Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Jeg var ute å gikk på en populær tursti i helgen og havnet i likt tempo med en som gikk med en hund. Hver gang de stoppet opp litt så satte hunden seg ned og molpep. Når det skjedde ga eier hunden veldig mye oppmerksomhet og "trøst" med sånn lys stemme som høres ut som ros. Men ordene hun sa var jo ikke ros men motsatt, egentlig trøst/kjeft, FY blandt annet. Hun ville at hunden ikke skulle pipe. Var så tydelig at hver gang damen stoppet et sted, så satte hunden seg ned og pep. Og damen gjentok sitt rituale. Vil ikke hunden oppfatte dette som ros og oppmuntring? Dvs at den tror at å sitte og pipe er det hun vil den skal gjøre når hun stopper, siden den får så mye "ros" for det? Burde hun ikke gitt oppmerksomhet når den gjorde som hun ønsket? Altså ikke pep? Eller pep den bare fordi den ikke ville stoppe? Anonymkode: 77262...b71
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Ja for du vet jo alltid best.. Anonymkode: 8a7b2...d5f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja for du vet jo alltid best.. Anonymkode: 8a7b2...d5f ? Anonymkode: 6e41d...483
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Ja for du vet jo alltid best.. Anonymkode: 8a7b2...d5f Hæ? Jeg spør fordi jeg lurer. Følte du deg truffet, eller hva er problemet ditt? Anonymkode: 77262...b71
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Hovedregelen ved oppdragelse av valp er at man overser oppførsel man ikke vil ha, og gir oppmerksomhet for oppførsel som er bra. Så ja, du har rett i det. Det gjelder egentlig alle ting. Bjeffer hunden når det ringer på døren begynner du øve på det ved å få f.eks en av ungene til å stå utenfor å ringe på. Bjeffer hunden stopper du og snur deg vekk fra den, går ikke og åpner døren. Når den tier stille roser du og går mot døren. Bjeffer den stopper du og snur deg vekk. Den lærer ganske fort at om den vil vite hvem som står utenfor må den holde kjeft Når den har skjønt det og dere åpner døren må det gjentas, oppførsel du synes er greit når den møter fremmede eller folk den er glad i roses, oppførsel du ikke vil ha "straffes" ved at døren lukkes og du snur ryggen til. Sånn må all oppførsel læres inn, og hunder er veldig forskjellig på hvor lang tid det tar å lære. Noen hunder lærer veldig fort, andre må du bruke mye tid og trening på. Noen ting lærer hunden fort, andre ting er det for mye instinkter og energi i til at de klarer å la være sånn med en gang så du må bruke mye tid. Hundeeieren du så burde ha oversett hunden til den var stille, og gitt oppmerksomhet og gått videre når den tidde. Hunden burde lært at de ikke går videre så lenge den piper. Men ting kan være enkelt i teorien, og vanskelig i praksis. Vi mennesker er ofte ikke så flinke som vi vil ha det til, og hunder er forskjellige. Jeg har hatt mange hunder, og gjør likevel feil både hist og her. Jeg har følelser, hunden har både instinkter og følelser, det er mye som skal klaffe for å få en perfekt oppdratt hund Anonymkode: 7e0cb...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå