Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Still opp og gå i tog! Man skal ikke måtte velge mellom høy nok lønn til å leve og tradisjonelle omsorgsyrker, heller ikke mellom helserelaterte yrker og heltidsstillinger som gir en reell lønn å forsørge en familie på. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/saktere-nedgang-i-lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn Anonymkode: 6ee97...9fd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Still opp og gå i tog! Man skal ikke måtte velge mellom høy nok lønn til å leve og tradisjonelle omsorgsyrker, heller ikke mellom helserelaterte yrker og heltidsstillinger som gir en reell lønn å forsørge en familie på. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/saktere-nedgang-i-lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn Anonymkode: 6ee97...9fd Da får du beordre mannen til å være hjemme med syke barn mens du drar på jobb. Da får du engasjere deg i og engasjere hele livet ditt til jobben din slik at du får ansenitet nok til å tjene en bedre lønn enn de fleste... enn de fleste. Altså, enn de fleste menn og kvinner. Du får ganske enkelt lempe over hele ansvaret for barna på mannen. Slik at du kan tjene mer enn han. Så enkelt er det å tjene mer enn menn. «Vi vet ikke om juristenes partnere ville vært enige i denne rapporteringen verken i 2007 eller i 2020, men det er uansett overraskende at juristmødre rapporterer mindre likedeling i 2020. Til tross for den klare økningen i likestilte idealer og en økning i involvering og likedeling blant fedre, framstår de samlede betingelsene for å investere i jobb og karriere fortsatt som relativt kjønnsskjeve blant jurister i 2020 – i menns favør» heter det i rapporten. - Du har synlig og usynlig foreldreansvar og familieansvar. Et av de usynlige områdene, hvor kvinner ofte har hovedansvar, er logistikken. De fleste som har barn som skal ha treninger, avslutninger, bursdager og slike ting vet at det til tider kan føles altoppslukende, mener Farah Ali. https://juristen.no/nyheter/2021/06/undersøkelse-kjønnsforskjeller-i-lønn-øker-når-jurister-får-barn Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Er du ikke villig til å gjøre det som må til for å skape likelønn så er det du som er problemet. Da er det du som er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da får du beordre mannen til å være hjemme med syke barn mens du drar på jobb. Da får du engasjere deg i og engasjere hele livet ditt til jobben din slik at du får ansenitet nok til å tjene en bedre lønn enn de fleste... enn de fleste. Altså, enn de fleste menn og kvinner. Du får ganske enkelt lempe over hele ansvaret for barna på mannen. Slik at du kan tjene mer enn han. Så enkelt er det å tjene mer enn menn. «Vi vet ikke om juristenes partnere ville vært enige i denne rapporteringen verken i 2007 eller i 2020, men det er uansett overraskende at juristmødre rapporterer mindre likedeling i 2020. Til tross for den klare økningen i likestilte idealer og en økning i involvering og likedeling blant fedre, framstår de samlede betingelsene for å investere i jobb og karriere fortsatt som relativt kjønnsskjeve blant jurister i 2020 – i menns favør» heter det i rapporten. - Du har synlig og usynlig foreldreansvar og familieansvar. Et av de usynlige områdene, hvor kvinner ofte har hovedansvar, er logistikken. De fleste som har barn som skal ha treninger, avslutninger, bursdager og slike ting vet at det til tider kan føles altoppslukende, mener Farah Ali. https://juristen.no/nyheter/2021/06/undersøkelse-kjønnsforskjeller-i-lønn-øker-når-jurister-får-barn Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Er du ikke villig til å gjøre det som må til for å skape likelønn så er det du som er problemet. Da er det du som er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Nei, det er det ikke. Man kan ikke BEORDRE noen å gjøre bestemte ting. Er det slik at vi skal frita mannen alt ansvar og gjøre alt for dem, inkludert delegering av FELLES (!) ansvar, skriving av lister for husarbeid, drama og press for å få dem til å være hjemme med barna og så videre? Hvorfor VIL IKKE mennene gjøre det? Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er det ikke. Man kan ikke BEORDRE noen å gjøre bestemte ting. Er det slik at vi skal frita mannen alt ansvar og gjøre alt for dem, inkludert delegering av FELLES (!) ansvar, skriving av lister for husarbeid, drama og press for å få dem til å være hjemme med barna og så videre? Hvorfor VIL IKKE mennene gjøre det? Anonymkode: d4f1d...f16 *går stille, sier ikke et ord, fortsetter å påta seg oppgaver med barna, husarbeid, og alt annet, og tenker for seg selv, hvorfor påtar ikke mannen seg noe?* *lurer på på kvinnedagen hvorfor det er så stor forskjell på menns og kvinners lønn?* Grunnen til at mennene ikke vil er at de trenger jo ikke. Da sitter de aller fleste kvinner igjen med følelsen, "da må jeg". Men ditt valg. Enten er du løsningen, enten er du hun som engasjerer deg så i arbeid at det går ut over barna, slik at mannen må ta merparten av husarbeid og ta seg av hovedparten av ansvaret for barna, eller så er du grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Da får du beordre mannen til å være hjemme med syke barn mens du drar på jobb. Da får du engasjere deg i og engasjere hele livet ditt til jobben din slik at du får ansenitet nok til å tjene en bedre lønn enn de fleste... enn de fleste. Altså, enn de fleste menn og kvinner. Du får ganske enkelt lempe over hele ansvaret for barna på mannen. Slik at du kan tjene mer enn han. Så enkelt er det å tjene mer enn menn. «Vi vet ikke om juristenes partnere ville vært enige i denne rapporteringen verken i 2007 eller i 2020, men det er uansett overraskende at juristmødre rapporterer mindre likedeling i 2020. Til tross for den klare økningen i likestilte idealer og en økning i involvering og likedeling blant fedre, framstår de samlede betingelsene for å investere i jobb og karriere fortsatt som relativt kjønnsskjeve blant jurister i 2020 – i menns favør» heter det i rapporten. - Du har synlig og usynlig foreldreansvar og familieansvar. Et av de usynlige områdene, hvor kvinner ofte har hovedansvar, er logistikken. De fleste som har barn som skal ha treninger, avslutninger, bursdager og slike ting vet at det til tider kan føles altoppslukende, mener Farah Ali. https://juristen.no/nyheter/2021/06/undersøkelse-kjønnsforskjeller-i-lønn-øker-når-jurister-får-barn Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Er du ikke villig til å gjøre det som må til for å skape likelønn så er det du som er problemet. Da er det du som er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Jeg tjener mer enn mannen. Dette er ikke en bønn for min syke mor. Eller kanskje det er nettopp det. For vi trenger faktisk rekruttering til helse- og omsorgsyrker, som ikke kan driftes av "bare velg et yrke der du tjener mer"- hylerne som deg. Anonymkode: 6ee97...9fd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): *går stille, sier ikke et ord, fortsetter å påta seg oppgaver med barna, husarbeid, og alt annet, og tenker for seg selv, hvorfor påtar ikke mannen seg noe?* *lurer på på kvinnedagen hvorfor det er så stor forskjell på menns og kvinners lønn?* Grunnen til at mennene ikke vil er at de trenger jo ikke. Da sitter de aller fleste kvinner igjen med følelsen, "da må jeg". Men ditt valg. Enten er du løsningen, enten er du hun som engasjerer deg så i arbeid at det går ut over barna, slik at mannen må ta merparten av husarbeid og ta seg av hovedparten av ansvaret for barna, eller så er du grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Det trenger ikke å handle om barnepass og husarbeid om du selv ikke ønsker det. Dette handler blant annet om at kvinner og menn i samme yrker(likt antall timer) skal ha den samme lønnen. Eller er en pikk verdt 20.000-30.000 mer i året? Anonymkode: 9304d...e35
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det trenger ikke å handle om barnepass og husarbeid om du selv ikke ønsker det. Dette handler blant annet om at kvinner og menn i samme yrker(likt antall timer) skal ha den samme lønnen. Eller er en pikk verdt 20.000-30.000 mer i året? Anonymkode: 9304d...e35 Gi meg forskning som avkrefter den forskningen jeg har henvist til. Etter dette kan vi ta det høyrevridde antifeministiske memet, "det er faktisk ulovlig å betale forskjellig lønn til kvinner og menn i samme yrke som har jobbet like lenge, har samme ansenitet, samme stilling". Jeg ville komme det i forkjøpet, derfor skippet jeg over hele den greia ved å henvise til forskning som bekrefter at der er en grunn til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): *går stille, sier ikke et ord, fortsetter å påta seg oppgaver med barna, husarbeid, og alt annet, og tenker for seg selv, hvorfor påtar ikke mannen seg noe?* *lurer på på kvinnedagen hvorfor det er så stor forskjell på menns og kvinners lønn?* Grunnen til at mennene ikke vil er at de trenger jo ikke. Da sitter de aller fleste kvinner igjen med følelsen, "da må jeg". Men ditt valg. Enten er du løsningen, enten er du hun som engasjerer deg så i arbeid at det går ut over barna, slik at mannen må ta merparten av husarbeid og ta seg av hovedparten av ansvaret for barna, eller så er du grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Nei. Grunnen til at ENKELTE menn ikke vil, er fordi de ikke bryr seg om kona si. Hadde de brydd seg, ville de ha hatt lyst til å dele byrdene likt. Hvordan klarte de seg da de bodde alene og måtte gjøre ALT selv? Hvorfor slutter de å gjøre det når de flytter sammen med en kvinne? Jo, fordi de ikke bryr seg. Min mann bryr seg, så han tar automatisk halvparten av byrdene, han ønsker å bidra. Derfor har jeg klart å jobbe og studere samtidig i tillegg til flere barn, uten å brenne meg ut. Jeg tjener for øvrig mer enn ham fordi jeg har mer utdanning. Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg tjener mer enn mannen. Dette er ikke en bønn for min syke mor. Eller kanskje det er nettopp det. For vi trenger faktisk rekruttering til helse- og omsorgsyrker, som ikke kan driftes av "bare velg et yrke der du tjener mer"- hylerne som deg. Anonymkode: 6ee97...9fd Nettopp. Hvis alle skal være ingeniører, advokater og leger - hvem skal passe på syke eldre? Hvem skal ta vare på barna i barnehagen mens foreldrene er på deres godt betalte jobber? Hvem skal drive renholdt på kontorer, skoler, butikker? Hvem skal selge mat til oss? Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Gi meg forskning som avkrefter den forskningen jeg har henvist til. Etter dette kan vi ta det høyrevridde antifeministiske memet, "det er faktisk ulovlig å betale forskjellig lønn til kvinner og menn i samme yrke som har jobbet like lenge, har samme ansenitet, samme stilling". Jeg ville komme det i forkjøpet, derfor skippet jeg over hele den greia ved å henvise til forskning som bekrefter at der er en grunn til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Det heter ansiennitet. Og når du "skipper over forskning", betyr det at du kommer med ubegrunnede påstander. Kvinner tjener faktisk mindre enn menn – også i samme yrke | Finansavisen Kvinner tjener i snitt 13 prosent mindre enn menn | FriFagbevegelse Rapport: Kvinnelige jurister tjener 180.000 mindre enn menn i samme stilling | Juristen Her er noen artikler om at kvinner i Norge faktisk tjener mindre enn menn i samme yrke og stilling, og at dette særlig gjelder toppledelse og veldig godt betalte yrker. Forskjellene er uforklarlige. Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Grunnen til at ENKELTE menn ikke vil, er fordi de ikke bryr seg om kona si. Hadde de brydd seg, ville de ha hatt lyst til å dele byrdene likt. Hvordan klarte de seg da de bodde alene og måtte gjøre ALT selv? Hvorfor slutter de å gjøre det når de flytter sammen med en kvinne? Jo, fordi de ikke bryr seg. Min mann bryr seg, så han tar automatisk halvparten av byrdene, han ønsker å bidra. Derfor har jeg klart å jobbe og studere samtidig i tillegg til flere barn, uten å brenne meg ut. Jeg tjener for øvrig mer enn ham fordi jeg har mer utdanning. Anonymkode: d4f1d...f16 Interessant. Har du forskning som avkrefter at forskjellen skyldes at kvinner tar seg av det meste i hjemmet, blir hjemme med syke barn eller av andre barn-relaterte grunner og som bekrefter at lønnsforskjellene skyldes enkelte (noen få?) menn? Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det heter ansiennitet. Og når du "skipper over forskning", betyr det at du kommer med ubegrunnede påstander. Anonymkode: d4f1d...f16 Nettopp! Det var derfor jeg gikk rett til forskningen så vi skulle slippe slike synsinger. Ser ikke ut til at folk er så interessert i forskning gitt! Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kvinner tjener faktisk mindre enn menn – også i samme yrke | Finansavisen Debattinnlegg. At noen synes betyr ikke at det er slik. Forskning er ikke henvist til i debattinnlegget. Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kvinner tjener i snitt 13 prosent mindre enn menn | FriFagbevegelse Denne henviser til forskning, men ikke til hvilken forskning det er snakk om. Den sier blant annet at: Sitat Men også når man sammenligner like grupper – kvinner og menn som jobber i samme yrke, i samme bransje, med like lang utdanning og arbeidserfaring, finner man forskjeller i lønn. Disse lønnsforskjellene har forskerne ingen fullgod forklaring på. Det er feil. Det er det forskningen i Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Da får du beordre mannen til å være hjemme med syke barn mens du drar på jobb. Da får du engasjere deg i og engasjere hele livet ditt til jobben din slik at du får ansenitet nok til å tjene en bedre lønn enn de fleste... enn de fleste. Altså, enn de fleste menn og kvinner. Du får ganske enkelt lempe over hele ansvaret for barna på mannen. Slik at du kan tjene mer enn han. Så enkelt er det å tjene mer enn menn. «Vi vet ikke om juristenes partnere ville vært enige i denne rapporteringen verken i 2007 eller i 2020, men det er uansett overraskende at juristmødre rapporterer mindre likedeling i 2020. Til tross for den klare økningen i likestilte idealer og en økning i involvering og likedeling blant fedre, framstår de samlede betingelsene for å investere i jobb og karriere fortsatt som relativt kjønnsskjeve blant jurister i 2020 – i menns favør» heter det i rapporten. - Du har synlig og usynlig foreldreansvar og familieansvar. Et av de usynlige områdene, hvor kvinner ofte har hovedansvar, er logistikken. De fleste som har barn som skal ha treninger, avslutninger, bursdager og slike ting vet at det til tider kan føles altoppslukende, mener Farah Ali. https://juristen.no/nyheter/2021/06/undersøkelse-kjønnsforskjeller-i-lønn-øker-når-jurister-får-barn Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Er du ikke villig til å gjøre det som må til for å skape likelønn så er det du som er problemet. Da er det du som er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 bekrefter. Grunnen til at menn tjener mer enn kvinner er at menn engasjerer hele sine liv i jobben sin, i mens kvinner blir hjemme med syke barn og bruker mer energi på barn og hjem. Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Rapport: Kvinnelige jurister tjener 180.000 mindre enn menn i samme stilling | Juristen Det er altså dette juristen.no har en forklaring på over. Hvis du hadde giddet å lese det. Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nettopp! Det var derfor jeg gikk rett til forskningen så vi skulle slippe slike synsinger. Ser ikke ut til at folk er så interessert i forskning gitt! Debattinnlegg. At noen synes betyr ikke at det er slik. Forskning er ikke henvist til i debattinnlegget. Denne henviser til forskning, men ikke til hvilken forskning det er snakk om. Den sier blant annet at: Det er feil. Det er det forskningen i bekrefter. Grunnen til at menn tjener mer enn kvinner er at menn engasjerer hele sine liv i jobben sin, i mens kvinner blir hjemme med syke barn og bruker mer energi på barn og hjem. Det er altså dette juristen.no har en forklaring på over. Hvis du hadde giddet å lese det. Anonymkode: 3f886...0d8 Men det å være hjemme med syke barn er en rettighet som ikke påvirker lønnen som sådan. Man får ikke mer betalt hvis man avstår fra å være hjemme med syke barn, da dette er dager man får betalt for. At en arbeidstaker blir forbigått lønnsmessig fordi han eller hun velger å bruke sine lovfestede rettigheter til sykt barn-dager er ulovlig diskriminering i strid med diskrimineringsloven. Så nei, det at kvinner tar flest BETALTE sykt barn-dager kan ikke forklare lønnsgapet. Rapporten gjelder også fastlønn, ikke overtidsarbeid. To personer med samme ansiennitet og samme dyktighet skal tjene like mye, uavhengig av om de har barn, om de har vært sykmeldt, tatt sykt barn-dager, svangerskapspermisjon eller noe annet. Blir kvinner diskriminert på grunn av svangerskapspermisjoner og lignende, er det en ulovlig diskriminering av kvinnen i hennes egenskap av å være kvinne. Jeg har ei venninne som har vært leder i femten år. Hun har kun voksne barn og store tenåringer, altså ikke noe behov for sykt barn-dager, kjøring til treninger, leksehjelp og lignende. Da hun søkte ny lederstilling, fikk hun tilbud om lønn som lå 70 000 under lønna som hennes forgjenger hadde hatt. Forgjengeren hadde færre år som leder (9 år), var yngre og hadde smalere fagfelt enn henne. Men han var mann. Hun takket nei til stillingen og fortsatte i sin gamle jobb. Hvordan forklarer du det at hun fikk tilbudt mye mindre lønn enn en mann i samme stilling, med mindre ansiennitet og smalere fagfelt har hatt? Hennes ikke-eksisterende omsorgsoppgaver hjemme? Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men det å være hjemme med syke barn er en rettighet som ikke påvirker lønnen som sådan. Man får ikke mer betalt hvis man avstår fra å være hjemme med syke barn, da dette er dager man får betalt for. At en arbeidstaker blir forbigått lønnsmessig fordi han eller hun velger å bruke sine lovfestede rettigheter til sykt barn-dager er ulovlig diskriminering i strid med diskrimineringsloven. Så nei, det at kvinner tar flest BETALTE sykt barn-dager kan ikke forklare lønnsgapet. Rapporten gjelder også fastlønn, ikke overtidsarbeid. To personer med samme ansiennitet og samme dyktighet skal tjene like mye, uavhengig av om de har barn, om de har vært sykmeldt, tatt sykt barn-dager, svangerskapspermisjon eller noe annet. Blir kvinner diskriminert på grunn av svangerskapspermisjoner og lignende, er det en ulovlig diskriminering av kvinnen i hennes egenskap av å være kvinne. Jeg har ei venninne som har vært leder i femten år. Hun har kun voksne barn og store tenåringer, altså ikke noe behov for sykt barn-dager, kjøring til treninger, leksehjelp og lignende. Da hun søkte ny lederstilling, fikk hun tilbud om lønn som lå 70 000 under lønna som hennes forgjenger hadde hatt. Forgjengeren hadde færre år som leder (9 år), var yngre og hadde smalere fagfelt enn henne. Men han var mann. Hun takket nei til stillingen og fortsatte i sin gamle jobb. Hvordan forklarer du det at hun fikk tilbudt mye mindre lønn enn en mann i samme stilling, med mindre ansiennitet og smalere fagfelt har hatt? Hennes ikke-eksisterende omsorgsoppgaver hjemme? Anonymkode: d4f1d...f16 Bedriften ønsket å tjene penger på en ny arbeidstaker. Det er slik kapitalisme fungerer. Jeg synes det er flott at hun tok valget å fortsette i en jobb som betalte henne bedre lønn heller enn å gå inn i den nye dårligere betalte jobben og så forvente at noen skjønte at hun følte seg forbigått og opplevde at det var urettferdig og derfor ga henne en bedre lønn. Det er ikke slik likestilling oppnås. Skal likestilling oppnås må det legges ned arbeid. Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn : Hvor mye betyr barn? Et annet viktig spørsmål er om kvinner med barn tar igjen kvinner uten barn over tid, det vil si om lønnsgapet mellom kvinner med og uten barn reduseres over karriereløpet. Våre analyser indikerer at lønnsgapet reduseres over tid. Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. Til slutt gjennomfører vi en analyse hvor vi forsøker å korrigere for at kvinner med barn har flere og lengre fravær fra arbeidsmarkedet. Dette gjør vi ved å korrigere målet på potensiell yrkeserfaring. Etter dette finner vi at den negative sammenhengen mellom barn og timelønn for kvinner reduseres markert. Dette resultatet indikerer at en stor del av lønnsgapet mellom kvinner med og uten barn skyldes reduksjon av personkapital i perioder utenfor arbeidsmarkedet. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Dette er hvordan forskning forklarer dette. Selvfølgelig finnes det anekdotiske forskjeller. Det betyr ikke at forskningen er feil. Anonymkode: 3f886...0d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Bedriften ønsket å tjene penger på en ny arbeidstaker. Det er slik kapitalisme fungerer. Jeg synes det er flott at hun tok valget å fortsette i en jobb som betalte henne bedre lønn heller enn å gå inn i den nye dårligere betalte jobben og så forvente at noen skjønte at hun følte seg forbigått og opplevde at det var urettferdig og derfor ga henne en bedre lønn. Det er ikke slik likestilling oppnås. Skal likestilling oppnås må det legges ned arbeid. Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn : Hvor mye betyr barn? Et annet viktig spørsmål er om kvinner med barn tar igjen kvinner uten barn over tid, det vil si om lønnsgapet mellom kvinner med og uten barn reduseres over karriereløpet. Våre analyser indikerer at lønnsgapet reduseres over tid. Dette er positivt i et likelønnsperspektiv mellom kvinner med og uten barn. Det betyr i så fall at lønngapet mellom kvinner med og uten barn er et forbigående fenomen, og at dette gapet blir markert mindre når kvinner med barn er ferdig med småbarnsfasen. Til slutt gjennomfører vi en analyse hvor vi forsøker å korrigere for at kvinner med barn har flere og lengre fravær fra arbeidsmarkedet. Dette gjør vi ved å korrigere målet på potensiell yrkeserfaring. Etter dette finner vi at den negative sammenhengen mellom barn og timelønn for kvinner reduseres markert. Dette resultatet indikerer at en stor del av lønnsgapet mellom kvinner med og uten barn skyldes reduksjon av personkapital i perioder utenfor arbeidsmarkedet. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/handle/11250/177607 Dette er hvordan forskning forklarer dette. Selvfølgelig finnes det anekdotiske forskjeller. Det betyr ikke at forskningen er feil. Anonymkode: 3f886...0d8 Men så har vi mange arbeidsplasser som ikke har som formål å tjene penger, for eksempel offentlig tjenesteyting. Hvorfor toppledere i offentlige stillinger, som ofte for lengst er ferdig med å få barn, har svært forskjellige lønninger knyttet til kjønn, er uforklarlig. Kvinnelige ledere tjener mindre enn sine mannlige kollegaer (forskerforum.no) Dette er ikke anekdoter eller myter. Lønnsgapet mellom kvinner og menn finnes. (aftenposten.no) Og likevel slår flere undersøkelser fast at kvinner ofte er bedre ledere enn menn: Kvinnelige ledere er bedre enn mannlige viser stor (lederne.no) Hvis en arbeidstaker er bedre til å utføre sine arbeidsoppgaver enn en annen arbeidstaker i tilsvarende stilling, bør ikke den beste arbeidstakeren belønnes økonomisk? Ledelse er ofte avgjørende for en bedrifts suksess. Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #17 Skrevet 8. mars 2022 Og dere som mener at vi har full likestilling - hvordan forklarer dere dette? Innlegg: Ikke alle kan marsjere fritt for sine rettigheter. Vi løfter fanen for dem | DN Anonymkode: d4f1d...f16
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #18 Skrevet 8. mars 2022 Temaet er "Hurra for kvinnedagen!". Tråden ender i sur krangel, bitterhet og beskyldninger, mellom kvinner. Det er utrolig mange flotte kvinner, jeg velger å hylle bare dem. m Anonymkode: 4999f...2ce
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #19 Skrevet 8. mars 2022 Til lykke med Kvinnedagen, alle kvinner, alle menn og alle andre! En viktig dag for HELE samfunnet! Anonymkode: af0a9...511
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2022 #20 Skrevet 8. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Er du ikke villig til å gjøre det som må til for å skape likelønn så er det du som er problemet. Da er det du som er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. Anonymkode: 3f886...0d8 Tvert om - det er ikke sånn at samfunnets omsorgsoppgaver skal droppes bare fordi menn har en hang til å droppe dem. Det er ikke menns livsstil og næringslivets behov som skal styre hvordan kvinner oppfører seg i arbeidslivet. Da får vil ALDRI likestilling. Omsorgsoppgavene skal gjøres, og kvinnesak er derfor barnesak og eldresak også. At mennene er treige i ræva og har et empatisk underskudd som gjør at de ikke påtar seg dette arbeidet, det må vi tydeligvis oppdra oss ut av, i tillegg til å kompensere omsorgsarbeid så grundig at de taper på å utebli fra det. Anonymkode: af0a9...511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå