Gå til innhold

Noen som er gode i matte og kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan noen hjelpe meg å løse denne ligningen? 

20220308_181958.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alderen til Kari for Y
Alderen til Lars X

Da får vi ligningen Y + X = 28

Kari er dobbelt så gammel som det Lars var for 4 år siden.
For 4 år siden var Lars X - 4. det dobbelte av X - 4 er 2(X-4) = 2X - 8 = Y
Dette settes inn i den første ligningen.

Y + X = 2X - 8 + X = 3X - 8 = 28

Dette gir 3X = 28 + 8 = 36 og X = 12
Setter inn verdien for X i den første ligningen.

Y + X = Y + 12 = 28, dette gir Y = 16

Kari er 16 år, og Lars 12 år

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (1 time siden):

Alderen til Kari for Y
Alderen til Lars X

Jeg er ikke HI, men jeg blir imponert hver gang du svarer så tilsynelatende enkelt i slike lignende tråder :)

Jeg forstår faktisk ikke hele rekkene dine, for min klasse hadde så mange vikarer at vi aldri lærte ordentlig ligninger, så jeg faller av der du skriver 2X - 8 = Y. Altså, jeg tror jeg skjønner at du ganger 4 i parantesen med to også. Men så blir den videre utregningen liksom ulogisk for meg med det 8-tallet.

Jeg kom frem til samme svar som deg likevel, selv om jeg tror jeg egentlig tenkte feil, eller i hvert fall på en måte som ikke fungerer på mer kompliserte utregninger eller med litt andre tall. Jeg tenkte nå er de 28 år tilsammen. Jeg trakk Lars sine 4 år fra 28. Da fikk jeg 24. 8 går tre ganger opp i 24, Kari blir da 16 år og Lars (8 + 4 år) 12 år.

Jeg leser alltid disse mattespørsmålene her inne, fordi de ofte dreier seg om ligninger, som dessverre ble mitt og min klasses blinde punkt i matematikken ;) Kjekt å se folk som kan det og tar seg tid til å forklare.

Anonymkode: de025...45e

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er ikke HI, men jeg blir imponert hver gang du svarer så tilsynelatende enkelt i slike lignende tråder :)

Jeg forstår faktisk ikke hele rekkene dine, for min klasse hadde så mange vikarer at vi aldri lærte ordentlig ligninger, så jeg faller av der du skriver 2X - 8 = Y. Altså, jeg tror jeg skjønner at du ganger 4 i parantesen med to også. Men så blir den videre utregningen liksom ulogisk for meg med det 8-tallet.

Jeg kom frem til samme svar som deg likevel, selv om jeg tror jeg egentlig tenkte feil, eller i hvert fall på en måte som ikke fungerer på mer kompliserte utregninger eller med litt andre tall. Jeg tenkte nå er de 28 år tilsammen. Jeg trakk Lars sine 4 år fra 28. Da fikk jeg 24. 8 går tre ganger opp i 24, Kari blir da 16 år og Lars (8 + 4 år) 12 år.

Jeg leser alltid disse mattespørsmålene her inne, fordi de ofte dreier seg om ligninger, som dessverre ble mitt og min klasses blinde punkt i matematikken ;) Kjekt å se folk som kan det og tar seg tid til å forklare.

Det du gjør her er det flere og flere mattelærere som skjønner at er viktig. Selv om det er et riktig svar på hvor gamle de er, er det flere måter å komme frem til svaret på og det å kunne tenke logisk er minst like viktig som å kunne følge en oppskrift for å komme frem til det svaret. Hvis du klarer å gjøre om din logiske tenking til et regnestykke har du også oppfylt den siste delen av oppgaven som er å lage et ligningssystem. Hvis du sier Lars sin alder for 4 år siden er x (Ettersom det er det du har som utgangspunkt i din tenking), så er han nå x+4 år og Kari er 2x år. Ettersom de nå tilsammen er 28 år er Kari sin alder+lars som alder= 28,  dvs 2x+x+4=28 og så kan du regne ut ligningen derfra. Ligninger er ikke skummelt og vanskelig, du regner fint ut en ligning, du har bare hoppet over leddet hvor du kaller noe x, fordi du da syns det blir skummel og tror det blir vanskelig. 

Anonymkode: 0ff2e...45c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det med 2X - 8 = Y

Y er alderen til Kari, og X er alderen til Lars.
For 4 år siden var alderen til Lars X - 4 år.
Alderen til Kari i dag, er det dobbelte av den alderen Lars hadde for 4 år siden.
Det dobbelte av alderen Lars hadde for 4 år siden vil da være 2*(X - 4) = 2X - (2*4) = 2X - 8 som igjen er alderen til Kari i dag. Derfor blir 2X - 8 = Y

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det du gjør her er det flere og flere mattelærere som skjønner at er viktig. Selv om det er et riktig svar på hvor gamle de er, er det flere måter å komme frem til svaret på og det å kunne tenke logisk er minst like viktig som å kunne følge en oppskrift for å komme frem til det svaret. Hvis du klarer å gjøre om din logiske tenking til et regnestykke har du også oppfylt den siste delen av oppgaven som er å lage et ligningssystem. Hvis du sier Lars sin alder for 4 år siden er x (Ettersom det er det du har som utgangspunkt i din tenking), så er han nå x+4 år og Kari er 2x år. Ettersom de nå tilsammen er 28 år er Kari sin alder+lars som alder= 28,  dvs 2x+x+4=28 og så kan du regne ut ligningen derfra. Ligninger er ikke skummelt og vanskelig, du regner fint ut en ligning, du har bare hoppet over leddet hvor du kaller noe x, fordi du da syns det blir skummel og tror det blir vanskelig. 

Anonymkode: 0ff2e...45c

Takk :) Du har helt rett, x er skummelt. Og ved parenteser så begynner jeg å svette ;)

Men jeg har alltid vært ganske god på logisk tenkning. Når jeg tok utgangspunkt i 24, så hoppet jeg vel egentlig til brøk (eller gangetabellen også), hvor Kari skulle ha 2/3 og Lars 1/3, og 24 delt på tre er åtte.

Det fungerer ofte på enklere ting, men mer komplisert, og jeg faller helt av ;)

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (1 time siden):

Det med 2X - 8 = Y

Y er alderen til Kari, og X er alderen til Lars.
For 4 år siden var alderen til Lars X - 4 år.
Alderen til Kari i dag, er det dobbelte av den alderen Lars hadde for 4 år siden.
Det dobbelte av alderen Lars hadde for 4 år siden vil da være 2*(X - 4) = 2X - (2*4) = 2X - 8 som igjen er alderen til Kari i dag. Derfor blir 2X - 8 = Y

Takk :)

Jeg må innrømme at jeg fremdeles synes den 8'ern er forvirrende, selv om jeg tror jeg forstod. Jeg forstår det er er måten å gjøre det med ligningen, men for meg blir det å lage 8 når jeg i utgangspunktet ikke har den, selv om jeg ser det fungerer i ditt første svar, det blir mer komplisert.

Skulle ønske jeg hadde kunnet lære det helt fra scratch en gang for alle, for på en måte så er det et lite puslespill og logisk. Ser at det nok er noe jeg kunne likt å kunne, for jeg har jo forstått at dette er veldig logisk.

Om ikke annet så er jeg et godt eksempel på hvor viktig gode lærere er. Jeg hadde et matte-hode og et realfagshode, og slik sett burde jeg gått realfag. Men pga. en uendelig rekke med vikarer og flere elendige lærere i matematikk, så endte jeg med å bare gi opp den retningen. Gikk en annen vei istedenfor utdanningsmessig. Men vi trenger jo langt flere gode hoder inn i realfag og yrker hvor dette er avgjørende kunnskap.

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (4 timer siden):

Alderen til Kari for Y
Alderen til Lars X

Veldig bra at du viser dette, men det mangler noen linjer her, feks:  hvordan flytter du  fra = tegnet, og over til andre siden?

Altså, det mangler forklaring på minus blir til pluss og motsatt.

Skrevet

Man kan også gjøre det så enkelt som dette:

28-4=24

24/2=12

28-12=16

Hun er 12, han er 16 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 9496e...10c

Skrevet

2x+4+x=28

3x=28-4

3x = 24

x= 8

Lars var 8 år for 4 år siden.

Kari er 2x=16 år

Lars er 28-16 år = 12 år. 

Anonymkode: af574...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...