Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #126 Skrevet 11. mars 2022 Min 8-åring kan bake. Han leser oppskriften, og gjør det som står der. Da klarer nok du det også. Anonymkode: 18541...5da
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #127 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Noen jeg jobber med er som deg, de har aldri bakt, og har heller ingen planer om det. De har flotte bursdagsselskaper, og har med kake til jobben når man «skal» det, men det er kake fra konditor eller fra noen som har det som yrke å bake kaker til store anledninger. Så ikke no kjipe greier. Med disse personene skal det sies at det er kultur, hvor de kommer fra er det stas med ordentlige ting fra baker. Blir som at jeg og kan lage en oppsats av blomster jeg finner, men om jeg skal gi noe i en gave går jeg i blomsterhandelen, fordi det skal være flott. Anonymkode: 50264...4be Det var godt å se. Jeg vet jo at det fins mange andre, men håpet jo at noen her var likedan. Ja, jeg skjønner ikke helt den stasen med hjemmebakst. Har aldri skjønt det, og hvor viktig det er å kunne det. Så leser jeg om konfirmasjoner og bryllup hvor kakebord med hjemmebakte kaker omtrent er det viktigste i hele selskapet. Da lurer jeg jo på om det virkelig er så vanlig å kunne bake kaker. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #128 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenkte på deg, som påstår at du aldri bakte på skolen. Selv de noteblinde som ikke greide å lære seg C-durskala, vet at de var innom noter en gang for 25 år siden. De leker ikke uvitende. Anonymkode: ac7ee...bd9 Få nå inn i hodet at ikke alle skoler har matlaging og baking som pensum. At det er mulig å terpe på det samme gang på gang. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #129 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Få nå inn i hodet at ikke alle skoler har matlaging og baking som pensum. At det er mulig å terpe på det samme gang på gang. Anonymkode: c5d4b...064 Alle skoler i Norge har det altså. De har et lovbestemt pensum de skal følge, så ingen slipper unna mat og helse på skolen. Tror det er i 5. og 9.klasse de har faget og de både baker og lager mat. Jeg skal ikke diskutere med deg om du gjorde det, for jeg vet ikke hvor du gikk på skole, men i dagens skole er det helt klart pensum Mine barn brukte forresten denne nettsiden da de gikk på barneskolen, veldig fin nettside, kan anbefale den for nybegynnere. Enklere forklart får du det nesten ikke. Regner med du har barn siden du er på denne siden, og da er dette en super greie å gjøre med ungene. Nå linker jeg til kosemat, men de har mye middag her også. Min yngste elsker den enkle chili con carne på denne siden, og hun har laget den siden hun var 8 år https://www.matstart.no/oppskrifter/#KOSEMAT Anonymkode: 3f27f...fd7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #130 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du går for langt faktisk. Når du er så uhøflig og kvalm, så kan jeg vel si at jeg tror nok jeg er langt mindre evneveik enn deg. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg mener like fullt det jeg skrev, vel å merke hvis det går på faktiske evner og ikke bare på manglende interesse. Matlaging er matlaging, og det utgjør ingen forskjell om man måler opp mel og sukker eller pasta og tomater. Kan man som voksen ikke fremstille et enkelt måltid, vil jeg si det skorter på evnene og livsmestringen. Anonymkode: 68aaa...4ed
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #131 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Alle skoler i Norge har det altså. De har et lovbestemt pensum de skal følge, så ingen slipper unna mat og helse på skolen. Tror det er i 5. og 9.klasse de har faget og de både baker og lager mat. Jeg skal ikke diskutere med deg om du gjorde det, for jeg vet ikke hvor du gikk på skole, men i dagens skole er det helt klart pensum Mine barn brukte forresten denne nettsiden da de gikk på barneskolen, veldig fin nettside, kan anbefale den for nybegynnere. Enklere forklart får du det nesten ikke. Regner med du har barn siden du er på denne siden, og da er dette en super greie å gjøre med ungene. Nå linker jeg til kosemat, men de har mye middag her også. Min yngste elsker den enkle chili con carne på denne siden, og hun har laget den siden hun var 8 år https://www.matstart.no/oppskrifter/#KOSEMAT Anonymkode: 3f27f...fd7 Som sagt så har barna lært noen retter, så lager mat gjør vi. Vi har også flere aktiviteter vi driver med, så vet ikke om kakebaking vil bli prioritert da vi aldri har kaker hjemme unntatt i bursdager. Nå blir det sitronkake i morgen da. Forhåpentligvis får jeg nesten si. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #132 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Få nå inn i hodet at ikke alle skoler har matlaging og baking som pensum. At det er mulig å terpe på det samme gang på gang. Anonymkode: c5d4b...064 Det er ikke valgfritt å følge læreplanen. Anonymkode: 00bf9...0ed
sug lut Skrevet 11. mars 2022 #133 Skrevet 11. mars 2022 Selvsagt kan folk bake. Og selvsagt er det hjemmebakst som gjelder. Det betyr ikke at jeg ikke kan noter, eller aldri har sett innsiden av et museum, eller ikke har besteget noe høyere enn en trappestol, eller ikke kan strikke. Det er ikke slik at den ene aktiviteten kansellerer den andre.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #134 Skrevet 11. mars 2022 sug lut skrev (5 minutter siden): Selvsagt kan folk bake. Og selvsagt er det hjemmebakst som gjelder. Det betyr ikke at jeg ikke kan noter, eller aldri har sett innsiden av et museum, eller ikke har besteget noe høyere enn en trappestol, eller ikke kan strikke. Det er ikke slik at den ene aktiviteten kansellerer den andre. Det er vel omtrent det jeg ville fram til her også, for det er jo veldig snålt at det blir stilt spørsmålstegn ved alle evner selv om man aldri har bakt en kake. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #135 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var godt å se. Jeg vet jo at det fins mange andre, men håpet jo at noen her var likedan. Ja, jeg skjønner ikke helt den stasen med hjemmebakst. Har aldri skjønt det, og hvor viktig det er å kunne det. Så leser jeg om konfirmasjoner og bryllup hvor kakebord med hjemmebakte kaker omtrent er det viktigste i hele selskapet. Da lurer jeg jo på om det virkelig er så vanlig å kunne bake kaker. Anonymkode: c5d4b...064 Altså hjemmebakte kaker ER faktisk det som gjelder, og spesielt i selskap som konfirmasjon og bryllup. Kjøpkaker er annenrangs på et kakebord, og kan aldri måle seg med hjemmebakt. Hvorfor tror du ellers ordet "hjemmebakt" blir brukt som reklame? Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #136 Skrevet 11. mars 2022 11 minutes ago, Anonym bruker said: Det er vel omtrent det jeg ville fram til her også, for det er jo veldig snålt at det blir stilt spørsmålstegn ved alle evner selv om man aldri har bakt en kake. Anonymkode: c5d4b...064 Tror du misforstår her. De fleste ser på kakebaking som noe grunnleggende som oppegående voksne kan. Det er på lik linje med å vaske klær, tenne bål og skifte pose på støvsugeren. Ingen blir imponert over at du kan det, men veldig overrasket hvis du ikke kan Anonymkode: e2bb3...fbf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #137 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Altså hjemmebakte kaker ER faktisk det som gjelder, og spesielt i selskap som konfirmasjon og bryllup. Kjøpkaker er annenrangs på et kakebord, og kan aldri måle seg med hjemmebakt. Hvorfor tror du ellers ordet "hjemmebakt" blir brukt som reklame? Anonymkode: 3cb2c...6f4 Etter hva jeg har lest, så handler det om økonomi. Man sparer på å få andre til å bake kaker. Det er jo helt forståelig, for man må jo ut med ca 500 for en kake. Da blir det fort mange tusen om man skal kjøpe 10-12 kaker. Sannsynligvis vil flere kaker koste en del mer pr.stykk også. Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tror du misforstår her. De fleste ser på kakebaking som noe grunnleggende som oppegående voksne kan. Det er på lik linje med å vaske klær, tenne bål og skifte pose på støvsugeren. Ingen blir imponert over at du kan det, men veldig overrasket hvis du ikke kan Anonymkode: e2bb3...fbf De fleste her i tråden ihvertfall. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #138 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har aldri bakt en kake i mitt liv, og ingen av mine nære venninner heller. Det er heller ikke vanlig å servere hjemmebakst i selskap. Det som blir servert er fra konditori. Jeg leser om konfirmasjoner her og at man blir anbefalt å spørre flere om å bake. Jeg hadde blitt ganske forfjamset om noen spurte om jeg kunne bake en kake. Er det virkelig så vanlig som det ser ut som her inne? Anonymkode: c5d4b...064 Baker kaker til selskap ja, men finnes både lette og vanskelige kaker. Viss noen ber om en spesiell kake jeg ikke kan bake, sier jeg nei…. 17 mai ved en skole her, måtte de bare bake den kaka de fikk beskjed om, 1 trinn skulle ha med fløtekake 🙈 på mine barn sin skole får vi velge, og baker alltid sjokolade langpanne, for den er jeg god på. Anonymkode: 376f2...2d8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #139 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Altså hjemmebakte kaker ER faktisk det som gjelder, og spesielt i selskap som konfirmasjon og bryllup. Kjøpkaker er annenrangs på et kakebord, og kan aldri måle seg med hjemmebakt. Hvorfor tror du ellers ordet "hjemmebakt" blir brukt som reklame? Anonymkode: 3cb2c...6f4 Sjelden bryllupskaken er hjemmebakt. Hvorfor er ikke det godt nok da? Om det er det eneste som teller? At hjemmebakt er bra, men om Pascal har bakt det er det noe dritt…? Anonymkode: 50264...4be
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #140 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Sjelden bryllupskaken er hjemmebakt. Hvorfor er ikke det godt nok da? Om det er det eneste som teller? At hjemmebakt er bra, men om Pascal har bakt det er det noe dritt…? Anonymkode: 50264...4be Pascal er ikke dritt, men hjemmebakt er liksom toppen da. Bryllupskake som er kjøpt er ofte pen å se på, men sjelden veldig god på smak. Det er jo ofte de hjemmebakte som blir spiste etter den "obligatoriske" oppskjæringen. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #141 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pascal er ikke dritt, men hjemmebakt er liksom toppen da. Bryllupskake som er kjøpt er ofte pen å se på, men sjelden veldig god på smak. Det er jo ofte de hjemmebakte som blir spiste etter den "obligatoriske" oppskjæringen. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Det er jo bare løgn. Å si at hjemmebakt er best er det jo ikke noen holdepunkter for på noen måte. Tvert i mot. Jeg skjønner godt at det pga økonomi lønner seg, for det er jo ikke smart å bruke 6-7 tusen på kaker når andre kan bake gratis. Jeg sier heller ikke at hjemmebakt ikke er godt. Det er bare så dumt og helt unødvendig av deg å debattere på det nivået du legger deg på. Med uriktige påstander og løgn. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #142 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er jo bare løgn. Å si at hjemmebakt er best er det jo ikke noen holdepunkter for på noen måte. Tvert i mot. Jeg skjønner godt at det pga økonomi lønner seg, for det er jo ikke smart å bruke 6-7 tusen på kaker når andre kan bake gratis. Jeg sier heller ikke at hjemmebakt ikke er godt. Det er bare så dumt og helt unødvendig av deg å debattere på det nivået du legger deg på. Med uriktige påstander og løgn. Anonymkode: c5d4b...064 "Uriktige påstander og løgn"??? 😳 Du tuller nå, ikke sant? Eller er du veldig ung? Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #143 Skrevet 11. mars 2022 😱😱😱 Ja - det er SVÆRT vanlig å bake kaker. Har aldri møtt noen som ikke gjør det. I min og mannens familie og omgangskrets baker både kvinner, menn og barn. Anonymkode: 07dda...e17
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #144 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): "Uriktige påstander og løgn"??? 😳 Du tuller nå, ikke sant? Eller er du veldig ung? Anonymkode: 3cb2c...6f4 Det er uriktig påstand at grunnen til at hjemmebakst blir servert er fordi det er toppen og best. Det er pga økonomi. Det er også en uriktig påstand at hjemmebakst smaker best da du ikke har noen forutsetning for å påstå det. At bryllupskaker man kjøper ikke smaker så godt er selvfølgelig også sprøyt. Du har derimot vært uheldig i det bryllupet du har vært i. Det er like uriktig selv om du bruker hundre spørsmålstegn og emojier. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #145 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er uriktig påstand at grunnen til at hjemmebakst blir servert er fordi det er toppen og best. Det er pga økonomi. Det er også en uriktig påstand at hjemmebakst smaker best da du ikke har noen forutsetning for å påstå det. At bryllupskaker man kjøper ikke smaker så godt er selvfølgelig også sprøyt. Du har derimot vært uheldig i det bryllupet du har vært i. Det er like uriktig selv om du bruker hundre spørsmålstegn og emojier. Anonymkode: c5d4b...064 Di tøvsjur!! 🤣 Anonymkode: 3cb2c...6f4
sug lut Skrevet 11. mars 2022 #146 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er jo bare løgn. Å si at hjemmebakt er best er det jo ikke noen holdepunkter for på noen måte. Tvert i mot. Jeg skjønner godt at det pga økonomi lønner seg, for det er jo ikke smart å bruke 6-7 tusen på kaker når andre kan bake gratis. Jeg sier heller ikke at hjemmebakt ikke er godt. Det er bare så dumt og helt unødvendig av deg å debattere på det nivået du legger deg på. Med uriktige påstander og løgn. Anonymkode: c5d4b...064 Vi baker ikle selv fordi vi ikke har råd til å kjøpe kake, altså.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #147 Skrevet 11. mars 2022 sug lut skrev (7 minutter siden): Vi baker ikle selv fordi vi ikke har råd til å kjøpe kake, altså. Så du hadde kjøpt 10-12 kaker til minimum 500 til en konfirmasjon eller dåp hvis ingen kunne bake ? Anonymkode: c5d4b...064
*Miss Marple* Skrevet 11. mars 2022 #148 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du hadde kjøpt 10-12 kaker til minimum 500 til en konfirmasjon eller dåp hvis ingen kunne bake ? Anonymkode: c5d4b...064 Det måtte man jo gjort, men det er en helt absurd problemstilling. Jeg kjenner ingen som ikke tilbyr seg å bake til slike anledninger.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #149 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så du hadde kjøpt 10-12 kaker til minimum 500 til en konfirmasjon eller dåp hvis ingen kunne bake ? Anonymkode: c5d4b...064 For de aller fleste er ikke det en problemstilling fordi vi KAN bake. Det kan de fleste voksne. Om så det er Toro kake.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #150 Skrevet 11. mars 2022 *Miss Marple* skrev (Akkurat nå): Det måtte man jo gjort, men det er en helt absurd problemstilling. Jeg kjenner ingen som ikke tilbyr seg å bake til slike anledninger. Nei det måtte man overhodet ikke. Så kakesyke kan ikke gjestene være. Det hadde vært helt sykt å kjøpe alle de kakene til et slikt selskap. Anonymkode: c5d4b...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå