Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #76 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Lager du mat fra bunnen eller har dere mer lettvinte løsninger? Jeg lager oftest mat fra bunnen. Jeg liker å lage mat. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #77 Skrevet 11. mars 2022 Helt normalt her. Jeg er 37 år og har allerede hatt en konfirmant og da fikk jeg flere forespørsler fra venninner om de kunne bidra med kaker. Helt vanlig Anonymkode: f7626...89d
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #78 Skrevet 11. mars 2022 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Pizza er jo gjærdeig, så da har du jo bakt. Litt på sida, men om du mener at nanbrød ikke smaker noe, så har du ikke fått skikkelige nanbrød. Så kaker og pizzadeig går under det samme mener du? Det tar fem minutter å lage den deigen. Jeg er ofte ute og spiser, så jeg regner med at nanbrød jeg får på indiske restauranter er skikkelige. Anonymkode: c5d4b...064
Himmel og hav Skrevet 11. mars 2022 #79 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så kaker og pizzadeig går under det samme mener du? Det tar fem minutter å lage den deigen. Jeg er ofte ute og spiser, så jeg regner med at nanbrød jeg får på indiske restauranter er skikkelige. Anonymkode: c5d4b...064 Om du lager pizzadeig på fem minutter, så kan den umulig være skikkelig eltet, men ja, kan du lage gjærdeig til pizza så kan du lage gjærdeig til boller. Prinsippet er det samme, selv om bolledeigen har smør og sukker.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #80 Skrevet 11. mars 2022 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Om du lager pizzadeig på fem minutter, så kan den umulig være skikkelig eltet, men ja, kan du lage gjærdeig til pizza så kan du lage gjærdeig til boller. Prinsippet er det samme, selv om bolledeigen har smør og sukker. Nå var spørsmålet om alle kunne bake kaker. Hvilket jeg og flere venninner aldri har gjort. En pizzadeig er det enkleste av all matlaging omtrent, og har virkelig aldri tenkt på det som gjærbakst som boller og brød. Tror nok det er endel mer jobb med det. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #81 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå var spørsmålet om alle kunne bake kaker. Hvilket jeg og flere venninner aldri har gjort. En pizzadeig er det enkleste av all matlaging omtrent, og har virkelig aldri tenkt på det som gjærbakst som boller og brød. Tror nok det er endel mer jobb med det. Anonymkode: c5d4b...064 Nei, gjærdeig er gjærdeig. Bytter du oljen med smør, vannet med melk og tilsetter sukker har du bolledeig. Anonymkode: 6adce...2d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #82 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Nei. Jeg har aldri hatt noen spesiell anledning til at det burde bakes. Anonymkode: c5d4b...064 Hver februar har du anledning; fastelavensboller.... Søndager; gjærbakst en fin aktivitet med barna. Anonymkode: 0019d...9da
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #83 Skrevet 11. mars 2022 Nå har jeg lest hele tråden og har faktisk litt problemer med å tro på at HI er alvorlig. Det må jo være trolling? En voksen kvinne som ikke bare selv aldri (!) har bakt en kake, men der venninner heller ikke har det. Og som i tillegg ikke forstår en vanlig oppskrift? Og påstår at hun er intelligent og har høy utdanning. Det stemmer bare ikke. Altså, hvem vet ikke hva mel, sukker, bakepulver, melk og egg er? Eller kakao, kremfløte, sjokolade, vaniljesukker, vaniljekrem, bær? Anonymkode: 5944e...537
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #84 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hver februar har du anledning; fastelavensboller.... Søndager; gjærbakst en fin aktivitet med barna. Anonymkode: 0019d...9da Kjøper. Vi gjør også mange aktiviteter med barna. Spiller instrumenter, maler og er mye ute og blant annet fotograferer i helger. De lager også litt mat. Det er ikke sånn at vi vil ofre så mye av det vi allerede driver med til fordel for baking. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #85 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nå har jeg lest hele tråden og har faktisk litt problemer med å tro på at HI er alvorlig. Det må jo være trolling? En voksen kvinne som ikke bare selv aldri (!) har bakt en kake, men der venninner heller ikke har det. Og som i tillegg ikke forstår en vanlig oppskrift? Og påstår at hun er intelligent og har høy utdanning. Det stemmer bare ikke. Altså, hvem vet ikke hva mel, sukker, bakepulver, melk og egg er? Eller kakao, kremfløte, sjokolade, vaniljesukker, vaniljekrem, bær? Anonymkode: 5944e...537 Kanskje flere enn du tror? Jeg har møtt kollegaer og andre som ikke kan ei note. De lærte musikk på skolen, men forsto aldri noe av det. Det er veldig enkelt, men tror du at jeg tenker at de er uintelligente for det? Det er virkelig tusen ganger lettere å lære noter enn å forstå en oppskrift. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #86 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kanskje flere enn du tror? Jeg har møtt kollegaer og andre som ikke kan ei note. De lærte musikk på skolen, men forsto aldri noe av det. Det er veldig enkelt, men tror du at jeg tenker at de er uintelligente for det? Det er virkelig tusen ganger lettere å lære noter enn å forstå en oppskrift. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg kan ikke noter (husker jo bitte litt fra skolen og har virkelig ikke gehør, men det hadde ikke tatt meg lang tid å lære meg noter hvis jeg ønsket det. Er bare et kjapt søk på Google, det. Derfra og til å bruke notene til noe blir noe annet. Å lære seg å spille et instrument tar nok betydelig mer tid enn å lage en enkel kake. Og det er like lett å søke opp en vide på YouTube, eller bare lese en helt vanlig kakeoppskrift, som å lære seg noter. Så ja, jeg mener man enten tuller eller er litt dum hvis man hevder at man.eks. ikke vet hva vaniljesukker er, eller har evnen til å finne ut av det, eller ikke klarer å følge veldig enkle instruksjoner. At man mangler interessen er noe helt annet. Jeg kjenner flere som ikke baker ofte, eller bruker Toro, men ingen som aldri har bakt. Anonymkode: 5944e...537
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #87 Skrevet 11. mars 2022 Haha, dette må jo være kødd, men det ble jo en lang og engasjert tråd av det da så det var godt trollet Tror ikke det finnes et voksent menneske som ikke klarer å lese en enkel oppskrift og lage en enkel kake. Men om det er noen som vil prøve noe enkelt er denne veldig god, med bringebær på toppen og vaniljeis til er det pur lykke. https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/krem-og-sjokoladekaker/lettvint-sjokoladekake Anonymkode: 3f27f...fd7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #88 Skrevet 11. mars 2022 I alle dager.... Det er faktisk svært uvanlig at noen voksne kvinner IKKE kan bake! Det er et fåtall som ikke kan bake noe! I alle år med barnebursdag, jul, 17.mai, dugnader, konfirmasjon, bryllup, kakefredag på jobb.... Er egentlig en selvfølge at voksne mennesker baker selv. I barnebursdager senere år har Toro kaker blitt en "hit", fordi den er gluten- og laktosefri og dermed safe for de fleste. Bortsett fra det er det skikkelig hjemmebakt som er vanlig. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #89 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke noter (husker jo bitte litt fra skolen og har virkelig ikke gehør, men det hadde ikke tatt meg lang tid å lære meg noter hvis jeg ønsket det. Er bare et kjapt søk på Google, det. Derfra og til å bruke notene til noe blir noe annet. Å lære seg å spille et instrument tar nok betydelig mer tid enn å lage en enkel kake. Og det er like lett å søke opp en vide på YouTube, eller bare lese en helt vanlig kakeoppskrift, som å lære seg noter. Så ja, jeg mener man enten tuller eller er litt dum hvis man hevder at man.eks. ikke vet hva vaniljesukker er, eller har evnen til å finne ut av det, eller ikke klarer å følge veldig enkle instruksjoner. At man mangler interessen er noe helt annet. Jeg kjenner flere som ikke baker ofte, eller bruker Toro, men ingen som aldri har bakt. Anonymkode: 5944e...537 Du forveksler å være dum med å ikke ha interesse for. Har man aldri hatt interesse for noe, så hvordan skal man vite ting tenker du? For meg er det akkurat like rart å tenke at det er helt naturlig å ha bakt en kake, som det er for andre å tenke at de skal måtte kunne er instrument. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #90 Skrevet 11. mars 2022 Seriøst? alle klarer vel å følge en oppskrift? alle mine nærmeste veninner laget en kake hver til mitt bryllup. Anonymkode: 576be...9a0
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #91 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): I alle dager.... Det er faktisk svært uvanlig at noen voksne kvinner IKKE kan bake! Det er et fåtall som ikke kan bake noe! I alle år med barnebursdag, jul, 17.mai, dugnader, konfirmasjon, bryllup, kakefredag på jobb.... Er egentlig en selvfølge at voksne mennesker baker selv. I barnebursdager senere år har Toro kaker blitt en "hit", fordi den er gluten- og laktosefri og dermed safe for de fleste. Bortsett fra det er det skikkelig hjemmebakt som er vanlig. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Jeg har aldri jobbet noe sted hvor det er kakefredag! Er det også vanlig? Har aldri hørt om det engang. Vi kjøper til ulike tilstelninger om vi må ha med noe. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #92 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Seriøst? alle klarer vel å følge en oppskrift? alle mine nærmeste veninner laget en kake hver til mitt bryllup. Anonymkode: 576be...9a0 Jeg prøvde en jul, og det ble med det forsøket. Har aldri prøvd hverken før det eller senere. Jeg skjønte ikke hva hornsalt var. Ikke hva vaniljestang var. Det var sikkert mer, og jeg bare la det bort. Nå skal jeg prøve for morro skyld i morgen, så får jo se da. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #93 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg prøvde en jul, og det ble med det forsøket. Har aldri prøvd hverken før det eller senere. Jeg skjønte ikke hva hornsalt var. Ikke hva vaniljestang var. Det var sikkert mer, og jeg bare la det bort. Nå skal jeg prøve for morro skyld i morgen, så får jo se da. Anonymkode: c5d4b...064 Det kommer til å gå helt fint. Men begynn med en helt enkel kake. Anonymkode: 6adce...2d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #94 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det kommer til å gå helt fint. Men begynn med en helt enkel kake. Anonymkode: 6adce...2d7 Takk. Jeg fant oppskrift på sitronkake, og den hadde ihvertfall helt forståelige ingredienser. Sikkert litt god også. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #95 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk. Jeg fant oppskrift på sitronkake, og den hadde ihvertfall helt forståelige ingredienser. Sikkert litt god også. Anonymkode: c5d4b...064 Sitronkake er en av mine favoritter, og lettlaget. Lykke til ☺️ Anonymkode: 6adce...2d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #96 Skrevet 11. mars 2022 For meg og jeg tror faktisk alle rundt meg at dette er basislære og alle kan det. Flere som ikke liker å gjøre det, men de klarer det om de måuten problemer. Og jeg mener ikke at alle kan bake fancy og kompliserte kaker, men de klarer de vanlig enkle kakene. Har to ungdommer i hus og de kan bake, noe vennene deres også kan. De hadde en kompis på opplæring her for han syns det var flaut at han var eneste gutt som ikke hadde bakt. Foreldrene er ikke norske og kaker er noe de aldri har bakt. Jeg syns det var kjempe gøy å være flue på veggen her, for han var tok det veldig lett til mine jenters store skuffelse. De hadde gledet seg til mye klubb og babb, men han klarte det helt strålende. Han ville ha noen i bakhånd om noe skulle skjære seg, han torde ikke kaste seg ut i det alene. Det err veldig mange år siden vi foreldre bakte noe for ungene til skole eller avsluttninger, dette vil ungene gjøre selv. Anonymkode: 5bd01...e92
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #97 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sitronkake er en av mine favoritter, og lettlaget. Lykke til ☺️ Anonymkode: 6adce...2d7 Jeg skal gi beskjed om hvordan det går! Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #98 Skrevet 11. mars 2022 Men hvorfor må du skjønne hva alle ingrediensene er? Jeg vet heller ikke sånn egentlig hva hornsalt er eller hva det gjør, jeg slenger bare oppi så mye oppskriften sier. Enkelt og greit. Du må jo ikke skjønne noe som helst, så lenge du får til å måle og blande er det vel ikke så viktig hva det er? Og ingen skjønner av seg selv hva ting er, du må jo finne ut av det! Google vaniljestang da, herregud. Er du vanligvis så tafatt? Hvis du ikke skjønner ett ord i en bok så legger du fra deg hele boka og sier du ikke kan lese? Sluttet du å kjøre bil den ene gangen du kvelte motoren? Anonymkode: 10597...8f6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #99 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor må du skjønne hva alle ingrediensene er? Jeg vet heller ikke sånn egentlig hva hornsalt er eller hva det gjør, jeg slenger bare oppi så mye oppskriften sier. Enkelt og greit. Du må jo ikke skjønne noe som helst, så lenge du får til å måle og blande er det vel ikke så viktig hva det er? Og ingen skjønner av seg selv hva ting er, du må jo finne ut av det! Google vaniljestang da, herregud. Er du vanligvis så tafatt? Hvis du ikke skjønner ett ord i en bok så legger du fra deg hele boka og sier du ikke kan lese? Sluttet du å kjøre bil den ene gangen du kvelte motoren? Anonymkode: 10597...8f6 Som du nok har fått med deg om du har lest litt her, så er jeg ikke tafatt nei. Hadde jeg vært nødt til å bake til jul så hadde jeg jo selvfølgelig gjort det, eller prøvd. Dette handler jo om interesse. Ikke noe annet. Hvis jeg ba deg spille et pianostykke uten å ha lest en note, så ville jeg jo ikke kalt deg tafatt uansett om det var det letteste stykket! Jeg har prøvd å bake én gang i mitt liv og jeg gad ikke da jeg så oppskriften. Det var ikke viktig, så derfor satt jeg meg ikke ned og prøvde videre. Jeg er ikke helt med på at man ikke bør vite hva ingrediensene består av eller hensikten med dem. Jeg sier ikke at en må vite det, men jeg tror nok at jeg vil det. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #100 Skrevet 11. mars 2022 Man kan ikke ha vært en del av samfunnet hvis det ikke har vært situasjoner hvor det er hjemmebakt kake. Bursdager, selskaper, kaffebesøk, jobblunsjer, avslutninger på jobb, 17 mai. Julebakst, bakst med barn.. Kaker er overalt, og de aller aller fleste kan bake en kake. Jeg ville tvilt på din evne til å fungere hvis du ikke greier å lage en gulrotkake eller toro brownies. Anonymkode: e2bb3...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå