Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Jeg har hele tiden vært opptatt av at barna må få velge sine egne veier i livet, selvfølgelig inkludert utdanning og/eller yrkesvalg, men datteren min vil nå utdanne seg til sykepleier. Det er et flott yrke, og utdanningen virker spennende, men jeg har tilgode å høre om noen som faktisk trives som sykepleier. Jeg ser på valg av yrke som utrolig viktig. Man skal tross alt drive med det man velger mange timer daglig i flere tiår. Jeg sliter med å se at hun skal ha et yrke med så lav lønn at hun er avhengig av en partner for å få kjøpt en liten leilighet, og hvor hun må jobbe netter og helger i et så høyt tempo at hun enkelte vakter verken får spist eller gått på toalettet. Bør jeg bare holde munn og la henne finne ut av dette selv, eller ville dere påvirket valget? Det gjelder tross alt økonomi og trivsel for resten av livet hennes. Anonymkode: f1e50...7dd
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Selvfølgelig har du ingenting med dette. Hjelpes. Anonymkode: d852f...9f3
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Det er ikke alle sykepleiere som har den type jobb. Ja, det er tungt og hardt, men utrolig viktig! På sikt kan hun videreutdanne seg og tjene mer. Jeg har ei venninne som jobber 80% natt og eier egen bolig. En sykepleier har større sjans for å få lån nettopp fordi de aldri blir arbeidsledige. Anonymkode: e41a1...191
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hele tiden vært opptatt av at barna må få velge sine egne veier i livet, selvfølgelig inkludert utdanning og/eller yrkesvalg, men datteren min vil nå utdanne seg til sykepleier. Det er et flott yrke, og utdanningen virker spennende, men jeg har tilgode å høre om noen som faktisk trives som sykepleier. Jeg ser på valg av yrke som utrolig viktig. Man skal tross alt drive med det man velger mange timer daglig i flere tiår. Jeg sliter med å se at hun skal ha et yrke med så lav lønn at hun er avhengig av en partner for å få kjøpt en liten leilighet, og hvor hun må jobbe netter og helger i et så høyt tempo at hun enkelte vakter verken får spist eller gått på toalettet. Bør jeg bare holde munn og la henne finne ut av dette selv, eller ville dere påvirket valget? Det gjelder tross alt økonomi og trivsel for resten av livet hennes. Anonymkode: f1e50...7dd Hun utdanner seg til et yrke som garanterer henne jobb - uansett hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg. Alle sykepleiere jeg kjenner er glad i jobben sin. Det oppleves meningsfylt. Mye jobb må gjøres fir å bedre vilkårene for helsearbeidere, men det kommer til å skje endringer på dette området. Anonymkode: 6a931...f84
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Du skal la hun finne ut av dette selv. Ikke alle ønsker de jobbene hvor man tjener mange penger. Anonymkode: 53a31...51d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Jeg kan fortelle deg at jeg kjenner flere sykepleiere som elsker jobben sin. De startet på sykehus, men der var det som du beskrev. De fleste starter der, men går over til andre steder. Ei jeg kjenner jobber kun natt, på et sted det er rolige nattevakter (tør ikke si hvor dessverre). Kjenner ei som jobber dagtid i hjemmesykepleie og stortrives, ei som jobber på legevakt og trives, ei som jobber på sykehjem, og ei som tok mer utdannelse og ble helsesykepleier i skolen. Alle har hatt mulighet for å jobbe i alle ferier, for sykepleierstudenter har mange muligheter der også, så de har spart opp en saftig BSU og kjøpt leilighet alene, som de har solgt da de flyttet sammen med partnere. Det er ikke bare et rent helvete å være sykepleier Anonymkode: 20a64...1fe
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Jeg har flere venninner som er sykepleiere, og alle er veldig glade i jobben sin. En venninne sa senest i går at hun følte hun hadde en meningsfylt jobb som hun var oppriktig glad i. Vi snakket om å ha en jobb det er "hat" å gå til hver dag, og hun snakket varmt om at hun aldri hadde opplevd det. Hun sa også at hun ikke skjønte dette jaget etter ferie, hun syntes 3 uker ferie var mer enn nok, da var hun veldig klar for å tilbake til jobb. Hun jobber 70% på dagkirurgi og 30% på intensivavdelingen. Har en venninner som er oversykepleier eller hva det nå heter, sjefssykepleier på sin avdeling ihvertfall. Pappaen til min datters venninne er intensivsykepleier, og en nabo her er helsesykepleier og jobber med små barn på helsestasjonen. Det er mange veier å gå innen sykepleie altså, du er garantert jobb og de tjener da ikke dårligere enn f.eks lærere o.l. Hadde aldri lagt meg i det, ønsker hun å bli sykepleier skal hun bli det, helt uten å ha dårlig samvittighet for å gå "mot mammas råd" Anonymkode: eaed4...317
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Jeg er sykepleier og elsker jobben min! Det vi tjener godt på er alle tilleggene, så i tredelt turnus så ender jeg på 850 i året, synes ikke det er gæli for 3 år på høyskolen. Anonymkode: cc0a0...e9d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Skjønner hva du mener hi. Ihvertfall om hun har veldig gode karakterer. Men det er mange muligheter videre etter sykepleien. Så sånn sett er det en bra start. Og hun blir aldri arbeidsledig. Anonymkode: d47a7...ece
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Nå krisemaksimerer du. Jeg har mange sykepleiere blant mine venner og kollegaer. De enslige og veldig unge eier stort sett leiligheter, mens de som er i forhold og har rundet 30 har eneboliger. Jeg er selv sosionom, men jobber sammen med mange sykepleiere innen psykisk helse. Tjener det samme som sykepleiere med samme ansiennitet; 550k før tillegg, ca 650k inkludert alt av kvelds-, natt- og helligdagstillegg. Jobber hver fjerde helg. Jobber stort sett lange vakter, etter eget ønske, fordi det gir meg mange flere fridager i løpet av en mnd enn jeg ville hatt om jeg jobbet 7,5 timers vakter. Fridagene gir fantastisk kvalitet til familien vår. Jeg kan gjøre unna mye praktisk på formiddagen, og frigjøre kvalitetstid til barna når de kommer fra skolen, og mannen blir litt flinkere på å ta regi på middag, leksesjekk og ettermiddagsaktiviteter når jeg jobber sent. Vi har det mye mer harmonisk enn da vi begge jobbet man-fre, 8-16. De fleste dager er det rolig på jobb, innimellom er det kaos. Heldigvis, jeg liker at ikke alt er rutine, og at ingen dager er like. Heldigvis er det alltid tid til mat og toalettbesøk. I tillegg er det en utrolig givende jobb, med masse læring og utvikling, spennende caser og fantastisk kollegialt miljø🤩 Synes du skal gi din datter full støtte for valget sitt. Hun vil alltid finne jobb, det vil være like stort behov for henne uansett om det er krig, pandemi eller negativ markedsutvikling, og hun kan velge innen et stort og variert fagfelt, fra jordmor, til sårstell eller psykiatri, for å nevne noe. Anonymkode: bf77f...1a2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 Det finnes uendelig med muligheter. Svigerinnen min begynte som sykepleier. Nå har hun doktorgrad og leder et stort prosjekt og har svært høy lønn. Du bør støtte henne og vise henne mulighetene, ikke bremse henne med dine meninger. Anonymkode: 50ac0...31a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 3 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har hele tiden vært opptatt av at barna må få velge sine egne veier i livet, selvfølgelig inkludert utdanning og/eller yrkesvalg, men datteren min vil nå utdanne seg til sykepleier. Det er et flott yrke, og utdanningen virker spennende, men jeg har tilgode å høre om noen som faktisk trives som sykepleier. Jeg ser på valg av yrke som utrolig viktig. Man skal tross alt drive med det man velger mange timer daglig i flere tiår. Jeg sliter med å se at hun skal ha et yrke med så lav lønn at hun er avhengig av en partner for å få kjøpt en liten leilighet, og hvor hun må jobbe netter og helger i et så høyt tempo at hun enkelte vakter verken får spist eller gått på toalettet. Bør jeg bare holde munn og la henne finne ut av dette selv, eller ville dere påvirket valget? Det gjelder tross alt økonomi og trivsel for resten av livet hennes. Anonymkode: f1e50...7dd du må skjerpe deg... hvis hun ønsker dette, velger hun det Anonymkode: 168f1...d81
TinaK 1990 Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Sykepleieryrket er flott og det finnes flere ulike videreutdanninger hun kan ta videre. Ikke minst, det er mange andre steder hun kan jobbe med sykepleierkompetanse. Her må du endre holdning og klappe hendene for at datteren din velger en trygg fremtid, en betydningsfull jobb med mange muligheter.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Du skal selvfølgelig prate med henne om valget! Hallo, hva er det andre her svarer????? Er det en eneste ting jeg savner fra min mor så er det veiledning. Snakket aldri om noe, jeg måtte finne ut ting selv. Hun får selvfølgelig velge om hun vil bli sykepleier eller renholder, men du som mor hat en plikt til å følge opp og veilede (mener jeg). Du skal ikke prate henne ut av det eller prøve å få henne til å ombestemme seg, men å prate om et så viktig valg i livet er...ja... viktig! Prat om utdanningen. Prat om yrket. Fortell henne hva du anser som fordeler og evt ulemper og hør hva hun anser som fordeler og ulemper. Det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er greit å være sikker på at barnet velger etter fornuft og ikke svarer at "jeg skal bli det fordi trine skal det, da kan vi bo i kollektiv sammen, tihi". Dere andre, prater dere ikke med barna om viktige livsvalg? Wow... Anonymkode: d1927...ab0
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skal selvfølgelig prate med henne om valget! Hallo, hva er det andre her svarer????? Er det en eneste ting jeg savner fra min mor så er det veiledning. Snakket aldri om noe, jeg måtte finne ut ting selv. Hun får selvfølgelig velge om hun vil bli sykepleier eller renholder, men du som mor hat en plikt til å følge opp og veilede (mener jeg). Du skal ikke prate henne ut av det eller prøve å få henne til å ombestemme seg, men å prate om et så viktig valg i livet er...ja... viktig! Prat om utdanningen. Prat om yrket. Fortell henne hva du anser som fordeler og evt ulemper og hør hva hun anser som fordeler og ulemper. Det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er greit å være sikker på at barnet velger etter fornuft og ikke svarer at "jeg skal bli det fordi trine skal det, da kan vi bo i kollektiv sammen, tihi". Dere andre, prater dere ikke med barna om viktige livsvalg? Wow... Anonymkode: d1927...ab0 Men hva vet hi egentlig om sykepleieryrket, ikke veldig mye annet enn det hun har hørt fra andre. Anonymkode: 53a31...51d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du skal selvfølgelig prate med henne om valget! Hallo, hva er det andre her svarer????? Er det en eneste ting jeg savner fra min mor så er det veiledning. Snakket aldri om noe, jeg måtte finne ut ting selv. Hun får selvfølgelig velge om hun vil bli sykepleier eller renholder, men du som mor hat en plikt til å følge opp og veilede (mener jeg). Du skal ikke prate henne ut av det eller prøve å få henne til å ombestemme seg, men å prate om et så viktig valg i livet er...ja... viktig! Prat om utdanningen. Prat om yrket. Fortell henne hva du anser som fordeler og evt ulemper og hør hva hun anser som fordeler og ulemper. Det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er greit å være sikker på at barnet velger etter fornuft og ikke svarer at "jeg skal bli det fordi trine skal det, da kan vi bo i kollektiv sammen, tihi". Dere andre, prater dere ikke med barna om viktige livsvalg? Wow... Anonymkode: d1927...ab0 Selvfølgelig gjør vi det!! Saken her er at hi ikke vil at datteren skal velge sykepleieryrket. Anonymkode: 0cd74...fee
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du skal selvfølgelig prate med henne om valget! Hallo, hva er det andre her svarer????? Er det en eneste ting jeg savner fra min mor så er det veiledning. Snakket aldri om noe, jeg måtte finne ut ting selv. Hun får selvfølgelig velge om hun vil bli sykepleier eller renholder, men du som mor hat en plikt til å følge opp og veilede (mener jeg). Du skal ikke prate henne ut av det eller prøve å få henne til å ombestemme seg, men å prate om et så viktig valg i livet er...ja... viktig! Prat om utdanningen. Prat om yrket. Fortell henne hva du anser som fordeler og evt ulemper og hør hva hun anser som fordeler og ulemper. Det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er greit å være sikker på at barnet velger etter fornuft og ikke svarer at "jeg skal bli det fordi trine skal det, da kan vi bo i kollektiv sammen, tihi". Dere andre, prater dere ikke med barna om viktige livsvalg? Wow... Anonymkode: d1927...ab0 Hvis du har lest HI så skjønner du at denne moren ikke har særlig med veiledning å komme med. Jeg tror hun skal være veldig glad for at hun har produsert barn som faktisk har klart skolegang så bra at de kan studere i det hele tatt. Anonymkode: a62e1...f64
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Du skal selvfølgelig prate med henne om valget! Hallo, hva er det andre her svarer????? Er det en eneste ting jeg savner fra min mor så er det veiledning. Snakket aldri om noe, jeg måtte finne ut ting selv. Hun får selvfølgelig velge om hun vil bli sykepleier eller renholder, men du som mor hat en plikt til å følge opp og veilede (mener jeg). Du skal ikke prate henne ut av det eller prøve å få henne til å ombestemme seg, men å prate om et så viktig valg i livet er...ja... viktig! Prat om utdanningen. Prat om yrket. Fortell henne hva du anser som fordeler og evt ulemper og hør hva hun anser som fordeler og ulemper. Det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er greit å være sikker på at barnet velger etter fornuft og ikke svarer at "jeg skal bli det fordi trine skal det, da kan vi bo i kollektiv sammen, tihi". Dere andre, prater dere ikke med barna om viktige livsvalg? Wow... Anonymkode: d1927...ab0 Det er vel ingen av svarene her som peker mot at noen ikke snakker med barna sine om yrkesvalg? De fleste sier at det er datterens valg, og det valget må hun jo få ta. Så har mor og datter snakket om dette, mor føler at det ikke er rett etter at de har snakket om deg, så hun lager et anonymt innlegg på et forum med mange andre mødre for å hente innspill. Bortsett fra et par «skjerp deg» og innlegget ditt, har hun fått mer kjøtt på beinet og kanskje lavere puls, og kan snakke mer med datteren sin om dette med fler erfaringer i bakhodet. Anonymkode: 20a64...1fe
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 Nei, du skal absolutt ikke snakke din datter bort fra å ville bli sykepleier. Men det du bør gjøre, er å snakke med henne om hvilket grunnlag hun velger utdannelse på. Du skal ikke svartmale sykepleieryrket slik du gjør i hovedinnlegget, men snakke objektivt med henne. Anonymkode: a83f4...898
prekæs Skrevet 13. mars 2022 #21 Skrevet 13. mars 2022 Jeg tenker det er datters valg, men hadde nok muligens luftet ulempene med skiftarbeid. Som barnepass, jobbing på røde dager osv. Tror ikke hun vil høre, så det er sagt. Noe må hver enkelt erfare.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #22 Skrevet 13. mars 2022 Hvor høy inntekt på man ha for å kunne kjøpe seg bolig alene, og innenfor hvilke yrker får man denne inntekten? Anonymkode: 69d21...907
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #23 Skrevet 13. mars 2022 Personlig ville jeg nok ønske at mine barn brukte sine evner på høyere utdanning, en helt annen retning. Sykepleiere tjener dårlig og har svært, svært ugunstig arbeidstid. Man vil jo gjerne det beste for sine barn, og jeg ønsker et så godt liv som mulig for mine barn. Om det var helse som var av interesse, ville utdanninger som lege, psykolog eller tannlege å foretrekke. Anonymkode: 1037f...46e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #24 Skrevet 13. mars 2022 Jeg hadde satt inn alle kluter på at hun ikke skulle velge det.. underbetalt og veldig ugunstige arbeidstider!:O Anonymkode: 20317...1fd
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #25 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Personlig ville jeg nok ønske at mine barn brukte sine evner på høyere utdanning, en helt annen retning. Sykepleiere tjener dårlig og har svært, svært ugunstig arbeidstid. Man vil jo gjerne det beste for sine barn, og jeg ønsker et så godt liv som mulig for mine barn. Om det var helse som var av interesse, ville utdanninger som lege, psykolog eller tannlege å foretrekke. Anonymkode: 1037f...46e Jeg lurer på hvem den sykepleieren du ikke kan fordra er? Henne du var sjalu på og utkonkurrerte deg på ungdomsskolen? Eksen din sin nye kjæreste og populær stemor for dine barn? Hun du følte ikke behandlet deg helt bra da du oppsøkte legevakten? Hehe Anonymkode: a62e1...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå