Gå til innhold

70hk, problematisk i bakker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En bil med 70 hk, vil den være trøblete i bratte lange bakker? Eller er det bare at den vil ha begrenset toppfart og treig fra 0 til 100?

 

Anonymkode: 5e4bd...522

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har 65 og aldri hatt problemer opp bakker. Må gire ned av og til, men det må man jo med de fleste biler 

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet

Oi, hva slags biler er det som i dag er utstyrt med så få hestekrefter? Likevel, antall hestekrefter er ikke eneste avgjørende faktor, det handler også om hvordan motoren bruker kreftene den har. Jeg kan veldig lite om dette, men kjenner jeg setter pris på å ha en bil med sterk motor. 

Anonymkode: 66475...214

Skrevet

Slet litt i Alpene med min gamle fiat med 55 hester. Aldri her på det sentrale østland

Skrevet

En av de mest solgte bilene gjennom tidene, Citroën 2CV hadde bare to hester (2cv står for to hester, på fransk).

Anonymkode: 27853...fc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har 65 og aldri hatt problemer opp bakker. Må gire ned av og til, men det må man jo med de fleste biler 

Anonymkode: e7c56...99e

Takk😊😊

Anonymkode: 5e4bd...522

Annonse

Skrevet
prekæs skrev (31 minutter siden):

Slet litt i Alpene med min gamle fiat med 55 hester. Aldri her på det sentrale østland

Så bra! Da går jeg for den😁😁

Anonymkode: 5e4bd...522

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

En av de mest solgte bilene gjennom tidene, Citroën 2CV hadde bare to hester (2cv står for to hester, på fransk).

Anonymkode: 27853...fc0

Nei, det står for sylinder. 

Anonymkode: bf7c5...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

En av de mest solgte bilene gjennom tidene, Citroën 2CV hadde bare to hester (2cv står for to hester, på fransk).

Anonymkode: 27853...fc0

Det er umulig å få en bil med 2hk i mer enn 20km/t, såner nok feil info

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er umulig å få en bil med 2hk i mer enn 20km/t, såner nok feil info

Anonymkode: e7c56...99e

Det står for to hester, ikke 2 hestekrefter.

Anonymkode: e579a...809

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det står for to hester, ikke 2 hestekrefter.

Anonymkode: e579a...809

Det er det samme

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det står for to hester, ikke 2 hestekrefter.

Anonymkode: e579a...809

Motoren i de første bilene var på 375 ccm og 9 hk, mens den på den siste var på 36 hk. Ikke mange biler som har firedoblet effekten under sin levetid, og fortsatt ikke har en toppfart på mer enn 120 km/t!

De har altså aldri hatt 2hk

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Motoren i de første bilene var på 375 ccm og 9 hk, mens den på den siste var på 36 hk. Ikke mange biler som har firedoblet effekten under sin levetid, og fortsatt ikke har en toppfart på mer enn 120 km/t!

De har altså aldri hatt 2hk

Anonymkode: e7c56...99e

Du får lese deg opp litt.

Anonymkode: e579a...809

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det står for to hester, ikke 2 hestekrefter.

Anonymkode: e579a...809

Slutt å skrive mer er du snill, du har feil. 2cv er 2 sylindret, derfor heter den 2cv.

Anonymkode: bf7c5...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Motoren i de første bilene var på 375 ccm og 9 hk, mens den på den siste var på 36 hk. Ikke mange biler som har firedoblet effekten under sin levetid, og fortsatt ikke har en toppfart på mer enn 120 km/t!

De har altså aldri hatt 2hk

Anonymkode: e7c56...99e

Riktig. 

Anonymkode: bf7c5...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du får lese deg opp litt.

Anonymkode: e579a...809

Det var vel det jeg akkurat hjalp deg med. Gjør et googlesøk, så finner du det lett ut du også 

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Citroën 2CV (deux chevaux, fransk for to hester)

https://no.wikipedia.org/wiki/Citroën_2CV

Anonymkode: 27853...fc0

Den hadde fortsatt ikke 2 hester selv om den het det. De to hestene refererte til skatt, ikke styrke på motoren. Så det er fortsatt feil å si at den har 2 hester i en diskusjon om hestekrefter, da uttrykket ikke brukes om skatt lenger, men effekten i motoren- altså hester 

Anonymkode: e7c56...99e

Skrevet

Store og tunge biler trenger fler hester enn små og lette og bruker mer drivstoff.

Anonymkode: cb023...141

Skrevet

Eneste som er umulig er forbikjøring i oppoverbakke

Ellers ingen problemer med liten bil og liten motor, deilig at den bruker lite bensin 

Anonymkode: 1573e...0e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.3.2022 den 7.25):

Eneste som er umulig er forbikjøring i oppoverbakke

Ellers ingen problemer med liten bil og liten motor, deilig at den bruker lite bensin 

Anonymkode: 1573e...0e5

Det skal jeg greie meg uten, kjører ikke forbi på sletta engang 🙈 tusen takk for svar 😊

Anonymkode: 5e4bd...522

Skrevet

Vi hadde noen jobb-biler med 70hk i kommunen der jeg jobbet før. De mistet fart på vei opp lange og/eller bratte bakker, og man måtte gire ned så motoren nærmest «brølte» for at ikke farten skulle bli for lav. 

Det var små tredørs biler, husker ikke merke…

Jeg hatet å kjøre disse bilene. Akselerasjonssituasjoner, som forbikjøring, eller akselerasjon på vei inn på motorveien, oppleves utrygt, da bilen knapt reagerer på gasspedalen. Har opplevd farlige situasjoner når bilen bak kommer i høyere fart og kjører forbi i det man selv skal inn på motorvei, og opplever å ikke komme ut av akselerasjonsfeltet i tide.

(Må nevnes at vi har to spreke elbiler/automat privat, som nok påvirker kjørevanene, og gjør at overgangen til kommunebilene opplevdes stor).

Anonymkode: 92e4b...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...