Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Var på venninnetreff i helgen, og vi kom til å diskutere en sak. Vi har barn i samme alder (10.klasse) og var på skoletur sammen med dem. Noen av elevene hadde drukket alkohol, og vært så dumme at de hadde filmet dette og sendt rundt til flere av elevene i gruppen, på snap. Det var jo selvsagt ikke lov med alkohol, og straffen var hjemreise. Det visste alle. Den ene moren, som også er venninnen min, sa at datteren og hennes venner hadde fått videoen og at det var jo lite smart å sende rundt sånt, for det ble jo meldt ifra om. De ble jo tatt for dette. Skjønte straks da hun sa dette, at det var datteren hennes blant annet, som hadde sagt ifra. Jeg blei litt paff, for jeg synes så gamle barn (15-16 åringer) er litt for store til å sladre. Men der var det litt delte meninger. Noen var enige med meg, mens noen synes det var rart at de ikke ble sendt rett hjem. Hva tenker dere? Hadde deres så gamle tenåringer meldt ifra til lærer i en sånn setting? Anonymkode: d5950...ed4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Vet ikke hva mine barn hadde gjordt, men husker godt skoleturen i 10klasse, vi både røykte og drakk 😬😱 godt det ikke var telefoner og kamera overalt den gangen. 😂 Anonymkode: 79c07...678
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Var på venninnetreff i helgen, og vi kom til å diskutere en sak. Vi har barn i samme alder (10.klasse) og var på skoletur sammen med dem. Noen av elevene hadde drukket alkohol, og vært så dumme at de hadde filmet dette og sendt rundt til flere av elevene i gruppen, på snap. Det var jo selvsagt ikke lov med alkohol, og straffen var hjemreise. Det visste alle. Den ene moren, som også er venninnen min, sa at datteren og hennes venner hadde fått videoen og at det var jo lite smart å sende rundt sånt, for det ble jo meldt ifra om. De ble jo tatt for dette. Skjønte straks da hun sa dette, at det var datteren hennes blant annet, som hadde sagt ifra. Jeg blei litt paff, for jeg synes så gamle barn (15-16 åringer) er litt for store til å sladre. Men der var det litt delte meninger. Noen var enige med meg, mens noen synes det var rart at de ikke ble sendt rett hjem. Hva tenker dere? Hadde deres så gamle tenåringer meldt ifra til lærer i en sånn setting? Anonymkode: d5950...ed4 Altså… er det sladring å si fra om drikking på skoletur med 15 og 16 åringer ? Om mine hadde sagt noe; nei mest sannsynlig ikke. Jeg synes likevel at det er helt greit ar ungdommene sier fra at de ikke synes slikt er ok.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Jeg hadde blitt overrasket om mine hadde sagt ifra. Håper de heller hadde nevnt for de det gjaldt, at det ikke var lurt å sende rundt film. Det kan jo være at enkelte ungdommer synes sånt er skummelt, og ikke vet hvordan de skal håndtere det hvis de vet om noe ulovlig. De er kanskje ekstremt pliktoppfyllende 😆 eller så kan det være ungdom som liker drama, og som derfor melder ifra. Sånn i utgangspunktet synes jeg også de er for store til å sladre. Og om det blir kjent hvem som har sagt ifra, så blir nok ikke vedkommende særlig likt etter det.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Jeg tror ikke mine hadde sagt fra om det, men synes de som sier fra er tøffe, og tenker absolutt ikke at de er for store til å si fra. Synes også det er rart at de som drakk ikke ble sendt hjem. Det viser jo bare at regler er til for å brytes Anonymkode: ed6a7...c79
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Mine hadde sikkert vært blant dem som drakk alkohol. Ihvertfall den ene. Så ikke noe sladring fra dem for å si det sånn. Det er ikke vanlig å sladre om sånt. Hadde det vært noe farlig så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 0fbdf...509
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Det er ikke greit å være en "snitch", det er veldig ugreit å få et slikt rykte, så det skal mye til at de sladrer på hverandre. Anonymkode: c3681...fe4
Nyttårs barn Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Det er veldig vanskelig dette, for jeg husker selv hvordan vi holdt på med det ene og det andre og vi sladret ikke på hverandre. Samtidig så er det en annen tid nå, og foreldre er mer involvert i alle aspekter ved barnas liv. Synes egentlig det er helt ok å si fra jeg men mistenker at min tenåring ikke hadde gjort det🙃
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Jeg må bare legge til at jeg har full forståelse for at ungdommer er forskjellige, og at noen kanskje føler seg pliktige til å melde ifra. Likevel - når de er så store, så blir det litt rart også å sladre på dine medelever. Det er liksom en kodeks blant ungdommer, det der. Eller tar jeg feil? Anonymkode: d5950...ed4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg må bare legge til at jeg har full forståelse for at ungdommer er forskjellige, og at noen kanskje føler seg pliktige til å melde ifra. Likevel - når de er så store, så blir det litt rart også å sladre på dine medelever. Det er liksom en kodeks blant ungdommer, det der. Eller tar jeg feil? Anonymkode: d5950...ed4 Nei men la det nå gå da! Hvorfor så intenst opptatt av å se ned på en ungdom? Selv om det var ditt barn som drakk så get over it! Er du ikke en voksen kvinne? Anonymkode: 0fbdf...509
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 Reagerer på at du kaller det å sladre. De sa fra om noe som ikke var lov. Å sifra om sånt er ikke å sladre. Er du en slik forelder som mener det er å sladre om Per sier fra at han så Ola slå Martin på skolen? Anonymkode: 19223...ce5
gærne ko Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg må bare legge til at jeg har full forståelse for at ungdommer er forskjellige, og at noen kanskje føler seg pliktige til å melde ifra. Likevel - når de er så store, så blir det litt rart også å sladre på dine medelever. Det er liksom en kodeks blant ungdommer, det der. Eller tar jeg feil? Anonymkode: d5950...ed4 En kodeks som gjør at det er et helvete for oss på skolene å finne ut av noe som helst når noe som ikke skal skje, skjer. De som tør å si fra opplever ofte sanksjoner, dermed tør ikke noen si fra. De som gjør ting de ikke skal, slipper unna eller alle får straff for det noen få gjør.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei men la det nå gå da! Hvorfor så intenst opptatt av å se ned på en ungdom? Selv om det var ditt barn som drakk så get over it! Er du ikke en voksen kvinne? Anonymkode: 0fbdf...509 Jeg gjør ikke det. Men jeg synes kanskje det er litt rart å si ifra om sånt. Jo jeg er en voksen kvinne men jeg tenker også at så store ungdommer ikke bør sladre på hverandre. Som ei over her skrev, så var det nok anderledes da vi var unge, foreldrene var ikke involvert i alt - hele tiden. Slik er det ikke lengre. Foreldre skal ha oversikt, kontroll og ikke minst styring på alt barna foretar seg. De barna som alltid er så pliktoppfyllende, blir ofte de som faller utenfor sosialt. Anonymkode: d5950...ed4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Reagerer på at du kaller det å sladre. De sa fra om noe som ikke var lov. Å sifra om sånt er ikke å sladre. Er du en slik forelder som mener det er å sladre om Per sier fra at han så Ola slå Martin på skolen? Anonymkode: 19223...ce5 Når man er 16 år så vil jeg kalle det å sladre ja. Reagerer man sterkt på noe, så kan man likegodt si ifra til de det gjelder. Anonymkode: d5950...ed4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjør ikke det. Men jeg synes kanskje det er litt rart å si ifra om sånt. Jo jeg er en voksen kvinne men jeg tenker også at så store ungdommer ikke bør sladre på hverandre. Som ei over her skrev, så var det nok anderledes da vi var unge, foreldrene var ikke involvert i alt - hele tiden. Slik er det ikke lengre. Foreldre skal ha oversikt, kontroll og ikke minst styring på alt barna foretar seg. De barna som alltid er så pliktoppfyllende, blir ofte de som faller utenfor sosialt. Anonymkode: d5950...ed4 Jeg skjønner likevel ikke hvorfor du er så opptatt av dette. De er ungdommer. Du har da ikke noe med deres valg å gjøre. Som nevnt over så ville helt klart den ene min være blant de som drakk. Jeg hadde da ikke brydd meg om noen sladret på den. Jeg hadde nok heller tenkt at det var bare fint. Anonymkode: 0fbdf...509
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #16 Skrevet 11. mars 2022 Tenåringer er dumme når det gjelder å teste og bryte grenser. her i byen har det vært hærverk og fyll i høst, det ble jo oppklart pga filmingen og sosiale medier. og sånt må settes en grense for, her prøvde de seg med en litt mykere forståelsesfull linje... hva skjedde? det eskalerte til kniv, slåsskamp og vold. igjen filming og politianmeldelse... J jeg tenker at de som sier fra er de fornuftige. De vil sine egne det beste over tid. Det er omsorg ikke sladring. Drikking for 15 til 17 åringer er ikke bra, jeg kan tøye det litt mer mellom 17 og 18. det ble drukket mye på skoleturene mine ,jeg er og har alltid vært totalavholds, det var ubehagelig å vite om, men det gikk greit, jeg tror ikke jeg skjønte behovet for sladre det virket greit og ikke for mye der og da. jeg syns vel synd på de og.... likevel endte noen av mine jevnaldrende opp med store konsekvenser på grunn av fyll eller at de snek seg ut i om natten flere ganger og ikke ble sendt hjem etter første runde, men vold, skader, overgrep og annet helt på slutten når ting eskalerte fordi det var feks siste natten eller ingen ble hjemsendt likvel så da tok de i mer... Hjemsendelse må brukes der den står som tiltak ellers blir det bare tull. Man skal ikke ha vifte med konsekvenser man ikke er villig til å gjennomføre... Anonymkode: 6e2a1...8db
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #17 Skrevet 11. mars 2022 Det er forskjell på å sladre og å si ifra. Man sladrer om man ser noen klistre tyggisen sin under pulten, eller bruker mobilen i timen selv om det ikke er lov. Med slike uskyldige ting, er det sladring. Men når ungdommer drikker på klassetur, noe som virkelig blir sett på som ett lovbrudd, da er det å si ifra. Datteren min hadde nok vært den som sier ifra. Sønnen min hadde nok vært den som drakk. Nå er det en ukultur i klassen til min datter, og hun forteller meg nesten alt. (De går i 7.klasse) Men det er langt ifra alt jeg går videre med, for jeg ønsker ikke være en curling-mamma som baner vei så fort konfliktene oppstår. Men jeg prøver og råde henne. Men jeg hører jo hvor stor fryten for å være en tester er, og selv om flere av jentene sliter med den samme "gjengen" som hersker i klassen, er det ingen av de andre som tør å snakke med foreldrene sine om det. Derfor skryter jeg av min datter som snakker med meg om hva som skjer. Og jeg tar aldri opp noe uten å snakke med henne om det først. Det skal også sier at de gangene jeg har tatt opp noe (kanskje 6-8 ganger ila barneskolen) har det vært ganske graverende saker, bla. mld som "du fortjener ikke å leve" "håper du dør", dick-pic's osv) Anonymkode: 088b8...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå