Gå til innhold

Når folk er i krise...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mens andre ville blitt forbanna i en allerede stresset situasjon. Derfor er det best å unngå det selv om det fins slike sjeldne tilfeller som deg. Du hadde fått hjelp på sykehuset uansett antar jeg. 

Anonymkode: 0bc40...bce

Og derfor skal du spør hva personen trenger, ikke unngå å hjelpe fordi du frykter at personen blir forbanna! 

Anonymkode: 65cb5...cd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og derfor skal du spør hva personen trenger, ikke unngå å hjelpe fordi du frykter at personen blir forbanna! 

Nei, du trenger ikke å spørre personen hva hun trenger. Det bør du vite når du er klar over situasjonen. Er det én ting veldig mange sliter med, så er det å ytre ønsker og å stille krav på egne vegne. Dessuten er det vanskelig å tenke klart når adrenalinet suser gjennom kroppen. Hvis du for eksempel får beskjed om en jente har blitt utsatt for vold, så spør du ikke hva hun ønsker. Du ber henne sette seg i bilen og så kjører du henne til legevakt, politi eller krisesenter, eller du gir henne nr dit, eller ringer drosje. Det går an å være handlekraftig selv om ingen forteller deg hva du bør gjøre. Det passer også dårlig å begynne og messe om hva hun føler og hvorfor. Det passer dårlig å komme med din detaljerte historie. Om du sier at du vet hva hun trenger fordi du har vært der selv, så holder det i massevis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du trenger ikke å spørre personen hva hun trenger. Det bør du vite når du er klar over situasjonen. Er det én ting veldig mange sliter med, så er det å ytre ønsker og å stille krav på egne vegne. Dessuten er det vanskelig å tenke klart når adrenalinet suser gjennom kroppen. Hvis du for eksempel får beskjed om en jente har blitt utsatt for vold, så spør du ikke hva hun ønsker. Du ber henne sette seg i bilen og så kjører du henne til legevakt, politi eller krisesenter, eller du gir henne nr dit, eller ringer drosje. Det går an å være handlekraftig selv om ingen forteller deg hva du bør gjøre. Det passer også dårlig å begynne og messe om hva hun føler og hvorfor. Det passer dårlig å komme med din detaljerte historie. Om du sier at du vet hva hun trenger fordi du har vært der selv, så holder det i massevis. 

Du beskriver en akutt situasjon. Da handler det selvsagt om å få øyeblikkelig hjelp! I krisetiden etter overfallet, kan du spør hva hun trenger hvis du er usikker på hva hun trenger!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du beskriver en akutt situasjon. Da handler det selvsagt om å få øyeblikkelig hjelp! I krisetiden etter overfallet, kan du spør hva hun trenger hvis du er usikker på hva hun trenger!

Jeg beskriver en akutt krise, og det som oppleves sånn. Når man for eksempel har levd i voldelig forhold, psykisk og/eller fysisk i lang tid, så opplevd å det som i en akutt krise når en først ber om hjelp. Det er et veldig vanskelig skritt å ta, og hun har sikkert ikke helt riktig virkelighersoppfatning engang etter å ha vært traumatisert lenge. Det føles som en stor risiko å stå fram og be om hjelp. Av alle disse grunnene må den som vil hjelpe skjønne at alt fokus må være på henne, og at praktisk hjelp er det viktige i situasjonen. Som i andre akutte krisetilfeller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg beskriver en akutt krise, og det som oppleves sånn. Når man for eksempel har levd i voldelig forhold, psykisk og/eller fysisk i lang tid, så opplevd å det som i en akutt krise når en først ber om hjelp. Det er et veldig vanskelig skritt å ta, og hun har sikkert ikke helt riktig virkelighersoppfatning engang etter å ha vært traumatisert lenge. Det føles som en stor risiko å stå fram og be om hjelp. Av alle disse grunnene må den som vil hjelpe skjønne at alt fokus må være på henne, og at praktisk hjelp er det viktige i situasjonen. Som i andre akutte krisetilfeller. 

Beklager skrivefeil! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det akutt krise du har skrive om i hele denne tråden?

Skrevet

Det verste jeg vet å få høre når jeg har store kriser er "Det kunne vært verre". Mhm, nettopp det jeg vil høre når f.eks en i nær relasjon er døende av kreft eller jeg sjøl holdte på å dø pga. kroppen min ikke fungerer som den skal. For meg kan slike folk bare holde munn, det gir null trøst og gjør meg heller forbanna.

Anonymkode: 6f4c7...f57

Skrevet
VeslePesle skrev (5 timer siden):

Hvis jeg deler mine erfaringer og forteller at det lett som en plett for meg å håndtere lignende problem, vil dette være bagatellisering av deres følelser og opplevelser.

Ja, hvis du er så lite lydhør og såpass sosialt tilbakestående at du gjennom å bare dele en historie klarer å få folk til å føle seg mindreverdige, så har du nok rett i at det lureste er å holde munn… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: ccd3a...ca6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er sånn at du av en eller annen grunn er uenig i hva jeg skriver, så må du gjerne argumentere i mot. 

Mange har jo prøvd det. De ender bare med å få sine argumenter vrengt til det ugjenkjennelige. Usaklig debatt.

Skrevet
VeslePesle skrev (5 timer siden):

Hva hadde skjedd hvis det IKKE ble lettere etter en tid? Hvis morsinstinktet hadde uteblitt hos deg? Det er nettopp det som er problemet - det skapes en forventning om hva som vil skje, og fallhøyden blir stor hvis det ikke skjer likevel.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Når jeg skriver at det er en krise på et annet nivå, betyr ikke det at det ikke er noen krise. For å ta eksempelet jeg svarte på, så ville det neppe gitt brukeren noe særlig nyttig å høre om andres historie på vei til sykehuset etter ulykken. Ei heller hvordan hun følte og tenkte. Tror noen bør jobbe med leseforståelsen sin her. 

Du, på vei i helikopteret hadde jeg med glede klamret meg til ethvert halmstrå av håp som kunne gjøre den turen meningsfull for meg. Så jo, der ville jeg godt ha tatt imot en annens historie om at det kunne ordne seg. 

Og nei, jeg ville ikke bli kastet ut i ny og større krise ved at forventningen (håpet) ikke slo til. Det slo ikke til; han døde jo, men jeg kan love at da er det virkelig ikke de andres solskinnshistorier som ødelegger for meg. Krisen blir ikke verre (hvordan kan den det? Han dør jo bare én gang uansett?) av at noen hadde prøvd å gi meg håp i det verste øyeblikket. Jeg ville tvert om ha husket den personen med takknemlighet for resten av livet. Om ikke annet, så var det en kjærlighetshandling fra ham/henne, hvis de prøvde å gi meg håp! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du nå vennligst peke på en eneste ting i hovedinnlegget som er feil med hensyn til å hjelpe noen i krise? Bare en ting?

Hvis du ikke kan så får du fortsette dette mjælet videre uten mine tålmodige tilbakemeldinger. Kjenner du har dratt det for langt allerede. 

Det som er feil i hovedinnlegget er at du tar som forutsetning at din foreslåtte måte er den beste og eneste måten å møte personer i krise. Det stemmer ikke - fordi kriser er forskjellige, fordi folk er forskjellige, fordi ulike individer har ulik historie og derfor også ulike behov. Dette har du fått mange tilbakemeldinger på i tråden, det er helt allment gjeldende at det som er best for en ikke nødvendigvis er det beste (eller en gang bra) for en annen.

Anonymkode: ab85b...2d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det som er feil i hovedinnlegget er at du tar som forutsetning at din foreslåtte måte er den beste og eneste måten å møte personer i krise. Det stemmer ikke - fordi kriser er forskjellige, fordi folk er forskjellige, fordi ulike individer har ulik historie og derfor også ulike behov. Dette har du fått mange tilbakemeldinger på i tråden, det er helt allment gjeldende at det som er best for en ikke nødvendigvis er det beste (eller en gang bra) for en annen.

Jeg har fått tilbakemeldinger av folk som ikke skjønner et plukk av noe som helst, og jeg håper virkelig ingen vil finne på å spørre dere om hjelp. De få som fatter poenget her, blir møtt med samme uforstand. Begredelig at så få har kapasitet her. 

Skrevet

Jeg har fått tilbakemeldinger av folk som ikke skjønner et plukk av noe som helst, og jeg håper virkelig ingen vil finne på å spørre dere om hjelp. De få som fatter poenget her, blir møtt med samme uforstand. Begredelig at så få har kapasitet her. 

Oi, du er den eneste som «forstår»? 
Ja, da er du nok den foretrukne personen i ENHVER krise 🤣🤣🤣🤣

Hadde jeg vært så frekk og cocky som dette, så ville jeg i det minste ha skjønt at folk i krise ikke trenger meg! 

Skrevet

Jeg savner argumenter for at det du beskriver er riktig, bortsett fra ‘fordi jeg sier det’?

Anonymkode: 5db86...b86

Skrevet

Jeg savner argumenter for at det du beskriver er riktig, bortsett fra ‘fordi jeg sier det’?

:ler::ler::ler:

Er du seriøs? 

Skrevet

Hvis ikke folk kan tåle så pass. Så kan de være. 

Anonymkode: 190a2...80b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

I motsetning til deg så er det mange - de fleste? - i tråden som forstår at ulike personer har ulike behov, og at selv ulike personer i like kriser eller samme krise kan ha vidt forskjellige behov.

I motsetning til deg evner de fleste å møte hver enkelt persons behov fordi man ser den enkelte, ser, lytter og spør og ser etter andre signaler på hva personen mest av alt trenger i sin krise.

Jeg har ikke lov å skrive på forumet hva jeg jobber med, men jeg har en jobb hvor jeg ofte møter personer i krise, både mer akutte og andre livskriser. Så bastant som det du er, så er det tydelig at den som mangler mest kapasitet her, det er du.

Profesjonelle og helt vanlige medmennesker vet at man må møte personer i krise ut fra hvordan situasjonen er og hvilke behov den enkelte har, ikke ut fra en generell regel (ser da bort fra hva man gjør ved f.eks. akutt livreddende nødhjelp, men der er å hindre skade og redde liv viktigere enn å ta personens andre behov der og da, selv om man selvfølgelig også i slike nødsituasjoner forsøker å også møte emosjonelle behov).

Jeg tror faktisk du mener godt med hovedinnlegget ditt. Men du bommer totalt hvis du tror at én oppskrift på hvordan man møter personer i krise passer for alle personer i alle kriser!

Skrevet

I motsetning til deg så er det mange - de fleste? - i tråden som forstår at ulike personer har ulike behov, og at selv ulike personer i like kriser eller samme krise kan ha vidt forskjellige behov.

I motsetning til deg evner de fleste å møte hver enkelt persons behov fordi man ser den enkelte, ser, lytter og spør og ser etter andre signaler på hva personen mest av alt trenger i sin krise.

Jeg har ikke lov å skrive på forumet hva jeg jobber med, men jeg har en jobb hvor jeg ofte møter personer i krise, både mer akutte og andre livskriser. Så bastant som det du er, så er det tydelig at den som mangler mest kapasitet her, det er du.

Profesjonelle og helt vanlige medmennesker vet at man må møte personer i krise ut fra hvordan situasjonen er og hvilke behov den enkelte har, ikke ut fra en generell regel (ser da bort fra hva man gjør ved f.eks. akutt livreddende nødhjelp, men der er å hindre skade og redde liv viktigere enn å ta personens andre behov der og da, selv om man selvfølgelig også i slike nødsituasjoner forsøker å også møte emosjonelle behov).

Jeg tror faktisk du mener godt med hovedinnlegget ditt. Men du bommer totalt hvis du tror at én oppskrift på hvordan man møter personer i krise passer for alle personer i alle kriser!

👆🏻

Anonymkode: 1a3e0...021

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du jobber med mennesker i krise, så må du jo nesten argumentere mot det jeg gir av instrukser/råd i hovedinnlegg da? Hva nøyaktig er galt med de instruksene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

:ler::ler::ler:

Er du seriøs? 

Er du? Syns du det der er bra debatteknikk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvis du jobber med mennesker i krise, så må du jo nesten argumentere mot det jeg gir av instrukser/råd i hovedinnlegg da? Hva nøyaktig er galt med de instruksene? 

Det er ikke nødvendigvis noe galt i det du skriver i HI, men å påstå at det gjelder alle er feil! Ulike mennesker, ulike kriser, ulike måter å håndtere det!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis noe galt i det du skriver i HI, men å påstå at det gjelder alle er feil! Ulike mennesker, ulike kriser, ulike måter å håndtere det!

Nei, det er ikke noe galt i det. Det er hjelp som vil fungere på folk. Så kan man gjerne tenke at det ville vært bonus for noen få om man gjorde mer der og da. De aller fleste vil være mer mottagelig for videre hjelp når det har gått noe tid. Så hvorfor folk og du også så iherdig protesterer på dette, er enten fordi det er tonen min som irriterer, eller fordi dere ikke leser godt nok. Realiteten er nemlig at om man følger de rådene i hovedinnlegget, så vil det være adekvat hjelp i krise. Uavhengig av om noen ville satt pris på mer (hvilket jeg tror de fint er i stand til å nyttiggjøre seg mer av litt etterhvert). Vær et medmenneske og ta ansvar. Det er alt som skal til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke noe galt i det. Det er hjelp som vil fungere på folk. Så kan man gjerne tenke at det ville vært bonus for noen få om man gjorde mer der og da. De aller fleste vil være mer mottagelig for videre hjelp når det har gått noe tid. Så hvorfor folk og du også så iherdig protesterer på dette, er enten fordi det er tonen min som irriterer, eller fordi dere ikke leser godt nok. Realiteten er nemlig at om man følger de rådene i hovedinnlegget, så vil det være adekvat hjelp i krise. Uavhengig av om noen ville satt pris på mer (hvilket jeg tror de fint er i stand til å nyttiggjøre seg mer av litt etterhvert). Vær et medmenneske og ta ansvar. Det er alt som skal til. 

Jeg må bare spør: når du snakker om krise, mener du da akutt? Du skriver «etterhvert», men krise kan vare lenge! Når skal en da tilby annen type hjelp?

Skrevet

Jeg må bare spør: når du snakker om krise, mener du da akutt? Du skriver «etterhvert», men krise kan vare lenge! Når skal en da tilby annen type hjelp?

Hva mener du med at en krise kan vare lenge? 

Skrevet

Hva mener du med at en krise kan vare lenge? 

Du brukte som ex tidligere om ei som ble utsatt for vold. Idet det skjedde, var hun i en type krise. Hun trenger medisinsk hjelp ved ev. skader. I tiden etter vil det være en annen type krise. Hun kan utvikle PTSD eller slite med fysiske senvirkninger. Begge er kriser, men en vil gjerne trenge ulik type oppfølging og hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...