Gå til innhold

Forvaltning - Nav saksbehandler betaler meg ut kun 5000 kr pr mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvungen forvaltning gjennom Nav. Saksbehandler i nav betaler meg ut kr 5000,- måned. Det er under normen for sosial livsopphold. Norm for livsopphold er 6550,- Dette har jeg gitt streng beskjed om hun ikke har lov til. Jeg ga idag beskjed om jeg ikke klarer meg på 5000 kr. Hun betalte med da ut 550 kr, som er dagsats for nødhjelp som er 91 kr dagen. Pengene var fra min konto stod i vedtaket. Fremdeles er jeg under norm for minstesats. Jeg har mange tusen kroner på forvaltningskonto. Saksbehandler har ikke lov å holde disse tilbake. 

Jeg er så sint jeg gråter. Det er vondt å være så sint. Det er helt jævlig å bli behandlet på denne måten. Jeg har gitt beskjed jeg har kontaktet advokat, men skal advokat ringe saksbehandler og gi beskjed, han får gjerne ikke tak i henne med en gang, så det ender jeg går flere dager uten penger.

5000 kr skal gå til mat, hygieneprodukter, medisiner, legemidler, buss. Har ikke råd til en ting utenom.

Statsforvalter er blitt varslet, det tar og tid. Nå frister det og melde henne til politiet, for dette er lovbrudd. Hun kan ikke bestemme å holde igjen mine penger

Noen som har råd? Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 40879...9d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tvungen forvaltning gjennom Nav. Saksbehandler i nav betaler meg ut kr 5000,- måned. Det er under normen for sosial livsopphold. Norm for livsopphold er 6550,- Dette har jeg gitt streng beskjed om hun ikke har lov til. Jeg ga idag beskjed om jeg ikke klarer meg på 5000 kr. Hun betalte med da ut 550 kr, som er dagsats for nødhjelp som er 91 kr dagen. Pengene var fra min konto stod i vedtaket. Fremdeles er jeg under norm for minstesats. Jeg har mange tusen kroner på forvaltningskonto. Saksbehandler har ikke lov å holde disse tilbake. 

Jeg er så sint jeg gråter. Det er vondt å være så sint. Det er helt jævlig å bli behandlet på denne måten. Jeg har gitt beskjed jeg har kontaktet advokat, men skal advokat ringe saksbehandler og gi beskjed, han får gjerne ikke tak i henne med en gang, så det ender jeg går flere dager uten penger.

5000 kr skal gå til mat, hygieneprodukter, medisiner, legemidler, buss. Har ikke råd til en ting utenom.

Statsforvalter er blitt varslet, det tar og tid. Nå frister det og melde henne til politiet, for dette er lovbrudd. Hun kan ikke bestemme å holde igjen mine penger

Du kan ikke forvalte penger.

Anonymkode: f769a...da9

Skrevet

Hva står det i vedtaket? Umulig å svare deg uten å vite.

Anonymkode: 648fd...e77

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva står det i vedtaket? Umulig å svare deg uten å vite.

Hun har satt opp hun vil betale meg ut kun 5000 kr og det skal jeg leve på, det står i vedtaket. Det er under norm for hva en skal klare seg for i måneden. 

Skrevet

Hvis du stadig ba om såkalt nødhjelp, så er dette måten de må gjøre det på dessverre. 

Anonymkode: 6f9cb...119

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke forvalte penger.

Anonymkode: f769a...da9

Riktig det. Jeg fikk svulst I hodet og kognitive vansker, alt gikk galt. Er enslig og klarte det ikke alene. Men hadde ikke forventet at en saksbehandler skulle bryte loven

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du stadig ba om såkalt nødhjelp, så er dette måten de må gjøre det på dessverre. 

Men jeg har mange tusen kroner på forvaltningskonto. Hun kan ikke og har ikke lov å utbetale meg kun 5000 kr i måneden 

Skrevet

Hvor mange barn har du og enslig?

Anonymkode: e988b...8b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Men jeg har mange tusen kroner på forvaltningskonto. Hun kan ikke og har ikke lov å utbetale meg kun 5000 kr i måneden 

Hadde hun utbetalt det du har krav på under normale omstendigheter i måneden, så hadde du antageligvis brukt de opp, og så bedt om nødhjelp igjen. Det går ikke å utbetale sånn hver gang du blir blakk. Derfor må hun holde tilbake sånn at du får hjelp når du trenger det. Dette skjedde jo fordi du ikke hadde noe kontroll på pengene dine. Kan du ikke heller bevise at du klarer det nå, så slipper du kanskje forvaltning om et par år? 

Skrevet

Hun har vel lov til å betale ut 5.000 kr i måneden i første omgang, også betale ut mer når du trenger mer?

Det er jo en grunn til at du er satt under tvungen forvaltning, og om du fikk 6.550 kr i begynnelsen av måneden, og var tom så du ikke fikk kjøpt mat i slutten av måneden, hva skulle du gjort da?

Regner ikke med at hun har laget et ulovlig vedtak altså.

Anonymkode: 8dde8...8a3

Skrevet

Om det er det du har av disponible penger, så kan hun jo ikke trylle mer penger til deg. At det står penger på forvaltningskontoen din er kanskje til regninger som ikke kommer månedlig? Det er jo ikke sånn at andre med lav inntekt står på NAV hver måned og krever utbetalt penger opp til 6 500,-. Jeg tenker at du burde prøve å skifte fokus. Prøv å bruk kreftene dine på å få pengene til å strekke til og ikke på å krige mot hun som må forvalte pengene dine. 

Anonymkode: 433c0...8d0

Skrevet

Du får ikke høyere inntekt av å være under tvungen forvaltning, så om du får 5000 til mat og lommepenger så er det det du har råd til. Det er ikke mye å rutte med, men det er overkommelig så lenge du er alene. Alle de pengene du har på konto som ikke hun vil gi deg er sannsynligvis tiltenkt andre poster, f.eks.  strøm, forsikring, gjeld, husleie osv.

Det er en grunn til at du har tvungen forvalting. Årsaken for den er lite relevant så lenge den er reel. Det er ingen som velger tvungen forvaltning for moro skyld, alle har sine grunner. 

Istedenfor å bruke krefter på en kamp du allerede har tapt, prøv heller å landet gå sport i å vise at du mestrer. Det eneste du oppnår ved å kjempe mot saksbehandler er å vise at du fortsatt ikke har evne og vilje til å styre økonomien på egenhånd.

Skrevet

True med å politianmelde, eneste språket de skjønner. Si fra at du vil melde dem for brudd på forvaltningsloven, tror det er paragraf 9 for forsinkelse. Men slå opp loven først. Har gjort det 2 ganger, fikk pengene mine kjapt da. Ene gangen hadde de holdt tilbake over 100.000…

Anonymkode: 9def5...152

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Riktig det. Jeg fikk svulst I hodet og kognitive vansker, alt gikk galt. Er enslig og klarte det ikke alene. Men hadde ikke forventet at en saksbehandler skulle bryte loven

Det skal hun heller ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun har satt opp hun vil betale meg ut kun 5000 kr og det skal jeg leve på, det står i vedtaket. Det er under norm for hva en skal klare seg for i måneden. 

Jo, men hva dekkes utenom. Legeregninger? Medisin? Andre utgifter som normalt inngår i livsoppholdssatsen? Og får du noe i tillegg mot slutten av måneden når du er tom?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hun holder vel tilbake til regninger, som strøm og telefon?

Anonymkode: a97b3...1cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

True med å politianmelde, eneste språket de skjønner. Si fra at du vil melde dem for brudd på forvaltningsloven, tror det er paragraf 9 for forsinkelse. Men slå opp loven først. Har gjort det 2 ganger, fikk pengene mine kjapt da. Ene gangen hadde de holdt tilbake over 100.000…

Ja særlig.

Anonymkode: 01908...fd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du må lese vedtaket ditt om tvungen forvaltning. Her framkommer det hva fu skal ha til disposisjon og hvilke utgifter kommunen betaler med dine midler. 

Det er ikke gitt at du skal tilsvarende norm for livsopphold. Det kommer helt an på hva kommunen betaler for deg.

hvis du mener du får utbetalt for lite til eget forbruk hver måned, må du be om et møte med saksbehandler hvor dere går igjennom din økonomi og ser på hvordan pengene disponeres.

tvungen forvaltning er et stort inngripen og brukes bare i tilfeller hvor bruker over tid har vist at man ikke kan styr egen økonomi pga alvorlig sykdom, svekkede mentale evner eller alvorlig rusmisbruk

Anonymkode: dacfb...d45

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hun kan ikke bestemme å holde igjen mine penger

Jo det kan hun. Det er nettopp DET som er tvungen forvaltning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.3.2022 den 3.12):

Ja særlig.

Anonymkode: 01908...fd4

Ja. Det fikk jeg. 

Skrevet

Saksbehandlers oppgave er å gi deg penger så du klarer deg, og sørge for at alle dine økonomiske forpliktelser ivaretas, også gjeld. Og også sparing om det er mulig. Du har åpenbart alt for mye utgifter og gjeld til å få mer. Eller vil du heller ha 2000 ekstra i mnd til å kose deg med, og så få tilsvarende i økt gjeld hver måned? 

Anonymkode: ce5c6...0b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...