Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #26 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er du morsom eller? For det første hjelper det ingen å meditere og "sende" kjærlighet og gode energier til noen. Hva fir noe forbaska tull er det? Hva mener du at hun og likesinnede gjør egentlig? Jeg gjør absolutt noe jo, så hva i all verden mener du med at jeg ikke gjør noe? For et merkelig innlegg. Anonymkode: 70519...a78 Jeg snakker om hun som reiser ned og hjelper flyktninger. Hun gjør jo noe. Hun mediterer ikke eller sender kjærlighet. Hun er fysisk til stede samlet inn osv. forskjellen var at en viste det frem og den andre ikke gjorde det. Da var det mindre bra og hun var et dårligere menneske som viste frem at hun hjalp. Det er jeg uenig i. Du er vel neppe på plass i Ukraina og hjelper flyktninger, men kanskje sendt penger? Og da er du et bedre menneske om du ikke viser det frem? Anonymkode: 90d8f...08f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #27 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): På den andre siden er det kanskje de innleggene som får andre til å gi penger eller ta inn flyktninger. Anonymkode: 678f0...49a Særlig. Lar det tredje avsnittet til hun under være svar mer enn godt nok. LillaGorilla♥♥ skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er bra at folk vil hjelpe og hjelper andre, uavhengig av motivasjon. Da får noen iallefall hjelp. Dog gir det jo litt bismak i kjeften når det er tydelig at det er for å fremheve seg selv mer enn av ekte engasjement. Det mest ubehagelige er jo de videoene der folk på død og liv skal filme at de gir mat/penger/whatever til hjemløse eller andre i en åpenbar sårbar og ydmykende situasjon. Kan du tenke deg hvor liten man føler seg når en fremmed trøkker et kamera opp i trynet ditt der du står i all din ulykke, og fordi du er så langt nedi elendigheten føler du deg tvunget til å ta imot. Det gjør faktisk vondt å se. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #28 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg snakker om hun som reiser ned og hjelper flyktninger. Hun gjør jo noe. Hun mediterer ikke eller sender kjærlighet. Hun er fysisk til stede samlet inn osv. forskjellen var at en viste det frem og den andre ikke gjorde det. Da var det mindre bra og hun var et dårligere menneske som viste frem at hun hjalp. Det er jeg uenig i. Du er vel neppe på plass i Ukraina og hjelper flyktninger, men kanskje sendt penger? Og da er du et bedre menneske om du ikke viser det frem? Anonymkode: 90d8f...08f Hvis du syns at å bruke andres sorg og ulykke er helt greit for å fremheve seg selv, så vær så god. Du får da bare være uenig i det jeg mener. Dette er heller ingen konkurranse om hvem som gjør mest eller de beste handlingene. Dette er snakk om folk som drar nytte av andres behov for hjelp til å skryte av seg selv. Samtidig som hun jeg nevner i HI ikke gjør en dritt i det hele tatt, men tenker at hun er et godt og empatisk menneske der hun sliter med følelser fordi andre har det så vondt. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #29 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis du syns at å bruke andres sorg og ulykke er helt greit for å fremheve seg selv, så vær så god. Du får da bare være uenig i det jeg mener. Dette er heller ingen konkurranse om hvem som gjør mest eller de beste handlingene. Dette er snakk om folk som drar nytte av andres behov for hjelp til å skryte av seg selv. Samtidig som hun jeg nevner i HI ikke gjør en dritt i det hele tatt, men tenker at hun er et godt og empatisk menneske der hun sliter med følelser fordi andre har det så vondt. Anonymkode: 70519...a78 Hva er best da? Sitte passivt hjemme eller faktisk hjelpe flyktninger, men også vise at man gjør det? Enig i at flagg på Facebook ikke hjelper noen, men et stykke fra det til at hun som hjelper flyktninger fremhever seg selv ved å bruke andres sorg og ulykke. Det finnes noe midt i mellom. Anonymkode: 90d8f...08f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #30 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva er best da? Sitte passivt hjemme eller faktisk hjelpe flyktninger, men også vise at man gjør det? Enig i at flagg på Facebook ikke hjelper noen, men et stykke fra det til at hun som hjelper flyktninger fremhever seg selv ved å bruke andres sorg og ulykke. Det finnes noe midt i mellom. Anonymkode: 90d8f...08f Jeg er fristet til å si at alt er bedre enn å bruke andres ulykke til å skinne selv ( selv om mange blir bare uvel av det ) Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #31 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hvis du syns at å bruke andres sorg og ulykke er helt greit for å fremheve seg selv, så vær så god. Du får da bare være uenig i det jeg mener. Dette er heller ingen konkurranse om hvem som gjør mest eller de beste handlingene. Dette er snakk om folk som drar nytte av andres behov for hjelp til å skryte av seg selv. Samtidig som hun jeg nevner i HI ikke gjør en dritt i det hele tatt, men tenker at hun er et godt og empatisk menneske der hun sliter med følelser fordi andre har det så vondt. Anonymkode: 70519...a78 Tror du at de som mottar hjelp bryr seg om hun samtidig fremhever seg selv? De driter i det, så lenge de får trygghet, sikkerhet, mat og husly. Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #32 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er fristet til å si at alt er bedre enn å bruke andres ulykke til å skinne selv ( selv om mange blir bare uvel av det ) Anonymkode: 70519...a78 Er det bedre for flyktningene at man sitter hjemme med ukrainsk flagg på Facebook enn at man reiser ned med forsyninger, men legger det ut på Facebook? I hvilken av disse to situasjonene får flyktningene hjelp? Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #33 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tror du at de som mottar hjelp bryr seg om hun samtidig fremhever seg selv? De driter i det, så lenge de får trygghet, sikkerhet, mat og husly. Anonymkode: a9e40...2d8 Så det tror du altså? Hvordan hadde du følt deg om noen utnyttet din ulykke ved å ikke bare oute deg på SoMe, men også for å få bekreftelse og ros selv? Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #34 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det bedre for flyktningene at man sitter hjemme med ukrainsk flagg på Facebook enn at man reiser ned med forsyninger, men legger det ut på Facebook? I hvilken av disse to situasjonene får flyktningene hjelp? Anonymkode: a9e40...2d8 Det er ingen som sier at det er feil å legge ut såpass at det blir info! Du må se nyansene her da. Det er en begredelig tanke at det er greit å utnytte andres ulykke så lenge de faktisk får hjelp. Kan dra det så langt som å si at det er en stygg og motbydelig tanke faktisk. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #35 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er ingen som sier at det er feil å legge ut såpass at det blir info! Du må se nyansene her da. Det er en begredelig tanke at det er greit å utnytte andres ulykke så lenge de faktisk får hjelp. Kan dra det så langt som å si at det er en stygg og motbydelig tanke faktisk. Anonymkode: 70519...a78 Men tror du flyktningene bryr seg om hva hun legger ut på Facebook etter at de har mottatt livsviktig hjelp fra henne? Hadde du takket nei til mat, medisiner og husly for deg og dine barn kun fordi mennesket som tilbyr det ikke er veldig moralsk av seg? Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #36 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Så det tror du altså? Hvordan hadde du følt deg om noen utnyttet din ulykke ved å ikke bare oute deg på SoMe, men også for å få bekreftelse og ros selv? Anonymkode: 70519...a78 Jeg hadde i hvert fall følt meg bedre som mett, varm og lagt ut på sosiale medier enn sulten, kald og syk. Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #37 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde i hvert fall følt meg bedre som mett, varm og lagt ut på sosiale medier enn sulten, kald og syk. Anonymkode: a9e40...2d8 Dette var overhodet ikke svar på det jeg spurte om. Selvfølgelig ville du ikke blitt outet på SoMe i ditt livs mest sårbare øyeblikk mens den som lå ut bildet/videoen satt og skinte på bekostning av det. Du kan like godt være ærlig, og innse at det er en jævli stygg ting å gjøre. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #38 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men tror du flyktningene bryr seg om hva hun legger ut på Facebook etter at de har mottatt livsviktig hjelp fra henne? Hadde du takket nei til mat, medisiner og husly for deg og dine barn kun fordi mennesket som tilbyr det ikke er veldig moralsk av seg? Anonymkode: a9e40...2d8 Du ser virkelig ikke hvor begredelig det du skriver er? Du bruker tilmed barn som et argument for å godta utnyttelse og bli offentligjort som offer i en tragisk omstendighet. Du bør også forstå at å være flyktning ikke gjør deg til et mindre verdifullt menneske eller noen som ikke fortjener samme respekt som enhver annen. Blir helt matt av mennesynet til enkelte av dere. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #39 Skrevet 17. mars 2022 Skjønner deg godt, HI. Kjenner også noen sånne posører. Anonymkode: c2c10...d07
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #40 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Du ser virkelig ikke hvor begredelig det du skriver er? Du bruker tilmed barn som et argument for å godta utnyttelse og bli offentligjort som offer i en tragisk omstendighet. Du bør også forstå at å være flyktning ikke gjør deg til et mindre verdifullt menneske eller noen som ikke fortjener samme respekt som enhver annen. Blir helt matt av mennesynet til enkelte av dere. Anonymkode: 70519...a78 tilmed? Hva betyr det? Anonymkode: 14679...352
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #41 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er fristet til å si at alt er bedre enn å bruke andres ulykke til å skinne selv ( selv om mange blir bare uvel av det ) Anonymkode: 70519...a78 Enig. Anonymkode: c2c10...d07
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #42 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): tilmed? Hva betyr det? Anonymkode: 14679...352 Hva det betyr? Det betyr ganske enkelt at det er jævli manipulerende å bruke barn som argument fordi vi alltid vil hjelpe og beskytte dem. Husker jeg så en dokumentar om prostituerte som var tvunget til å selge tjeneste sine fordi de hadde barn å forsørge. Det var halliker som eide dem, og fortalte at det var bra at de ble passet på og fikk beholde så mye av inntekten at de ga barna mat og tak over hodet. Sånn omtrent blir dette også. Bruke ofte og skylde på at det tross alt er bedre å utnytte situasjonen deres enn å la de være tilbake i krigssonen med barn. Får lyst til å spy jeg. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #43 Skrevet 17. mars 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det er bra at folk vil hjelpe og hjelper andre, uavhengig av motivasjon. Da får noen iallefall hjelp. Dog gir det jo litt bismak i kjeften når det er tydelig at det er for å fremheve seg selv mer enn av ekte engasjement. Det mest ubehagelige er jo de videoene der folk på død og liv skal filme at de gir mat/penger/whatever til hjemløse eller andre i en åpenbar sårbar og ydmykende situasjon. Kan du tenke deg hvor liten man føler seg når en fremmed trøkker et kamera opp i trynet ditt der du står i all din ulykke, og fordi du er så langt nedi elendigheten føler du deg tvunget til å ta imot. Det gjør faktisk vondt å se. Ofte kan det være sånn, men ikke bestandig. Jeg var på en reise i et utviklingsland en gang. I en avsides landsby vi kom til på slutten av turen var det lagt opp til at vi kunne legge igjen medisiner vi ikke trengte, plaster, klær og håndklær som var så slitt at vi egentlig ikke hadde tenkt å ta det med hjem, reserveprovianten ol på den lokale helsestasjonen. Vi hadde også med oss post og utstyr fra nabolandet som de ellers hadde vansker med å få transportert. Da vi car der var alle vi møtte veldig ivrige på at vi skulle ta bilder av dem. De ville at folk andre steder skulle se hvordan de hadde det. Nå var jo ikke dette mennesker i akutt kruse. De var "bare" veldig fattige, men det er ikke alle mennesker som er så hysterisk redde for å vise sin sårbarhet som vi er her i landet. Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig med hvem man tar bilder av og hvordan de brukes, men jeg tror noen ganger vi overdriver litt i problematisering. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #44 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du ser virkelig ikke hvor begredelig det du skriver er? Du bruker tilmed barn som et argument for å godta utnyttelse og bli offentligjort som offer i en tragisk omstendighet. Du bør også forstå at å være flyktning ikke gjør deg til et mindre verdifullt menneske eller noen som ikke fortjener samme respekt som enhver annen. Blir helt matt av mennesynet til enkelte av dere. Anonymkode: 70519...a78 Det er jo likevell bedre med dem som tilbyr hjelp på denne måten enn dem som ikke gjør noe. Anonymkode: 678f0...49a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #45 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo likevell bedre med dem som tilbyr hjelp på denne måten enn dem som ikke gjør noe. Anonymkode: 678f0...49a Det får du jo mene. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #46 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ofte kan det være sånn, men ikke bestandig. Jeg var på en reise i et utviklingsland en gang. I en avsides landsby vi kom til på slutten av turen var det lagt opp til at vi kunne legge igjen medisiner vi ikke trengte, plaster, klær og håndklær som var så slitt at vi egentlig ikke hadde tenkt å ta det med hjem, reserveprovianten ol på den lokale helsestasjonen. Vi hadde også med oss post og utstyr fra nabolandet som de ellers hadde vansker med å få transportert. Da vi car der var alle vi møtte veldig ivrige på at vi skulle ta bilder av dem. De ville at folk andre steder skulle se hvordan de hadde det. Nå var jo ikke dette mennesker i akutt kruse. De var "bare" veldig fattige, men det er ikke alle mennesker som er så hysterisk redde for å vise sin sårbarhet som vi er her i landet. Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig med hvem man tar bilder av og hvordan de brukes, men jeg tror noen ganger vi overdriver litt i problematisering. Anonymkode: 678f0...49a Dette er jo bare sprøyt. Man kan veldig fint vise hvordan fattigdom er uten å oute folk. Uansett blir dette en helt annen situasjon da de som du helt riktig påpeker selv, enn å være i akutt krise. Det kan ikke sammenlignes, så vet ikke hvorfor du drar inn dette i det hele tatt? Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #47 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det får du jo mene. Anonymkode: 70519...a78 Mener du virkelig at det er bedre at et barn sulter fordi ingen gjør noe, enn at det er mett og at giveren samtidig fremhever seg selv? Jeg sier ikke at det er bra gjort å bruke andres ulykke til å få seg selv til å se bra ut, men hva er best av de to alternativene jeg har skissert? Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #48 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo bare sprøyt. Man kan veldig fint vise hvordan fattigdom er uten å oute folk. Uansett blir dette en helt annen situasjon da de som du helt riktig påpeker selv, enn å være i akutt krise. Det kan ikke sammenlignes, så vet ikke hvorfor du drar inn dette i det hele tatt? Anonymkode: 70519...a78 Nå er det jo slik at det blir postet mange bilder fra Ukraina som viser sårede mennesker, mennesker på flukt, gråtende barn i ruinene osv. Uten disse bildene hadde vi bare hatt bilder som propagandistene poster. Ved å se mennesker i stedet for bare sprengte boliger og flammer, får man en nærere forhold til det som skjer. Krigen får ansikter. Anonymkode: a9e40...2d8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #49 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Mener du virkelig at det er bedre at et barn sulter fordi ingen gjør noe, enn at det er mett og at giveren samtidig fremhever seg selv? Jeg sier ikke at det er bra gjort å bruke andres ulykke til å få seg selv til å se bra ut, men hva er best av de to alternativene jeg har skissert? Anonymkode: a9e40...2d8 Jeg er i mot alle måter mennesker blir objektivisert for å bli utnyttet av andre. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #50 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå er det jo slik at det blir postet mange bilder fra Ukraina som viser sårede mennesker, mennesker på flukt, gråtende barn i ruinene osv. Uten disse bildene hadde vi bare hatt bilder som propagandistene poster. Ved å se mennesker i stedet for bare sprengte boliger og flammer, får man en nærere forhold til det som skjer. Krigen får ansikter. Anonymkode: a9e40...2d8 Ja det kan dessverre være nødvendig å vise slikt. Likevel må man alltid uansett hvem som viser hva, være veldig kritisk til hva man velger å vise. Det er absolutt rom for diskusjon på dette. Det har jo ingenting med at privatpersoner utnytter situasjonen og menneskene da. Anonymkode: 70519...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå