Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Hei. Jeg lurer på hvorfor det nordnorske minoritetsspråket kvensk blir omtalt som et eget språk og ikke en norsk dialekt? Disse to språkene er jo nesten helt prikk like. Faktisk så er finsk og kvensk enda likere enn oslodialekt og bergensk. Jeg er selv en kven oppvokst i Tromsø, og jeg har ingen problemer med å forstå standard finsk, og finnene har heller ingen problemer med å forstå min kvensk. Pga. jobben min, har jeg har kommunisert med tusenvis av finner fra Helsingfors hvor jeg snakker kvensk mens de snakker finsk, og det har alltid gått helt problemfritt. Så jeg synes det egentlig er helt tåpelig at kvensk skal prioriteres som et eget språk. Hvis kvensk skal være et eget språk istedenfor en vanlig finsk dialekt så kunne likegodt all norsken som ikke snakkes innenfor kommunegrensene til de to kommunene Oslo og Bærum også være egne språk istedenfor norske dialekter. Enige? Anonymkode: 8e198...94a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Hva som er eget språk og ikke er politisk mer enn språkvitenskapelig. Hvorfor er bokmål norsk og ikke dansk (fun fact: landsmål og riksmål skulle bytte navn til nynorsk og nydansk, men det siste ble til bokmål etter et benkeforslag)? Hvorfor er setesdalsdialekt og finnmarksdialekt samme språk, men ikke østfoldsdialekt og värmlandsdialekt? Anonymkode: a2f4c...49f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Norsk og svensk og dansk er jo også lingvistisk sett dialekter av samme språk. Større forskjeller mellom enkelte norske dialekter enn mellom østnorsk og rikssvensk. hilsen lingvist Anonymkode: 34a49...9e6
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hei. Jeg lurer på hvorfor det nordnorske minoritetsspråket kvensk blir omtalt som et eget språk og ikke en norsk dialekt? Disse to språkene er jo nesten helt prikk like. Faktisk så er finsk og kvensk enda likere enn oslodialekt og bergensk. Jeg er selv en kven oppvokst i Tromsø, og jeg har ingen problemer med å forstå standard finsk, og finnene har heller ingen problemer med å forstå min kvensk. Pga. jobben min, har jeg har kommunisert med tusenvis av finner fra Helsingfors hvor jeg snakker kvensk mens de snakker finsk, og det har alltid gått helt problemfritt. Så jeg synes det egentlig er helt tåpelig at kvensk skal prioriteres som et eget språk. Hvis kvensk skal være et eget språk istedenfor en vanlig finsk dialekt så kunne likegodt all norsken som ikke snakkes innenfor kommunegrensene til de to kommunene Oslo og Bærum også være egne språk istedenfor norske dialekter. Enige? Anonymkode: 8e198...94a Hva som kalles et språk og hva som kalles en dialekt er ikke bestemt av hvordan det låter, altså. Det er bestemt av historie, politikk og mye annet. F eks heter ett av språkene i Sør-Afrika "afrikaans", men det er nederlandsk. Nederlandsk med stavefeil, riktignok, men det er nederlandsk likevel. Men de folka som snakker det har ikke vært nederlendere på 200 år. Dermed snakker de ikke nederlandsk, men afrikaans. I Setesdal snakkes en dialekt som ikke forstås så godt utenfor dalen. Den er faktisk lenger unna standardnorsk enn det svensk er. Men det ville jo være rart å si at de ikke snakker norsk? Anonymkode: 2b7c9...781
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Enten bør kvensk og finsk slås sammen til et felles språk, også norsk, dansk og svensk bør slå seg sammen til et felles språk med 3 hoveddialektgrupper, ellers bør alle norske dialekter fra bl.a. Bergen, Stavanger, Trøndelag, Nord-Norge, Setesdal, Toten, Østfold, Vestfold og Sunnmøre erklæres som egne språk, mens den fine dialekten fra Oslo vest og Bærum er "norsk". Hadde foretrukket det første alternativet, det siste ville bare blitt rart. HI Anonymkode: 8e198...94a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): dialekten fra Oslo vest og Bærum er "norsk". Enig med deg i at de prater mer reservedansk enn norsk, ja. Anonymkode: 2f60a...2a4
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 2 hours ago, Anonym bruker said: Enten bør kvensk og finsk slås sammen til et felles språk, også norsk, dansk og svensk bør slå seg sammen til et felles språk med 3 hoveddialektgrupper, ellers bør alle norske dialekter fra bl.a. Bergen, Stavanger, Trøndelag, Nord-Norge, Setesdal, Toten, Østfold, Vestfold og Sunnmøre erklæres som egne språk, mens den fine dialekten fra Oslo vest og Bærum er "norsk". Hadde foretrukket det første alternativet, det siste ville bare blitt rart. HI Anonymkode: 8e198...94a Er du så historieløs? Ser du du ingen fordeler med at kvener har sitt eget språk....? Anonymkode: 7e6dc...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå