Anonym bruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hvordan var det da de fikk "diagnosen"? Har selv en jente i 8.klasse som har endel utfordringer med venner. Kommer veldig lett i konflikter. Både vi og skole lurer på om det kan være snakk om ADHD. Hun var i samtale hos BUP fredag forrige uke, og vi snakket med de igjen i dag. De mente det ikke var snakk om ADHD. Synes at det var litt rart at de konkluderte med det så fort. Trodde det var vanskeligere å konkludere på jenter. Deres erfaringer? Anonymkode: 21602...303
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 De har jo en del kriterier som må kunne hukes av. Datteren vår har vel 17 av 18 av disse hvis jeg husker rett, men hun har kombinert type. De med uoppmerksom type (det som gjerne kalles ADD) har jo ikke biten knyttet til hyperakivitet. Det jeg synes at kanskje er litt underlig i deres tilfelle er hvis de ikke har bedt om historikk, altså hvordan hun var som barn. Vi har fylt ut haugevis av skjemaer der. I tillegg var det mange andre tester, samt skoleobservasjon. Det mest typiske for ADHD, spesielt når de er så store, er manglende konsentrasjon, vansker med å komme igang med oppgaver, de får ikke med seg beskjeder, de sliter med å holde orden og forholde seg til tid, de har ofte tankekjør og lav impulskontroll. I tillegg vil de med kombinert type være rastløse, ofte ha munndiare, tankekjør og fikle med alt mulig. Det er også vanlig med komorbide tilstander som angst, depresjon, problemer med sosiale koder, søvnvansker og en del har også atferdsvansker. Har du selv googlet opp ADHD og lest gjennom kriteriene? Hvis du mener at datteren din i mye større grad enn normalt, og fra hun var liten, passer til de fleste kriteriene, ville jeg bedt om videre utredning og begrunnet hvorfor. Anonymkode: bff3a...e8a
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De har jo en del kriterier som må kunne hukes av. Datteren vår har vel 17 av 18 av disse hvis jeg husker rett, men hun har kombinert type. De med uoppmerksom type (det som gjerne kalles ADD) har jo ikke biten knyttet til hyperakivitet. Det jeg synes at kanskje er litt underlig i deres tilfelle er hvis de ikke har bedt om historikk, altså hvordan hun var som barn. Vi har fylt ut haugevis av skjemaer der. I tillegg var det mange andre tester, samt skoleobservasjon. Det mest typiske for ADHD, spesielt når de er så store, er manglende konsentrasjon, vansker med å komme igang med oppgaver, de får ikke med seg beskjeder, de sliter med å holde orden og forholde seg til tid, de har ofte tankekjør og lav impulskontroll. I tillegg vil de med kombinert type være rastløse, ofte ha munndiare, tankekjør og fikle med alt mulig. Det er også vanlig med komorbide tilstander som angst, depresjon, problemer med sosiale koder, søvnvansker og en del har også atferdsvansker. Har du selv googlet opp ADHD og lest gjennom kriteriene? Hvis du mener at datteren din i mye større grad enn normalt, og fra hun var liten, passer til de fleste kriteriene, ville jeg bedt om videre utredning og begrunnet hvorfor. Anonymkode: bff3a...e8a Denne er grei her: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/adhd-symptomer-og-tegn/ Husk at alle barn og ungdommer, spesielt i perioder, vil kunne passe til flere av beskrivelsene her. Det du må tenke på er om dette er vedvarende og mer enn det som må anses som normalt. Anonymkode: bff3a...e8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå