Gå til innhold

Når er man rik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med en venninne og vi diskuterte litt ulike begreper rundt økonomi. Hvis man tar stigen, hva tenker dere må til for å være i kategoriene: rik, velstående/ formuende og styrtrik? 

Og for å presisere.  Nå er det økonomi, ikke sånn "Jeg er rik fordi jeg har fine barn!"- svar jeg er ute etter 😊

Anonymkode: 7ea47...4b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rik: Du har penger til mer enn det som regnes som "nødvendig". 

Vellstående/Formuende: Du har sparepenger og andre midler som er vesrntlig større enn gjelden din.

Styrtrik- Du har så store midler at du ikke trenger å arbeide og kan leve svert godt på egne midler resten av livet.

Anonymkode: 699fb...fa3

Skrevet

De fleste i Norge har penger til mer enn det som er nødvendig altså, men jeg vet ikke om de regnes som rike. 

Jeg vil vel si at velstående er typisk folk som har nedbetalt hus og penger til ekstra. Eventuelt at du ha r gjeld uten at det gjør at du ikke kan unne deg det du vil.

Rik da er du nivået over, da har du noen millioner på bok.

Styrtrik da er du på Kapitals liste over de 400 mest formuende i landet🤣

Skrevet

I mine øyne:

Rik i Norge er om du har 2 mill eller mer i lønn til eget bruk.

Anonymkode: 82cf2...ce2

Skrevet

I mine øyne kommer velstående før rik på stigen.

Har venner som er velstående, de tjener godt og har langt mer enn de trenger for å leve et behagelig liv. F.eks tjener bestekameraten til mannen min 3-4 mill i året, kona tjener mer normale 7-800.000 kr. De har to biler, et hus, to leiligheter og en båt, uten gjeld. De har mye penger. Kan bare gjøre og kjøpe ting uten å tenke over det liksom. Mens vi andre må planlegge en ferie kan de bare bli med på to ferier det året uten å tenke på om de har råd.

Rik er du når du har enda mer enn det, når du har mye mer enn du bruker på en måte. De som er på formuetoppen i Norge er rike.

Oligarkene i Russland er styrtrike, de har mer penger enn de noen gang klarer bruke opp.

Anonymkode: a831a...9ef

Skrevet

Når man ikke baserer sitt livsopphold på inntekt fra lønnsarbeid er man rik. Da er man kapitalist. 

Anonymkode: 20755...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...