Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Det har nå gått et par heftige diskusjoner omkring kaker i selskap her inne. Og det ser ut til at det er stor forskjell på hva som regnes som vanlig i ulike deler av landet. Det ble nevnt at i Oslo var det en, toppen to kaker, som var vanlig, mens f eks Vestlandet gjelder bugnende kakebord. Det samme er det i nord, der jeg kommer fra. Er det fest skal det være rikelig, og at det er kaker igjen, regnes IKKE som at det er for mye. For min del (og alle jeg kjenner også for den saks skyld) gleder jeg meg veldig til nettopp kakebordet, med deilige hjemmebakte kaker, kanskje noen jeg ikke har smakt før også. Men tanken slo meg: Mannen har noe slekt "sørpå" (les; Osloområdet), og de er ifølge svigermor helt håpløse når det gjelder å gjøre istand til selskap 😄 IKKE kan de bake (!), ikke forstår de hvor mye mat eller kaker som trengs til et selskap, og ikke kan de traktere gjester og lage god stemning. De er f eks en eneste kake, og litt "tung, kjedelig" stemning, ikke høylytt skravling, livog latter som vi er vant til. Kanskje dette med kaker OGSÅ går på dette med kultur? Der mennesketyper er gjestfrie, er det mye mat, og motsatt? Som disse diskusjonene her inne om besøk som plutselig dukker opp uanmeldt. Spesielt nordpå, og på Vestlandet, er dette helt vanlig, mens Osloområdet ikke syns noe om det. Anonymkode: 4a1a9...837
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Der mennesketyper er gjestfrie, er det mye mat, og motsatt? Du sier altså at vi ikke er gjestfrie i Oslo? Det er det dummeste jeg har hørt. OG vi har 10 kaker på 25 gjester til konfen og det har alle andre rundt oss også. Anonymkode: 073d5...cbd
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det har nå gått et par heftige diskusjoner omkring kaker i selskap her inne. Og det ser ut til at det er stor forskjell på hva som regnes som vanlig i ulike deler av landet. Det ble nevnt at i Oslo var det en, toppen to kaker, som var vanlig, mens f eks Vestlandet gjelder bugnende kakebord. Det samme er det i nord, der jeg kommer fra. Er det fest skal det være rikelig, og at det er kaker igjen, regnes IKKE som at det er for mye. For min del (og alle jeg kjenner også for den saks skyld) gleder jeg meg veldig til nettopp kakebordet, med deilige hjemmebakte kaker, kanskje noen jeg ikke har smakt før også. Men tanken slo meg: Mannen har noe slekt "sørpå" (les; Osloområdet), og de er ifølge svigermor helt håpløse når det gjelder å gjøre istand til selskap 😄 IKKE kan de bake (!), ikke forstår de hvor mye mat eller kaker som trengs til et selskap, og ikke kan de traktere gjester og lage god stemning. De er f eks en eneste kake, og litt "tung, kjedelig" stemning, ikke høylytt skravling, livog latter som vi er vant til. Kanskje dette med kaker OGSÅ går på dette med kultur? Der mennesketyper er gjestfrie, er det mye mat, og motsatt? Som disse diskusjonene her inne om besøk som plutselig dukker opp uanmeldt. Spesielt nordpå, og på Vestlandet, er dette helt vanlig, mens Osloområdet ikke syns noe om det. Anonymkode: 4a1a9...837 I Osloregionen, dvs Oslo og de nærmeste områdene rundt , bor det litt over 1 million mennesker og selvfølgelig er ingen av dem som kan arrangere hyggelige fester med ordentlig mat og kaker. Det er faktisk sånn at man blir et kjedeligere menneske i dét man melder flytting til Oslo-området. Eller...??? Anonymkode: 1e22c...c3a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det har nå gått et par heftige diskusjoner omkring kaker i selskap her inne. Og det ser ut til at det er stor forskjell på hva som regnes som vanlig i ulike deler av landet. Det ble nevnt at i Oslo var det en, toppen to kaker, som var vanlig, mens f eks Vestlandet gjelder bugnende kakebord. Det samme er det i nord, der jeg kommer fra. Er det fest skal det være rikelig, og at det er kaker igjen, regnes IKKE som at det er for mye. For min del (og alle jeg kjenner også for den saks skyld) gleder jeg meg veldig til nettopp kakebordet, med deilige hjemmebakte kaker, kanskje noen jeg ikke har smakt før også. Men tanken slo meg: Mannen har noe slekt "sørpå" (les; Osloområdet), og de er ifølge svigermor helt håpløse når det gjelder å gjøre istand til selskap 😄 IKKE kan de bake (!), ikke forstår de hvor mye mat eller kaker som trengs til et selskap, og ikke kan de traktere gjester og lage god stemning. De er f eks en eneste kake, og litt "tung, kjedelig" stemning, ikke høylytt skravling, livog latter som vi er vant til. Kanskje dette med kaker OGSÅ går på dette med kultur? Der mennesketyper er gjestfrie, er det mye mat, og motsatt? Som disse diskusjonene her inne om besøk som plutselig dukker opp uanmeldt. Spesielt nordpå, og på Vestlandet, er dette helt vanlig, mens Osloområdet ikke syns noe om det. Anonymkode: 4a1a9...837 Eh... Vi i Østfold er ihvertfall gode på ha mer enn nok kaker. Idiotisk å tro at det har med geografi å gjøre altså. Har familie i Oslo, Ski, Nesodden, Moss, Son, Vestby, Halden, Sarpsborg og Fredrikstad. Vi har nok kaker til at alle gjestene kan få med rester hjem. Anonymkode: 91966...967
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter alle disse kaketrådene er: hvordan klarer dere å spise så mye kake?!? Det skal liksom «bugne» av ulike kaker på store, flotte kakebord… hvor mange av kakene klarer dere å spise av? Selv blir jeg kvalm om jeg spiser mer enn ett kakestykke… hvor mange kakestykker klarer dere egentlig å trykke ned? Anonymkode: b9594...3be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Fråtsing er en katolsk dødssynd 😎 Anonymkode: 16666...640
Ekspatt Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter alle disse kaketrådene er: hvordan klarer dere å spise så mye kake?!? Det skal liksom «bugne» av ulike kaker på store, flotte kakebord… hvor mange av kakene klarer dere å spise av? Selv blir jeg kvalm om jeg spiser mer enn ett kakestykke… hvor mange kakestykker klarer dere egentlig å trykke ned? Anonymkode: b9594...3be Måten du skriver på får meg til å tenke at du ikke har det så godt. I vår omgangskrets klarer vi å ta mindre stykker av forskjellige ting. Kanskje det er unikt hos oss, hva vet vel jeg.
prekæs Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 (endret) Er svigermor en innavling ? Folk i hovedstaden består vel av en salig blanding av hele landet og av det langt flere variasjoner enn en bygd hvor alle er i slekt med hverandre. Endret 12. mars 2022 av prekæs
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Ekspatt skrev (7 minutter siden): Måten du skriver på får meg til å tenke at du ikke har det så godt. I vår omgangskrets klarer vi å ta mindre stykker av forskjellige ting. Kanskje det er unikt hos oss, hva vet vel jeg. Takk for den psykologiske analysen 😂😂😂 Jeg kan trøste deg med at jeg har det helt fint. Nøyaktig HVA med måten jeg skriver på får deg til å tenke at jeg ikke har det så godt? Helt konkret? Jeg begynner å mistenke at kaker har fått en altfor stor plass i livet ditt, når du tenker at andre som ikke klarer å spise så mye kake «ikke har det så godt»? Selvsagt tar man ikke store stykker av hver kake når man skal smake på ti av dem. Til tross for at man tar små stykker så skjønner jeg ikke at det skal være behov for så mange kaker. De fleste kaker er jo fulle av sukker og fett, de fleste blir jo kvalme etter noen munnfuller. Selv mannen min klarer MAX å spise tilsvarende to normale kakestykker, og han er ikke småspist. Anonymkode: b9594...3be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk for den psykologiske analysen 😂😂😂 Jeg kan trøste deg med at jeg har det helt fint. Nøyaktig HVA med måten jeg skriver på får deg til å tenke at jeg ikke har det så godt? Helt konkret? Jeg begynner å mistenke at kaker har fått en altfor stor plass i livet ditt, når du tenker at andre som ikke klarer å spise så mye kake «ikke har det så godt»? Selvsagt tar man ikke store stykker av hver kake når man skal smake på ti av dem. Til tross for at man tar små stykker så skjønner jeg ikke at det skal være behov for så mange kaker. De fleste kaker er jo fulle av sukker og fett, de fleste blir jo kvalme etter noen munnfuller. Selv mannen min klarer MAX å spise tilsvarende to normale kakestykker, og han er ikke småspist. Anonymkode: b9594...3be Sukker og fett er viktige for god smak, så klart kaker er fulle av den slags. Men det er ikke farlig å fråtse i 2 konfirmasjoner per år Anonymkode: 4a1a9...837
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sukker og fett er viktige for god smak, så klart kaker er fulle av den slags. Men det er ikke farlig å fråtse i 2 konfirmasjoner per år Anonymkode: 4a1a9...837 Selvsagt er sukket og fett viktige for god smak, hvorfor tenkte du at du måtte fortelle meg det…? Jeg har heller aldri påstått at fråtsing er «farlig». Det jeg uttrykker undring over er at så mange klarer å innta så store mengder fett og sukker over relativt få timer uten å bli dårlige. For la oss være ærlige : hvis man bare spiser tilsvarende 1-2 normale kakestykker så får man for det første ikke smakt på de fleste kakene, og man burde klare seg med langt færre kaker. Anonymkode: b9594...3be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 Jeg er fra Sørlandet og her er det heller ikke vanlig å ha 10 kaker. Etter store fester er det heller ikke så moro med masse rester. De fleste spiser ikke for lite sukker. Er det å ha 10 kaker på noe måte relatert til kosthold og fedme? Anonymkode: 4ffb4...ac5
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Selvsagt er sukket og fett viktige for god smak, hvorfor tenkte du at du måtte fortelle meg det…? Jeg har heller aldri påstått at fråtsing er «farlig». Det jeg uttrykker undring over er at så mange klarer å innta så store mengder fett og sukker over relativt få timer uten å bli dårlige. For la oss være ærlige : hvis man bare spiser tilsvarende 1-2 normale kakestykker så får man for det første ikke smakt på de fleste kakene, og man burde klare seg med langt færre kaker. Anonymkode: b9594...3be Jeg kan si hvordan vi har hatt det i konfirmasjon for våre barn. Middag har startet ca 16.00 og vart et par timer. Så har bordene blitt ryddet og kakene satt frem mens gjestene minglet og de som ville, det er de fleste, spilte noen spill i hagen. I sydsiden var det samling om kakene der alle forsyner seg og sitter sammen og spiser. Etter rundt en time begynner noen å spille igjen, noen setter på musikk og danser litt, noen diskuterer mer eller mindre seriøse temaer osv. Kakene står fremme hele tiden og folk er innom og forsyner seg når de vil. Rundt klokka 23 begynner folk å gå hjem. Da har kakene stått fremme I 4 timer og det har vært god tid til å forsyne seg mange ganger. Det går mye kake. I løpet av en sånn kveld kan jeg gjerne spise to skiver ostekake, en med sjokoladekake, en med iskake, en med eplekake, litt kransekake en bit snikkerskake og en skive krinle. Anonymkode: 2c883...ee5
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter alle disse kaketrådene er: hvordan klarer dere å spise så mye kake?!? Det skal liksom «bugne» av ulike kaker på store, flotte kakebord… hvor mange av kakene klarer dere å spise av? Selv blir jeg kvalm om jeg spiser mer enn ett kakestykke… hvor mange kakestykker klarer dere egentlig å trykke ned? Anonymkode: b9594...3be Fem-seks er i alle fal ikke noe problem. Og da trykker jeg ikke. Anonymkode: 073d5...cbd
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er fra Sørlandet og her er det heller ikke vanlig å ha 10 kaker. Etter store fester er det heller ikke så moro med masse rester. De fleste spiser ikke for lite sukker. Er det å ha 10 kaker på noe måte relatert til kosthold og fedme? Anonymkode: 4ffb4...ac5 Det vet jeg ikke, men i min familie har vi to stykker som er overvektige. Det er nok de to som er minst glade i kaker. Anonymkode: 2c883...ee5
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Fem-seks er i alle fal ikke noe problem. Og da trykker jeg ikke. Anonymkode: 073d5...cbd Oj! Det hadde jeg slitt med å få ned. Er litt misunnelig da, er ofte jeg har lyst til å smake på flere kaker, men det stopper seg. Anonymkode: b9594...3be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 Nå bor jeg 40 min utenfor Oslo, men her er uanmeldt besøk helt innafor. Jeg synes det er helt supert. Men det skjer aldri da. For alle skal avtale og sende melding «jeg er i bygda di om 20 min. Har du tid til besøk?» og så ser jeg meldingen etter 40 min og da er det for sent. Da har de dratt videre. Synes det er trist at det er blitt sånn. Barn kan nesten ikke gå til hverandre uten at de har spurt om det passer først. Da vi var små kunne vi ende opp med å ringe på hos 5-6 venner før vi fikk napp. Og det var helt ok å komme klokken 10. Vi har ikke et bugnende kakebord da. Men det er fordi folk spiser lite kaker, og det å ha rester innebærer å ha kake i fryseren i et pr før man kaster den. Jeg liker ikke kaker, barna liker noen få kaker. Tror ikke det har noe med gjestfrihet å gjøre, men smak og behag. Og vi har også veldig gode kaker på bordet Anonymkode: 081f3...c20
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for den psykologiske analysen 😂😂😂 Jeg kan trøste deg med at jeg har det helt fint. Nøyaktig HVA med måten jeg skriver på får deg til å tenke at jeg ikke har det så godt? Helt konkret? Jeg begynner å mistenke at kaker har fått en altfor stor plass i livet ditt, når du tenker at andre som ikke klarer å spise så mye kake «ikke har det så godt»? Selvsagt tar man ikke store stykker av hver kake når man skal smake på ti av dem. Til tross for at man tar små stykker så skjønner jeg ikke at det skal være behov for så mange kaker. De fleste kaker er jo fulle av sukker og fett, de fleste blir jo kvalme etter noen munnfuller. Selv mannen min klarer MAX å spise tilsvarende to normale kakestykker, og han er ikke småspist. Anonymkode: b9594...3be Småspist på kake må han jo være! I de selskapene jeg har vært i spiser de fleste menn minst 3-4 kakestykke, og de fleste kvinnene 2-3. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen på stykkene og type kake også. En syrlig sitronpai eller ostekake er lettere å spise mer av enn en tung og søt kremkake. I en konfirmasjon smaker jeg gjerne på 5-6 av kakene, men bare et lite stykke av hver. Anonymkode: 3390c...52f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 Noen serverer for lite mat eller kaker fordi de ikke vet bedre. Manglende erfaring eller evne til å beregne. Noen er mindre opptatt av gjestmildhet, og noen er bare gjerrige. Jeg har vært på dåp i Sunnmøre og blitt servert lite kaker, så dette varierer nok fra person, ikke sted fra sted eller kultur til kultur Anonymkode: 5c395...2a2
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har aldri vært på noe type fest der det er gått tomt for kaker. For meg er det heller ikke normalt å spise mange stykker med kake. Gjestfrihet og antall kaker ser jeg ikke helt linken til. Høydepunktet for meg er nok å være sammen med familie. Maten er viktigere enn antall kaker. Anonymkode: 4ffb4...ac5
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #21 Skrevet 12. mars 2022 Her inne har jeg lært meg at det finnes mennesker som rett og slett er mer opptatt av seg selv og sitt syn på ting enn å være gjestfrie, men det går nok mer på personlighet enn geografisk plassering. Jeg har lest om folk her inne som: Ikke vil passe på at alle gjestene tåler (og ev. liker) i hvert fall noe av maten. Ikke lager nok mat fordi de mener at folk spiser for mye, så type 2 pizzastykker pr. person er mer enn nok. Ikke vil bake nok kaker fordi de ikke er så glad i kaker selv og ikke vil ha rester. Ikke lager nok mat fordi de hardnakket påstår at deres matinntak er normalen (selv om de åpenbart er småspiste) og mener at de beregner nok mat fordi det alltid er litt igjen (selvfølgelig er det noe igjen, folk er for høflige til å ta siste rest). Ikke serverer dessert eller kaker i det hele tatt fordi de selv ikke er så glad i sånt. Som lager mat de selv elsker selv om de vet at gjestene ikke liker maten. Osv. Jeg har på DIB lært meg mye om hvordan noen altså er så selvopptatte og navlebeskuende at de heller vil være sær enn et raust og hyggelig vertskap som fokuserer først og fremst på gjestene. Heldigvis (!) har jeg ikke noen av disse i min egen omgangskrets. Anonymkode: 3390c...52f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #22 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Noen serverer for lite mat eller kaker fordi de ikke vet bedre. Manglende erfaring eller evne til å beregne. Noen er mindre opptatt av gjestmildhet, og noen er bare gjerrige. Jeg har vært på dåp i Sunnmøre og blitt servert lite kaker, så dette varierer nok fra person, ikke sted fra sted eller kultur til kultur Anonymkode: 5c395...2a2 Hvorfor blir dere som er så opptatt av masse kaker så passiv aggresive til oss som ikke er det? Skammer dere dere for å fråtse og furte på grunn av for lite kaker? Husk nå at det er deres valg, og ikke vår som har maten som hovedfokus. I noen kulturer er det vanlig med kun god kaffe og konfekt etter middag da alle er mette. Ingen grunn til å føle skam fordi dere velger en haug med kaker hvis det er deres kultur. Trenger ikke å føle dere mindreverdige i den grad at dere blir aggresive altså. Anonymkode: be456...d49
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #23 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor blir dere som er så opptatt av masse kaker så passiv aggresive til oss som ikke er det? Skammer dere dere for å fråtse og furte på grunn av for lite kaker? Husk nå at det er deres valg, og ikke vår som har maten som hovedfokus. I noen kulturer er det vanlig med kun god kaffe og konfekt etter middag da alle er mette. Ingen grunn til å føle skam fordi dere velger en haug med kaker hvis det er deres kultur. Trenger ikke å føle dere mindreverdige i den grad at dere blir aggresive altså. Anonymkode: be456...d49 Det er helt vanlig for de som vil være gjestfrie og godt vertskap at man tilpasser seg til kulturen/preferansene til majoriteten av gjestene. Anonymkode: 3390c...52f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #24 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter alle disse kaketrådene er: hvordan klarer dere å spise så mye kake?!? Det skal liksom «bugne» av ulike kaker på store, flotte kakebord… hvor mange av kakene klarer dere å spise av? Selv blir jeg kvalm om jeg spiser mer enn ett kakestykke… hvor mange kakestykker klarer dere egentlig å trykke ned? Anonymkode: b9594...3be Når jeg er bedt i selskap så koser jeg meg og nyter maten. Det er jo ikke snakk om å trykke ned? Tenker du at vi som er glade i kaker helt mangler både folkeskikk og evnen til måtehold? Jeg er en søtmons og smaker nok på 4-6 forskjellige kaker når jeg er i slike selskap. Som regel står jo kakene fremme en god stund, så man får tid til å la maten synke før man tar en ekstra kaffekopp og smaksprøver av diverse kaker. Anonymkode: cd191...11d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2022 #25 Skrevet 12. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor blir dere som er så opptatt av masse kaker så passiv aggresive til oss som ikke er det? Skammer dere dere for å fråtse og furte på grunn av for lite kaker? Husk nå at det er deres valg, og ikke vår som har maten som hovedfokus. I noen kulturer er det vanlig med kun god kaffe og konfekt etter middag da alle er mette. Ingen grunn til å føle skam fordi dere velger en haug med kaker hvis det er deres kultur. Trenger ikke å føle dere mindreverdige i den grad at dere blir aggresive altså. Anonymkode: be456...d49 Syns du at hun du siterer er agressiv? Jeg syns heller at det er du som er det, og da må jeg jo få stille spørsmål om du føler deg mindreverdig pga stusselige kakebord? Anonymkode: cd191...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå