Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #26 Skrevet 14. mars 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden): Jeg er helt uenig med deg. Muligheten til å velge er en absolutt faktor for følelse av frihet. Så lenge man faktisk kan velge (og er klar over det), er det mye lettere både å prioritere og bortprioritere. Hva med uttrykket valgets kvaler? Hva med ansvaret ved å velge? Hadde det ikke vært mer frihet om andre tok valg for oss? Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #27 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva med uttrykket valgets kvaler? Hva med ansvaret ved å velge? Hadde det ikke vært mer frihet om andre tok valg for oss? Anonymkode: 2a763...f6c Jeg skjønner ikke hva du egentlig mener? Mener du at folk i fengsel, som bor i Kina eller Nord-Korea eller som er offer for trafficking er mer fri enn oss som har ytringsfrihet, frihet til å bevege oss stort sett hvor vi vil, ta den jobben vi ønsker, gifter oss med den vi vil +++? Anonymkode: b7029...f23
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #28 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke hva du egentlig mener? Mener du at folk i fengsel, som bor i Kina eller Nord-Korea eller som er offer for trafficking er mer fri enn oss som har ytringsfrihet, frihet til å bevege oss stort sett hvor vi vil, ta den jobben vi ønsker, gifter oss med den vi vil +++? Anonymkode: b7029...f23 Ja kanskje. Se bort fra tradicking da. Å bli misbrukt har ingenting med frihet å gjøre. Kanskje vi rett og slett har for mange valg, muligheter og sjanser. At vi på en måte blir slaver av det da. Akkurat som at tingene eier oss. Kanskje alle valgene og godene vi har egentlig blir et press om forventninger og om å hele tiden utvise ansvar. Mens de i nord korea lever i like hus, gjør det samme og lever uten å ha så mange valg. Ergo mer ro og fred? Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #29 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ja kanskje. Se bort fra tradicking da. Å bli misbrukt har ingenting med frihet å gjøre. Kanskje vi rett og slett har for mange valg, muligheter og sjanser. At vi på en måte blir slaver av det da. Akkurat som at tingene eier oss. Kanskje alle valgene og godene vi har egentlig blir et press om forventninger og om å hele tiden utvise ansvar. Mens de i nord korea lever i like hus, gjør det samme og lever uten å ha så mange valg. Ergo mer ro og fred? Anonymkode: 2a763...f6c Så det du vil er å bare eksistere? Å bli straffet når du trår feil? Jeg deler ikke det ønsker med deg, det er helt sikkert. Anonymkode: b7029...f23
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #30 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så det du vil er å bare eksistere? Å bli straffet når du trår feil? Jeg deler ikke det ønsker med deg, det er helt sikkert. Anonymkode: b7029...f23 Nei se bort fra straff. Å eksistere er jo bare et uttrykk. De lever da med de viktigste følelsene som kjærlighet og glede osv de også. Alt er jo bare mer ukomplisert. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #31 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja kanskje. Se bort fra tradicking da. Å bli misbrukt har ingenting med frihet å gjøre. Kanskje vi rett og slett har for mange valg, muligheter og sjanser. At vi på en måte blir slaver av det da. Akkurat som at tingene eier oss. Kanskje alle valgene og godene vi har egentlig blir et press om forventninger og om å hele tiden utvise ansvar. Mens de i nord korea lever i like hus, gjør det samme og lever uten å ha så mange valg. Ergo mer ro og fred? Anonymkode: 2a763...f6c Jeg tror nok at de aller, aller fleste mennesker i verden hadde tatt muligheten til å bestemme over og for seg selv framfor et liv styrt i detalj av andre. Anonymkode: 82611...a41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2022 #32 Skrevet 14. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror nok at de aller, aller fleste mennesker i verden hadde tatt muligheten til å bestemme over og for seg selv framfor et liv styrt i detalj av andre. Anonymkode: 82611...a41 De vet ikke om noe annet. Å si i detalj høres jo litt rart ut. De får hus og jobb, de blir gift, får barn og lager middag og har selskaper. Jeg tror de har puber også. Uansett, de lever jo et liv de også. Klart nord korea er er litt drøyt eksempel, men det funker som et eksempel. De fleste elsker jo å tenke på barndommen sin. Se bort fra de som hadde foreldre som ikke fungerte osv. Alle tenker ellers på hvor deilig det var å bare leve uten alt ansvar og alle valg. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #33 Skrevet 15. mars 2022 Helt uenig. Frihet er noe alle mennesker ønsker og trenger. Det er derfor mennesker flykter når friheten blir tatt fra dem. Jeg har ekstremt mange begrensninger fordi jeg har lite penger som aleneforsørger, og jeg husker hvor mye lettere det var da jeg hadde muligheten til å velge ferier uten å måtte vurdere om jeg hadde råd til det. Den friheten jeg hadde er dypt savnet, og når den er tatt fra meg, synes jeg livet er vanskeligere. Så frihet er nok et menneskelig behov Anonymkode: a7fd1...196
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #34 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Helt uenig. Frihet er noe alle mennesker ønsker og trenger. Det er derfor mennesker flykter når friheten blir tatt fra dem. Jeg har ekstremt mange begrensninger fordi jeg har lite penger som aleneforsørger, og jeg husker hvor mye lettere det var da jeg hadde muligheten til å velge ferier uten å måtte vurdere om jeg hadde råd til det. Den friheten jeg hadde er dypt savnet, og når den er tatt fra meg, synes jeg livet er vanskeligere. Så frihet er nok et menneskelig behov Anonymkode: a7fd1...196 Spørsmålet er jo hva frihet er da :-) skjønner jo at å ikke ha penger nok til livsopphold ikke innebærer så mye frihet, men jeg tror faktisk jeg ville synes at det var lettere å ikke velge sted om jeg bare likte plassen jeg havnet på. Jeg syns for mange valg er det motsatte av frihet. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #35 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Spørsmålet er jo hva frihet er da 🙂 skjønner jo at å ikke ha penger nok til livsopphold ikke innebærer så mye frihet, men jeg tror faktisk jeg ville synes at det var lettere å ikke velge sted om jeg bare likte plassen jeg havnet på. Jeg syns for mange valg er det motsatte av frihet. Anonymkode: 2a763...f6c Det er kanskje fordi du ikke klarer å ta valg? Er man dårlig på det, så blir det jo vanskelig. Anonymkode: a7fd1...196
Himmel og hav Skrevet 15. mars 2022 #36 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): De vet ikke om noe annet. Å si i detalj høres jo litt rart ut. De får hus og jobb, de blir gift, får barn og lager middag og har selskaper. Jeg tror de har puber også. Uansett, de lever jo et liv de også. Klart nord korea er er litt drøyt eksempel, men det funker som et eksempel. De fleste elsker jo å tenke på barndommen sin. Se bort fra de som hadde foreldre som ikke fungerte osv. Alle tenker ellers på hvor deilig det var å bare leve uten alt ansvar og alle valg. Anonymkode: 2a763...f6c Skjønner du at noen ser ansvar som et gode og valg som et privilegium? Fraværet av ansvar og valg er derfor ikke frihet for dem. Jeg hadde en herlig barndom, men den var absolutt ikke fri for hverken valg eller ansvar. Jeg fikk valg og ansvar tilpasset alder og evner, og vokste med dem. Jeg kan godt se for meg et liv uten ansvar og valg, og det ser ikke fristende ut på noe vis. På samme måte er jeg sikker på at folk i en situasjon der de ikke kan velge fint kan se for seg et annerledes liv og ønske seg det. Hvorfor tror du ellers folk rømmer fra diktaturer?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #37 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Nei se bort fra straff. Å eksistere er jo bare et uttrykk. De lever da med de viktigste følelsene som kjærlighet og glede osv de også. Alt er jo bare mer ukomplisert. Anonymkode: 2a763...f6c Seriøst, HI, du må følge bedre med i hva som skjer i verden! https://www.fn.no/Land/nord-korea "Nord-Korea har planøkonomi, og staten kontrollerer omtrent all aktivitet. Landets økonomi er en av verdens mest sentralstyret og isolerte. Så og si hele vareutvalget i landet kommer fra den statlig eide industrien, og jordbruket er organisert i store fellesbruk (kollektiver)." Det var dette du ønske, ikke sant? At andre kontrollerer all aktivitet du gjør, at du skal slippe å tenke selv, slippe å ta ansvar for eget liv, sant? La oss se hva det har å si i praksis for nordkoreanerne: "Jordbruket står for en fjerdedel av økonomien, men avlingene er ikke tilstrekkelig til å fø befolkningen. Landet er avhengig av å få mat og nødhjelp fra utlandet." Ja, det er jo mye frihet i det å sulte og dø av sult... Det er vist mange ganger at Vesten ikke kan greie å gi nok mat og nødhjelp, så befolkningen dør av sult - fordi lederne skal kontrollere hver minste lille ting innbyggerne gjør. Og hvilke følger har dette for innbyggerne? "Siden 1950-tallet har politikken bygget på juche (selvtillit). Ideologien vektlegger nasjonal, kulturell og økonomisk uavhengighet, og at partiet og samfunnets interesser må settes foran individets. Siden 1994 har prinsippet om «militæret først» spilt en viktig rolle. Det innebærer at militæret prioriteres i statsbudsjettet og at militærets interesser settes foran alt annet i samfunnet." Med andre ord - det er viktigere for lederne å kjøpe eller lage en ny granat eller gevær eller bombe enn at du skal få nok mat til å kunne leve. For i et slikt styresett - et kommunistisk diktatur - er ditt liv ingenting verdt. Du lever der kun for å støtte ledernes luksusliv og oppbygging av landets militære kapasitet. Og hvordan er det å leve slik? "Menneskerettighetssituasjonen i landet er dårlig. FNs menneskerettighetsråd (UNHRC) rapporterer om grove menneskerettighetsbrudd, som henrettelser, slaveri, tortur, voldtekter, tvungne aborter, tvangsflytting, forsvinninger og forfølgelse på grunn av politikk, religion, rase og kjønn. Siden 1950-tallet har det eksistert politiske fangeleire, som beskrives som konsentrasjonsleirer, som man tror kan huse over 200 000 personer. Det er blant annet dødsstraff for å flykte ut av landet. Siden Nord-Korea er så lukket, er det bare folk som har flyktet som vet hvordan situasjonen i landet egentlig er for innbyggerne." Pakk kofferten og dra til grensen og si at du ønsker å bli en tro borger i landet, fordi du har innsett at dette er stedet du kan leve som et helt fritt menneske, HI, du ønsker å endelig oppleve hva virkelig frihet innebærer... Anonymkode: 247fb...2ec
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #38 Skrevet 15. mars 2022 Det du beskriver er den deprimertes langsomme død både sosialt og sjelelig, og til slutt muligens fysisk også. Anonymkode: 46172...5ea
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. mars 2022 #39 Skrevet 15. mars 2022 Himmel og hav skrev (8 minutter siden): Jeg kan godt se for meg et liv uten ansvar og valg, og det ser ikke fristende ut på noe vis. Et liv som dette høres for meg mest uendelig kjedelig ut, for å si det sånn. Som en tvangstrøye. Med ansvar og valg- på godt og vondt-, kommer også muligheten for vekst og personlig utvikling, HI, og det er vel det de fleste ønsker seg? Selv om det sikkert kan føles skummelt av og til.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #40 Skrevet 15. mars 2022 Helt seriøst, HI - nå må du ta ansvar for eget liv og søke hjelp. Du er helt tydelig deprimert, som også 5ea skriver. Måten å skrive på gjør at jeg antar at du er samme som har skrevet utallige tråder som alle bunner ned i en ting, at du ikke trives med eget liv, at du er deprimert og føler deg alene. Dette understrekes i det du argumenterer med her, at du tror andre (f.eks. innbyggerne i Nord Korea) lever enkle liv i frihet og kjærlighet, bare noen andre tar ansvar for deres liv og de slipper å ta ansvar selv... Nå må du søke hjelp hos profesjonelle, for du ødelegger deg selv med alle disse trådene! Skal du få det bra så må du ta ansvar for ditt eget liv nå! Du kan få god hjelp på veien videre inntil du greier å stå stødigere i deg selv - men da må du også selv ta ansvar for å be om den hjelpen. Å sitte og skrive alle disse trådene som for deg blir negative, det er å frata deg selv egen frihet i livet. Om du tar ansvar for eget liv, det er DA du vil oppleve frihet. Men da må du også gjøre den jobben det er å jobbe seg gjennom det du sliter med. Hjelp finnes - men bare du kan be om den. Anonymkode: 247fb...2ec
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #41 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Helt seriøst, HI - nå må du ta ansvar for eget liv og søke hjelp. Du er helt tydelig deprimert, som også 5ea skriver. Måten å skrive på gjør at jeg antar at du er samme som har skrevet utallige tråder som alle bunner ned i en ting, at du ikke trives med eget liv, at du er deprimert og føler deg alene. Dette understrekes i det du argumenterer med her, at du tror andre (f.eks. innbyggerne i Nord Korea) lever enkle liv i frihet og kjærlighet, bare noen andre tar ansvar for deres liv og de slipper å ta ansvar selv... Nå må du søke hjelp hos profesjonelle, for du ødelegger deg selv med alle disse trådene! Skal du få det bra så må du ta ansvar for ditt eget liv nå! Du kan få god hjelp på veien videre inntil du greier å stå stødigere i deg selv - men da må du også selv ta ansvar for å be om den hjelpen. Å sitte og skrive alle disse trådene som for deg blir negative, det er å frata deg selv egen frihet i livet. Om du tar ansvar for eget liv, det er DA du vil oppleve frihet. Men da må du også gjøre den jobben det er å jobbe seg gjennom det du sliter med. Hjelp finnes - men bare du kan be om den. Anonymkode: 247fb...2ec Jeg forsikrer deg om at jeg overhodet ikke er deprimert :-) jeg har vært syk i to år fram til februar. Er i rehabilitering nå og trener og holder på. Formen har ikke vært så bra på flere år. Relasjoner til folk er også bra. Økonomien er veldig bra. Jeg har fått flere tilbud om jobber. Alt går min vei nå, og jeg tror tilmed at jeg fortjener det og at det vil vare! Så der tok du 100% feil gitt. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #42 Skrevet 15. mars 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (20 minutter siden): Et liv som dette høres for meg mest uendelig kjedelig ut, for å si det sånn. Som en tvangstrøye. Med ansvar og valg- på godt og vondt-, kommer også muligheten for vekst og personlig utvikling, HI, og det er vel det de fleste ønsker seg? Selv om det sikkert kan føles skummelt av og til. Kan du utdype vekst og utvikling? Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #43 Skrevet 15. mars 2022 Himmel og hav skrev (32 minutter siden): Skjønner du at noen ser ansvar som et gode og valg som et privilegium? Fraværet av ansvar og valg er derfor ikke frihet for dem. Jeg hadde en herlig barndom, men den var absolutt ikke fri for hverken valg eller ansvar. Jeg fikk valg og ansvar tilpasset alder og evner, og vokste med dem. Jeg kan godt se for meg et liv uten ansvar og valg, og det ser ikke fristende ut på noe vis. På samme måte er jeg sikker på at folk i en situasjon der de ikke kan velge fint kan se for seg et annerledes liv og ønske seg det. Hvorfor tror du ellers folk rømmer fra diktaturer? Jeg misliker ansvar i særlig stor grad. Jeg velger å ha minst mulig, og nei jeg kan ikke se at noen syns det er et gode og et privilegium. Jeg er ikke typen altså. Det er mulig jeg har hatt for mange valg ofte. Men nå var ikke dette noe personlig. Det var en tanke om hva frihet egentlug er, og at folk sitter til halsen med ansvar, forpliktelser og lån på hus, bil og ene og det andre. Jeg ser ikke mye frihet i dette. Anonymkode: 2a763...f6c
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. mars 2022 #44 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan du utdype vekst og utvikling? Anonymkode: 2a763...f6c Tja, lære nye ting, oppdage nye sider ved seg selv- og andre, mestre noe nytt, utvide horisonten litt? Alternativt oppdage hva man ikke er så god på eller mestrer, og på hvilke områder man må justere egen oppførsel på? For eksempel.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #45 Skrevet 15. mars 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (17 minutter siden): Tja, lære nye ting, oppdage nye sider ved seg selv- og andre, mestre noe nytt, utvide horisonten litt? Alternativt oppdage hva man ikke er så god på eller mestrer, og på hvilke områder man må justere egen oppførsel på? For eksempel. Ok. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #46 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg forsikrer deg om at jeg overhodet ikke er deprimert 🙂 jeg har vært syk i to år fram til februar. Er i rehabilitering nå og trener og holder på. Formen har ikke vært så bra på flere år. Relasjoner til folk er også bra. Økonomien er veldig bra. Jeg har fått flere tilbud om jobber. Alt går min vei nå, og jeg tror tilmed at jeg fortjener det og at det vil vare! Så der tok du 100% feil gitt. Anonymkode: 2a763...f6c Ja, særlig. Og så ønsker du deg et liv omtrent som de har i Nord Korea - ikke særlig troverdig noe av det. I en slik tilværelse som du ønsker deg ville du ikke fått flere tilbud om jobb, du ville blitt beordret, og måtte gjennomføre enten du ville eller ikke, enten du var syk eller ikke. God vår! Måtte den bli full av den friheten du ønsker deg... Anonymkode: 247fb...2ec
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #47 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Ja, særlig. Og så ønsker du deg et liv omtrent som de har i Nord Korea - ikke særlig troverdig noe av det. I en slik tilværelse som du ønsker deg ville du ikke fått flere tilbud om jobb, du ville blitt beordret, og måtte gjennomføre enten du ville eller ikke, enten du var syk eller ikke. God vår! Måtte den bli full av den friheten du ønsker deg... Anonymkode: 247fb...2ec Jeg ble ikke særlig overrasket over at det du fikk ut av dette er at jeg ønsker meg et liv som de i Nord-Korea. Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #48 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg ble ikke særlig overrasket over at det du fikk ut av dette er at jeg ønsker meg et liv som de i Nord-Korea. Anonymkode: 2a763...f6c Du har selv forklart at du ser på et liv hvor du kan slippe å ta noen avgjørelser selv, at andre tar ansvar og du bare kan leve i kjærlighet uten å måtte ta noen valg selv... som du mente de kunne i Nord Korea, var frihet for deg. Du har enda ikke forklart noe som gjør det forståelig at fullstendig fravær fra valg i livet er frihet. Og det er ikke logisk. Når du forsvarer at liv i diktatur eller diktaturlignende liv egentlig er frihet, så er det bare umulig å forstå. Da bør du heller ikke bli overrasket over hva folk får ut av du skriver. Anonymkode: 247fb...2ec
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #49 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du har selv forklart at du ser på et liv hvor du kan slippe å ta noen avgjørelser selv, at andre tar ansvar og du bare kan leve i kjærlighet uten å måtte ta noen valg selv... som du mente de kunne i Nord Korea, var frihet for deg. Du har enda ikke forklart noe som gjør det forståelig at fullstendig fravær fra valg i livet er frihet. Og det er ikke logisk. Når du forsvarer at liv i diktatur eller diktaturlignende liv egentlig er frihet, så er det bare umulig å forstå. Da bør du heller ikke bli overrasket over hva folk får ut av du skriver. Anonymkode: 247fb...2ec Nei som jeg skrev : jeg blir ikke særlig overrasket. Hadde ikke forventet at så mange var med på de tankene. Det var jo et par det kom noe relevant ut av men... Jeg håper alle skjønner hva "?" betyr. Alle tanker er heller ikke påstander og ønsker Anonymkode: 2a763...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2022 #50 Skrevet 15. mars 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Nei som jeg skrev : jeg blir ikke særlig overrasket. Hadde ikke forventet at så mange var med på de tankene. Det var jo et par det kom noe relevant ut av men... Jeg håper alle skjønner hva "?" betyr. Alle tanker er heller ikke påstander og ønsker Anonymkode: 2a763...f6c Ah, selvfølgelig, slik var det ja... et par er enig med deg - alle andre er det ikke. Alle andre tar feil Du har fremdeles ikke greid å forklare hvorfor du mener fullstendig fravær fra valg i livet er frihet? Anonymkode: 247fb...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå