mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #101 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Som du nok har fått med deg om du har lest litt her, så er jeg ikke tafatt nei. Hadde jeg vært nødt til å bake til jul så hadde jeg jo selvfølgelig gjort det, eller prøvd. Dette handler jo om interesse. Ikke noe annet. Hvis jeg ba deg spille et pianostykke uten å ha lest en note, så ville jeg jo ikke kalt deg tafatt uansett om det var det letteste stykket! Jeg har prøvd å bake én gang i mitt liv og jeg gad ikke da jeg så oppskriften. Det var ikke viktig, så derfor satt jeg meg ikke ned og prøvde videre. Jeg er ikke helt med på at man ikke bør vite hva ingrediensene består av eller hensikten med dem. Jeg sier ikke at en må vite det, men jeg tror nok at jeg vil det. Anonymkode: c5d4b...064 At du ikke interesserer deg for kaker og baking er ikke rart, men det er veldig rart at en voksen dame aldri har bakt noe som helt. Spesielt rart er det at du ikke har gjort det i skolesammenheng . Akkurat det tror jeg faktisk ikke på.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #102 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Mine foreldre er musikere, og vi lærte oss alle å spille instrumenter da vi vokste opp. Musikk og sang var også en veldig hyggelig aktivitet. Vi var ofte ute og spiste og min mor var lite god på kjøkkenet. Hun er ikke særlig huslig i det hele tatt, men veldig kreativ og dyktig på mer kunstneriske områder. Vi lærte å holde det ryddig, det var stort sett det vi lærte av huslige sysler. Nei jeg har aldri tenkt på at det er særlig viktig å lære barna kakebaking. Vi kjøper ferdige pepperkakehus, og kaker og pynter sammen til jul. Det ser jeg et poeng med da det er kreativt. Kanskje jeg handler inn kakeform i morgen da jeg skal ut og handle. Bare for å prøve. Jeg ser ikke at kakebaking skal være en del av allmennutdannelse altså. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg er musiker og lever av å spille og synge. Men det gjør meg ikke evneveik på andre felt likevel, og jeg har bakt hele livet. Det er bare jåleri at du trekker fram pynting av ferdig pepperkakehus som "kreativt", det er da mye mer kreativt å bake det selv og lage vegger og tak etter egen mal. Hvis du kan sette sammen og pynte et pepperkakehus, så vet du hva knekk og melis er, og de påstandene dine om at du ikke kjenner ingrediensene i kakebakst er bare ljug. Ungene lærer også å bake på skolen, så det kan ikke stemme at du aldri har vært borti det. Faktisk starta de med rullekake som aller første matrett i faget "Mat og helse" på skolen der ungene mine gikk, fordi den er nærmest idiotsikker. Det er også obligatorisk å være med på å bake småkaker i adventstida. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #103 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): At du ikke interesserer deg for kaker og baking er ikke rart, men det er veldig rart at en voksen dame aldri har bakt noe som helt. Spesielt rart er det at du ikke har gjort det i skolesammenheng . Akkurat det tror jeg faktisk ikke på. Tror ikke jeg heller. Det er pensum. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #104 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man kan ikke ha vært en del av samfunnet hvis det ikke har vært situasjoner hvor det er hjemmebakt kake. Bursdager, selskaper, kaffebesøk, jobblunsjer, avslutninger på jobb, 17 mai. Julebakst, bakst med barn.. Kaker er overalt, og de aller aller fleste kan bake en kake. Jeg ville tvilt på din evne til å fungere hvis du ikke greier å lage en gulrotkake eller toro brownies. Anonymkode: e2bb3...fbf Tror jeg lar være å kommentere slikt mer i tråden. Regner med at ikke så mye fester seg uansett. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #105 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke jeg heller. Det er pensum. Anonymkode: ac7ee...bd9 Nei det er ikke på noen måte pensum å hverken bake kaker eller lage mat på skoler overalt. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #106 Skrevet 11. mars 2022 Just now, Anonym bruker said: Nei det er ikke på noen måte pensum å hverken bake kaker eller lage mat på skoler overalt. Anonymkode: c5d4b...064 Hvor er du oppvokst..? Ikke i Norge? Min 3-åring har mer erfaring med baking enn deg. Anonymkode: e2bb3...fbf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #107 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er din påstand. Tror du folk klarer alt om de bare gidder? Jeg har venninner som aldri har klart å steke kjøtt riktig. De ga opp og da hadde de prøvd mange ganger. Jeg har vært på restauranter hvor jeg har sendt tilbake mat på grunn av feil tilberedte grønnsaker og en forferdelig saus osv. På vanlige restauranter er det ikke så veldig uvanlig heller! At så få ikke merker det er jo tegn på at de ikke selv kan lage skikkelig mat. Det er ikke noe feil med det. Just saying. Anonymkode: c5d4b...064 Så du mener at kokker som jobber på resturanter ofte ikke kan lage mat? Og at vi som ikke opplever det heller ikke kan det? Snakk om å opphøye seg selv😂 Anonymkode: 958b6...534
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #108 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke på noen måte pensum å hverken bake kaker eller lage mat på skoler overalt. Anonymkode: c5d4b...064 Akkurat hva gjorde du i de timene ? Både på barneskolen og ungdomsskolen altså.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #109 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg prøvde en jul, og det ble med det forsøket. Har aldri prøvd hverken før det eller senere. Jeg skjønte ikke hva hornsalt var. Ikke hva vaniljestang var. Det var sikkert mer, og jeg bare la det bort. Nå skal jeg prøve for morro skyld i morgen, så får jo se da. Anonymkode: c5d4b...064 Nå er det ikke så innmari mange oppskrifter som kombinerer de to ingrediensene, så da lurer jeg på hvilken kakesort du hadde planlagt å bake? Hornsalt brukes i et énsifret antall kaker/lefser til julebakst. Vaniljestang brukes ikke i småkaker, det er bortkasta. Den ekte vaniljesmaken kommer uansett ikke godt fram der, men i noen kremkaker og iskaker foretrekker folk vaniljestang framfor vaniljesukker. Men det kan erstattes, det står også i de fleste oppskrifter. Men om det stemmer at du faktisk ikke vet hva ingrediensene er, så vet de ansatte på butikken det, og kan peke på rett hylle hvor du finner det. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #110 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei det er ikke på noen måte pensum å hverken bake kaker eller lage mat på skoler overalt. Anonymkode: c5d4b...064 Jo, i norsk læreplan er det det. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #111 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tror jeg lar være å kommentere slikt mer i tråden. Regner med at ikke så mye fester seg uansett. Anonymkode: c5d4b...064 Det er vel hos deg ting har vanskelig for å få feste, hvis du helt seriøst mener at du aldri har vært i en sammenkomst der du har fått tilbud om hjemmebakst. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #112 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man er jo ikke født med noen ferdigheter. Det er likevel husmødre som har lagd mat i 20 år, som enda ikke har lært matlaging. Det kan jo være fordi de ikke ser poenget som min mor og far, og det er jo helt i orden. Ingen vil vel bli så sjokkerte om folk ikke kan lage litt avansert mat. Derfor blir det som sagt veldig merkelig at det å bake kaker er noe alle bør kunne. En skriver tilmed at det er en del av allmennutdannelse, men tror ikke at de fleste går så langt da. Det er nok hvor viktig ting er, som avgjør om man vil lære. Jeg har aldri sett noen viktighet av å kunne bake kaker. Jeg skjønner at folk syns det er gøy! Det er bare rart at alle ser på det å kunne bake som en selvfølge. Anonymkode: c5d4b...064 Hvis husmødrene har lagd mat i 20 år, så har de jo lært seg det. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #113 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er din påstand. Tror du folk klarer alt om de bare gidder? Jeg har venninner som aldri har klart å steke kjøtt riktig. De ga opp og da hadde de prøvd mange ganger. Jeg har vært på restauranter hvor jeg har sendt tilbake mat på grunn av feil tilberedte grønnsaker og en forferdelig saus osv. På vanlige restauranter er det ikke så veldig uvanlig heller! At så få ikke merker det er jo tegn på at de ikke selv kan lage skikkelig mat. Det er ikke noe feil med det. Just saying. Anonymkode: c5d4b...064 At dine venninner er treige til å lære seg steiking eller at du er kresen på restaurant er ikke relevant. Jeg har møtt sånne som deg, som sender maten ut selv om den er laget riktig. De påstår seg å ha mer vett på det enn kokken, men det handler mer om maktutøvelse. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #114 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så du mener at kokker som jobber på resturanter ofte ikke kan lage mat? Og at vi som ikke opplever det heller ikke kan det? Snakk om å opphøye seg selv😂 Anonymkode: 958b6...534 Nå er det vel ikke akkurat jeg som opphøyer meg selv her? Det er mange kokker som er helt middelmådige, som gjør feil og som er rett ut dårlige kokker. Det fins folk uten kokkeutdannelse som er bedre på å lage mat i enkelte tilfeller. Jeg vet ikke hvorfor du skal ha så vanskelig for å akseptere det. Det er stor forskjell på standarden på utesteder. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #115 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er vel hos deg ting har vanskelig for å få feste, hvis du helt seriøst mener at du aldri har vært i en sammenkomst der du har fått tilbud om hjemmebakst. Anonymkode: ac7ee...bd9 Jeg har fått hjemmebakst før, og det har jeg skrevet i tråden. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #116 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nå er det vel ikke akkurat jeg som opphøyer meg selv her? Det er mange kokker som er helt middelmådige, som gjør feil og som er rett ut dårlige kokker. Det fins folk uten kokkeutdannelse som er bedre på å lage mat i enkelte tilfeller. Jeg vet ikke hvorfor du skal ha så vanskelig for å akseptere det. Det er stor forskjell på standarden på utesteder. Anonymkode: c5d4b...064 Hvis folk uten kokkeutdannelse kan lære seg å lage bedre mat enn kokker, så kan DU uten spesialutdannelse lære deg å slenge sammen et sukkerbrød. Og dropp "jeg vet ikke hva ingrediensene er engang". Dersom du ikke vet hva egg, mel og sukker er, bør du jo ha verge. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #117 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje flere enn du tror? Jeg har møtt kollegaer og andre som ikke kan ei note. De lærte musikk på skolen, men forsto aldri noe av det. Det er veldig enkelt, men tror du at jeg tenker at de er uintelligente for det? Det er virkelig tusen ganger lettere å lære noter enn å forstå en oppskrift. Anonymkode: c5d4b...064 Men de sitter ikke som 30-åringer og påstår at de aldri fikk se noen noter i musikktimene, eller at notene ikke var på pensum. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #118 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis folk uten kokkeutdannelse kan lære seg å lage bedre mat enn kokker, så kan DU uten spesialutdannelse lære deg å slenge sammen et sukkerbrød. Og dropp "jeg vet ikke hva ingrediensene er engang". Dersom du ikke vet hva egg, mel og sukker er, bør du jo ha verge. Anonymkode: ac7ee...bd9 Dette var morsommere enn du aner. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #119 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har aldri bakt en kake i mitt liv, og ingen av mine nære venninner heller. Det er heller ikke vanlig å servere hjemmebakst i selskap. Det som blir servert er fra konditori. Jeg leser om konfirmasjoner her og at man blir anbefalt å spørre flere om å bake. Jeg hadde blitt ganske forfjamset om noen spurte om jeg kunne bake en kake. Er det virkelig så vanlig som det ser ut som her inne? Anonymkode: c5d4b...064 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg har fått hjemmebakst før, og det har jeg skrevet i tråden. Anonymkode: c5d4b...064 OK. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #120 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men de sitter ikke som 30-åringer og påstår at de aldri fikk se noen noter i musikktimene, eller at notene ikke var på pensum. Anonymkode: ac7ee...bd9 Desto verre er det vel. Hadde de aldri sett dem eller hatt det som pensum, så er det jo helt forståelig at de ikke vet noe om det. Hva du tenkte her skjønner jeg ikke. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #121 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette var morsommere enn du aner. Anonymkode: c5d4b...064 Så du innrømmer at du troller...? Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #122 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Desto verre er det vel. Hadde de aldri sett dem eller hatt det som pensum, så er det jo helt forståelig at de ikke vet noe om det. Hva du tenkte her skjønner jeg ikke. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg tenkte på deg, som påstår at du aldri bakte på skolen. Selv de noteblinde som ikke greide å lære seg C-durskala, vet at de var innom noter en gang for 25 år siden. De leker ikke uvitende. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #123 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): OK. Anonymkode: ac7ee...bd9 Du fant nok feil innlegg. Jeg skrev blant annet at min bestemor bakte, og at det har vært hjemmebakst i bryllup. Som jeg antok bestemødre hadde bakt. Sånn, da fikk du med deg det. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #124 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du innrømmer at du troller...? Anonymkode: ac7ee...bd9 Nei jeg troller ikke. Jeg tror jeg overvurderte deg. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #125 Skrevet 11. mars 2022 Noen jeg jobber med er som deg, de har aldri bakt, og har heller ingen planer om det. De har flotte bursdagsselskaper, og har med kake til jobben når man «skal» det, men det er kake fra konditor eller fra noen som har det som yrke å bake kaker til store anledninger. Så ikke no kjipe greier. Med disse personene skal det sies at det er kultur, hvor de kommer fra er det stas med ordentlige ting fra baker. Blir som at jeg og kan lage en oppsats av blomster jeg finner, men om jeg skal gi noe i en gave går jeg i blomsterhandelen, fordi det skal være flott. Anonymkode: 50264...4be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå