Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har aldri bakt en kake i mitt liv, og ingen av mine nære venninner heller. Det er heller ikke vanlig å servere hjemmebakst i selskap. Det som blir servert er fra konditori. Jeg leser om konfirmasjoner her og at man blir anbefalt å spørre flere om å bake. Jeg hadde blitt ganske forfjamset om noen spurte om jeg kunne bake en kake. Er det virkelig så vanlig som det ser ut som her inne? Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Hadde du ikke Mat og helse som skolefag? Og ja, det er veldig vanlig å kunne bake kake. Jeg vet faktisk ikke om noen (over 10-15 år) som ikke kan bake kake. Til og med elevene mine, gutter på 16 år, klarte å mekke sammen en kakedeig uten hjelp da vi hadde avslutning før jul. Det er jo faktisk bare til å følge en oppskrift og instruksjonene som står der. Anonymkode: 5944e...537
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Ja, alle rundt meg, fra ungdommer til eldre, menn og kvinner alle kan bake kake. Det variere selvfølgelig hvor fancy de er, men ja, alle kan og gjør det i ny og ne. Jeg synes det høres helt utrolig rart ut sy ingen i din omgangskrets kan bake kake. Har dere ikke gått på skole? Har dere aldri eier bursdag hjemme? Anonymkode: 5b65f...7a0
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Akkurat det må vel være én av tingene hvor virkeligheten stemmer overens med hva som er vanlig her inne. Har aldri hørt om et voksent menneske som ikke kan lage ei kake... Anonymkode: dae29...155
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Ja, det er vanlig å kunne bake. Men de fleste vennegjenger har hun som får beskjed om at hun heller kan gjøre noe annet til konfirmasjonen/dåpen/bryllupet, fordi hun rett og slett ikke får det til. Det beste er jo om hun selv innser sine begrensninger og heller tilbyr annen hjelp eller kommer med blomster. Anonymkode: 6adce...2d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hadde du ikke Mat og helse som skolefag? Og ja, det er veldig vanlig å kunne bake kake. Jeg vet faktisk ikke om noen (over 10-15 år) som ikke kan bake kake. Til og med elevene mine, gutter på 16 år, klarte å mekke sammen en kakedeig uten hjelp da vi hadde avslutning før jul. Det er jo faktisk bare til å følge en oppskrift og instruksjonene som står der. Anonymkode: 5944e...537 Lærte ikke å bake kaker på skolen nei. Vi lærte om helse selvfølgelig, og ernæring. Jeg er veldig opptatt av mat, spiser sunt og stort sett riktig. Liker lite søtt faktisk, og har aldri skjønt det behovet så mange har for sjokolade heller. Jeg vet ikke engang om hva alle ingrediensene i en kakeoppskrift betyr tror jeg. Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Ja, blandt voksne kvinner er det veldig vanlig. Anonymkode: ca332...792
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, alle rundt meg, fra ungdommer til eldre, menn og kvinner alle kan bake kake. Det variere selvfølgelig hvor fancy de er, men ja, alle kan og gjør det i ny og ne. Jeg synes det høres helt utrolig rart ut sy ingen i din omgangskrets kan bake kake. Har dere ikke gått på skole? Har dere aldri eier bursdag hjemme? Anonymkode: 5b65f...7a0 Vi har alle gått på skole, og har gode utdannelser også om det er relevant :-D jeg vet jo ikke om hvem som kan hva i hele omgangskretsen, men vi var fire venninner som snakket om det i går. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Akkurat det må vel være én av tingene hvor virkeligheten stemmer overens med hva som er vanlig her inne. Har aldri hørt om et voksent menneske som ikke kan lage ei kake... Anonymkode: dae29...155 Det syns jeg er rart. Tror aldri jeg noen gang har hørt en samtale som har handlet om hjemmebakst. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er vanlig å kunne bake. Men de fleste vennegjenger har hun som får beskjed om at hun heller kan gjøre noe annet til konfirmasjonen/dåpen/bryllupet, fordi hun rett og slett ikke får det til. Det beste er jo om hun selv innser sine begrensninger og heller tilbyr annen hjelp eller kommer med blomster. Anonymkode: 6adce...2d7 Nå er jeg ikke hun ene. Vi er flere. Innser absolutt mine begrensninger her ja, og jeg sier jo alt om det i tråden. Anonymkode: c5d4b...064
Musemor med tre søte små Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Tror ikke jeg kjenner en eneste en som ikke kan bake kake. Noen baker kake fra grunnen, andre bruker Toro sine poser. I de fleste barnebursdagene jeg har vært i er det hjemmebakst i en eller annen form. I barnedåper/konfirmasjoner/brylluper og slikt jeg har vært pleier den å være en kjøpt kake, og resten hjemmelaget
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, blandt voksne kvinner er det veldig vanlig. Anonymkode: ca332...792 Vi er jo voksne. Tenker du 40 og oppover? Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 De fleste jeg kjenner kan bake. Noen får det ikke helt til, og kaken smaker ikke best i verden, men noe får de til. Å bli bedt om å bake til en konfirmasjon er jo tipp. Det betyr at de stoler på deg, liker baksten din, og gjerne vil at du skal bake. Hadde selvsagt bakt om jeg ble spurt om det Anonymkode: 1b4de...e04
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det syns jeg er rart. Tror aldri jeg noen gang har hørt en samtale som har handlet om hjemmebakst. Anonymkode: c5d4b...064 Er ikke akkurat sånn at jeg ukentlig har samtaler om hjemmebakst. Går vel mer på at jeg aldri opp gjennom årene har hørt, i en eneste sammenheng, om voksne som ikke kan smekke sammen ei kake. Anonymkode: dae29...155
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Baker både kaker og gjærbakst. Var noe vi lærte som barn, både på skolen og hjemme. Anonymkode: 0019d...9da
Pobie Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 (endret) Alle klarer vel å bake en enkel kake, selv om de ikke baker til vanlig. De aller fleste har vel såpass kunnskap om matlaging at de klarer å følge en enkel oppskrift. Det hadde jeg klart fra jeg var ca 10-12 år gammel. Men sitter aldri og prater om baking, selv om jeg kan bake. Personlig synes jeg ikke det er så spennende at jeg vil prate om det. Endret 11. mars 2022 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 Å bake kake selv er like normalt og vanlig som å kunne lage middag hver dag. Ikke alle mestrer alle mulige kaker, de fleste har sine favoritter de er best på. Jeg orker ikke å kjevle og bale med marsipanlokk f eks, og å lage fancy pynt, men holder meg til gulrotkake, sjokoladekake, oreokake, Kvæfjord og vanlig kremkake/bløtkake. Kan få til flere typer om jeg går inn for det ja, men liker best de som ikke er mest tidkrevende. Helt utrolig at du ALDRI har laget kake hi 🤪 Anonymkode: 9ca72...3ac
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #16 Skrevet 11. mars 2022 Tror alle jeg kjenner kan bake kake. Eller i det minste boller og muffins. Til og med min ex som er ganske udugelig på kjøkkenet, får til å bake boller eller muffins med barna. Og han har faktisk bakt en prinsessekake til meg en gang i tiden. Og jeg har da opp gjennom tiden bakt en god del kaker til skolen. Jeg er heller ikke spesielt glad i kaker. Men barna har da bursdager, og selskap, så da har det blitt bakt en del kaker opp igjennom. Anonymkode: 3e5b6...48a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #17 Skrevet 11. mars 2022 Musemor med tre søte små skrev (8 minutter siden): Tror ikke jeg kjenner en eneste en som ikke kan bake kake. Noen baker kake fra grunnen, andre bruker Toro sine poser. I de fleste barnebursdagene jeg har vært i er det hjemmebakst i en eller annen form. I barnedåper/konfirmasjoner/brylluper og slikt jeg har vært pleier den å være en kjøpt kake, og resten hjemmelaget Hadde nok klart Toro, men smaker sånt særlig godt? Har jo vært kaker i alle bryllup jeg har vært i, men jeg har vel tenkt at de er kjøpt eller at en eller to bestemødre har bakt. Har ikke tenkt over det som jeg kan huske, og ingen kakeboks sitter i minnet heller. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De fleste jeg kjenner kan bake. Noen får det ikke helt til, og kaken smaker ikke best i verden, men noe får de til. Å bli bedt om å bake til en konfirmasjon er jo tipp. Det betyr at de stoler på deg, liker baksten din, og gjerne vil at du skal bake. Hadde selvsagt bakt om jeg ble spurt om det Anonymkode: 1b4de...e04 Jeg hadde blitt veldig forfjamset og kjøpt på konditori. Helt klart. Eller jeg hadde spurt om det var en spøk. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er ikke akkurat sånn at jeg ukentlig har samtaler om hjemmebakst. Går vel mer på at jeg aldri opp gjennom årene har hørt, i en eneste sammenheng, om voksne som ikke kan smekke sammen ei kake. Anonymkode: dae29...155 Du vet jo ikke sikkert om det er flere som oss da. Kanskje de ikke vil si det? Anonymkode: c5d4b...064
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #18 Skrevet 11. mars 2022 Bakte dere ikke i oppveksten din? Jeg bakte ikke så mye hjemme, men da jeg flyttet for meg selv ble det jo naturlig at jeg sto for kakebaksten selv, selv om min mor på 83 fremdeles baker eplekake til meg på bursdagen min❤️ Anonymkode: 958b6...534
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #19 Skrevet 11. mars 2022 I bryllupet mitt hadde jeg ingen kjøpekaker. Alle kakene var bakt av noen I bryllupet. En var bakt av en kollega som tilbød seg å bake. Bryllupskaka ble bakt av min bestemor og pyntet av søskenbarnet mitt Anonymkode: 0019d...9da
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #20 Skrevet 11. mars 2022 Pobie skrev (5 minutter siden): Alle klarer vel å bake en enkel kake, selv om de ikke baker til vanlig. De aller fleste har vel såpass kunnskap om matlaging at de klarer å følge en enkel oppskrift. Det hadde jeg klart fra jeg var ca 10-12 år gammel. Men sitter aldri og prater om baking, selv om jeg kan bake. Personlig synes jeg ikke det er så spennende at jeg vil prate om det. Jeg vet jo ikke om jeg hadde klart det, men jeg har aldri hatt lyst eller tenkt på det. Jeg aner ikke hva hornsalt eller vaniljestang er, og det er sikkert mer i oppskrifter jeg ikke aner hvordan ser ut dessverre. Anonymkode: c5d4b...064
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mars 2022 #21 Skrevet 11. mars 2022 Her er det gutta som baker kaker . Det har de gjort siden barneskolen . Lager du ikke kaker til jul heller ?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #22 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet jo ikke om jeg hadde klart det, men jeg har aldri hatt lyst eller tenkt på det. Jeg aner ikke hva hornsalt eller vaniljestang er, og det er sikkert mer i oppskrifter jeg ikke aner hvordan ser ut dessverre. Anonymkode: c5d4b...064 Du vet ikke hva vaniljestang er ??? Trenger du å vite hva alt er eller hvordan det ser ut da? Spør i butikken da vel! Anonymkode: a91d3...a4b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #23 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet jo ikke om jeg hadde klart det, men jeg har aldri hatt lyst eller tenkt på det. Jeg aner ikke hva hornsalt eller vaniljestang er, og det er sikkert mer i oppskrifter jeg ikke aner hvordan ser ut dessverre. Anonymkode: c5d4b...064 Hornsalt bruker jeg bare til sveler og julekaker og vaniljestang gidder jeg aldri. Jeg erstatter bare med vaniljesukker med ekte vanilje eller vaniljeekstrakt. 95% av baking skjer med vanlige ingredienser som mel, smør, egg, melk, sukker, bakepulver, vaniljesukker, kakao, sjokolade, sitron. Anonymkode: 6adce...2d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #24 Skrevet 11. mars 2022 Senest i går var datteren min på et arrangement i regi av skolen, og på forhånd spurte klassekontaktene om noen kunne bake. Det ble da servert sjokoladekake, brownies, gulrotkake og muffins. Fire foreldre hadde bakt. Hvor bor du som aldri har bakt til ungenes ting, dugnader, 17.mai, klasseavslutninger, bursdager.... Det er jo alltid kaker, og veldig sjelden kjøpekaker Tror ikke jeg kjenner noen som ikke baker, noen enkle kaker og noen avanserte greier, men noe klarer alle. Anonymkode: 3f27f...fd7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #25 Skrevet 11. mars 2022 Pobie skrev (10 minutter siden): Alle klarer vel å bake en enkel kake, selv om de ikke baker til vanlig. De aller fleste har vel såpass kunnskap om matlaging at de klarer å følge en enkel oppskrift. Det hadde jeg klart fra jeg var ca 10-12 år gammel. Men sitter aldri og prater om baking, selv om jeg kan bake. Personlig synes jeg ikke det er så spennende at jeg vil prate om det. Jeg kan matlaging og er flink til å lage ulike retter. Jeg har aldri sett på kakebaking som matlaging. Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Bakte dere ikke i oppveksten din? Jeg bakte ikke så mye hjemme, men da jeg flyttet for meg selv ble det jo naturlig at jeg sto for kakebaksten selv, selv om min mor på 83 fremdeles baker eplekake til meg på bursdagen min❤️ Anonymkode: 958b6...534 Bestemoren min bakte vet jeg. Husker ikke om moren min gjorde. Hun gjorde vel det til bursdager. mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Her er det gutta som baker kaker . Det har de gjort siden barneskolen . Lager du ikke kaker til jul heller ? Nei kaker til jul skjønner jeg ihvertfall ingenting av, og jeg hadde tenkt å prøve en gang. Skjønte ikke hva halvparten av ingrediensene var. Anonymkode: c5d4b...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå