er en del som tar bilder de ikke byrde tatt, men i motsetning til deg mener jeg at noen ganger helliger målet middelet og noen ganger er det i samråd med dem som blir fotografert. Da er det jo greit. Når det gjelder forholdet mellom journalister og privatpersoner kan nok journalister ha mer trening i å vurdere situasjonene, men i og med at de publiserer bildene til mange fler enn det privatpersoner normalt gjør så er det også enda viktigere at de er nøye med hva de publiserer. Skadepotensialet er vesentlig større. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #72 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er helt enig med deg I at det er en del som tar bilder de ikke byrde tatt, men i motsetning til deg mener jeg at noen ganger helliger målet middelet og noen ganger er det i samråd med dem som blir fotografert. Da er det jo greit. Når det gjelder forholdet mellom journalister og privatpersoner kan nok journalister ha mer trening i å vurdere situasjonene, men i og med at de publiserer bildene til mange fler enn det privatpersoner normalt gjør så er det også enda viktigere at de er nøye med hva de publiserer. Skadepotensialet er vesentlig større. Anonymkode: 678f0...49a Når private legger ut bilder av folk i kriser, så skal det alltid være i samråd med dem! Det skal helst være det uansett. Vi får være veldig uenige der. Ja, som jeg skrev så er det alltid rom for å diskutere hva pressen og media forøvrig, velger å vise. Anonymkode: 70519...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå