Gå til innhold

I klassen til min datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en gutt som jeg vil tro er noe anderledes. Men han kommer ofte med seksuelle tilnærmelser. Min datter har blitt mer og mer engstelig. Har snakket med skolen og de sier det jobbes med. De går i 7 klasse. 

Hun vil ikke på skolen mer. Hva kan vi be skolen gjøre?

Anonymkode: 90912...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør han?

Anonymkode: 84c00...f41

Skrevet

Han prøver å ta jentene på puppene og rumpen. Han jokker på gjenstander foran elever. Han forteller intime detaljer om seg selv og hva han vil gjøre med andre. 

Dette er noen eksempler.

Hi

Skrevet

Rektor, skolesjef og statsforvalter. 

Anonymkode: bb04e...e65

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han prøver å ta jentene på puppene og rumpen. Han jokker på gjenstander foran elever. Han forteller intime detaljer om seg selv og hva han vil gjøre med andre. 

Dette er noen eksempler.

Hi

Så han driver med seksuell trakkasering da. Få fjernet den gutten fra klassen, og så må alle instanser gi han hjelp. Rektor må ta tak i dette med en gang. 

Anonymkode: 63dc4...acd

Skrevet

Hadde blitt bekymret for om gutten er utsatt for seksuelle overgrep. Hadde tenkt over om det var mer som bekymret meg rundt gutten, og om det er det, meld til barnevernet. Terskelen for at skolen skal kunne melde er veldig høy. 

Anonymkode: eab69...baf

Skrevet

Jeg kjenner ikke foreldrene eller gutten, har bare sett de i skolesammenheng. Kan jeg melde til barnevernet utfra det min datter forteller? 

Hi

Skrevet

Terskelen for skolen skal absolutt ikke være høy. Men om flere melder hjelper det nok. Den stakkar gutten må få hjelp og alle de som blir utsatt for han 

Anonymkode: ca7f0...3b2

Skrevet

Ta kontakt med skolen igjen. At hun ikke vil på skolen er ganske alvorlig, alle barn har krav på trygge skoledager så da må det jobbes mer iherdig med dette.

Anonymkode: aa029...b2f

Skrevet

Dette er IKKE greit! Hva har skolen satt inn av tiltak så langt?

Din datter har rett til å være trygg på skolen. 

Anonymkode: 5e1d3...ee9

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kjenner ikke foreldrene eller gutten, har bare sett de i skolesammenheng. Kan jeg melde til barnevernet utfra det min datter forteller? 

Hi

Du kan ihvertfall ta en telefon til dem hvis rektor ikke handler asap. 

Skrevet

Meld det inn som en paragraf 9a-sak. Ikke legg fokus på hva skolen skal/ kan/ bør gjøre med gutten, legg fokuset på det din datter opplever og krev at hun skal ha et trygt skolemiljø der hun ikke blir utsatt for seksuell trakassering.

Når du melder inn en 9a-skal har skolen en uke (tror jeg det er) på seg til å komme med en tiltaksplan. Gjør de ikke det, eller tiltakene ikke virker, går du videre til statsforvalteren.

Anonymkode: 9ae7e...d22

Skrevet

Jeg hadde gitt streng beskjed om at det er en hendelse som bare skjer mitt barn én gang. Seksuell trakassering er ikke noe man skal trenge å forholde seg til, hverken på skole, jobb, hjemme eller noe annet sted. Her er det viktig med nulltoleranse. Jeg ville ikke latt det skje mer enn én gang på jobben og jeg vil ikke tåle det mer enn én gang på skolen. Rent juridisk og forvaltningsmessig er en 9a-sak veien å gå. Det er ikke innafor for skolen å si «vi jobber med det». Her ville jeg hatt full rapport. 

Anonymkode: fe019...d15

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke tiltak. De sier det jobbes med. Men det er noe nesten hver eneste dag. 

Jeg skal ta kontakt med skolen igjen og be De opprette 9a sak. 

Han har også blottet seg for elevene og en gang ba han å få gå på do, da han kom tilbake fortalte han alle han hadde runket og at det var deilig. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvilke tiltak. De sier det jobbes med. Men det er noe nesten hver eneste dag. 

Han har også blottet seg for elevene og en gang ba han å få gå på do, da han kom tilbake fortalte han alle han hadde runket og at det var deilig. 

Hi

Han kan være veldig skadelig for de andre elevene. Dette kan oppleves som overgrep for mange. Skjønner ikke skolen alvoret i dette? Det skal ikke jobbes med. Det skal handles veldig kjapt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hi

Det er du som må melde i fra til Statsforvalteren, er et enkelt skjema på nett. Deretter informerer du kontaktlærer og rektor om at du har meldt det til Statsforvalteren som §9A-sak. Skolen har da 5 dager på seg til å lage en handlingsplan og iverksette tiltak. 

Anonymkode: c1fa5...f39

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde blitt bekymret for om gutten er utsatt for seksuelle overgrep. Hadde tenkt over om det var mer som bekymret meg rundt gutten, og om det er det, meld til barnevernet. Terskelen for at skolen skal kunne melde er veldig høy. 

Det stemmer ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette er noen eksempler.

Hi

Da får du lære barnet ditt hvordan takle folk med problemer. Det er vek bare å gå vekk? Skolen sier de jobbet med dette. 

Anonymkode: 54a9a...078

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da får du lære barnet ditt hvordan takle folk med problemer. Det er vek bare å gå vekk? Skolen sier de jobbet med dette. 

Anonymkode: 54a9a...078

Det denne gutten gjør er verre enn vold, for det er noe barn kan forstå og også forsvare seg mot. Det kan de ikke mot denne trakkasering han holder på med. Veldig provoserende at voksne bagatelliserer slikt. 

Skrevet
Ekspatt skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke.

Jeg jobber i barnevernet. Terskelen for å melde fra skoler er høy og det er lovfestet. Det handler om taushetsplikt. Skolen skal ha en mistanke ikke bare om omsorgssvikt, men alvorlig omsorgssvikt. Nå er mistanke om seksuelle misbruk grov, men grunnen til å mistenke det skal nok være mer enn en tenåring med grovt språk i utgangspunktet. Privatpersoner kan selvsagt melde på mistanke om omsorgssvikt uten å bekymre seg for om meldeplikt er utløst. Skolen kan ikke det. Barnevernet drøfter mange saker anonymt med skoler der man må gi beskjed om at meldeplikten ikke er utløst, og at de ikke skal melde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i barnevernet. Terskelen for å melde fra skoler er høy og det er lovfestet. Det handler om taushetsplikt. Skolen skal ha en mistanke ikke bare om omsorgssvikt, men alvorlig omsorgssvikt. Nå er mistanke om seksuelle misbruk grov, men grunnen til å mistenke det skal nok være mer enn en tenåring med grovt språk i utgangspunktet. Privatpersoner kan selvsagt melde på mistanke om omsorgssvikt uten å bekymre seg for om meldeplikt er utløst. Skolen kan ikke det. Barnevernet drøfter mange saker anonymt med skoler der man må gi beskjed om at meldeplikten ikke er utløst, og at de ikke skal melde. 

Han gjør mer enn å være grov i språket. 

Skrevet

Poenget mitt er vel at mange privatpersoner «hviler» seg litt på at de tror skolen ville melde om det var grunn til bekymring. Så da gjør man det ikke selv.  Men så er problemet at skolen ikke kan melde fordi mistanken er for vag og meldeplikten ikke er utløst. 

Skrevet

Dette må du melde som en paragraf 9.A sak umiddelbart. Alle elever har rett til et trygt psykososialt miljø på skolen. Når du melder det har skolen ett pr dager på å  snakke med dere, jenta etc og lage en skriftlig tiltaksplan. Den skal evalueres igjen og følges opp til jenta opplever det trygt å gå på skolen igjen. Søk på din kommune eller skole og paragraf 9.A så står det hvordan du melder saken. En epost til rektor teller også som melding.

Anonymkode: 84902...cb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så mange saker som har startet fordi foreldrene har klaget på skolen så stemmer det du sier dårlig. 

Anonymkode: 93991...735

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så mange saker som har startet fordi foreldrene har klaget på skolen så stemmer det du sier dårlig. 

Anonymkode: 93991...735

Hun mener nok at terskelen SKAL være høy om man følger loven, men det er viden kjent at skolene melder mye og ugreit til barnevernet og derfor ofte bryter taushetsplikten sin. Særlig i saker der de ikke klarer å tilrettelegge godt nok for elevene og etter hvert kommer i konflikter med foresatte og eleven, de utvikler skolevegring etc. Foresatte kan da etter hvert melde til Statsforvalteren som gir skolene en verbal smekk på fingrene uten at det får større konsekvenser. Helt utrolig at denne praksisen ikke er mer belyst eller får større konsekvenser for skoler og skoleeiere (kommunene). 

Anonymkode: 84902...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...