amandine Skrevet 11. mars 2022 #51 Skrevet 11. mars 2022 Jeg kan nesten ikke forstå dette, kakebakst og annen bakst, og matlaging generelt er så fremtredende og grunnleggende i alle kulturer at jeg ikke helt forstår. At ikke alle er så flinke er én ting, men det er langt fra å ikke være flink til å ikke noensinne ha prøvd eller hatt lyst og interesse av å prøve. Du skriver at du ikke kjenner ingrediensene, HI, men de aller fleste bakverk er jo laget av helt vanlige ting de fleste har i skapet, faktisk. Ting du får kjøpt på prix og Kiwi og rema. Jeg kjenner ingen som ikke kan bake i en eller annen variant, og jeg er såpass gammel og har flyttet såpass mye at jeg kjenner folk fra alle lag og alle kanter og bakgrunner. Jeg blir litt nysgjerrig på deg, for du og ditt miljø er helt fremmed.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #52 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig kan de hvis de går inn for å lære det, men det er ikke ferdigheter man er født med. Det må læres. Anonymkode: 47198...e1e Man er jo ikke født med noen ferdigheter. Det er likevel husmødre som har lagd mat i 20 år, som enda ikke har lært matlaging. Det kan jo være fordi de ikke ser poenget som min mor og far, og det er jo helt i orden. Ingen vil vel bli så sjokkerte om folk ikke kan lage litt avansert mat. Derfor blir det som sagt veldig merkelig at det å bake kaker er noe alle bør kunne. En skriver tilmed at det er en del av allmennutdannelse, men tror ikke at de fleste går så langt da. Det er nok hvor viktig ting er, som avgjør om man vil lære. Jeg har aldri sett noen viktighet av å kunne bake kaker. Jeg skjønner at folk syns det er gøy! Det er bare rart at alle ser på det å kunne bake som en selvfølge. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #53 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man er jo ikke født med noen ferdigheter. Det er likevel husmødre som har lagd mat i 20 år, som enda ikke har lært matlaging. Det kan jo være fordi de ikke ser poenget som min mor og far, og det er jo helt i orden. Ingen vil vel bli så sjokkerte om folk ikke kan lage litt avansert mat. Derfor blir det som sagt veldig merkelig at det å bake kaker er noe alle bør kunne. En skriver tilmed at det er en del av allmennutdannelse, men tror ikke at de fleste går så langt da. Det er nok hvor viktig ting er, som avgjør om man vil lære. Jeg har aldri sett noen viktighet av å kunne bake kaker. Jeg skjønner at folk syns det er gøy! Det er bare rart at alle ser på det å kunne bake som en selvfølge. Anonymkode: c5d4b...064 Har du aldri vært i en situasjon hvor det var naturlig at du bakte en kake? Barnebursdag ? Dugnad ? Skoleavslutning ? Idretten? Egentlig hvor som helst .
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #54 Skrevet 11. mars 2022 amandine skrev (3 minutter siden): Jeg kan nesten ikke forstå dette, kakebakst og annen bakst, og matlaging generelt er så fremtredende og grunnleggende i alle kulturer at jeg ikke helt forstår. At ikke alle er så flinke er én ting, men det er langt fra å ikke være flink til å ikke noensinne ha prøvd eller hatt lyst og interesse av å prøve. Du skriver at du ikke kjenner ingrediensene, HI, men de aller fleste bakverk er jo laget av helt vanlige ting de fleste har i skapet, faktisk. Ting du får kjøpt på prix og Kiwi og rema. Jeg kjenner ingen som ikke kan bake i en eller annen variant, og jeg er såpass gammel og har flyttet såpass mye at jeg kjenner folk fra alle lag og alle kanter og bakgrunner. Jeg blir litt nysgjerrig på deg, for du og ditt miljø er helt fremmed. Hvordan vet du at alle du kjenner kan bake? Jeg har hverken bakepulver, vaniljesukker, hornsalt, kokos eller kakao i huset. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #55 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Har du aldri vært i en situasjon hvor det var naturlig at du bakte en kake? Barnebursdag ? Dugnad ? Skoleavslutning ? Idretten? Egentlig hvor som helst . Nei, jeg har kjøpt på konditori. Anonymkode: c5d4b...064
Spurvugla Skrevet 11. mars 2022 #56 Skrevet 11. mars 2022 Jeg tror de fleste regner baking av kaker som adskillig enklere enn å lage varmretter. I barnehagen var det ofte arrangementer der foreldrene skulle ta med mat, og vi ble spesifikt oppfordret til å ta med noe annet enn kake. Alt for mange tok med kake siden de så på det som den enkleste muligheten. Hvis du finner en kakeoppskrift med mange rare ingredienser er det bare å bla videre. I svært mange oppskrifter er det ingen ingredienser som er mer spesielle enn bakepulver. En fordel med hjemmebakte kaker er at man kan gjøre dem mye mindre søte en konditorikaker, og det er jo bra om du ikke er så glad i søtt. Første gang bør du følge oppskrifta, men du kan jo lete etter en med relativt lite sukker.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #57 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Man er jo ikke født med noen ferdigheter. Det er likevel husmødre som har lagd mat i 20 år, som enda ikke har lært matlaging. Det kan jo være fordi de ikke ser poenget som min mor og far, og det er jo helt i orden. Ingen vil vel bli så sjokkerte om folk ikke kan lage litt avansert mat. Derfor blir det som sagt veldig merkelig at det å bake kaker er noe alle bør kunne. En skriver tilmed at det er en del av allmennutdannelse, men tror ikke at de fleste går så langt da. Det er nok hvor viktig ting er, som avgjør om man vil lære. Jeg har aldri sett noen viktighet av å kunne bake kaker. Jeg skjønner at folk syns det er gøy! Det er bare rart at alle ser på det å kunne bake som en selvfølge. Anonymkode: c5d4b...064 Hvis de har laget mat i 20 år så kan de jo lage mat. At fu ikke liker maten deres er en annen ting. Anonymkode: 47198...e1e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #58 Skrevet 11. mars 2022 Jeg vil gå så langt som å si at en voksen er evneveik om hen ikke klarer å fremstille en enkel kake som eplekake, sjokoladekake, brownies etc. det er helt greit å ikke ha interesse av det eller se behovet (kaker er tross alt ikke essensielle næringskilder), men å kunne lese en oppskrift, måle opp og røre sammen ingredienser og betjene en steikeovn er rimelig grunnleggende kunnskap. Anonymkode: 68aaa...4ed
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #59 Skrevet 11. mars 2022 Spurvugla skrev (4 minutter siden): Jeg tror de fleste regner baking av kaker som adskillig enklere enn å lage varmretter. I barnehagen var det ofte arrangementer der foreldrene skulle ta med mat, og vi ble spesifikt oppfordret til å ta med noe annet enn kake. Alt for mange tok med kake siden de så på det som den enkleste muligheten. Hvis du finner en kakeoppskrift med mange rare ingredienser er det bare å bla videre. I svært mange oppskrifter er det ingen ingredienser som er mer spesielle enn bakepulver. En fordel med hjemmebakte kaker er at man kan gjøre dem mye mindre søte en konditorikaker, og det er jo bra om du ikke er så glad i søtt. Første gang bør du følge oppskrifta, men du kan jo lete etter en med relativt lite sukker. Hvilken kake skal jeg prøve meg på i morgen da, som er enkel å få til? Jeg vil ikke gå for Toro for det er jo ikke noe poeng. Hva slags form skal jeg kjøpe? Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis de har laget mat i 20 år så kan de jo lage mat. At fu ikke liker maten deres er en annen ting. Anonymkode: 47198...e1e De sier det selv da. I går senest så fleipet Mari Maurstad og sønnene hennes på Sofa med at det hun lagde var fiskepinner. Nå tror jeg hun lagde litt mer avansert enn det også, men at matlaging ikke lå for henne. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #60 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil gå så langt som å si at en voksen er evneveik om hen ikke klarer å fremstille en enkel kake som eplekake, sjokoladekake, brownies etc. det er helt greit å ikke ha interesse av det eller se behovet (kaker er tross alt ikke essensielle næringskilder), men å kunne lese en oppskrift, måle opp og røre sammen ingredienser og betjene en steikeovn er rimelig grunnleggende kunnskap. Anonymkode: 68aaa...4ed Du går for langt faktisk. Når du er så uhøflig og kvalm, så kan jeg vel si at jeg tror nok jeg er langt mindre evneveik enn deg. Anonymkode: c5d4b...064
Spurvugla Skrevet 11. mars 2022 #61 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvilken kake skal jeg prøve meg på i morgen da, som er enkel å få til? Jeg vil ikke gå for Toro for det er jo ikke noe poeng. Hva slags form skal jeg kjøpe? Anonymkode: c5d4b...064 En enkel sjokoladekake bakt med kakao, eller en klassisk formkake. Det skal mye til å mislykkes med dette, så lenge du ikke steker for mye eller for lite. Kjøp eventuelt en liten brødform, den kan du jo bruke til brød også hvis det ikke blir mer kakebaking.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #62 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg har kjøpt på konditori. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg tror aldri jeg har sett en kake fra et konditori på en avslutning. En og annen kjøpekake fra matvarebutikken har jeg sett (rullekake, sjokoladekake), men de fleste har bakt noe hjemme. Her variere det fra kaker bakt fra bunnen til Toroposer for langpanne og brownies. Alle kakene er gode og settes pris på uansett om de er kjøpt eller bakt. Det er sjelden det er kaker igjen av noen slag. Toro-langpanne er veldig greit når man skal bake til bursdager eller diverse arrangement fordi den er glutenfri. Da må man bare passe på at fyllet man velger/lager også er det. Jeg kan ikke huske at jeg bakte noe videre før barna ble født. Oppigjennom barndommen til barna har det derimot vært mange anledninger til å bake (til bursdager, dugnader, tilstelninger etc). Da ble det laget og pyntet kaker gjerne sammen med barna. Mannen min er god til å lage mat, men fikk litt panikk da han plutselig måtte lage kake. Det var bare en Toropose, men 10-åringen gjorde jobben i stedet Så vidt jeg vet kjenner jeg ingen jenter/damer over 12 som ikke kan bake, men jeg kjenner noen gutter/menn som vegrer seg. Her jeg bor har det aldri vært press om flotte kaker på tilstelninger slik at det har kjentes trykt for de fleste å bake noe hjemme eller kjapt kjøpe noe fra butikken. Om dere er vant med at kaker på tilstelninger skal være fra konditori kan det jo være at noen føler at listen ligger veldig høyt og derfor sier at de ikke kan bake. Det kan jo tyde på det ettersom du sier at du ikke forstår ingrediensene. Pavlova og pepperkaker inneholder gjerne noen ingredienser man ikke bruker så ofte i matlaging, men de fleste kaker består stort sett av helt vanlige ingredienser som alle har hørt om (som sukker, mel, egg, gulerot osv). Anonymkode: 953b9...79e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #63 Skrevet 11. mars 2022 Spurvugla skrev (1 minutt siden): En enkel sjokoladekake bakt med kakao, eller en klassisk formkake. Det skal mye til å mislykkes med dette, så lenge du ikke steker for mye eller for lite. Kjøp eventuelt en liten brødform, den kan du jo bruke til brød også hvis det ikke blir mer kakebaking. Takk for velviljen. Ja en brødform vet jeg ihvertfall hvordan ser ut, så da kjøper jeg inn den i morgen. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #64 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for velviljen. Ja en brødform vet jeg ihvertfall hvordan ser ut, så da kjøper jeg inn den i morgen. Anonymkode: c5d4b...064 Baker du brød eller boller da? Mange sverger jo til gjærbakst i stedet for kaker.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #65 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvilken kake skal jeg prøve meg på i morgen da, som er enkel å få til? Jeg vil ikke gå for Toro for det er jo ikke noe poeng. Hva slags form skal jeg kjøpe? De sier det selv da. I går senest så fleipet Mari Maurstad og sønnene hennes på Sofa med at det hun lagde var fiskepinner. Nå tror jeg hun lagde litt mer avansert enn det også, men at matlaging ikke lå for henne. Anonymkode: c5d4b...064 Jeg er ganske sikker på at hun hadde klart å lage middag hver dag om hun ikke hadde noe alternativ. Fiskepinner er jo foresten også mat. Anonymkode: 47198...e1e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #66 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror aldri jeg har sett en kake fra et konditori på en avslutning. En og annen kjøpekake fra matvarebutikken har jeg sett (rullekake, sjokoladekake), men de fleste har bakt noe hjemme. Her variere det fra kaker bakt fra bunnen til Toroposer for langpanne og brownies. Alle kakene er gode og settes pris på uansett om de er kjøpt eller bakt. Det er sjelden det er kaker igjen av noen slag. Toro-langpanne er veldig greit når man skal bake til bursdager eller diverse arrangement fordi den er glutenfri. Da må man bare passe på at fyllet man velger/lager også er det. Jeg kan ikke huske at jeg bakte noe videre før barna ble født. Oppigjennom barndommen til barna har det derimot vært mange anledninger til å bake (til bursdager, dugnader, tilstelninger etc). Da ble det laget og pyntet kaker gjerne sammen med barna. Mannen min er god til å lage mat, men fikk litt panikk da han plutselig måtte lage kake. Det var bare en Toropose, men 10-åringen gjorde jobben i stedet Så vidt jeg vet kjenner jeg ingen jenter/damer over 12 som ikke kan bake, men jeg kjenner noen gutter/menn som vegrer seg. Her jeg bor har det aldri vært press om flotte kaker på tilstelninger slik at det har kjentes trykt for de fleste å bake noe hjemme eller kjapt kjøpe noe fra butikken. Om dere er vant med at kaker på tilstelninger skal være fra konditori kan det jo være at noen føler at listen ligger veldig høyt og derfor sier at de ikke kan bake. Det kan jo tyde på det ettersom du sier at du ikke forstår ingrediensene. Pavlova og pepperkaker inneholder gjerne noen ingredienser man ikke bruker så ofte i matlaging, men de fleste kaker består stort sett av helt vanlige ingredienser som alle har hørt om (som sukker, mel, egg, gulerot osv). Anonymkode: 953b9...79e Vi kjøper ikke marsipankaker og slikt til skoleavslutninger. Da går det i wienerstang hvis det heter det. Sånn med melis og vanilje til å skjære opp i stykker. Noen har kjøpt boller som de deler i to, og fyller på med krem osv. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #67 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Baker du brød eller boller da? Mange sverger jo til gjærbakst i stedet for kaker. Nei ikke det heller. Kjøper alt slikt hos bakeren. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #68 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei ikke det heller. Kjøper alt slikt hos bakeren. Anonymkode: c5d4b...064 Så du har aldri bakt boller og brød heller?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #69 Skrevet 11. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Så du har aldri bakt boller og brød heller? Nei. Jeg har aldri hatt noen spesiell anledning til at det burde bakes. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #70 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg har aldri hatt noen spesiell anledning til at det burde bakes. Anonymkode: c5d4b...064 Hvis du er oppvokst i Norge og har hatt heimkunnskap på skolen ( som de aller aller fleste har hatt) så har du bakt brød eller annen gjærbakst . Det hører med.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #71 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Jeg har aldri hatt noen spesiell anledning til at det burde bakes. Anonymkode: c5d4b...064 Har du kjøkken med komfyr og stekeovn? Anonymkode: 47198...e1e
Himmel og hav Skrevet 11. mars 2022 #72 Skrevet 11. mars 2022 (endret) Beklager. Jeg sliter med å tro at det er sant. Du sier at du er god til å lage mat. Har du da aldri bakt en pai, lagd nanbrød, pitabrød eller pizza? Endret 11. mars 2022 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #73 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har du kjøkken med komfyr og stekeovn? Anonymkode: 47198...e1e Nei jeg lager all mat over bål i hagen! Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Beklager. Jeg sliter med å tro at det er sant. Du sier at du er god til å lage mat. Har du da aldri bakt en pai, lagd nanbrød, pitabrød eller pizza? Pizza har jeg lagd, og det har jeg aldri tenkt på som baking. Ihvertfall ikke til å sammenligne med kaker! Pai inngår ikke i husholdningen her, og nanbrød smaker ingenting, så inngår heller ikke. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #74 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei jeg lager all mat over bål i hagen! Pizza har jeg lagd, og det har jeg aldri tenkt på som baking. Ihvertfall ikke til å sammenligne med kaker! Pai inngår ikke i husholdningen her, og nanbrød smaker ingenting, så inngår heller ikke. Anonymkode: c5d4b...064 Lager du mat fra bunnen eller har dere mer lettvinte løsninger?
Himmel og hav Skrevet 11. mars 2022 #75 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei jeg lager all mat over bål i hagen! Pizza har jeg lagd, og det har jeg aldri tenkt på som baking. Ihvertfall ikke til å sammenligne med kaker! Pai inngår ikke i husholdningen her, og nanbrød smaker ingenting, så inngår heller ikke. Anonymkode: c5d4b...064 Pizza er jo gjærdeig, så da har du jo bakt. Litt på sida, men om du mener at nanbrød ikke smaker noe, så har du ikke fått skikkelige nanbrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå