*Miss Marple* Skrevet 11. mars 2022 #151 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei det måtte man overhodet ikke. Så kakesyke kan ikke gjestene være. Det hadde vært helt sykt å kjøpe alle de kakene til et slikt selskap. Anonymkode: c5d4b...064 Hva er alternativet da? Om man ikke skal kjøpe og ikke kan bake?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #152 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): For de aller fleste er ikke det en problemstilling fordi vi KAN bake. Det kan de fleste voksne. Om så det er Toro kake. Så du klarer ikke å tenke deg en problemstilling fordi den ikke er reell for deg? Dette er ikke så vanskelig å tenke seg til. Ikke det minste. Det er uvilje til å svare. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #153 Skrevet 11. mars 2022 *Miss Marple* skrev (1 minutt siden): Hva er alternativet da? Om man ikke skal kjøpe og ikke kan bake? Vi kjøper jo! Har en til to kaker ved sammenkomster. Så er det alltids noe småkaker og konfekt. Alt kjøpt. Ingen av oss ville funnet på å kjøpe 10-12 kaker til noen anledning. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #154 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi kjøper jo! Har en til to kaker ved sammenkomster. Så er det alltids noe småkaker og konfekt. Alt kjøpt. Ingen av oss ville funnet på å kjøpe 10-12 kaker til noen anledning. Anonymkode: c5d4b...064 Så hvis du skulle ha 20 gjester, så hadde du fortsatt kjøpt 2 kaker? Det er jo bare tull, du måtte selvsagt kjøpt NOK kaker. Jeg har vært i selskap hvor det har vært en kjøpekake eller to, men disse er ikke like populære som skikkelig hjemmebakte. Så det er nok ikke økonomi som er årsaken til at hjemmebakte er mest etterspurte. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #155 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så hvis du skulle ha 20 gjester, så hadde du fortsatt kjøpt 2 kaker? Det er jo bare tull, du måtte selvsagt kjøpt NOK kaker. Jeg har vært i selskap hvor det har vært en kjøpekake eller to, men disse er ikke like populære som skikkelig hjemmebakte. Så det er nok ikke økonomi som er årsaken til at hjemmebakte er mest etterspurte. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Det holder med to store kaker til 20 gjester. Vi er mer matmennesker, og kaker er egentlig ikke så viktig. Jeg forholder meg bare til alt jeg har lest. Der handler det alltid om økonomi. Noe som er helt forståelig. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #156 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det holder med to store kaker til 20 gjester. Vi er mer matmennesker, og kaker er egentlig ikke så viktig. Jeg forholder meg bare til alt jeg har lest. Der handler det alltid om økonomi. Noe som er helt forståelig. Anonymkode: c5d4b...064 Økonomi var kanskje et poeng en gang i tiden, men i dag er jo dette ikke lenger et problem for vanlige folk. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #157 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Økonomi var kanskje et poeng en gang i tiden, men i dag er jo dette ikke lenger et problem for vanlige folk. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Nå må du jekke deg ned litt. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #158 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå må du jekke deg ned litt. Anonymkode: c5d4b...064 Hva mener du? 😳 Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #159 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? 😳 Anonymkode: 3cb2c...6f4 Jeg mener at folk nå i en lang periode har vært fortvilet over strømregninger på 4-5000 i måneden. Nå er det matpriser og drivstoff som diskuteres i fortvilelse. Så sitter du der og sier at 7000 i kaker er så viktig at det ikke er noe problem for vanlige folk? Det er helt tydelig at slike utgifter er et stort problem. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #160 Skrevet 11. mars 2022 morsom sak.. har aldri sett noe som ikke så hjemmebakt ut på verken 17, mai, avslutninger eller annet. men man bor vel på forskjellige plasser da. Hvis noen spør om vi kan stille med en kake har jeg følgende strategi: 3 dager før nevner jeg det litt i forbifarten når eldste er rundt meg: "hmm jeg må visst bake en kake i morgen eller overimorgen", hun sier "den kan jeg bake..." fint. da slapp jeg. Jeg er ikke flink, får til sjokoladekake eller muffins om jeg må. men jeg vil helst slippe og det blir fort en Toro. Mannnen lot seg lure før hun var stor nok. Jeg blir definitivt ikke spurt av venninner om om å bake kake til deres konfirmasjoner, men de tilbyr seg den andre veien. Til datterens konf bakte hun over halvparten selv. så kom besteforeldre og gjester med ganske mange. jeg kjøpte en fin bakerikake og makroner (mest fordi jeg hadde lyst på, hadde ikke trengt) Jeg kan ikke gjærbakst og ikke pizza. Det tar mannen seg av. Jeg kan nok om jeg må. men jeg tåler en grandis jeg... Jeg kan lage 3 retters til 25 personer, men kaken til kaffen kan noen andre stille med. men jeg baker 10 slag til jul så jeg baker vel kvoten min av kaker da... Anonymkode: ef9fa...3b8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #161 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Så du hadde kjøpt 10-12 kaker til minimum 500 til en konfirmasjon eller dåp hvis ingen kunne bake ? Anonymkode: c5d4b...064 For min del gadde ikke det vært noen vits i. Hvis vi bare hadde servert kjøpekontrakt hadde folk spist mye mindre. Da hadde det sikkert holdt med halvparten eller mindre. Anonymkode: 47198...e1e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #162 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener at folk nå i en lang periode har vært fortvilet over strømregninger på 4-5000 i måneden. Nå er det matpriser og drivstoff som diskuteres i fortvilelse. Så sitter du der og sier at 7000 i kaker er så viktig at det ikke er noe problem for vanlige folk? Det er helt tydelig at slike utgifter er et stort problem. Anonymkode: c5d4b...064 Folk flest har faktisk veldig god råd, og verken strøm eller drivstoff er en reell trussel. Vi beholder hus, hytter, biler og båter, vi spiser ute, shopper og drar på ferie. 7000 kr er faktisk ikke et stort innhogg i økonomien til folk flest. Med "folk flest" mener jeg voksne, etablerte mennesker, med vanlige jobber og vanlige liv. Så er det noen få som faller utenfor og har dårlig råd. For disse vil strøm og drivstoff og 7000 kr være et problem, men de er altså i mindretall her til lands. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #163 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): morsom sak.. har aldri sett noe som ikke så hjemmebakt ut på verken 17, mai, avslutninger eller annet. men man bor vel på forskjellige plasser da. Hvis noen spør om vi kan stille med en kake har jeg følgende strategi: 3 dager før nevner jeg det litt i forbifarten når eldste er rundt meg: "hmm jeg må visst bake en kake i morgen eller overimorgen", hun sier "den kan jeg bake..." fint. da slapp jeg. Jeg er ikke flink, får til sjokoladekake eller muffins om jeg må. men jeg vil helst slippe og det blir fort en Toro. Mannnen lot seg lure før hun var stor nok. Jeg blir definitivt ikke spurt av venninner om om å bake kake til deres konfirmasjoner, men de tilbyr seg den andre veien. Til datterens konf bakte hun over halvparten selv. så kom besteforeldre og gjester med ganske mange. jeg kjøpte en fin bakerikake og makroner (mest fordi jeg hadde lyst på, hadde ikke trengt) Jeg kan ikke gjærbakst og ikke pizza. Det tar mannen seg av. Jeg kan nok om jeg må. men jeg tåler en grandis jeg... Jeg kan lage 3 retters til 25 personer, men kaken til kaffen kan noen andre stille med. men jeg baker 10 slag til jul så jeg baker vel kvoten min av kaker da... Anonymkode: ef9fa...3b8 Det var både overraskende og morsomt å se at ikke alle her mener at det er en selvfølge å bake! Du baker riktignok til jul da, men innrømmer at du ikke er særlig flink ellers. Jeg er også mer matmenneske, men vet ikke om jeg hadde prestert å lage treretters til så mange! Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #164 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det holder med to store kaker til 20 gjester. Vi er mer matmennesker, og kaker er egentlig ikke så viktig. Jeg forholder meg bare til alt jeg har lest. Der handler det alltid om økonomi. Noe som er helt forståelig. Anonymkode: c5d4b...064 I konfirmasjoner eller dåp tror de aller fleste om de kunne velge ville valgt én fancy kake med bilde på eller stilig pynt. Kan godt være hjemmelaget om man kan slikt selv eller kjenner noen som kan bake. Hvis ikke kjøper man dette på et konditori. Resten av kakene ønsker man gjerne hjemmelaget. Ikke fordi det er billigere, men fordi kakene ofte er bedre. De som tar med kake tar gjerne med favorittkaken sin. Dette er en kake de selv liker godt og har fått gode tilbakemeldinger på. Smakene treffer gjestene ofte mye bedre enn kakene fra konditori. Anonymkode: 953b9...79e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #165 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Folk flest har faktisk veldig god råd, og verken strøm eller drivstoff er en reell trussel. Vi beholder hus, hytter, biler og båter, vi spiser ute, shopper og drar på ferie. 7000 kr er faktisk ikke et stort innhogg i økonomien til folk flest. Med "folk flest" mener jeg voksne, etablerte mennesker, med vanlige jobber og vanlige liv. Så er det noen få som faller utenfor og har dårlig råd. For disse vil strøm og drivstoff og 7000 kr være et problem, men de er altså i mindretall her til lands. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Javel? Det mindretallet består nok av en ganske anseelig mengde mennesker. De teller ikke som vanlige folk de da. Neivel. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #166 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Javel? Det mindretallet består nok av en ganske anseelig mengde mennesker. De teller ikke som vanlige folk de da. Neivel. Anonymkode: c5d4b...064 Tenk deg om: hvor mange må faktisk gå til drastiske skritt som å selge hus, hytter, bil og båt? Se det,ja, ikke mange, nei! Altså har folk flest veldig god råd. Anonymkode: 3cb2c...6f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #167 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tenk deg om: hvor mange må faktisk gå til drastiske skritt som å selge hus, hytter, bil og båt? Se det,ja, ikke mange, nei! Altså har folk flest veldig god råd. Anonymkode: 3cb2c...6f4 Folk har jo stram økonomi selv om de ikke må selge hus og bil! Ikke tull sånn. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #168 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så du klarer ikke å tenke deg en problemstilling fordi den ikke er reell for deg? Dette er ikke så vanskelig å tenke seg til. Ikke det minste. Det er uvilje til å svare. Anonymkode: c5d4b...064 Du kan lese, sant…? Du kan følge en oppskrift på middag? Da kan du følge andre oppskrifter også. Ellers bare leker du dum. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #169 Skrevet 11. mars 2022 2 hours ago, Anonym bruker said: Det holder med to store kaker til 20 gjester. Vi er mer matmennesker, og kaker er egentlig ikke så viktig. Jeg forholder meg bare til alt jeg har lest. Der handler det alltid om økonomi. Noe som er helt forståelig. Anonymkode: c5d4b...064 Du kan like gjerne kjøpe én kake, og det vil sikkert bli igjen kake. Alle vet at man ikke forsyner seg med mat hvis det er for lite 😄 Er det ikke litt pussig at av 20 mennesker er det ingen kakemenneske? Anonymkode: e2bb3...fbf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #170 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så du hadde kjøpt 10-12 kaker til minimum 500 til en konfirmasjon eller dåp hvis ingen kunne bake ? Anonymkode: c5d4b...064 Nei. Ingen kjøpekaker smaker godt nok til at det er noen vits. Folk hadde heller gått uten. Jeg skjønner hvorfor du sier du ikke liker kake så godt, hvis du kun spiser kjøpekake. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #171 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er vel omtrent det jeg ville fram til her også, for det er jo veldig snålt at det blir stilt spørsmålstegn ved alle evner selv om man aldri har bakt en kake. Anonymkode: c5d4b...064 Det er jo du som prøver å unnskylde dine manglende ferdigheter med at du har musikere til foreldre og heller spiller instrumenter med barna enn å bake. Men det gjør jeg også det, uten at det hindrer meg i å kunne lese en kokebok og ta rede på hva hornsalt er. Anonymkode: ac7ee...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #172 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du kan like gjerne kjøpe én kake, og det vil sikkert bli igjen kake. Alle vet at man ikke forsyner seg med mat hvis det er for lite 😄 Er det ikke litt pussig at av 20 mennesker er det ingen kakemenneske? Anonymkode: e2bb3...fbf Nå er det sånn at alle har hatt selskaper altså. Vi får ikke servert noe annet hos andre, det er likt hos alle. Er det så vanskelig å forstå at ikke alle elsker kaker? Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #173 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du fant nok feil innlegg. Jeg skrev blant annet at min bestemor bakte, og at det har vært hjemmebakst i bryllup. Som jeg antok bestemødre hadde bakt. Sånn, da fikk du med deg det. Anonymkode: c5d4b...064 Så du antok at man lærte baking etter 60-årsdagen, altså? Da var det nok JEG som overvurderte deg… Anonymkode: ac7ee...bd9
*Miss Marple* Skrevet 11. mars 2022 #174 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå er det sånn at alle har hatt selskaper altså. Vi får ikke servert noe annet hos andre, det er likt hos alle. Er det så vanskelig å forstå at ikke alle elsker kaker? Anonymkode: c5d4b...064 Har alle du er i selskap hos kun kjøpekaker? Da skjønner jeg faktisk at du ikke ‘elsker’ kaker, for i 9 av 10 tilfeller er kjøpekaker kun ok og ikke kjempegode.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #175 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo du som prøver å unnskylde dine manglende ferdigheter med at du har musikere til foreldre og heller spiller instrumenter med barna enn å bake. Men det gjør jeg også det, uten at det hindrer meg i å kunne lese en kokebok og ta rede på hva hornsalt er. Anonymkode: ac7ee...bd9 Når du leser en tråd så prøv å få med deg sammenhengen i hva noen skriver, og hva svarene er. Jeg har ikke unnskyldt meg i det hele tatt. Det ble bare skrevet en kommentar som oppfordret meg til å bake med barna, og jeg faktisk har aktiviteter sammen med dem. Som også mine foreldre hadde med oss. Jeg har aldri visst at det var så viktig å kunne bake kaker. Jeg syns ikke at det er viktig nå heller. Om mulig har jeg bare blitt enda mer overrasket over hvor viktig det skal være. Jeg skal bake i morgen så får jeg jo se om jeg liker det, og ser noe videre poeng i det. Anonymkode: c5d4b...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå