Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 De er de mest selvsentrerte bekreftelselssyke menneskene jeg vet om. De legger ofte ut hvor viktig det er at vi bryr oss om hverandre, og at vi må meditere og sende gode energier og kjærlighet til alle som trenger det. Hva faen liksom? De eneste akkurat det hjelper, er de som sitter der og føler seg gode. Ingen andre! Sende gode tanker gjør de også, uten at det hjelper en sjel. Jeg har aldri sett at de har gitt en praktisk håndsrekning til noen! Så er de jo veldig følsomme og empatiske også stakkars. DE får jo vondt fordi verden er så grusom mot andre! Seriøst. Jeg blir forbanna. Så stiller jeg et par spørsmål om hva det skal hjelpe andre, og da går de rett i offerrollen og syter fordi de får kritikk når de jo mener alt godt! Så får de masse hjerter og "du må ikke bry deg om slemme mennesker,du er så god og snill" og blabla. Da takker de med hjerter tilbake og takker for alle snille som bryr seg. Alt startet egentlig med de grusomt empatiske tankene på de som er ofre for krig osv. Det ender jo selvfølgelig med at de er ofrene i denne forferdelige verden. Nå fikk jeg nok. Bort med dem. De er de minst gode menneskene jeg vet om! Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Orka ikke lese alt, men ei tidligere venninne er ei som poster at vi må ta vare på hverandre, be kind, osv... men hun er en heks selv, baksnakker alt og alle. Fysj. Anonymkode: 33b77...e15
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Orka ikke lese alt, men ei tidligere venninne er ei som poster at vi må ta vare på hverandre, be kind, osv... men hun er en heks selv, baksnakker alt og alle. Fysj. Anonymkode: 33b77...e15 Nettopp. Tror de er noen hekser mange av dem sant å si. Anonymkode: 70519...a78
Ekspatt Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Kan løses enkelt. Det heter "unfollow" eller "unfriend".
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Jeg er helt enig 😄 Men du bruker seriøst for mye energi på dette. Losers, unfollow. Gå ut i solen og gjør noe hyggelig. Anonymkode: 6c4ff...739
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Ekspatt skrev (9 minutter siden): Kan løses enkelt. Det heter "unfollow" eller "unfriend". Riktig. Det var det jeg gjorde i dag. Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er helt enig 😄 Men du bruker seriøst for mye energi på dette. Losers, unfollow. Gå ut i solen og gjør noe hyggelig. Anonymkode: 6c4ff...739 Bruker ikke så veldig mye energi, og er det noe jeg har overskudd av så er det nettopp det! Jeg brukte *litt energi på det fordi jeg prøver å være tålmodig med folk. Få litt vett inn i hodet deres, men det er bare å gi opp. Gjorde et par forsøk da menmen. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Enig hi, jeg skjønner akkurat hvilken type mennesker du snakker om, som mesker seg i andres smerte og elendighet for å kunne vise hvor empatiske, gode og varme de er. Liksom. Anonymkode: e133f...39a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 Er enig i at det ikke hjelper en dritt. På samme måte som at barna i Afrika ikke blir mette av at Jens spiser opp brokkolien sin. Men jeg synes ikle det er noe bedre å drive å diskutere andres innbilte telepatiske omsorg på nett. Da skjuler du, sletter, blokkerer eller lignende, og svarer på årsaken om de spør hvorfor. Anonymkode: 8cc7f...d04
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Er enig i at det ikke hjelper en dritt. På samme måte som at barna i Afrika ikke blir mette av at Jens spiser opp brokkolien sin. Men jeg synes ikle det er noe bedre å drive å diskutere andres innbilte telepatiske omsorg på nett. Da skjuler du, sletter, blokkerer eller lignende, og svarer på årsaken om de spør hvorfor. Anonymkode: 8cc7f...d04 Jeg må faktisk spørre om ting når folk er helt på jordet altså. Trenger ikke diskutere, men jeg tenker at det er greit at de skjønner at noen syns den liksom-medmenneskeligheten ikke er særlig akseptabelt. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg må faktisk spørre om ting når folk er helt på jordet altså. Trenger ikke diskutere, men jeg tenker at det er greit at de skjønner at noen syns den liksom-medmenneskeligheten ikke er særlig akseptabelt. Anonymkode: 70519...a78 Du må ikke. Ingen står med pistolen mot hodet ditt og tvinger deg. Men du har en trang til å si noe, og holder den ikke tilbake Anonymkode: 8cc7f...d04
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du må ikke. Ingen står med pistolen mot hodet ditt og tvinger deg. Men du har en trang til å si noe, og holder den ikke tilbake Anonymkode: 8cc7f...d04 Det har du helt rett i. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 Ser litt samme tendensen på fb med Ukraina-flagget og andre markeringer (je suis charlie f.eks.) Det er en måte å vise at «se på meg. Jeg er god og støtter xxx.) Jeg ble spurt hvorfor jeg ikke hadde Ukraina-flagg på profilbildet mitt. Hun som spurte mente at jeg måtte vise at jeg støttet Ukraina og ikke Russland, fordi hvis jeg ikke hadde det ukrainske flagget, kunne det tolkes til at jeg ikke støttet de. Hallo? Snakk om å føle seg presset til å vise at man er «god.» Anonymkode: c1e44...de9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg må faktisk spørre om ting når folk er helt på jordet altså. Trenger ikke diskutere, men jeg tenker at det er greit at de skjønner at noen syns den liksom-medmenneskeligheten ikke er særlig akseptabelt. Anonymkode: 70519...a78 "De"? Du mener som i de få som er ondsinnede? De fleste folk er gode. Anonymkode: 39e0d...1c9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 Tomme tønner skramler mest, vet du. De som gjør noe, prater lite om det. De bare gjør. Anonymkode: 37379...4b4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 Dette er kanskje litt på siden, men jeg har to bekjente som i stor grad gjør akkurat det samme, men på to ganske ulike måter. Begge reiste ned til Hellas flere ganger med mat, klær ol. til de syriske flyktningene. Begge driver med å samle inn ting til flyktninger nå, til fattige familier til skolestart, jul osv. Jeg synes arbeidet de gjør er beundringsverdig og fantastisk, de gjør faktisk en forskjell. Likevel klarer jeg ikke helt å legge vekk en følelse av bismak rundt hun ene. Der den andre er lite aktiv på f.eks. FB og ev. kun deler bilder som viser ting litt anonymisert og uten å trekke seg selv inn i det, så er hun jeg reagerer litt på veldig opptatt av å vise hvor fantastisk hun er. Det er masse oppslag på SoMe med bilder av henne selv som ber om hjelp, da hun var nede i Hellas var det stadig selfier sammen med spesielt barn på flukt. Hun oppretter innsamlingsaksjoner med navnet sitt, som "Silje helper andre!" og snakker mye og gjerne om hvor mye og ofte hun hjelper folk og hvor glade de blir, og stråler som en sol når folk skryter av henne. Hun andre tar det aldri opp selv og virker om noe litt brydd hvis andre roser henne for arbeidet, og om hun snakker om noe, så er det med stort engasjement for de menneskene hun hjelper og null fokus på seg selv. Jeg synes jo som sagt begge gjør en fantastisk jobb, men hun ene framstår likevel som om hun gjør det mest for oppmerksomheten og ikke oppriktig engasjement, og jeg vet ikke helt hva jeg egentlig synes om det. Anonymkode: c7b29...089
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ser litt samme tendensen på fb med Ukraina-flagget og andre markeringer (je suis charlie f.eks.) Det er en måte å vise at «se på meg. Jeg er god og støtter xxx.) Jeg ble spurt hvorfor jeg ikke hadde Ukraina-flagg på profilbildet mitt. Hun som spurte mente at jeg måtte vise at jeg støttet Ukraina og ikke Russland, fordi hvis jeg ikke hadde det ukrainske flagget, kunne det tolkes til at jeg ikke støttet de. Hallo? Snakk om å føle seg presset til å vise at man er «god.» Anonymkode: c1e44...de9 Ja det blir ofte press og det blir helt feil. Jeg hadde flagget selv da, og det er første gang jeg gjør slikt. Hadde det ei uke, og jeg var helt ærlig ikke helt komfortabel med det. Det var mest fordi jeg kjenner godt noen derfra, og det ville vært rart om jeg ikke gjorde også. Ikke så lett :-) Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Tomme tønner skramler mest, vet du. De som gjør noe, prater lite om det. De bare gjør. Anonymkode: 37379...4b4 Ja det tror jeg. Jeg syns det er fint at folk kan inspirere, men de gjør ikke det ved å fremheve seg selv og skryte. Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette er kanskje litt på siden, men jeg har to bekjente som i stor grad gjør akkurat det samme, men på to ganske ulike måter. Begge reiste ned til Hellas flere ganger med mat, klær ol. til de syriske flyktningene. Begge driver med å samle inn ting til flyktninger nå, til fattige familier til skolestart, jul osv. Jeg synes arbeidet de gjør er beundringsverdig og fantastisk, de gjør faktisk en forskjell. Likevel klarer jeg ikke helt å legge vekk en følelse av bismak rundt hun ene. Der den andre er lite aktiv på f.eks. FB og ev. kun deler bilder som viser ting litt anonymisert og uten å trekke seg selv inn i det, så er hun jeg reagerer litt på veldig opptatt av å vise hvor fantastisk hun er. Det er masse oppslag på SoMe med bilder av henne selv som ber om hjelp, da hun var nede i Hellas var det stadig selfier sammen med spesielt barn på flukt. Hun oppretter innsamlingsaksjoner med navnet sitt, som "Silje helper andre!" og snakker mye og gjerne om hvor mye og ofte hun hjelper folk og hvor glade de blir, og stråler som en sol når folk skryter av henne. Hun andre tar det aldri opp selv og virker om noe litt brydd hvis andre roser henne for arbeidet, og om hun snakker om noe, så er det med stort engasjement for de menneskene hun hjelper og null fokus på seg selv. Jeg synes jo som sagt begge gjør en fantastisk jobb, men hun ene framstår likevel som om hun gjør det mest for oppmerksomheten og ikke oppriktig engasjement, og jeg vet ikke helt hva jeg egentlig synes om det. Anonymkode: c7b29...089 Sånt er bare så provoserende! Det var litt som en som dro opp kamera og så at han hadde fått lov til å filme de han hadde hentet av flykninger. Jævla idiot sier jeg bare, for der satt de, flere barn og slitne, redde mødre. De kunne jo ikke vise "takknemlighet" ved å si nei til fotografering og video-opptak! Jeg kjenner at det koker av sånt! Forferdelige folk! Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): "De"? Du mener som i de få som er ondsinnede? De fleste folk er gode. Anonymkode: 39e0d...1c9 Og du tenker at de som gjør så dårlige handlinger bør bli ignorert fordi de tross alt er i fåtall?? Ehnei, jeg ignorerer ikke alt altså. Alle som bruker andre mennesker bør bli satt lys på, og de som bruker ekstra sårbare mennesker og situasjoner til å fremheve seg selv bør absolutt kritiseres. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 Jeg hørte en som en gang sa at det ligger i menneskets natur å hjelpe. Ikke fordi vi så gjerne vil hjelpe dem, men fordi det får oss til å føle oss bra etterpå. En slags egoisme, med andre ord. I tillegg ligger det litt status bak. «Se på meg. Jeg er så privilegert at jeg kan dele av min tid og mine penger med disse som ikke har noe.» Man hever seg på en måte over. Og så har man de som gjennomskuer det, da. 😉 Ikke misforstå, det er selvsagt de som hjelper av pur godhet og. Anonymkode: c1e44...de9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg hørte en som en gang sa at det ligger i menneskets natur å hjelpe. Ikke fordi vi så gjerne vil hjelpe dem, men fordi det får oss til å føle oss bra etterpå. En slags egoisme, med andre ord. I tillegg ligger det litt status bak. «Se på meg. Jeg er så privilegert at jeg kan dele av min tid og mine penger med disse som ikke har noe.» Man hever seg på en måte over. Og så har man de som gjennomskuer det, da. 😉 Ikke misforstå, det er selvsagt de som hjelper av pur godhet og. Anonymkode: c1e44...de9 Sånn sett er absolutt alt vi gjør egoisme :-) alt vi vil er å føle gode følelser og å unngå dårlige. Dårlig samvittighet liker ingen, så vi gjør gjerne "det rette". Veldig bra i de fleste tilfeller, men når noen bruker andre for å stadig fremheve seg selv bør andre si fra. Bare for å være den som sier det alle tenker. Kanskje det påvirker de mest selvgode også selv om jeg ikke har veldig stor tro på det. Dessverre. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg hørte en som en gang sa at det ligger i menneskets natur å hjelpe. Ikke fordi vi så gjerne vil hjelpe dem, men fordi det får oss til å føle oss bra etterpå. En slags egoisme, med andre ord. I tillegg ligger det litt status bak. «Se på meg. Jeg er så privilegert at jeg kan dele av min tid og mine penger med disse som ikke har noe.» Man hever seg på en måte over. Og så har man de som gjennomskuer det, da. 😉 Ikke misforstå, det er selvsagt de som hjelper av pur godhet og. Anonymkode: c1e44...de9 Jeg tror alt vi gjør har en viss egoisme, bevisst eller ubevisst. Selv min pappa, som er en sånn alle ringer til når noe skal fikses, fordi han er en pålitelig og hjelpsom type. Han klarer ikke si nei, og det er jo en viss egoisme det også. Ønsker ikke bli oppfattet som vrang eller mislikt. Misforstå meg rett altså, verden er absolutt ett bedre sted med folk som han 😍Men han overlater til mamma å si i fra, vet du, i dag passer det faktisk ikke. Anonymkode: 37379...4b4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #21 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg hørte en som en gang sa at det ligger i menneskets natur å hjelpe. Ikke fordi vi så gjerne vil hjelpe dem, men fordi det får oss til å føle oss bra etterpå. En slags egoisme, med andre ord. I tillegg ligger det litt status bak. «Se på meg. Jeg er så privilegert at jeg kan dele av min tid og mine penger med disse som ikke har noe.» Man hever seg på en måte over. Og så har man de som gjennomskuer det, da. 😉 Ikke misforstå, det er selvsagt de som hjelper av pur godhet og. Anonymkode: c1e44...de9 Du har helt rett. Hele samfunnet til mennesket er i stor grad bygget opp på det du skriver, bare enda litt mer komplisert fordi det også handler om makt, kontroll og allianser. De med ressurser deler og gir "gaver", men forventer også lojalitet, lydighet og støtte i retur. Hødvingsamfunnet i Norge er et godt eksempel på dette, eller dagens mafia. Med tiden har jo mye endret seg, men mekanismene er jo fortsatt til stede i mange situasjoner. Det er jo også litt av grunnen til at man har laget normer for f.eks. hvor mye man gir i bursdagsgaver ol. Det er et veldig spennende tema! Anonymkode: c7b29...089
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #22 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ja det blir ofte press og det blir helt feil. Jeg hadde flagget selv da, og det er første gang jeg gjør slikt. Hadde det ei uke, og jeg var helt ærlig ikke helt komfortabel med det. Det var mest fordi jeg kjenner godt noen derfra, og det ville vært rart om jeg ikke gjorde også. Ikke så lett 🙂 Ja det tror jeg. Jeg syns det er fint at folk kan inspirere, men de gjør ikke det ved å fremheve seg selv og skryte. Sånt er bare så provoserende! Det var litt som en som dro opp kamera og så at han hadde fått lov til å filme de han hadde hentet av flykninger. Jævla idiot sier jeg bare, for der satt de, flere barn og slitne, redde mødre. De kunne jo ikke vise "takknemlighet" ved å si nei til fotografering og video-opptak! Jeg kjenner at det koker av sånt! Forferdelige folk! Anonymkode: 70519...a78 Hun som viser frem det hun gjør hjelper jo faktisk folk. Hun sitter ikke hjemme og legger ut flagg på Facebook. De har ulik stil, men hun som viser seg frem hjelper jo flere mennesker enn deg og meg som sitter på anonymt forum og skriver. Anonymkode: 90d8f...08f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #23 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun som viser frem det hun gjør hjelper jo faktisk folk. Hun sitter ikke hjemme og legger ut flagg på Facebook. De har ulik stil, men hun som viser seg frem hjelper jo flere mennesker enn deg og meg som sitter på anonymt forum og skriver. Anonymkode: 90d8f...08f Er du morsom eller? For det første hjelper det ingen å meditere og "sende" kjærlighet og gode energier til noen. Hva fir noe forbaska tull er det? Hva mener du at hun og likesinnede gjør egentlig? Jeg gjør absolutt noe jo, så hva i all verden mener du med at jeg ikke gjør noe? For et merkelig innlegg. Anonymkode: 70519...a78
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2022 #24 Skrevet 17. mars 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Ja det blir ofte press og det blir helt feil. Jeg hadde flagget selv da, og det er første gang jeg gjør slikt. Hadde det ei uke, og jeg var helt ærlig ikke helt komfortabel med det. Det var mest fordi jeg kjenner godt noen derfra, og det ville vært rart om jeg ikke gjorde også. Ikke så lett 🙂 Ja det tror jeg. Jeg syns det er fint at folk kan inspirere, men de gjør ikke det ved å fremheve seg selv og skryte. Sånt er bare så provoserende! Det var litt som en som dro opp kamera og så at han hadde fått lov til å filme de han hadde hentet av flykninger. Jævla idiot sier jeg bare, for der satt de, flere barn og slitne, redde mødre. De kunne jo ikke vise "takknemlighet" ved å si nei til fotografering og video-opptak! Jeg kjenner at det koker av sånt! Forferdelige folk! Anonymkode: 70519...a78 På den andre siden er det kanskje de innleggene som får andre til å gi penger eller ta inn flyktninger. Anonymkode: 678f0...49a
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. mars 2022 #25 Skrevet 17. mars 2022 Jeg tenker at det er bra at folk vil hjelpe og hjelper andre, uavhengig av motivasjon. Da får noen iallefall hjelp. Dog gir det jo litt bismak i kjeften når det er tydelig at det er for å fremheve seg selv mer enn av ekte engasjement. Det mest ubehagelige er jo de videoene der folk på død og liv skal filme at de gir mat/penger/whatever til hjemløse eller andre i en åpenbar sårbar og ydmykende situasjon. Kan du tenke deg hvor liten man føler seg når en fremmed trøkker et kamera opp i trynet ditt der du står i all din ulykke, og fordi du er så langt nedi elendigheten føler du deg tvunget til å ta imot. Det gjør faktisk vondt å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå