Gå til innhold

Alternativ til taler på konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke holde tale, det blir utrolig kleint for alle. Konfirmanten også (jeg kommer til å være kjempenervøs og jeg kommer garantert til å begynne å grine). Tale fra meg er helt uaktuelt. I tillegg er vi en sånn familie som ikke synger sanger, det også hadde blitt utrooolig kleint. Det samme når det gjelder quiz og sånne ting- Halve familien kjenner ikke konfirmanten heller, så det hadde ikke blitt noe gøy.

Ett eller annet vi kan finne på så det ikke bare blir en middag med en gjeng som ikke kjenner hverandre så godt, og som i tillegg ikke snakker samme språk?

Anonymkode: 1efe1...97a

Fortsetter under...

Skrevet

Lag en videofremvisning. Ta med litt tekst og musikk, så blir det bra. Har vært vist på stor skjerm i to konfirmasjoner jeg har vært gjest i, og det er både morsommere og også mer rørende enn taler jeg har hørt! Og vær så snill å ikke bry deg om de som kommer i tråden og sier at du "må" og "bør". Det er ikke tilfelle. Det går helt bra uten, men få med litt fin tekst på fremvisningen :-) 

Anonymkode: 7b0c2...d85

Skrevet

Lag en PowerPoint med masse bilder og film fra oppveksten. Kommenter litt underveis….og vips har du holdt et alternativ til tale.

Skrevet

Det er vell ikke noen grunn til å invitere dem som ikke kjenner konfirmanten? Hva har de der å gjøre?

Nervøsitet og litt tårer er normalt når mor holder tale. Det er bare hyggelig.

Anonymkode: 0be29...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er vell ikke noen grunn til å invitere dem som ikke kjenner konfirmanten? Hva har de der å gjøre?

Tenkte det samme...

Anonymkode: e67cf...e91

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

T.S. sa det var flere som ikke kjente hverandre, samt ikke snakker samme språk. Regner kanskje da med at det kommer gjester fra fjernt og nær. Kanskje har noen familiemedlemmer fått en ny partner som konfirmanten ikke kjenner så godt? Ikke noe unaturlig i det. En billedfremvisning er fint å ha. Det er blitt veldig vanlig også. Legg inn litt ekstra med tekst, så det blir en slags tale. 

Annonse

Skrevet
Ella-2 skrev (9 minutter siden):

T.S. sa det var flere som ikke kjente hverandre, samt ikke snakker samme språk. Regner kanskje da med at det kommer gjester fra fjernt og nær. Kanskje har noen familiemedlemmer fått en ny partner som konfirmanten ikke kjenner så godt? Ikke noe unaturlig i det. En billedfremvisning er fint å ha. Det er blitt veldig vanlig også. Legg inn litt ekstra med tekst, så det blir en slags tale. 

Det skal vi ha. Har familie i flere land som kommer. Og jeg klarer ikke å holde tale 

Anonymkode: 75ad1...eb2

Skrevet

Vi skal ha en bildefremvisning. Har en liten kommentar til de fleste av bildene og en litt lenger historie og musikk/sangsnutt til noen.

Anonymkode: f5b09...325

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det skal vi ha. Har familie i flere land som kommer. Og jeg klarer ikke å holde tale 

Anonymkode: 75ad1...eb2

Da lager du bildefremvisning hvis du synes det er greit. Du kan f. eks. reise deg og henvende deg til konfirmanten og si:  «Nå skal jeg vise en billedkavalkade fra livet ditt. Det er det som blir talen min til deg». Men jeg anbefaler deg å begynne tidlig med forberedelsene til en sånn billedkavalkade. Det er mer jobb enn man tror. Jeg valgte å bruke powerpoint til de jeg viste til mine barn. Bare å samle sammen de bildene man trenger, tar en del tid. Noen få bilder måtte jeg også avfotografere med telefonen fra et album, siden jeg ikke lenger hadde dem noe annet sted. Noen hadde jeg på minnebrikken på kamera, mens andre var på min telefon, andres telefoner, i skyen etc. Så det er første jobb. Så må man organisere dem i powerpointen og gjøre plass til tekst. Siden det er utenlandske gjester der, kan du eventuelt også ha teksten på engelsk. Det er også fint å ha noe musikk til. En del arbeid. Men da er du liksom ferdig på den store dagen og trenger ikke si så mye der og da. Lykke til!

Skrevet

Jeg har vært i 3 konfirmasjoner de siste årene. Ene holdt faren en kort tale. De to andre var det ikke taler i det hele tatt. Jeg tenker at dette er mellom konfirmant og foreldre. 

Jeg synes det høres kjempefint ut med en fremvisning av bilder og video. 🤩

Anonymkode: b7778...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...