Gå til innhold

Inspirert .. engelsk i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere at det generelt er dårlige engelskkunnskaper i land som Italia , Frankrike og Hellas? Er det i så fall store forskjeller på bygd og by? 

Anonymkode: 31277...5c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt . Opplever bedre engelsk i Hellas enn Italia og Frankrike . Det er også merkbar forskjell på by og bygd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Opplever dere at det generelt er dårlige engelskkunnskaper i land som Italia , Frankrike og Hellas? Er det i så fall store forskjeller på bygd og by? 

Anonymkode: 31277...5c1

De største forskjellene er nok generasjonsforskjeller. Og så har du typisk turiststeder der de får praktisert engelsk fremfor de som sjelden snakker dette. Bor du på et lite sted (om det ikke er et turiststed) så er sjansene større for at de sjelden bruker engelsk enn om du bor i en by. 

I Norge er vi veldig eksponert for engelsk. Vi snakker det oftere, leser engelsk faglitteratur, hører det på TV etc. I engelsktimene snakker lærerne primært engelsk. Jeg var en gang i en engelsktime på vgs-nivå i Tyskland. De snakket for det meste på tysk og det var omtrent kun når de skulle lese fra engelskboken at de snakket på engelsk. Mange av disse landene dubber engelske filer (også for voksne) og slik får de det ikke inn fra TV heller. Franskmenn, spesielt eldre garde, er fortsatt litt snurt over at engelsk ikke er verdensspråket. I sør-Italia hadde de fransk som første fremmedspråk i generasjonen til våre foreldre. De kan derfor mer fransk enn engelsk. I Hellas er engelsk mer krevende å lære da de har et annet alfabet. I Italia er det meste av litteraturen på universitet og høyskoler på italiensk, mens i Norge er det mange studieretninger der man bruker originalbøkene på engelsk fremfor å oversette dem. I disse landene har de også veldig mange musikere som synger på egent språk, mens de fleste musikere i Norge synger på engelsk. 

Av Italia, Frankrike og Hellas opplever jeg at det er grekere som er de som er sterkest i engelsk. De dubber ikke filmene sine og i tillegg er det mange som jobber i turistnæringen. Dette gjør at de trenger engelsk som arbeidsspråk. De eldre kan nok ofte mindre engelsk enn de yngre, men noen av de eldre som tilsynelatende ikke sier så mye på engelsk er nok på et nivå der de forstår mye av det man sier, men synes det er vanskelig å selv skulle formulere setninger.  

Anonymkode: b1af5...8ce

Skrevet

Vi fikk faktisk problemer da vi var i Frankrike (Paris) fordi så få snakket engelsk. Det ble mye enkeltord og fakter, men heldigvis var det som oftest én kelner el. som kunne en del engelsk. I Spania var de mye flinkere. I Hellas er det både og synes jeg, en del unge snakker ganske bra engelsk, men gjerne ikke de på 40-50+. Italia har jeg ikke erfaring med. 

Anonymkode: f0483...b7a

Skrevet

Det som er viktig å forstå her, er at disse landene har så sterk identitet i historien sin som har påvirket verden i mye større grad enn hva vi i Norge har. Hellas er kulturens vugge med filosifihistorien og all tidlig forskning. Så har vi Frankriket som har vært et foregangsland på viktige områder, og Italia som har kunstnere og en stor kulturarv. Veldig mange lærer seg disse språkene. 

Anonymkode: 20c51...1f7

Skrevet

Min helt personlige erfaring: I Hellas snakker mange engelsk, i Italia kan de ikke engelsk, i Frankrike kan det hende de kan, men de vil ikke snakke engelsk. 

Anonymkode: 40fb1...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...