Gå til innhold

Er det vanlig å kunne bake kaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hadde nok klart Toro, men smaker sånt særlig godt? Har jo vært kaker i alle bryllup jeg har vært i, men jeg har vel tenkt at de er kjøpt eller at en eller to bestemødre har bakt. Har ikke tenkt over det som jeg kan huske, og ingen kakeboks sitter i minnet heller.

Anonymkode: c5d4b...064

Jeg baker som regel fra grunnen av, men vi har barnebursdag får vår mellomste bruker jeg Toro posene siden en i klassen har gluten allergi, og de er glutenfri. De smaker forresten overraskende godt.

Nei, men bruker ikke Toro i bryllup og slikt, men dersom du leser innlegget mitt så snakker jeg ikke bare om veldig spesielle anledninger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hornsalt bruker jeg bare til sveler og julekaker og vaniljestang gidder jeg aldri. Jeg erstatter bare med vaniljesukker med ekte vanilje eller vaniljeekstrakt.

95% av baking skjer med vanlige ingredienser som mel, smør, egg, melk, sukker, bakepulver, vaniljesukker, kakao, sjokolade, sitron.

Anonymkode: 6adce...2d7

Jeg skjønner ikke hva en kan erstatte hva med da, så blir jo vanskelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei kaker til jul skjønner jeg ihvertfall ingenting av, og jeg hadde tenkt å prøve en gang. Skjønte ikke hva halvparten av ingrediensene var. 

Dette må jo være trolling. 

Anonymkode: dae29...155

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan matlaging og er flink til å lage ulike retter. Jeg har aldri sett på kakebaking som matlaging.

Bestemoren min bakte vet jeg. Husker ikke om moren min gjorde. Hun gjorde vel det til bursdager. 

Nei kaker til jul skjønner jeg ihvertfall ingenting av, og jeg hadde tenkt å prøve en gang. Skjønte ikke hva halvparten av ingrediensene var. 

I julekaker er det forskjellig kombinasjon av mel, egg, smør, sukker og melk i tillegg til hevemiddel som bakepulver. Hvordan kan du ikke vite hva det er? Jeg tror du tuller med o. 

Anonymkode: 958b6...534

Skrevet

Det er helt vanlig. Kjøpekaker er undermåls. Alle kan bake. 

Anonymkode: b2868...71f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan matlaging og er flink til å lage ulike retter. Jeg har aldri sett på kakebaking som matlaging.

Bestemoren min bakte vet jeg. Husker ikke om moren min gjorde. Hun gjorde vel det til bursdager. 

Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor i landet du bor, hvor gammel, og hvor gamle er venninnene dine, og om du har barn? 

For svarer på spørsmålet er at ja, det er helt vanlig å kunne bake en kake, og de aller fleste har bakt en kake en eller annen gang i livet, selv om det bare var på skolen. Alle baker jo kaker på skolen? 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva en kan erstatte hva med da, så blir jo vanskelig. 

Du skjønner ikke at om du ikke har en ingrediens med vanilje kan du erstatte med annen type vanilje?

La meg spørre, i en oppskrift der det står paprika og du bare har spisspaprika, blir du hjelpeløs da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette må jo være trolling. 

Anonymkode: dae29...155

Er det noe vits i å skrive sånt? Det er kanskje ikke alt som er så vanlig som det kan se ut som, og det kan da fint være flere her som ikke kan bake også. 

Det er helt vanlig. Kjøpekaker er undermåls. Alle kan bake. 

Anonymkode: b2868...71f

Hvorfor sier du at kaker fra konditori er undermåls? Hva er poenget med å komme med sånt når det ikke er sant? For å tråkke ned noen uansett holdbar påstand? 

Pobie skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor i landet du bor, hvor gammel, og hvor gamle er venninnene dine, og om du har barn? 

For svarer på spørsmålet er at ja, det er helt vanlig å kunne bake en kake, og de aller fleste har bakt en kake en eller annen gang i livet, selv om det bare var på skolen. Alle baker jo kaker på skolen? 

Nei vi bakte ikke på skolen altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du skjønner ikke at om du ikke har en ingrediens med vanilje kan du erstatte med annen type vanilje?

La meg spørre, i en oppskrift der det står paprika og du bare har spisspaprika, blir du hjelpeløs da?

Nei jeg skjønner ikke det. Da ville jeg trodd at det sto i oppskriften, og jeg vet ikke forskjell på vaniljestang hva det nå er, og annen vanilje. Jeg kan lage mat har jeg skrevet, så blir ikke forvirret over noe i oppskrifter på det området. 

Skrevet

Nei jeg skjønner ikke det. Da ville jeg trodd at det sto i oppskriften, og jeg vet ikke forskjell på vaniljestang hva det nå er, og annen vanilje. Jeg kan lage mat har jeg skrevet, så blir ikke forvirret over noe i oppskrifter på det området. 

Jeg kan berolige deg med at prinsippene er helt de samme, kakebaking er matlaging. Kan du lage lasagne, så kan du bake. Det er bare å sette i gang.

På samme måte som lasagnen blir bedre tredje gang du lager den enn første, så blir også kakene bedre med erfaring. Men bake kan du.

Skrevet

Jeg kan berolige deg med at prinsippene er helt de samme, kakebaking er matlaging. Kan du lage lasagne, så kan du bake. Det er bare å sette i gang.

På samme måte som lasagnen blir bedre tredje gang du lager den enn første, så blir også kakene bedre med erfaring. Men bake kan du.

Jeg har ikke en kakeform her. Har ikke bakepulver engang, så kan ikke bare sette i gang. Syns bare det er utrolig rart at det skal være så vanlig å kunne. 

Skrevet

Jeg har ikke en kakeform her. Har ikke bakepulver engang, så kan ikke bare sette i gang. Syns bare det er utrolig rart at det skal være så vanlig å kunne. 

Det er vel noe man gjør fra man er liten i de fleste hjem. En hyggelig aktivitet med barn er det også. Er det ikke viktig for deg at dine egne barn skal lære seg å bake? Bake sammen til jul feks? Langpanne har du sikkert ? 

Skrevet

Kjøp bakepulver og bak i dine ildfaste former 👍

Skrevet

Hvorfor er det utrolig rart at de fleste kan det? De aller fleste kan lage mat, og hvis man kan følge oppskrifter for å lage mat, kan man følge oppskrifter for å lage en enkel kake. De alle fleste både lager mat og baker med foreldrene og på skolen fra ung alder. 

Skrevet

Jeg kan bake.  Det kan også de aller fleste i omgangskretsen min.  Noen er kjempeflinke. Andre baker pose-kaker.  

Jeg er nesten 50, har lang universitetsutdannelse og bor i en stor by.  

I min omgangskrets er det også vanlig at flere tilbyr seg å ta med en kake i konfirmasjoner osv.  Ellers baker man til dugnader/skolearrangementer, jul, 17. mai, bursdager osv.  

Både forrige og neste konfirmasjon hos meg er med en kombinasjon av kjøpekaker, kaker bakt av meg samt medbragt fra gjester.  

Til hverdags spiser jeg sjelden kake, jeg er mer glad i ost.  Dermed får jeg ikke like mye bake-trening som de skikkelig kakeglade.  Men jeg kan bake standard-kaker som pavlova, sjokoladekake, ostekake, gulrotkake osv.  Ellers tenker jeg det er god allmenndannelse for barna mine å delta i baking av pepperkakehus til jul, brødbaking osv.  

Anonymkode: bc420...124

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Det er vel noe man gjør fra man er liten i de fleste hjem. En hyggelig aktivitet med barn er det også. Er det ikke viktig for deg at dine egne barn skal lære seg å bake? Bake sammen til jul feks? Langpanne har du sikkert ? 

Mine foreldre er musikere, og vi lærte oss alle å spille instrumenter da vi vokste opp. Musikk og sang var også en veldig hyggelig aktivitet. Vi var ofte ute og spiste og min mor var lite god på kjøkkenet. Hun er ikke særlig huslig i det hele tatt, men veldig kreativ og dyktig på mer kunstneriske områder. Vi lærte å holde det ryddig, det var stort sett det vi lærte av huslige sysler. Nei jeg har aldri tenkt på at det er særlig viktig å lære barna kakebaking. Vi kjøper ferdige pepperkakehus, og kaker og pynter sammen til jul. Det ser jeg et poeng med da det er kreativt. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kjøp bakepulver og bak i dine ildfaste former 👍

Kanskje jeg handler inn kakeform i morgen da jeg skal ut og handle. Bare for å prøve. 

Jeg kan bake.  Det kan også de aller fleste i omgangskretsen min.  Noen er kjempeflinke. Andre baker pose-kaker.  

Jeg er nesten 50, har lang universitetsutdannelse og bor i en stor by.  

I min omgangskrets er det også vanlig at flere tilbyr seg å ta med en kake i konfirmasjoner osv.  Ellers baker man til dugnader/skolearrangementer, jul, 17. mai, bursdager osv.  

Både forrige og neste konfirmasjon hos meg er med en kombinasjon av kjøpekaker, kaker bakt av meg samt medbragt fra gjester.  

Til hverdags spiser jeg sjelden kake, jeg er mer glad i ost.  Dermed får jeg ikke like mye bake-trening som de skikkelig kakeglade.  Men jeg kan bake standard-kaker som pavlova, sjokoladekake, ostekake, gulrotkake osv.  Ellers tenker jeg det er god allmenndannelse for barna mine å delta i baking av pepperkakehus til jul, brødbaking osv.  

Anonymkode: bc420...124

Jeg ser ikke at kakebaking skal være en del av allmennutdannelse altså. 

Skrevet

Alle kan. 

Anonymkode: ca332...792

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri bakt en kake i mitt liv, og ingen av mine nære venninner heller. Det er heller ikke vanlig å servere hjemmebakst i selskap. Det som blir servert er fra konditori. Jeg leser om konfirmasjoner her og at man blir anbefalt å spørre flere om å bake. Jeg hadde blitt ganske forfjamset om noen spurte om jeg kunne bake en kake. Er det virkelig så vanlig som det ser ut som her inne? 

Jeg tror ikke jeg noensinne har møtt noen som ikke kan bake, hvertfall ingen som har innrømmet det. Så vil tro det er særs uvanlig å ikke kunne det. Tom barna på 6 til 10 baker her... 

Anonymkode: 4143d...a87

Skrevet

Alle kan. 

Anonymkode: ca332...792

Jeg vet om de som ikke kan lage særlig mer avanserte retter enn å varme ferdigmat. Det er ikke så fryktelig uvanlig heller, så jeg syns det er så merkelig at kakebaking skal være noe alle mestrer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lærte ikke å bake kaker på skolen nei. Vi lærte om helse selvfølgelig, og ernæring. Jeg er veldig opptatt av mat, spiser sunt og stort sett riktig. Liker lite søtt faktisk, og har aldri skjønt det behovet så mange har for sjokolade heller. 

Jeg vet ikke engang om hva alle ingrediensene i en kakeoppskrift betyr tror jeg. 

Du tuller? 

Skrevet

Jeg tror ikke jeg noensinne har møtt noen som ikke kan bake, hvertfall ingen som har innrømmet det. Så vil tro det er særs uvanlig å ikke kunne det. Tom barna på 6 til 10 baker her... 

Det er kanskje ikke så rart ingen vil innrømme det. Ihvertfall hvis de er i omgangskretsen til folk her. Ikke fordi noen flere enn to her har vært ufine på noen som helst måte! Det er bare litt vemmelig å innrømme det når alle ser på deg som en raritet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet om de som ikke kan lage særlig mer avanserte retter enn å varme ferdigmat. Det er ikke så fryktelig uvanlig heller, så jeg syns det er så merkelig at kakebaking skal være noe alle mestrer. 

De kan hvis de gidder å prøve.

Anonymkode: 47198...e1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De kan hvis de gidder å prøve.

Det er din påstand. Tror du folk klarer alt om de bare gidder? Jeg har venninner som aldri har klart å steke kjøtt riktig. De ga opp og da hadde de prøvd mange ganger. Jeg har vært på restauranter hvor jeg har sendt tilbake mat på grunn av feil tilberedte grønnsaker og en forferdelig saus osv. På vanlige restauranter er det ikke så veldig uvanlig heller! At så få ikke merker det er jo tegn på at de ikke selv kan lage skikkelig mat. Det er ikke noe feil med det. Just saying. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er din påstand. Tror du folk klarer alt om de bare gidder? Jeg har venninner som aldri har klart å steke kjøtt riktig. De ga opp og da hadde de prøvd mange ganger. Jeg har vært på restauranter hvor jeg har sendt tilbake mat på grunn av feil tilberedte grønnsaker og en forferdelig saus osv. På vanlige restauranter er det ikke så veldig uvanlig heller! At så få ikke merker det er jo tegn på at de ikke selv kan lage skikkelig mat. Det er ikke noe feil med det. Just saying. 

Selvfølgelig kan de hvis de går inn for å lære det, men det er ikke ferdigheter man er født med. Det må læres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er kanskje ikke så rart ingen vil innrømme det. Ihvertfall hvis de er i omgangskretsen til folk her. Ikke fordi noen flere enn to her har vært ufine på noen som helst måte! Det er bare litt vemmelig å innrømme det når alle ser på deg som en raritet? 

Jeg har fire barn, og jeg tror ikke jeg har møtt foreldre som overhodet ikke baker.

Hva gjør du når det er din tur til å ta med kake på en skoleavslutning, 17.mai, håndballcup osv? Går på konditori og sier du skal ha en kake med 30 biter og tar med? Har aldri vært borti noen som gjør det....

Anonymkode: 3f27f...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...