Gå til innhold

Kan man stole på målinger på ei smartklokke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått meg smartklokke og hadde den på i natt,ser på søvnen min at jeg har vært mere våken enn sovnet,samt at oksygen i blodet var på under 90% i 2 min og 2 sek og så langt nede som i 86% 😬 Hadde søvnregistrering gjennom sykehuset i fjor og jeg hadde litt pustestopp men det var 10% så trengte ikke å gjøre noe med det mår det var lite.  

Men kan jeg stole på klokka at jeg faktisk hadde så lav metning? 

Anonymkode: f9cc3...6cc

Fortsetter under...

Skrevet

Hva slags klokke klarer å måle oksygenopptak?

Den måler jo bare pulsen, og den sier om du har dyp eller lett søvn, og om du er våken.

Men du kan ikke stole helt på den, er ikke en helt presis vitenskap det der. Jeg kan våkne og se på klokka, og sovne igjen, jeg vet jeg har vært våken f.eks kl tre. Men klokken min om morgenen kan vise at jeg var i lett søvn....

Anonymkode: 00fe9...9d9

Skrevet

Når det gjelder søvn er de nok ikke helt presise. F.eks. hadde jeg en natt sist uke der jeg først våknet 1.30 og ble liggende våken til rundt kl. 3, så våknet jeg igjen rundt kl. 4.30 og ble liggende våken til rundt kl. 6.30. Sovnet rundt 23.30 og stod opp kl. 7.30. Klokken mente jeg hadde sovet ca. 7 timer den natten, men sov jo bare ca. 4,5 timer. Den logget til og med dyp søvn på et tidspunkt der jeg lå og prøvde avspenning for å sovne igjen.

Anonymkode: 592dc...b81

Skrevet

Samsung galaxy watch4 har jeg og den skal visst måle oksygen i blodet, blodtrykk, EKG og snorking 🙈  Hadde jo vært våken i 45 minui natt og men det husker da ikke jeg 😅 Var våken kl.03 og 5.30 men det var ikke i 45 minutter.. Pulsen hadde ligget på 46 - 50 slag i minuttet i natt og..

Hi

Anonymkode: f9cc3...6cc

Skrevet

Har Samsung klokke, den sa jeg sov mens jeg satt og så film på nattevakt. Så stoler ikke på den.

Anonymkode: 7677d...0ec

Skrevet

Jeg har en ganske dyr Garmin som måler alt mulig og kommer med avanserte analyser. Men det understrekes i alle mulige sammenhenger at det er en treningsklokke og ikke ment for medisinsk bruk. Med andre ord kan treningsklokker gir en grei indikasjon på både søvnmønstre, oksygenmetning og puls over tid, men de er ikke helt presise. Faktisk er de såpass upresise til å måle noe så enkelt som puls at man anbefaler å bruke pulsbelte om man skal trene mye etter pulssoner.

Anonymkode: 38273...ff3

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...