Gå til innhold

Utviklingssamtale... barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er for tiden til utredning hos bup, skal avslutte om ikke lenge pga barnet mitt har ingen diagnose. Jeg gikk inn på helsenorge for å se om de har lagt ut epikrise. Der finner jeg et ganske lang notat. Kontaktlærer har snakket med bup/ringt de (?) Der står det at Kontaktlærer reagerte på en meget merkelig utviklingssamtale. Det står mange mange detaljer fra samtalen som kontaktlærer har fortalt bup. (Ikke utreder i bup, men en som har vært på observasjon på skolen) 

Jeg ble veldig overrasket, hvorfor har ikke kontaktlærer tatt kontakt med meg i etterkant av samtalen,  hvis det var så merkelig?  Burde jeg ta det opp med kontaktlærer?  

Anonymkode: c5201...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du opplevde samtalen på en annen måte enn kontaktlærer kan det jo være fint å ta det opp. Er det adferd hos barnet læreren syns var merkelig? 

Anonymkode: ed7f8...ecd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du opplevde samtalen på en annen måte enn kontaktlærer kan det jo være fint å ta det opp. Er det adferd hos barnet læreren syns var merkelig? 

Anonymkode: ed7f8...ecd

Kontaktlærer hadde tydeligvis reagert på barnets oppførsel og ting jeg sa osv. Selv om jeg var enig i mye av det som sto der. Hvorfor har ikke lærer tatt det opp med meg? Hvorfor har ikke lærer stilt spørsmål ved det, til meg? Det føltes bare så ubehagelig at lærer har sagt så mye om samtalen til bup. Hvem andre har lærer sagt det til?.... begynner jo å lure..

Skrevet

Veldig merkelig. Dette hadde jeg kontaktet lærer om. Hilsen lærer. 

Anonymkode: ec4e0...9c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Veldig merkelig. Dette hadde jeg kontaktet lærer om. Hilsen lærer. 

Anonymkode: ec4e0...9c7

Vurderer det sterkt, det var veldig ubehagelig å lese om det inne på helenorge...

Skrevet

Er det kontaktlærer som har kontaktet BUP eller omvendt? Uansett så kan det være at læreren har snakket med BUP fordi h*n er usikker og ville snakke med noen som har mer kompetanse, men rett og slett ikke har tenkt over at dette kommer med i epikrisen slik at du kan lese om det. 

Anonymkode: 41d45...455

Skrevet

Har du gitt samtykke til at skolen og bup er fritatt fra taushetsplikten og kan snakke fritt om barnet ditt? Hvis ikke er dette ulovlig. 

Om de har fått samtykke burde de uansett tatt opp ting de reagerer på med barnet med dere foresatte først. 

Dette bør du ta opp med skolens ledelse. Det er virkelig ikke greit. 

Anonymkode: d9476...959

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du gitt samtykke til at skolen og bup er fritatt fra taushetsplikten og kan snakke fritt om barnet ditt? Hvis ikke er dette ulovlig. 

Om de har fått samtykke burde de uansett tatt opp ting de reagerer på med barnet med dere foresatte først. 

Jeg har ikke gitt samtykke. Det var veldig ubehagelig. Det sto ikke i epikrisen. Det var et eget notat inne i journalen til barnet mitt.

Jeg er usikker på hvem som tok initiativ til denne samtalen 

Skrevet

Skolen har da brutt taushetsplikten fordi de har gitt opplysninger om ditt barn til sykehuset (BUP). Bup har brutt taushetsplikten om de har gitt opplysninger om behandling/utredning/vurdering (hva som helst av helseopplysninger) til skole. BUP pleier å være ganske flinke på dette og avvise skoler som ønsker kontakt "på siden" av foreldre. Jeg ville begynt med en telefon til leder på BUP med spørsmål om samtalen. Hvem som tok initiativ. Om det har vært en mistforståelse rundt samtykke etc. Vær oppmerksom på at man ofte signerer generelle samtykker til fritak fra taushetspliktem mellom BUP og andre instanser når barnet kommer til BUP. Men det skal likevel være relevant informasjon som dere skal være kjent med. Hør med BUP først du, så har du en bedre sak når du tar det opp med skolen. Hadde ikke tatt det med kontaktlærer, men gått rett til ledelsen da dette er en alvorlig sak for skolen der de bryter norsk lov og elevens rettigheter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke gitt samtykke. Det var veldig ubehagelig. Det sto ikke i epikrisen. Det var et eget notat inne i journalen til barnet mitt.

Det sto på notaten at lærer ringte bup

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skolen har da brutt taushetsplikten fordi de har gitt opplysninger om ditt barn til sykehuset (BUP). Bup har brutt taushetsplikten om de har gitt opplysninger om behandling/utredning/vurdering (hva som helst av helseopplysninger) til skole. BUP pleier å være ganske flinke på dette og avvise skoler som ønsker kontakt "på siden" av foreldre. Jeg ville begynt med en telefon til leder på BUP med spørsmål om samtalen. Hvem som tok initiativ. Om det har vært en mistforståelse rundt samtykke etc. Vær oppmerksom på at man ofte signerer generelle samtykker til fritak fra taushetspliktem mellom BUP og andre instanser når barnet kommer til BUP. Men det skal likevel være relevant informasjon som dere skal være kjent med. Hør med BUP først du, så har du en bedre sak når du tar det opp med skolen. Hadde ikke tatt det med kontaktlærer, men gått rett til ledelsen da dette er en alvorlig sak for skolen der de bryter norsk lov og elevens rettigheter. 

Det sto også i notatet at bup har oppdatert lærer på observasjonen bup gjorde på gutten. (Spesiel måte å skrive på) 

Det står også i notatet at "vi er enig om at bup må behandle hjemmesituasjonen, man lurer på om mor har evne og nok energi til å ivareta barna "

Skrevet

Tenker du skal drite i dette og konsentrere deg om at barnet ditt ikke har det bra.

Anonymkode: 5b6b9...bc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det står også i notatet at "vi er enig om at bup må behandle hjemmesituasjonen, man lurer på om mor har evne og nok energi til å ivareta barna "

Det er kanskje dette du bør fokusere på?

Anonymkode: 506f0...002

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er kanskje dette du bør fokusere på?

Anonymkode: 506f0...002

Hva mener du?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Tenker du skal drite i dette og konsentrere deg om at barnet ditt ikke har det bra.

Anonymkode: 5b6b9...bc5

Jeg skal drite i at de har diskutert oss? Diskutert barnet mitt? Det står at lærer har svart på 3 skjema, det visste jeg ikke. Hvorfor har jeg ikke fått vite noe? Hvordan scoret barnet mitt? 

Er det ikke ille at de avslutter saken uten at jeg får vite noe om utredningen? 

Vi er ferdig i bup nå. Barnet har ingen psykisk lidelse... 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Endret av Batwoman
Skrevet

Men du har jo samtykket i og med at det har vært observasjoner fra skolen ? Her var skolen. Nesten umulig å gjøre en fullverdig utredning uten. Det hender at foreldrene og skolen opplever barnet forskjellig, eller at barnet har andre utfordringer hjemme vs andre situasjoner. Både lærere og foreldre kan se seg "blind". 

Her var skolen nesten like delaktig i utredningen som vi foreldre. De svarte på en haug med spørsmål, samtaler osv. Her fikk gutten diagnose og vi fikk svar og fant løsninger på utfordringene. 

Hvis gutten din ikke får diagnose må dere jo likevel komme til bunns i utfordringene hans. BUP tar ikke inn barn uten grunn.

Anonymkode: cd7b5...335

Skrevet
Batwoman skrev (13 minutter siden):

?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men du har jo samtykket i og med at det har vært observasjoner fra skolen ? Her var skolen. Nesten umulig å gjøre en fullverdig utredning uten. Det hender at foreldrene og skolen opplever barnet forskjellig, eller at barnet har andre utfordringer hjemme vs andre situasjoner. Både lærere og foreldre kan se seg "blind". 

Her var skolen nesten like delaktig i utredningen som vi foreldre. De svarte på en haug med spørsmål, samtaler osv. Her fikk gutten diagnose og vi fikk svar og fant løsninger på utfordringene. 

Hvis gutten din ikke får diagnose må dere jo likevel komme til bunns i utfordringene hans. BUP tar ikke inn barn uten grunn.

Ok. Men det var veldig vondt å lese at lærer sa alle de tingene uten å ha sagt noe som helst til meg. Og jeg har aldri fått svar på hva lærer har svart på skjemaene! Hvis de vurderer at jeg ikke evner, hvorfor sier de det ikke til meg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ok. Men det var veldig vondt å lese at lærer sa alle de tingene uten å ha sagt noe som helst til meg. Og jeg har aldri fått svar på hva lærer har svart på skjemaene! Hvis de vurderer at jeg ikke evner, hvorfor sier de det ikke til meg?

Det er jeg helt enig med deg i.  Unødvendig å ikke ta det med deg først og det er ikke gunstig i forhold til videre samarbeid med skolen. 

Her var det flere lærere som svarte på skjema og det eneste jeg fikk vite var at de ikke svarte likt på alt, men det meste og at de svarte mye av det samme som meg. Kunne sikkert bedt om å få se selve svarene, men lite interessert om de svarte 0,1 eller 2 på  "barnet kan konsentrere seg i kortere tid" eller "barnet virker å være drevet av en motor". Er jo resultatet til sammen som teller. 

Å behandle hjemmesituasjon er helt vanlig hvis man har barn med diagnose eller vansker. I vårt tilfelle mente BUP det ikke var behov, da vi allerede hadde mange tiltak i heimen som virket og at de mente vi hadde kunnskap og kontroll, så vi gikk direkte til medisinering. 

Venninnen min har fått mye hjelp med hjemmesituasjon. Ikke fordi at hun er en dårlig mor, men fordi hun trengte verktøy og mental støtte og oppbacking for å håndtere en frisk 1 åring, tvillingsøsteren med handicap og den utagerende 10 åringen (som ble utredet). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig er det vondt å lese, men i stedet for å fokusere på andre, bør du rette fokuset på deg selv, din familie, ditt barn. Skolene er ikke ute etter å ta folk, tro det eller ei, de har barnas beste i fokus. 

Anonymkode: fadb7...c8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men du har jo rett til innsyn i alt i ditt barns journal, inkludert skjema som er utfylt. Be BUP om et møte for gjennomgang av utredning. Veldig rart om de har avsluttet saken uten at dere har fått en skikkelig tilbakemelding på det de har gjort? Uansett om dere er løker som ikke har god nok omsorg så har ikke skolen LOV å gi informasjon til andre om barnet deres. Det ENESTE unntaket fra taushetsplikten er om de mistenker ALVORLIG omsorgssvikt, da kan de melde barnevernet, men da skal dere også informeres (om det ikke er mistanke om vold/overgrep da). Du bør sjekke epikrisen også når den kommer. BUP setter diagnoser på flere akser så selv om han ikke får diagnose på psykisk sykdom, kan de ha bemerket andre ting feks. under psykososiale faktorer. Synes uansett du skal be om et møte slik at dere får ryddet opp i saken. Det er også rart at det står i journal at de "er enige i at BUP skal behandle hjemmesituasjonen" så har de avsluttet....ingenting som henger på greip her...

Skrevet

Men du har jo rett til innsyn i alt i ditt barns journal, inkludert skjema som er utfylt. Be BUP om et møte for gjennomgang av utredning. Veldig rart om de har avsluttet saken uten at dere har fått en skikkelig tilbakemelding på det de har gjort? Uansett om dere er løker som ikke har god nok omsorg så har ikke skolen LOV å gi informasjon til andre om barnet deres. Det ENESTE unntaket fra taushetsplikten er om de mistenker ALVORLIG omsorgssvikt, da kan de melde barnevernet, men da skal dere også informeres (om det ikke er mistanke om vold/overgrep da). Du bør sjekke epikrisen også når den kommer. BUP setter diagnoser på flere akser så selv om han ikke får diagnose på psykisk sykdom, kan de ha bemerket andre ting feks. under psykososiale faktorer. Synes uansett du skal be om et møte slik at dere får ryddet opp i saken. Det er også rart at det står i journal at de "er enige i at BUP skal behandle hjemmesituasjonen" så har de avsluttet....ingenting som henger på greip her...

Ja. Nettop. Jeg forstår ikke 😔😔

Skrevet

Det var dessuten utreder og lærer som var enig om det... det har de aldri sagt til meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...