Gå til innhold

Jo mer du er redd for å miste..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..jo mindre frihet har du. Mange tror frihet handler om muligheten til å gjøre ting også, men den egentlige friheten er å ikke ha noen mulighet. Det er da man slår seg til ro uten å måtte velge. 

Anonymkode: 2a763...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du med innlegget ditt?

Anonymkode: 06836...664

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bare få noen som skulle lese til å tenke litt. 

Skrevet

Jeg kjenner mange med angst for å miste friheten sin. De er ikke særlig avslappa. Og går glipp av mange gode ting underveis i kampen for å beholde «friheten»

Anonymkode: bbcf3...979

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner mange med angst for å miste friheten sin. De er ikke særlig avslappa. Og går glipp av mange gode ting underveis i kampen for å beholde «friheten»

Anonymkode: bbcf3...979

Hvilken frihet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun vil fortelle at hun nå skal kutte ut alle hun kjenner, for da blir hun «fri» fra skuffelsen ved de gangene de ikke vil treffe henne.

Anonymkode: 2ffd8...2c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun vil fortelle at hun nå skal kutte ut alle hun kjenner, for da blir hun «fri» fra skuffelsen ved de gangene de ikke vil treffe henne.

Jeg håper inderlig at noen av de 70 som har lest dette evner å tenke litt dypere enn det du har klart her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

..jo mindre frihet har du. Mange tror frihet handler om muligheten til å gjøre ting også, men den egentlige friheten er å ikke ha noen mulighet. Det er da man slår seg til ro uten å måtte velge. 

Så slaver er frie?

Anonymkode: 247fb...2ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så slaver er frie?

Å være noens eiendom er vel knapt noen frihet. Hvorfor tenkte du på nettopp slaver? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Å være noens eiendom er vel knapt noen frihet. Hvorfor tenkte du på nettopp slaver? 

Pga. det du selv skrev:

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men kan godt gi deg et annet eksempel og spørre om det også...

En person som er lam fra halsen og ned og heller ikke har mulighet til å snakke, men ellers er 100 % klar i hodet - hvor fri tror du den føler seg? Den har heller ingen særlige muligheter. Så hvor fri tror du den er?

Og om du ikke forstod det - din opprinnelige påstand i hovedinnlegget er i beste fall lite gjennomtenkt. Vil du ha frem et poeng så må du nesten gi noen eksempler hvor du mener påstanden din kan være gyldig.

Skrevet

Nei.. Skal vi legge fra oss tlf og gå ut i sola? 😊☀️☀️

Anonymkode: 74791...d5e

Skrevet

Jeg håper inderlig at noen av de 70 som har lest dette evner å tenke litt dypere enn det du har klart her. 

Men vi ser ikke behovet! Hva er vitsen med å grave seg ned og gruble over alt mulig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Pga. det du selv skrev:

Men kan godt gi deg et annet eksempel og spørre om det også...

En person som er lam fra halsen og ned og heller ikke har mulighet til å snakke, men ellers er 100 % klar i hodet - hvor fri tror du den føler seg? Den har heller ingen særlige muligheter. Så hvor fri tror du den er?

Og om du ikke forstod det - din opprinnelige påstand i hovedinnlegget er i beste fall lite gjennomtenkt. Vil du ha frem et poeng så må du nesten gi noen eksempler hvor du mener påstanden din kan være gyldig.

Jeg tar selvkritikk på at jeg forenklet veldig. Jeg tror uansett at man er friere når man ikke har noen valg og vet det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men vi ser ikke behovet! Hva er vitsen med å grave seg ned og gruble over alt mulig? 

Kan du ikke bare gå ut av tråden da? Jeg tror ikke det å filosofere ligger helt for deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tar selvkritikk på at jeg forenklet veldig. Jeg tror uansett at man er friere når man ikke har noen valg og vet det. 

Du ser ikke motsetningen i det du sier - har man ikke noen valg, da er man jo ikke fri. Det å ikke ha noen som helst valg, det er alt annet enn frihet.

Hva med nord-koreanerne, eller uigurene som sitter i leire i Kina - de vet de ikke har noe valg. Fri de også?

Ta tak i egne problemer heller enn å sitte og lage opp slike ting som ikke stemmer, HI.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du ser ikke motsetningen i det du sier - har man ikke noen valg, da er man jo ikke fri. Det å ikke ha noen som helst valg, det er alt annet enn frihet.

Hva med nord-koreanerne, eller uigurene som sitter i leire i Kina - de vet de ikke har noe valg. Fri de også?

Ta tak i egne problemer heller enn å sitte og lage opp slike ting som ikke stemmer, HI.

Men hva om nord-koreanere er helt tilfreds med å leve som de gjør??  Du tenker jo ut fra vestens allvitenhet. Det er jo ofte sånn at det vi mener og tror på er det rette. Selv om det ikke er det for andre. 

Dette handler ikke om problemer. Det handler om å ville kanskje dele litt tanker om annet enn kakebaking, husvask og allergier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kan du ikke bare gå ut av tråden da? Jeg tror ikke det å filosofere ligger helt for deg. 

😂 Jeg prøver bare å hjelpe deg. ❤️

Skrevet

Hvordan kan man være fri når man ikke har noe valg? Det er jo pr definisjon det motsatte av å være fri. 

Anonymkode: b7029...f23

Skrevet

Men hva om nord-koreanere er helt tilfreds med å leve som de gjør??  Du tenker jo ut fra vestens allvitenhet. Det er jo ofte sånn at det vi mener og tror på er det rette. Selv om det ikke er det for andre. 

Dette handler ikke om problemer. Det handler om å ville kanskje dele litt tanker om annet enn kakebaking, husvask og allergier. 

Men igjen, hvordan mener du at en som ikke har noen valg er fri?

Det å ikke ha noen valg er, som tidligere påpekt, det motsatte av å være fri. Så jeg forstår ikke tankegangen din.

Skrevet

Vel, du er lett gjenkjennelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vel, du er lett gjenkjennelig. 

Hvordan det? Vet du hvem det er da? 

Anonymkode: 1e87c...fb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei vet du hva. Å være fri er å ha alle valg. Du sier jo det stikk motsatte. Tror du må tenke deg om!

Anonymkode: 51f0f...526

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei vet du hva. Å være fri er å ha alle valg. Du sier jo det stikk motsatte. Tror du må tenke deg om!

Anonymkode: 51f0f...526

Hvis man vet hva valgets kvaler betyr, så hvor er friheten i det? Er det virkelig ikke mer frihet i at andre tar valg for en? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men igjen, hvordan mener du at en som ikke har noen valg er fri?

Det å ikke ha noen valg er, som tidligere påpekt, det motsatte av å være fri. Så jeg forstår ikke tankegangen din.

Å ta valg innebærer alltid ansvar. Frihet er jo å være fri fra ansvar? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er helt uenig med deg. Muligheten til å velge er en absolutt faktor for følelse av frihet. 
Så lenge man faktisk kan velge (og er klar over det), er det mye lettere både å prioritere og bortprioritere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...