Gå til innhold

Når folk er i krise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og dere vil hjelpe: ikke kom med lange utredninger om at du vet hva de opplever og understrek alt med å fortelle din historie. 

Ikke fortell personen hvordan hun har det, og hvorfor hun føler som hun gjør. 

En person i krise orker ikke å forholde seg til din historie der og da, og hun orker ikke høre at du skal fortelle henne hva hun føler. Det vet hun selv.

Alt dette er helt unødvendig, og det blir alt for overveldende i øyeblikket. Timing er viktig å huske på! 

Gi telefonnummer eller tips om hvor det er hjelp. Er du i nærheten så kjør personen dit. Ring et nødvendig nummer og vær praktisk! Mer nødvendig hjelp vil hun få dit hun kommer. 

Anonymkode: 0bc40...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle tenker likt da...

Anonymkode: 6b2c5...540

Skrevet

Det bester er jo gjerne å spørre vedkommende hva som er viktig for ham/henne nå, og hva du kan gjøre for å hjelpe om de ønsker det. Noen finner hjelp i å høre på andres problemer og historier, andre vil ha råd, mens noen bare vil ha noen å lufte med. Beste måten å finne ut hva som funker for akkurat den personen, er selvfølgelig å spørre.

Skrevet

Det finnes nok ikke ett svar på dette, HI.

Noen synes det er godt å se andres historier, at andre har opplevd og følt det samme, føler seg mindre unormal, og også det at de får høre at det er fullt mulig å komme seg ut av det.

Andre vil bare ha praktiske råd/løsninger.

Og noen vil kun vite hvem de kan kontakte.

Det er i tillegg et poeng hvor akutt og alvorlig en krise er.

Anonymkode: ab85b...2d7

Skrevet

Takk til deg. Som vet alt om hva folk i krise trenger. Du kjenner jo alle som er i krise.

Anonymkode: ccd3a...ca6

Skrevet

Fasiten for deg er ikke fasiten for alle andre.

Anonymkode: f993b...dcf

Skrevet

Jeg har vært i 4 STORE kriser allerde i livet. At noen forteller sin historie, er jo ikke for å være slem eller tråkke deg på tærne. Du må ha litt takhøyde du også. Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så fornærmet når folk nærmer seg deg. Kanskje det er problemet? Hvordan takler du egentlig nærhet? Slipp ned garden litt. Ikke ta alt i verste mening. Ikke lett å hjelpe deg når du har piggene ute. ❤️

Anonymkode: b1e7c...ea2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i 4 STORE kriser allerde i livet. At noen forteller sin historie, er jo ikke for å være slem eller tråkke deg på tærne. Du må ha litt takhøyde du også. Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så fornærmet når folk nærmer seg deg. Kanskje det er problemet? Hvordan takler du egentlig nærhet? Slipp ned garden litt. Ikke ta alt i verste mening. Ikke lett å hjelpe deg når du har piggene ute. ❤️

Anonymkode: b1e7c...ea2

Jeg skriver dette fordi det er tilbakemeldinger jeg ofte får. En person som ber om hjelp etter å ha levd under press lenge eller har opplevd noe traumatisk, har mer enn nok med seg selv. Det er helt i orden å fortelle at man har opplevd noe lignende selv, men ikke en historie om det. Som jeg skrev så har den personen mer enn nok med seg selv, og trenger mest av alt å komme i trygghet hvor hun kan få hjelp. Jo mer de rundt vil snakke om seg selv og også fortelle hvordan hun har det, jo mer sannsynlig er det at hun trekker seg vekk fra muligheten til å søke hjelp der og da. Mange kan føle å enten ikke bli tatt på alvor, eller tvert om at alt blir dramatisert for mye. En person som er i krise klarer ikke selv alltid å se omfanget av hva hun har opplevd, så hun vil ikke kjenne seg igjen.

Så vær medfølende men praktiske. Vær det personen trenger der og da. 

Skrevet

Ikke dikter hvordan andre mennesker skal hjelpe deg. Ta imot den hjelpen og støtten du blir tilbudt, eventuelt be om konkrete ting, eller klar deg selv.

Anonymkode: 0e00d...646

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.3.2022 den 7.25):

Jeg skriver dette fordi det er tilbakemeldinger jeg ofte får. En person som ber om hjelp etter å ha levd under press lenge eller har opplevd noe traumatisk, har mer enn nok med seg selv. Det er helt i orden å fortelle at man har opplevd noe lignende selv, men ikke en historie om det. Som jeg skrev så har den personen mer enn nok med seg selv, og trenger mest av alt å komme i trygghet hvor hun kan få hjelp. Jo mer de rundt vil snakke om seg selv og også fortelle hvordan hun har det, jo mer sannsynlig er det at hun trekker seg vekk fra muligheten til å søke hjelp der og da. Mange kan føle å enten ikke bli tatt på alvor, eller tvert om at alt blir dramatisert for mye. En person som er i krise klarer ikke selv alltid å se omfanget av hva hun har opplevd, så hun vil ikke kjenne seg igjen.

Så vær medfølende men praktiske. Vær det personen trenger der og da. 

Det kan tvert om være veldig mye trøst og tilheling i å høre andres historier. Jeg mistet mannen min i en grusom ulykke. I månedene etterpå ble det sånn at folk benyttet min sorg som en åpning til å snakke om sin egen sorg. De delte så ærlig og oppriktig fra sitt liv, og jeg følte meg både rørt og privilegert over deres tillit. Og jeg følte meg faktisk også trøstet! For det var en trygghet i å høre at vi alle ligner hverandre litt, når vi er i de ekstreme situasjonene. 

Skrevet

Å høre en historie fra en som har opplevd noe lignende og klart seg videre kan være en kjempetrøst.

Jeg synes du setter mennesker i krise i en bås. De er da like forskjellige de som «vanlige folk», og har felles behov de også. Det er skummelt å tipse folk til å la vær å gjøre noe som kan trøste og hjelpe en person fordi du selv ikke liker det. I mine kriser har det vært det eneste å holde tak i. Folk har vært der før meg, og folk har klart seg. Det skal jeg også gjøre selv om det er svart nå. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg antakelig tatt livet mitt for mange år siden. 

Anonymkode: 1d23a...06e

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det kan tvert om være veldig mye trøst og tilheling i å høre andres historier. Jeg mistet mannen min i en grusom ulykke. I månedene etterpå ble det sånn at folk benyttet min sorg som en åpning til å snakke om sin egen sorg. De delte så ærlig og oppriktig fra sitt liv, og jeg følte meg både rørt og privilegert over deres tillit. Og jeg følte meg faktisk også trøstet! For det var en trygghet i å høre at vi alle ligner hverandre litt, når vi er i de ekstreme situasjonene. 

Veldig leit angående mannen din. Å være i sorg er noe annet enn krisen jeg beskrev. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Å høre en historie fra en som har opplevd noe lignende og klart seg videre kan være en kjempetrøst.

Jeg synes du setter mennesker i krise i en bås. De er da like forskjellige de som «vanlige folk», og har felles behov de også. Det er skummelt å tipse folk til å la vær å gjøre noe som kan trøste og hjelpe en person fordi du selv ikke liker det. I mine kriser har det vært det eneste å holde tak i. Folk har vært der før meg, og folk har klart seg. Det skal jeg også gjøre selv om det er svart nå. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg antakelig tatt livet mitt for mange år siden. 

Anonymkode: 1d23a...06e

Ingenting med rådene jeg ga gjør er skumle i det hele tatt. Jeg la vekt på at timing er viktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Veldig leit angående mannen din. Å være i sorg er noe annet enn krisen jeg beskrev.

Hva slags krise beskrev du da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ingenting med rådene jeg ga gjør er skumle i det hele tatt. Jeg la vekt på at timing er viktig. 

Jo, jeg var i krise.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg var i krise.

Krisen jeg beskrev handlet om noen som trengte helst øyeblikkelig hjelp der og da. Å være i sorg gjennom måneder er ikke samme nivå av krise. 

Skrevet

Så fint at du har fasiten for hva som gjelder for alle da 😳

Anonymkode: e276e...a93

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Krisen jeg beskrev handlet om noen som trengte helst øyeblikkelig hjelp der og da. Å være i sorg gjennom måneder er ikke samme nivå av krise. 

Dette svaret viser at hvis det er noen som bør holde seg langt unna å råde andre om hva andre trenger og hva andre bør gjøre og ikke gjøre når noen er i en krise - så er det du selv, HI!

Du har ikke beskrevet noen som helst krise på en slik måte at det er mulig for andre å vite hvilken krise det var og hvor alvorlig den var. Men du får jo litt oppmerksomhet her selv når du kan holde deg kryptisk og så hakke på alle som ikke umiddelbart bøyer seg i støvet for din o'store mystiske, allvitende og allmenngyldige visdom...

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Å miste mannen sin er en stor krise. Å si noe annet er så ufint at jeg ikke har ord.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jo; det dreide seg ikke om «sorg gjennom måneder», men om krise. Uten at jeg gidder å beskrive detaljene rundt. Legen kalte det krise.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Å miste mannen sin er en stor krise. Å si noe annet er så ufint at jeg ikke har ord.

Særlig når man selv var til stede i ulykken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Særlig når man selv var til stede i ulykken. 

Jeg håper virkelig du greier å ikke ta til deg det svaret Hi skrev til deg rett over her. Det er noe galt når folk svarer på den måten til folk som har gjennomgått en krise, og heller synes det er viktigere å trumfe gjennom "jeg har rett, jeg har rett", heller enn å vise empati og ta til seg den erfaringen du delte som kunne gitt Hi et større perspektiv på livet og kriser.

Jeg håper du har fått den hjelp du har hatt behov for og at du har hatt et godt nettverk rundt deg. Du er sterk som delte dine erfaringer ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Anonymkode: ad4d4...3f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så ikke bare har du fasiten på hva alle i krise behøver, du eier også definisjonen på begrepet? Jeg håper inderlig at du holder deg unna alle folk som har utfordringer! Du er jo direkte skadelig. 

Anonymkode: 5db86...b86

Skrevet

Hva folk trenger i en krise er nå vel ytterst individuelt, ingen sitter med fasiten på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Seriøst? Kanskje du bør jobbe med evnen til å være lydhør selv? Å miste sin kjære brått og brutalt er da uten tvil en krise hvor man trenger øyeblikkelig hjelp. 

Anonymkode: 1a3e0...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...