Gå til innhold

Hvor lenge kan man bruke næringsdrikker på sykehus som eneste næringskilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være innlagt i to uker til og har vært her i fire dager. Har hittil bare fått ned næringsdrikker, ingen vanlig mat. Kan jeg leve på dette under hele oppholdet eller må man prøve sonde? Trives egentlig veldig godt med bare næringsdrikkene, blir ikke dårlig eller noe. Vanlig mat går ikke.

Anonymkode: fd2bc...9a4

Skrevet

det er næring og regner med du får væske intravenøst, så det holder så lenge det må, det. Man _må_ ikke ha mat i fast form, selv om det er det beste. Håper du snart blir bedre ❤️

Anonymkode: aac2e...a37

Skrevet

Snakk med legene på sykehuset,  de kan svare deg mye bedre enn oss for de vet hvorfor du er innlagt og hva kroppen din tåler.

Anonymkode: 9143e...613

Skrevet

En frisk kropp kan fint leve på næringsdrikker i to uker.

Men vi vet jo ikke hva som feiler deg, hva du har å gå på og hva kroppen din tåler...

Anonymkode: d19e1...a43

Skrevet

Da jeg var gravid med hymperemesis, så måte jeg leve på en blanding av sonde og næringsdrikker. Lengste periode med bare næringsdrikker var vel et par uker.. Men spørs jo på hva sykdom du har, oppfølgning, prøvesvar mm.

Anonymkode: f22d7...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En frisk kropp kan fint leve på næringsdrikker i to uker.

Men vi vet jo ikke hva som feiler deg, hva du har å gå på og hva kroppen din tåler...

Anonymkode: d19e1...a43

Jeg vet om en dame som lever «fint» på næringsdrikker og kun det på snart åttende året.. 

Anonymkode: 6ead5...bda

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Skal være innlagt i to uker til og har vært her i fire dager. Har hittil bare fått ned næringsdrikker, ingen vanlig mat. Kan jeg leve på dette under hele oppholdet eller må man prøve sonde? Trives egentlig veldig godt med bare næringsdrikkene, blir ikke dårlig eller noe. Vanlig mat går ikke.

Anonymkode: fd2bc...9a4

Hvis du er innlagt på sykehus nå så er det veldig mye bedre at du spør lege eller sykepleier, de vil kunne svare deg bedre enn noen her inne kan da sitter med både generell kunnskap og de kjenner deg og din helse og diagnose. 

Sånn helt generelt så kan jeg si at næringsdrikker skal inneholde alt man trenger, så jeg regner med at man i teorien kan klare seg nokså lenge på bare å drikke næringsdrikker, men i virkeligheten er det mer komplekst. Det vil jo ha litt å si hva som er grunnen til at man ikke får i seg noe annet, er det utredet og kjent årsak som er forventet å gå over eller skal behandles? Og hvordan var helsen og ernæringsststus før spiseproblemet oppsto? Er det en fysisk eller psykisk årsak til at du ikke får i deg noe annet? Slike ting spiller en rolle når man skal vurdere hvor lenge du kan leve på bare næringsdrikker og derfor må du snakke med dine behandlere om det..

Anonymkode: 7c1c4...9e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...